شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۰۸:۵۰ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۲۲۷۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

شهین تسلیمی: به من نقش های تکراری پیشنهاد نکنید!

شهین تسلیمی,بازیگران پُرکار سینما و تلویزیون
شهین تسلیمی، هنرمند پیشکسوت کشورمان که از بازیگران پُرکار سینما و تلویزیون است، از تمایل به ایفای کاراکترهای متفاوت می گوید.

به گزارش ایسنا، تسلیمی معتقد است: با وجود اینکه سن و سالش بالا رفته است اما هنوز توانایی ایفای نقش های متفاوت را در خودش می بیند، اما طبق معمول همیشه نقش مادر و مادربزرگ های تکراری را در سینما و تلویزیون به او پیشنهاد می کنند.

تسلیمی که بزودی به جمع بازیگران سریال جدید مسعود ده نمکی (آزادی مشروط) ملحق می شود، در گفت و گویی با ایسنا ابتدا درباره حضورش در این مجموعه توضیح داد: هنوز نقشم در سریال «آزادی مشروط» شروع نشده و قرار است به زودی به گروه اضافه شوم. در این سریال نقش یک مادر شهید را بازی می کنم که اتفاقاً به آقای ده نمکی با شوخی گفتم حداقل یک نقش طنز به من می دادید، که ایشان گفتند خودتان همیشه نقش هایتان را شیرین می کنید، در این کار هم خودتان را شیرین کنید که من گفتم مادری که بچه اش شهید شده چطور می تواند شیرینی کند؟ حالا به من این اجازه را داده اند اما نمی دانم تا چه حد موفق شوم.

شهین تسلیمی,بازیگران پُرکار سینما و تلویزیون

من هم دوست دارم متفاوت باشم

بازیگر سریال های «وضعیت سفید»، «دردسرهای عظیم»، «بزنگاه»، «زن بابا»، «دزد و پلیس»، «کیمیا» و «خداحافظ بچه» سپس درباره ایفای نقش هایی که در سریال های تلویزیون دارد، اظهار کرد: من در سریال «حکم رشد» شبکه سه سیما که در حال حاضر روی آنتن تلویزیون است، بازی کرده‌ام و مثل گذشته نقش مادری را ایفا کردم که پسری خلافکار دارد و او را نصیحت می کند. طبق معمول در این کار هم تکراری بودم. خودم دوست دارم هم به لحاظ کاراکتر و هم فیلمنامه متفاوت باشم؛ چراکه توانمندی این را دارم که نقش های مختلفی را بازی کنم. درست است که وقتی آدم سنش بالا می رود توانایی‌هایش در همه چیز کمتر می‌شود اما من در عرصه بازیگری خداراشکر هنوز آن توانایی را در خودم می بینم که بتوانم متفاوت باشم. به عنوان مثال در فیلمی که نقش یک کارتن خواب را بازی کردم، با وجود اینکه تا به حال کارتن خواب ندیده بودم اما نقشم را به خوبی ایفا کردم ولی نمی دانم چرا همیشه نقش های تکراری به من می دهند؟! من هم دوست دارم کمی متفاوت تر باشم.

شهین تسلیمی در بخشی دیگر از گفت و گو ارزیابی اش از تغییر مدیریت های صداوسیما و جوانسازی این سازمان را اینگونه بیان کرد: مسلما باید به جوان ها فرصت کار بدهیم اما در کنار آنها پیشکسوتان هم حضور داشته باشند تا از آنها یاد بگیرند. اینکه به ناگهان پیشکسوتان را کنار بگذارند و کلا جوان ها را پای کار بیاورند درست نیست، به هرحال جوانان تجربه کافی ندارند اما در عین حال باید وارد جامعه شوند.

شهین تسلیمی,بازیگران پُرکار سینما و تلویزیون

بازیگر سریال «حکم رشد» همچنین درباره پیشنهادش به مدیران جدید تلویزیون بر آسان گیری و کم کردن ممیزی ها تاکید داشت.

سختگیری تلویزیون خیلی زیاد است

او گفت: راستش هر بار که مدیران تلویزیون تغییر می کنند برای خودشان قانون هایی می گذارند. متاسفانه در کارهای تلویزیون، خیلی سختگیری می‌شود که این کار صحیح نیست؛ به هر حال مردم هم سینما و شبکه نمایش خانگی را می بینند و هم کارهای تلویزیون را دنبال می کنند، بنابراین نباید در این حد سختگیری شود، چه از نظر فیلمنامه و چه از لحاظ پوشش بازیگران. به عنوان مثال من الان مادر و مادربزرگ سینما و تلویزیون هستم فرضا اگر یک تار مویم بیرون باشد اتفاقی نمی افتد چون همه مرا به چشم مادر و مادربزرگ نگاه می کنند و اصلا مسئله ای پیش نمی آید اما وقتی در کاری یک تار مویم بیرون بیاید طوری رفتار می شود که متاسفانه آدم را عصبی می کنند. وقتش رسیده که تلویزیون کمی آسان بگیرد. متاسفانه آنقدر سخت گرفته اند که حتی خود عوامل مثل طراحان لباس و گریم هم خودسانسور شده اند.

او تصریح کرد: در این میان می بینیم مثلاً در برخی کارها آنقدر بازیگران را آرایش می کنند اما در یک فیلم و سریال خیر، اجازه نیست! نمی دانم تفاوت این ها چیست، آیا مسئله تهیه کننده و کارگردان است یا مسئله دیگری؟ اگر ممنوع باشد کلاً باید ممنوع باشد، با این کارها فکر مردم متزلزل شده است. باید حداقل قاعده و قانونی در صداوسیما باشد که برای همه یکسان باشد. متاسفانه منِ بازیگر گاهی با مسائلی مواجه می شوم و چیزهایی را به چشم می بینم که نمی توانم در اینجا عنوان کنم اما مات و مبهوت می مانم. خود بازیگران هم از یکسری اتفاقات آزار می بینند. امیدوارم همه چیز درست شود.

بازگرداندن چهره ها به تلویزیون کار ارزشمندی است

تسلیمی که در سریال های «رعد و برق» بهروز افخمی و «۸۷ متر» کیانوش عیاری بازی داشته و هیچکدام به دلیل حواشی به آنتن نرسیده اند، درباره تاکید پیمان جبلی به عنوان رئیس سازمان صداوسیما بر تحول در این رسانه و همچنین بازگشت چهره ها به تلویزیون، خاطرنشان کرد: آقای جبلی از وقتی که آمده‌اند تغییر و تحولات زیادی در سازمان داده‌اند و متاسفانه مقابل خیلی از سریال ها را گرفته اند اما حالا اینکه می خواهند از بازیگران قدیمی و چهره ها دعوت به کار کنند، بسیار کار خوب و پسندیده است، چون یک بازیگر به کارش اعتیاد پیدا می کند و اصلاً بازنشستگی ندارد و تا آخر عمر در حد توانش دلش می خواهد مقابل دوربین بازی کند. باید پیشکسوتان را بیاورند و در کنار آنها جوان‌ها هم باشند. به هر حال ما باید بازیگرانمان را تغییر بدهیم و مدام نباید از یکسری بازیگران تکراری استفاده کنیم. متاسفانه برخی کارگردان ها در هر کاری کَست ثابت خودشان را دارند که این درست نیست، مردم خسته می شوند. باید در کنار پیشکسوتان، جوانان هم باشند. متاسفانه برخی از پیشکسوت ها از یاد رفته اند و دیگر در تلویزیون آنها را نمی بینیم اگر بتوانند آنها را به تلویزیون برگردانند، کار ارزشمندی کرده‌اند. با ورود چهره‌ها و پیشکسوتان، بازیگران جدید هم خیلی چیزها از آنها یاد می‌گیرند.

او در ادامه صحبتهایش از حمید لولایی به عنوان یکی از بازیگران باسواد و باتجربه یاد کرد و گفت: به عنوان مثال بازیگری مثل حمید لولایی واقعاً وجودش ارزشمند است. ایشان از جمله هنرمندان باسواد ما هستند. من سر سریال «بزنگاه» که نقش یک دکتر را داشتم با وجود اینکه خودم بازیگر بودم و کارهای زیادی کرده بودم و تجربه بالایی داشتم، اما راهنمایی هایی که آقای لولایی سرکار به من می کردند واقعا برایم ارزشمند بود و من از همان موقع از ایشان خیلی خوشم آمد. اگر همین طور از پیشکسوتان استفاده های خوبی داشته باشند، بسیار کمک کننده است اما در کنار پیشکسوتان بازیگران جدید هم وارد شوند.

تلویزیون سرد شده/کارهای طنز را بیشتر کنیم

این هنرمند پیشکسوت درباره مهمترین پیشنهادش در جهت بهبود شرایط تلویزیون تاکید کرد: ما بازیگران بیشتر در میان مردم هستیم و آنچه که از مردم دریافت می‌کنیم این است که بیشتر طالب فیلم و سریال های کمدی هستند. متاسفانه در حال حاضر جو همه کشورها نه فقط در ایران، به گونه‌ای شده که مردم اغلب حالت افسرده پیدا کرده‌اند و دوست دارند یک ساعتی که شب ها پای تلویزیون می نشینند، بی خیال همه مسائل باشند. اگر ما کارهای کمدی با فیلمنامه های قوی داشته باشیم، مردم هم بیشتر جذب تلویزیون می شوند و برای ساعاتی به آنها هم خوش می گذرد. اگر بیشتر مجوز سریال های طنز را بدهند و به بازیگران طنز پر و بال بدهند، اتفاقات خوبی در راه خواهد بود. نباید فقط سریال های تراژیک و غمگین روی آنتن تلویزیون باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال همین سریال «دردسرهای عظیم» چقدر داستان شیرینی دارد یا سریال هایی مثل «متهم گریخت» و «خانه به دوش» از جمله مجموعه های ماندگار تلویزیون هستند. من خودم یک بازیگرم و هر بار که این دو سریال را باز پخش می کنند با ذوق و شوق تماشا می کنم. چرا دیگر ما از این سریال ها در تلویزیون نداریم؟ نمی دانم از نویسنده های خوب استفاده نمی کنیم یا نویسنده هایمان دل به کار نمی دهند، کلا گویا تلویزیون سرد شده و مردم هم بیشتر به تماشای سریال های قدیمی از شبکه های آی فیلم و تماشا تمایل دارند. باورتان می‌شود من خودم بازیگرم اما کارهای قدیمی ام را در همین دو کانال دنبال می کنم اما مثلا یادم می‌رود کار جدیدم را از شبکه سه که در حال پخش است دنبال کنم؟!

شهین تسلیمی,بازیگران پُرکار سینما و تلویزیون

این بازیگر در بخشی دیگر درباره سریال «دردسرهای عظیم» هم گفت: این مجموعه این شب ها از شبکه تماشا بازپخش می شود و من هرشب دنبال می کنم چون خیلی این سریال را دوست داشتم؛ به خصوص وقتی مرحوم زهره فکور صبور را در این مجموعه می بینم کمی دلم باز می شود. خدا رحمتش کند. این مجموعه قرار بود ادامه پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد چون معمولاً سریال هایی که ادامه پیدا می کنند کمی خراب می شوند ولی مردم واقعاً هر دو فصل «دردسرهای عظیم» را دوست داشتند و فکر می کنم دلیل اصلی ادامه دار نشدنش، نبود آقای جواد عزتی بود.

خیلی کار کردم می خواهم استراحت کنم

شهین تسلیمی در پایان درباره کارهای جدیدش در تلویزیون اعلام کرد: در سریال «جادوگر» شبکه نمایش خانگی هم بازی داشتم. متاسفانه بعد از اینکه به کرونا دچار شدم، عوارض بد و زیادی داشتم و این ویروس کمی تمرکز فکری ام را کم کرده است. ترجیح می دهم بعد از سریال «آزادی مشروط» کمی استراحت کنم چون خیلی خسته شده‌ام و طی این سال ها جزو بازیگران پرکار بوده ام. 

  • 19
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش