این پف ها هر روز بیشتر می شود و نه تنها به کت ها و کاپشن های زمستانی، بلکه به کیف دستی و کفش و تمام لوازم جانبی که طراحان مد تهیه و طراحی می کنند هم نفوذ کرده است. چیزی که تیک تاک آن را پفی کردن (Puff- ification) توصیف می کند.
تاریرو مکونی، تولیدکننده محتوای مد، به د پست (The Post) گفت انگار که یک کمک فنر بالشی گنده داخل کمد لباس آدم نشسته باشد. او این مد را واکنشی جالب به شرایط اقلیمی جهان کنونی خواند.
مندی لی، پیش بینی کننده مد و تیک تاکر، در ویدیویی در تیک تاک گفت: «این پف کردگی اغراق شده کاریکاتور مفرحی است از چیزی که به لحاظ اقتصادی در حال وقوع است. بالاخره این هنر است که غالبا از زندگی تقلید می کند.»
طراحان مد نیز از سنت گرایی دیرین خود عبور می کنند و وارد دورانی جدید میشوند و حتی ستارگان پرطرفدار نیز در این بازي شرکت می کنند.
بنابراین نمایش های هفته مد پروتز حیوانات، کوه های کاندوم و تونل های اسکیت فضای بسته [هف پایپ] را به معرض تماشا می گذارند.
کارولاین وازانا، خالق محتوا و بنیان گذار میکینگ آیت این منهتن (Making it in Manhattan)، به د پست گفت: «به نظرم مد ماکسیمال اخیرا به موقعیت خوبی رسیده است و حتما آینده روشنی خواهد داشت.»
ماکسیمال [حداکثرگرایی] چه در دکوراسیون خانه و چه در لباس، به ترکیبی شلوغ و رنگارنگ اطلاق می شود که در آن به شکلی اغراق شده از لوازم جانبی استفاده می شود و با ظاهر ساده و مینیمالی که زمانی کیم کارداشیان آنرا باب کرد، تفاوت دارد.
با این حال، وازانا گمان می کند این مدل لباس ها و لوازم که امروزه به دلیل ظاهر جذابشان طرفدار دارند، چندان ماندگار نیستند. به اعتقاد او، این یک مد زودگذر است، نه یک کلاسیک ماندگار.
جرمی اسکات، طراح مد موسکینو (Moschino)، در ماه سپتامبر در نمایش مجموعه بهاره ۲۰۲۳ این خانه مد به نشریه ووگ گفت: «همه از تورم حرف می زنند. هزینه همه چیز بالا رفته: خانه، غذا، زندگی. برای همین من هم تورم را به مجموعه ام آورده ام.»
او گفت: «گاهی اوقات فکر می کنم داریم غرق می شویم.»
برند لوئه وه (Loweve) نیز در مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۳ خود طراح های جالبی مثل پاپوش هایی که از بادکنک ساخته شده بود ارائه کرد.
افزودن حجم به برخی از پرطرفدارترین محصولات پرادا هرچند به زعم برخی از افراد خطرناک است، ولی در عکس ها بسیار جذاب جلوه می کند، توجه مخاطبان را بخود جلب می کند و فروش خوبی دارد.
ماکونی به د پست گفت افزودن حجم به جهان وسیله ای برای فرار از واقعیت ها و نمادی از «محیطی امن و کودکانه» است.
ولی همانطور که این تیک تاکر گفت این پف ها به الگوی مهم تری نیز بازمی گردد. او به کیف کوکو شانل کارل لاگرفلد اشاره کرد که در سال ۲۰۰۹ در زمان رکود مالی بزرگ به بازار عرضه شد.
او گفت: «پف کردگی [افزودن حجم به لباس] در دوره های مختلف تاریخ مد رواج داشته و با دوران های ناآرامی و نگرانی توام بوده است.»
او ادامه داد: «مصرف کنندگان به جای انکار واقعیت که نگرانی و اضطراب در آن ها ایجاد می کند، به این شیوه با آن کنار می آیند.»
ماکونی گفت: «به نظرم، ما به جای سعی در اصلاح مسیر، به سمت ناهمخوانی کشیده می شویم و این امر فضایی برای حضور همه باز می کند.»
به این ترتیب، پف کردگی لباس ها هم بازتاب اغراق آمیز اضمحلال جامعه است و هم بالشی نرم که ضرب این سقوط را می گیرد.
- 18
- 1