دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۶:۲۸ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۳۲۰۶۴
چهره ها در سینما و تلویزیون

ایمان صفا به اشکان دژاگه شبیه است؟

امید گلزاده,سریال نیوکمپ
امید گلزاده به تازگی با نیوکمپ مهمان شبکه نمایش خانگی شده، سریالی که بعد از نیسان آبی همکاری جدید او با منوچهر هادی محسوب می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، امید گلزاده طراح گریم سینما و تلویزیون و اهل مشهد است. او به دلیل علاقه‌اش به این حرفه در رشته چهره‌پردازی سینما تحصیل کرد. گلزاده تجربه همکاری بیش از ۲ دهه با کارگردان‌های مطرح را دارد و حاصل این تلاش سیمرغ بلورین بهترین طراح چهره‌پردازی از چهلمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های «شادروان» و «برف آخر» است. «دایره زنگی»، «سلفی با دموکراسی»، «کاتیوشا»، «کوسه»، «گیجگاه»، «رحمان ۱۴۰۰»، «نیسان آبی» و... هم بخش دیگری از آثار این هنرمنداند که به عنوان طراح گریم در آن‌ها حضور داشته. با او درباره کارهایش حرف زده ایم.

شما پای ثابت آثار منوچهر هادی هستید و گویی حرف هم را می‌فهمید و در کار به مشکل نمی‌خورید که همیشه با هم همکاری دارید....

آقای هادی بطور معمول از اشخاص ثابتی در پروژه‌هایشان استفاده می‌کنند و همه ما عواملی که معمولا کنار هم هستیم مثل خانواده شدیم. خوبی این‌موضوع اعتمادی است که همه نسبت بهم و به کارهایمان داریم و هر بار در هر پروژه جدید با کمی گفتمان به نتیجه مطلوب می‌رسیم.

اینکه که در سینما و تلویزیون می‌گویند فلانی پای ثابت آثار فلان کارگردان است یا باند بازی و... را قبول دارید؟

نمی‌گویم نیست، اما این همان حس اعتماد و تامل و همکاری است که اتفاق می‌افتد، اما خیلی وقت‌ها هم این طور نیست کارگردان و یا تهیه‌کننده به این نتیجه می‌رسند که اگر با شخص خاصی در اکثر پروژه هایشان کار می‌کنند قطعا ویژگی‌هایی آن شخص به عنوان یک هنرمند داشته و با دارا بودن آن صفات و ویژگی‌ها هر دو طرف به راحتی در کنار هم کار می‌کنند که این همکاری می‌تواند سال‌های سال ادامه داشته باشد.

وقتی پیشنهاد طراحی چهره بازیگران «نیوکمپ» به شما داده شده به عنوان گریمور با توجه به شناخت‌تان از بازیگران در انتخاب‌ها نظر هم دادید؟

بطور معمول اگر از من مشورت بخواهند بله. ولی عموما مداخله‌ای در انتخاب بازیگر نمی‌کنم.

چقدر به اعلام نظر طراح گریم و مشورت گرفتن از کارگردان در انتخاب بازیگر معتقد هستید؟

خیلی زیاد. در اکثر پروژه‌هایی که قرار بر همکاری‌ام است جلسات مکرری در این خصوص با کارگردان یا تهیه‌کننده دارم که گاهی پیش آمده بازیگری را پیشنهاد دادم که اصلا جز گزینه‌هایشان نبوده و وقتی این پیشنهاد از سمت من به عنوان طراح گریم مطرح شده به این نتیجه رسیدند که بله چه گزینه مناسب و درستی است برای آن نقش و حتی اگر کمی هم اختلاف بوده این نوید را به آن‌ها دادم که نگران نباشید و اگر خودتان موافق هستید مابقی کار را بسپارید به گریم تا من بازیگر را به نقش و کاراکتر نزدیک کنم.

گریم‌های نیوکمپ متفاوت و خوب از کار در آمده؛ مثلا درباره شباهت چهره ایمان صفا با اشکان دژاگه فوتبالیست یا دیگر بازیگران چه کردید؟

پیشنهاد دادم و با اقبال روبرو شد. شباهت جالبی بود در مورد فیزیک این کاراکتر با آقای دژاگه. بعد از تست اولیه گریم و مثبت بودن نظرات کم کم فضای داستان و دیالوگ‌ها به آن سمت معطوف شد. بازیگران دیگر را هم باید تلاش می‌کردم با توجه به محتوای مجموعه شیرین و قابل پذیرش باشند برای مخاطب که فکر می‌کنم این اتفاق افتاده است.

گریم در بازیگری برای رسیدن به یک نقش چقدر حائز اهمیت است؟

بسیار زیاد. چرا که در اکثر اوقات بازیگر بعد از گریم و لباس آن کاراکتر را که حول‌محور متن فیلمنامه هست پیدا می‌کند.

شنیده‌ام گریم در سینما و سریال‌های تلویزیونی اصولی دارد که باید به آن پایبند بود و عموما گریم باید بر اساس شخصیت‌پردازی انجام شود و احیای هنرپیشه در ارائه نقش است. در طراحی چهره بازیگران نیوکمپ چه اصولی لحاظ شد؟

دقیقا همین طور است. تلویزیون مخاطب خاص خود و با سلیقه ویژه خود دارد، اما مخاطب شبکه خانگی حتی با مخاطب سینما هم متفاوت است، همان مخاطب تلویزیون بروز و آپدیت شده که بعضا دیده‌ام خیلی هم با دقت و وسواس و حتی هوش حرفه‌ای کار را دنبال می‌کنند که کارمان را هم سخت‌تر می‌کند. هر کدام با نظر و سلیقه خاص خود، اما همیشه تلاش کردم که باورپذیری و نزدیکتر بودن کاراکتر‌ها برای مخاطب قابل پذیرش باشد و همواره برای حفظش تلاش کرده‌ام.

اوضاع و احوال تلویزیون در چند وقت اخیر به خصوص در بحث تولیدات تلویزیونی (سریال) طوری شده که مردم به رسانه خانگی روی خوش بیشتری نشان دادند. در این میان «نیوکمپ» هم جزو آثاری است که توانسته تا به حال اعتماد مخاطب را جلب کند. به عنوان کسی که در این سال‌ها مدام با منوچهر هادی بودید. چه فاکتور‌هایی را در موفقیت این سریال موثر می‌دانید؟

منوچهر هادی ذائقه مخاطب را خوب می‌شناسد و بلدکار است و همیشه تلاش کرده مخاطب را راضی نگه دارد. از نظر من رسالت هنرمند رضایت مخاطبش است حال اگر شخص یا همکاری از کار من یا هر کس دیگری خوشش نمی‌آید قطعا نظرش قابل احترام است. نمی‌شود خارج گود نشست و نظر داد، چون در تولید یک اثر هزاران موضوع پیچیده وجود دارد که نمی‌شود برای مثبت بودن تک تک آن موضوعات وقت گذاشت باید برای حفظ یک نُرم و استاندارد تلاش کرد که مطمئن هستم تمام آثار منوچهر هادی و حتی خود بنده دارای آن استانداردهاست. «نیوکمپ» تمام چاشنی‌های مفرح بودن یک سریال را داراست و قطعا مخاطب عام را راضی نگه خواهد داشت.

به نظر شما نبود توجه به ماجرای گریم در آثار نمایشی تنها یک ملاحظه اقتصادی از سوی تهیه کننده است؟

خیر تنها این‌موضوع نیست متاسفانه بار‌ها برایم پیش آمده که تهیه‌کننده و کارگردان سواد اظهار نظر در مورد گریم را دارا نیستند و حتی قدرت تشخیص گریم استاندارد از گریم معمولی یا بد را هم ندارند و همین موضوع باعث کم شدن کیفیت گریم و توقع از گریمور خواهد شد و در شدت گرفتن راندمان تولید کار نقش اساسی‌تری خواهد گرفت.

شما در چهلمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را برای فیلم‌های شادروان و برف آخر به خانه بردید آیا این جایزه تاثیری در ادامه روند کاری‌تان گذاشت؟

قطعا همین طور است و با تلاش و پشتکار همیشگی به سیمرغ رسیدم. حالا وقتش است که از جایزه‌ام دفاع کنم تا به سیمرغ‌ها وجوایز دیگر برسم.

در حال حاضر چه کاری در دست دارید؟

مشغول طراحی گریم یک فیلم سینمایی اجتماعی هستم که از ابتدای اردیبهشت در تهران فیلمبرداری‌اش شروع شده است.

  • 16
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش