دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۱:۵۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۸۰۰۴۳۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

عباس غزالی:

نقش چغر دوست دارم!

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,عباس غزالی
عباس غزالی جزو بازیگرانی است که با حس و غریزه اش به سراغ ایفای نقش ها می رود. غزالی در سریال مادرانه در نقش یک جوان معترض ارتباطش را با مخاطب حفظ کرد و دو سال قبل هم در فیلم اعترافات ذهن خطرناک من نقش متفاوتی بازی کرد.

به گزارش هفته نامه جهان سینما، از همان حضور تاثیر گذارش در سریال وضعیت سفید در قالب یک نقش رئالیستی بسیار قابل باور یک جوان طبقه سنتی که درگیر مشکل اعتیاد و چالش با اعضا خانواده اش است. نوید ظهور یک بازیگر اثرگذار و خوش آتیه را داد. عباس غزالی جزو بازیگرانی است که با حس و غریزه اش به سراغ ایفای نقش ها می رود. غزالی در سریال مادرانه در نقش یک جوان معترض ارتباطش را با مخاطب حفظ کرد و دو سال قبل هم در فیلم اعترافات ذهن خطرناک من نقش متفاوتی بازی کرد.

 

او در فیلم دلبری نقش مثبت بازی کرد. حضور در فیلم کوتاه معرفی کتاب رویای نیمه شب تابستان در اواسط  امسال نشان از علاقه اش به آزمودن تجربه های جدید دارد. با عباس غزالی درباره تحلیل نقش هایی که بازی کرده است و تبار شناسی نقش رامای فیلم قیچی گفت و گویی انجام داده ایم.

 

به نظر نمی رسد بازیگر عافیت طلبی باشید و دوست داشته باشید نقش های راحت در آپارتمان و زیر کولر گازی بازی کنید؟ 

- نقش های چغر، سخت و دشوار بیشتر به دلم می نشیند. احساس می کنم مردم دوست دارند بازیگران را در قالب این نوع نقش ها ببینند. نقش هایی مثل همین راما که با طبیعت کلنجار می رود. سختی کشیدن برای ایفای نقش و این گونه بازیگری است که برای من محترم و عزیز است.

 

این سختی کشیدن منجر به خود آزاری نمی شود؟ 

- منجر به یک خود آزاری لذت بخش و شیرین می شود. از زمان نمایش فیلم در جشنواره تا به امروز هر مخاطبی که قیچی را دیده، اولین جمله اش خطاب به من این است «عباس غزالی چقدر تو برای این نقش زجر کشیده ای.»

 

تا به حال چند بار فیلم قیچی را دیده اید؟ 

- بیش از پانزده بار دیده ام. هر بار که فیلم را می بینم حس لذت بخشی دارم و خوشحالم که شخصیتی را بازی کردم که در عین عصیانگری به شدت درون گرا و پیچیده است.

 

آیا فیلم دلبری را هم پانزده بار دیده اید؟

- سوال جالب بود. من موقعی پرونده بازی ام در یک فیلم بسته می شود که توام با پایان اکرانش در سینماها باشد و بازی ام را نقد می کنم و به نقد منتقدان بسنده نمی کنم. دلبری هم تجربه ای بود که فکر نمی کردم این مدلی از کار در بیاید.

 

نقش دلبری را توی رو در بایستی قبول کردید؟

- نه، اهل رو در بایستی نیستم. دلبری برای من حاوی یک نوع نگاه بود و فکر کردم نقش مثبت کم بازی کردم و قبولش کردم. البته فیلم شخصیت محور درباره یک زن بود. یادم می آید تا روزی که بازیگر نقش اول زن انتخاب نشده بود (هنگامه قاضیانی) من هنوز قرار داد نبسته بودم. ایشان قبلا هم نقش این نوع زنان را بازی کرده بود. به هر حال برای کارگردان ساختن این فیلم تجربه سنگینی بود و نتوانست فضای خوبی در بیاورد. آن فیلم نامه بهتر از این می شد ساخت شود.

 

راما انگار با خودش دعوا و جدل دارد؟

- من نقش این جور آدم را قبلا هم بازی کرده بودم. اما اینقدر درون گرا نبود. راما درست عین آتش زیر خاکستر است. اما خود آتش نیست و من می توانستم برون گرا هم بازی اش کنم که چنین کاری را انجام ندادم.

 

جاهایی خوی حیوانی اش بر منطقش غلبه دارد؟

- همین طور است. این کاراکتر به سیم آخر زده و شخصیت نامتعادلی دارد.

 

سر راما هم برای دردسر و چالش درد می کند؟

- سر من هم برای ایفای این نوع نقش ها درد می کند! با خودم فکر می کنم اگر عباس غزالی برای این نقش انتخاب نمی شد چه بازیگری آن را بازی می کرد و مطمئنم بالای هفتاد درصد از بازیگران سینما این نقش را نمی پذیرفتند.

 

چقدر در بازیتان در فیلم قیچی تحت تاثیر فیلم نفرین ساخته تقوایی با بازی بهروز وثوقی و سایر فیلم های موج نوی آن دوران بودید؟

- برای بازی در نقش راما از این فیلم و بازیگری که اشاره کردید الهامی نگرفتم. در مورد نفرین هم خاطرات مبهمی از دیدنش دارم و باید یک بار دیگر ببینمش و این مسئله را بررسی کنم. من تلاش کردم بازی ام بکر باشد.

 

به نظر می رسد تخصص خوبی در ایفای شخصیت های خاکستری نا آرام و عصیانگر مثل نقشی که در وضعیت سفید، اعترافات ذهن خطر ناک من و همین فیلم قیچی بازی کردید، دارید؟

- معتقدم کارنامه یک بازیگر باید تنوع داشته باشد و مدام نقش های یک جور را بازی نکند. اگر نقشی هم با نقش قبلی اش شباهت هایی دارد باید با نوع بازی اش در آن تفاوت ایجاد کند. اصولا نقش ها جای مانور زیادی برای من بازیگر دارند و معمولا هم تماشاگران با این نوع نقش ها بهتر ارتباط برقرار می کنند. در مورد ایفای نقش های متفاوت باید بازیگر نگاهش معطوف به پیشنهادات روی میزش باشد.

 

بعد از توفیق سریال وضعیت سفید بیش از سی عنوان فیلم نامه مشابه برای بازی داشتم که قبولشان نکردم. بنابراین اگر فیلم نامه خوب باشد و کاراکتر را بپسندم در مرحله بعد کارگردان برایم مهم است. اگر نام آشنا باشد که تکلیف مشخص است ولی اگر فیلم اولی باشد رجوع می کنم به فیلم هایی کوتاهی که ساخته است.

  

در سریال مادرانه هم نقش متفاوتی بازی کردید؟

- بله، همیشه به نقش های پیشنهادی این گونه نگاه می کنم که این نقش ها چقدر من را به اهدافم در بازیگری نزدیک می کند و اصولا وجبی به نقش ها نگاه نمی کنم که طول کدامشان بیشتر است و آن را بازی کنم. با این رویه و رد کردن نقش های زیاد تبدیل به بازیگر گزیده کاری شده ام. نقشم در فیلم اعتراف ذهن خطرناک من پاساژ مناسبی برای ورود اثر گذارم به سینما بود و خوشبختانه نقش جواب داد و کاندیدای دریافت سیمرغ نقش دوم مرد از جشنواره فیلم فجر دو سال قبل شدم.

 

قیچی اثری قابل توجه برای شما محسوب می شود؟

- برای این فیلم خیلی زحمت کشیدم و تولید سختی هم داشت و از نتیجه کار هم به شدت راضی هستم. فیلم قیچی یک فیلم متفاوت در سینمای ایران است و از شهر و آپارتمان دل کنده و رفته به دل طبیعت.

 

آیا شخصیت راما در فیلم قیچی یک ضد قهرمان سمپات است یا یک بدمن؟

- راما، ضد قهرمان است.

 

نوع و شیوه بازیتان به گونه ای است که بازیتان در قالب ضد قهرمان ها در قیاس با شخصیت های مثبت بهتر دیده می شود. چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟ 

- در فیلم دلبری کاراکترم مثبت است و می توانم به راحتی این نقش ها را بازی کنم. البته تا به حال اغلب شخصیت هایی که بازی کرده ام به سمت خاکستری شدن رویکرد داشتند و بازی هایم به گواه نظر منتقدان در قالب چنین شخصیت هایی به خوبی جواب می دهد. البته حضور موفق در این نوع نقش ها فقط به بازیگری مربوط نیست و فیزیک و نوع جزئیات چهره و اکت ها در این قضیه نقش مهمی دارند. من معتقدم بازیگر نباید خودش را در قالب یک نقش محصور کند و انتخاب هایش متنوع و متفاوت باشد و تعادل و بالانس در کارنامه بازیگری اش داشته باشد.

 

مکافات عمل در فیلم قیچی به عنوان زمینه اصلی درام مطرح می شود. شما از این قضیه در فیلم نامه چه استنباطی داشتید؟

- موقعی که فیلم نامه را خواندم متوجه خشم درونی راما شدم و من را عجیب شیفته خودش کرد.

 

ریشه به وجود آمدن این خشم درونی چیست؟

- خشم فروخفته ای است که ریشه در محیط اطرافش دارد و نزدیک ترین کس اش سبب آن شده است. بروز این خشم باعث می شود دست به عملی بزند. عملی خشن که باعث بریده شدن حکم قصاص برایش می شود. و بعد از این اتفاق راما وارد یک کشمکش درونی با خودش می شود و در نهایت تلاش می کند از قصاص زمینی فرار کند و به دل طبیعت بگریزد و ذره ذره طبیعت او را قصاص می کند و یک جورهایی روی این قضیه تاکید می شود که دنیا دار مکافات است. البته نگاه کارگردان به این موضوع بسیار هنرمندانه است و با زیان تصویری درست موضوع را به مخاطب منتقل می کند.

  

آیا راما را می توانیم آدم خود ویرانگری بدانیم؟

- راما در زندگی به مرحله ای رسیده است که خوب نمی تواند فکر و اوضاع را مدیریت کند و در لحظه است که تصمیم می گیرد و آنقدر خودش را بازنده می داند که فکر می کند همه چیز تمام شده است و بالاتر از سیاهی رنگی نیست.

 

و لحظه به لحظه به تباهی و غرق شدن نزدیک تر می شود. از روز اولی که با کارگردان صحبت کردم، لک زاده از من خواست محور بازی ام تاکید روی خشم فروخفته این آدم باشد. مثل خشم فروخفته مکبثی. برای درک بهتر این خشم دوباره رفتم و مکبث را خواندم و این باز خوانی مجدد خیلی کمکم کرد.

 

چه ویژگی های فیلم قیچی برایتان مهم بود؟

- فیلم قیچی یک فیلم شخصیت محور است و داستان جذابی دارد و به لحاظ لوکیشن شبیه هیچ فیلمی در سینمای ایران نیست. عوامل و کارگردان با دل و جرات رفتند در لوکیشن های دور دستی که کمتر گروهی حوصله و وقت صرف می کند که مسافت هزار کیلومتری دور از تهران را طی کند و برای کار به آنجا برود.

 

لوکیشنی زیبا و بکر در کنار طبیعت زیبای دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان که آب دریای عمان و خلیج فارس با هم آمیختگی پیدا می کند. عوامل سازنده قیچی همه جوان و با انگیزه و پر انرژی سختی و گرمای هوا و نبود امکانات رفاهی مطلوب را تحمل و با عشق کار کردند.

 

نزدیک به هفتاد درصد از فیلم در روستای ساحلی بن داران در استان هرمزگان و حوالی میناب فیلمبرداری شد. کار در سه فاز فیلم برداری شد. بخش تهران، بخش داخل قطار همراهی مرد جوان با گروه فیلمبرداری برای فرار از تهران و بخش جنوب و تلاشی که برای رهایی از حکم قصاص و رفتن به آن سوی آب ها انجام می دهد، شامل این سه بخش است.

 

 اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,عباس غزالی<

به نظر می رسد فیلم قیچی فیلمی است که به بازی بازیگر اصلی اش وابسته است؟

- بله، من ارتباط بسیار خوبی با نقش و فضای فیلم برقرار کردم و قیچی یکی از بهترین فیلم های کارنامه بازیگری ام است. کریم لک زاده هم با ساخت فیلمش استعداد و نبوغش را نشان داد و به طور حتم در سال های آینده خبرهای بیشتری از او می شنویم. فیلم قیچی به طور حتم فیلمی است که می تواند مخاطبان خاص خودش را پیدا کند.

 

کریم لک زاده در سال های اخیر با فیلم های کوتاهش بسیار دیده شده است؟ 

- بله، با دیدن فیلم های کوتاهش شیفته سبک کاری اش شدم و در طول کار هم ارتباط خوبی با او داشتم و توانستم با هدایت خوبش شمایل درستی از این شخصیت چند وجهی و چند لایه را ارائه کنم. در طول کار هم صحبت هایی با هم داشتیم و با نوع تفکر و ذهنیتش آشنا شدم و در نهایت نتیجه خوبی گرفتم. البته آدم وقتی با اطمینان هم کاری را شروع کند طبیعتا قدری ریسک و تردید هست. کار کوتاه با فیلم بلند سینمایی تفاوت دارد. از اولین سکانسی که جلوی دوربین رفتم اطمینانم چند برابر و شکم به یقین تبدیل شد و تا آخر هم از کار لذت بردم.

 

 

  • 19
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش