یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۱:۱۵ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۹۰۰۷۵۲
چهره ها در سینما و تلویزیون

شهرام عبدلی سکوت خود را شکست / همه به عشق سوپراستار شدن می‌آیند

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,شهرام عبدلی
بازیگر «معمای شاه» از وضعیت بد بازیگری، شرایط سینما و تئاتر و حضور بازیگر ناکارآمد گلایه کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرام عبدلی هنرپیشه ای که نقش های جدی و منفی زیادی را در سریال های تلویزیونی ایفا کرده و قابلیت هایش را حتی در کوتاهترین بازی ها و در فرصت های حداقلی به خوبی نشان داده است. ما اما او را هیچ وقت آن طور که شایسته و بایسته است در سینما و در قامت نقش های که بتواند ظرفیت های این هنرپیشه را بنمایاند ندیده ایم. آنچه میخوانید گفتگویی فراگیر اما نسبتا مختلفی با شهرام عبدلی درباره همه چیز اوست و شاید پررنگ ترین بخش آن درباره همین نکته باشد که شهرام عبدلی با این قابلیت در هنر بازیگری ،چرا تا به حال سهمش را از سینمای ایران به دست نیاورده است.

 

 **«معمای شاه» سریالی مثل سریال‌های دیگر تلویزیون است 

در خصوص حضور در سریال «معمای شاه» بفرمایید؟ 

«معمای شاه» سریالی مثل سریال‌های دیگر تلویزیون است و به برهه‌ای از تاریخ ایران می پردازند، حساسیت برانگیز است و موافق و مخالف دارد. در ضمن کارگردان خوبی دارد که از دوستان قدیمی من است و احترام زیادی برای ایشان قائل هستم.

 

**نقش استالین یک یادگاری بود 

شما در «معمای شاه» دو نقش را ایفا کردید در این خصوص توضیح دهید؟ 

نقش استالین یک یادگاری بود، با توجه به کوتاهی نقش ماندگار است. بازی کردن شخصیت‌های مهم تاریخی لذت خاصی دارد و همیشه در پرونده کاری بازیگر می‌ماند. مثل محمد علی شاه که در سریال «سال‌های مشروطه »بازی کردم، البته کاراکتر منوچهر شخصیت اصلی من در سریال «معمای شاه» است.

 

شخصیت منوچهر در واقعیت هم وجود داشته این که ما به ازای بیرونی داشت؟ 

خیر اما چنین آدم‌هایی وجود داشته است که تغییر جهت دادند و نسبت به شرایط زمان، اعتقادات خود را عوض کردند. از این آدم‌ها در آن دوره خیلی وجود داشت.

 

**راکورد نگه داشتن جزو وظایف بازیگر حرفه ای است   

با توجه به طولانی بودن زمان فیلم برداری و نگه داشتن راکورد بازی چقدر سخت است؟ 

حدود سه سالی را در تصویربرداری «معمای شاه» حضور داشتم، راکورد نگه داشتن سخت است اما کار ما همین است چراکه وزن نگه داشتن، جنس بازی بسیار مهم است، از طرفی نقشی که من در «معمای شاه» داشتم در سه مقطع سنی بود، بالاخره بازیگری که حرفه‌اش این است جزء وظیفه‌اش است که بتواند بازی خود را داشته باشد.

 

تصویربرداری نقش شما در «معمای شاه» تمام شده است؟ 

بله حدود یک هفته ای است، در ضمن تصویربرداری سریال هم رو به پایان است.

 

**سریال «معمای شاه» در بخش‌های بعدی بهتر دیده شود 

«معمای شاه» سریال سنگینی و سختی بود؟ 

بله همین طور است، فکر می‌کنم در بخش‌های بعدی بهتر دیده شود. درباره برخی از کارها موضع‌گیری می‌کنند باید خود اثر را دید نگاه پشت اثر و اتفاق هنری که دریک اثر می‌افتد چیز دیگری است. شما باید از لحاظ کارگردانی، بازی و قصه‌پردازی کار را دید. البته ما یک سری افسانه در ذهن داریم که می‌خواهیم آنها را به واقعیت تبدیل کنیم. همه تاریخ همین طور بوده است و شخصیت‌های تاریخی نقاط مثبت و منفی داشته‌اند اما هر کارگردان و نویسنده‌ای با دیدگاه خودش سراغ شخصیت تاریخی می‌رود.

 

اصل ماجرای تاریخی یکی است اما اینکه من کجای داستان را می‌بینم به کارگردان، نویسنده و بازیگر ارتباط دارد. همین شخصیت استالین اینکه من چه وجوهی از این شخص را باید می‌دیدم، قرار نبود وجوه کشتار استالین را بازی کنم. بلکه بخش مذاکره را بازی داشتم، مرحوم علی حاتمی هم بخشی از تاریخ را درباره شخصیت‌ها اجرا می‌کرد و این حق کارگردان و بازیگر است.

 

**دوستان بعد از اینکه در سینما مشهور می‌شوند به تئاتر می‌آیند و سابقه سازی می‌کنند 

می خواهم برگردم به گذشته و درباره حضور شما در تئاتر صحبت کنیم؟ 

من کارم را از تئاتر شروع کردم و الان بر عکس شده است، دوستان بعد از اینکه در سینما مشهور می‌شوند به تئاتر می‌آیند و سابقه سازی می‌کنند و زمانیکه ما را می‌بینند می‌گویند شما هم تئاتر کار کردید!!!

 

الان تئاتر یک نمایش خودنمایی است. چند روز پیش در یکی از سالن‌های خصوصی بازیگری که اصلا در این حرفه نبوده و در طول عمر خود در صحنه نبوده، در یک کار تک نفره بازی می‌کند. من مخالف نیستم بازیگر سینما بیاید در تئاتر کار کند، هر کسی توانایی دارد می‌تواند در تئاتر کار کند اما اینکه برای سابقه جمع کردن در تئاتر حضور داشته باشیم برای بچه‌های تئاتر که زحمت می‌کشند، زجرآور است.

 

بچه‌های تئاتر به راحتی نمی‌توانند در سینما بازی کنند اما سینمایی‌ها در تئاتر کار می‌کنند.

 

**هشت سال فقط به عشق تئاتر بدون دستمزد کار کردم 

با توجه به سختی که شما در گذشته برای حضور در تئاتر داشتید، در حال حاضر وضعیت حضور جوانان چگونه است؟ 

نمونه‌اش خود من ۸ سال تئاتر کار کردم بدون اینکه جلوی دوربین رفته باشم. ۸ سال فقط به عشق تئاتر بدون دستمزد کار کردم، از دانشکده سینما، تئاتر که من در کلاس‌هایشان بدون اینکه دانشجو آنها باشم، شرکت می‌کردم. کار دانشجویی با آنها می‌کردم بدون اینکه جلوی دوربین رفته باشیم. تازه بعد از همه این کارها با تله تئاتر کار خودم را شروع کردم، ما ادعایی نداشتیم برای خود تئاتر کار می‌کردیم. نه اینکه در تئاتر کار کنیم یکی ما را ببیند و به سینما ببرد،‌ اگر اینطور بود ۸ سال طول نمی‌کشید حتی ماجرای حضور جلوی دوربین مقاومت می‌کردیم.

 

با دوستان قدیمی در محله خودتان ارتباط دارید؟ 

محله قدیمی ما تبدیل به پارک شد اما با بعضی از همکلاسی‌ها در ارتباط هستم.

 

**یک فرد علاقمند به سینما می گفت من باید در ۶ ماه به نتیجه برسم 

دوست دارید برای بچه‌هایی که در محله‌های پایین علاقمند به بازیگری هستند، تدریس داشته باشید؟ 

بله باید اصولی باشد، من چند بار رفتم و تدریس داشتم اما خسته شدم از اینکه می‌گویند جلسه دوم می‌خواهد برود جلوی دوربین فیلم سینمایی و یا می گویند به عشق تئاتر نمی‌آید و در کلاس تئاتر از سینما می‌پرسند، این موارد آدم را آزار می‌دهد. همه آنها به عشق سوپراستار شدن می‌آیند. حتی من به یکی از علاقمندان گفتم دو سه سال تئاتر کار کن گفت دو، سه سال!!! من باید در ۶ ماه به نتیجه برسم شما در ۶ ماه می‌توانید پزشک یا مهندس شوید چرا فکر می‌کنند این حرفه تخصصی نیست و به چهره نیاز دارد.

 

مشکلات از کجا نشأت می‌گیرد؟ 

انتخاب‌های ما هم تأثیر دارد. در تلویزیون و سینما توجه کنید از کجا بازیگر انتخاب می‌کنند، حتی بعضی‌ها کارهای دیگری داشتند و حالا بازیگر شدند، طرف صافکار نقاش بوده و حالا بازیگری می‌کند، بخشی از آنها در کارها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

**در هیچ باندی حضور نداشتم 

با توجه به کارهایی که داشتید شما به حق خودتون در بازیگری نرسیدید؟ دلیل آن به خاطر انتخاب شما است یا دلیل دیگری دارد؟ 

بخاطر اینکه بابام کارگردان نبوده، مامانم تهیه کننده نبوده و در هیچ باندی حضور نداشتم. در هیچ مهمانی شرکت نکردم، مشغول زندگی خودم بودم و دنبال حاشیه نبودم. در حال حاضر انتخاب‌ها بر اثر شایسته سالاری نیست.  

 

دغدغه شما به عنوان یک هنرمند چیست؟ 

با آرامش کار کنیم و کاری که دوست داریم انجام دهیم.

 

کار تئاتری که داشتید الان در چه مرحله است؟ 

با مشکلاتی که پیش آمد، به سال آینده موکول شد.

 

نظرتون در باره فضای مجازی بفرمایید؟ 

مشکل استفاده درست نکردن است، فضای مجازی به عنوان یک رسانه است و می‌ توانیم به بهترین شکل استفاده کنیم و بر عکس. به نظرم، هر کسی به اندازه شعور و شخصیت خودش از فضای مجازی استفاده می‌کند.

 

اصلاً نمی‌توانیم بگوییم فضای مجازی خوب نیست، به خاطر اینکه بعضی‌ها درست استفاده نمی‌کنند. حتی ما از تلفن هم تا زمانی که شماره‌ها مشخص نبود به راحتی مزاحم می‌شدند، اما حالا این کار را نمی‌کنند. اکنون هم حضور پلیس فتا برای فضای مجازی تأثیر مثبت دانست.

 

کلام پایانی:

ممنون از شما که به یاد من بودید انشااله موفق باشید. 

 

 

 

  • 10
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش