دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۴۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۴۸۵۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

سخنان صریح فریدون جیرانی درباره تغییرات سازمان سینمایی در «سینما دو»

 اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,فریدون جیرانی

فریدون جیرانی باحضور در برنامه «سینما دو» درباره تغییراتی که در حوزه ریاست سازمان سینمایی رخ داده است گفت و با جواد طوسی درباره سینمای قهرمان‌ساز در ایران گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین، آخرین برنامه «سینمادو» در سال ۹۵ با حضور فریدون جیرانی پنجشنبه ۲۶ اسفند روانه آنتن شبکه دو شد؛ برنامه ای که قرار است در سال جدید با تغییرات ساختاری نوینی به بینندگان این برنامه تقدیم شود.

 

مهمان ویژه این برنامه فریدون جیرانی با سال ها سابقه در حوزه نقد، کارشناسی و حضور در سینمای ایران بود که در کنار محمد خزاعی و جواد طوسی؛ گفت‌وگویی متفاوت حول تغییرات اخیر سازمان سینمایی همچنین نگاهی تاریخی به قهرمان پردازی در سینمای ایران را رقم زدند.

 

تغییرات در سازمان سینمایی قابل پیش بینی بود

فریدون جیرانی در ابتدای برنامه در خصوص تغییر مدیریت سازمان سینمایی با اشاره سوابق مثبت حیدریان اظهار داشت: «تحلیل دقیقی درباره ضرورت انجام این تغییرات با این سرعت ندارم، هر چند این مساله به صورت کلی قابل پیش بینی بود. آقای ایوبی انسان محترم و متخصصی بودند و زمانی آمدند که فضای سینما پر از اختلاف بود و تعطیلی خانه سینما مزید بر علت شده بود. بنابراین یک اتحاد و همدلی را با بازگشایی مجدد خانه سینما ایجاد کردند با صراحت می توان گفت ایشان احترام را به سینما بازگرداند و همه اصناف نسبت به هم مهربان باشند.»

 

او با اشاره به اینکه اما به نظر من آقای ایوبی بدون برنامه آمدند و برنامه مشخص و روشنی نداشتند، ادامه داد: «اتفاقات و فشارهایی هم که در خصوص توقیف فیلم‌هایی که پروانه داشتند رخ داد و به جایگاه او لطمه زد. ضمن اینکه ایشان از حضور مشاوران و اتاق فکر مناسب بی بهره بودند که این تنهایی لطمه زننده بود هر چند کیفیت فیلم ها و فروش گیشه بالا رفت. مدیریت سینما در جاهایی فضا را باز کرد که فیلم هایی ساخته شود مخصوصا سال گذشته و در زمینه فروش فیلم ها هم تبلیغات ماهواره‌ای بی تاثیر نبود هر چند عامل صد درصدی به هیچ عنوان شمرده نمی شود، کما اینکه بسیاری فیلم ها که تبلیغ ماهواره ای داشتند هم فروش مناسبی نداشتند.»

 

جواد طوسی با بیان اینکه شاید این نکته ادامه مسیر را برای آقای حیدریان روشن کند، افزود: «بخش تخصصی سینما به لحاظ داشتن دغدغه های بیشتر فرهنگی آقای ایوبی، تحت تاثیر قرار گرفت. ضمن اینکه سینمایی که صنعت سینما را معنا می کند به بوته فراموشی سپرده شد. از سوی دیگر قائل به فرد بودن در حوزه تصمیم گیری ایشان و تکیه بیشتر از نقطه نظر فرهنگی را هم تایید می کنم.»

 

جیرانی تصریح کرد: «از زمانی که ظریف وزیر خارجه و جنتی وزیر فرهنگ شد نشان داد که دولت، دولتِ تعامل خارجی است تا دولتِ فرهنگی. بنابراین تمام هم و غم روحانی صرف برجام شد که مردم فکر می کردند قرار است همه مشکلات اقتصادی از این طریق حل شود. فرهنگ در مرحله دوم قرار گرفت و دولت بیشتر دولتِ اقتصادی بود تا فرهنگی از این رو وزیر عرصه فرهنگ نتوانست اتفاقات تازه‌ای راه بیندازد.»

 

طوسی تاکید کرد: «اکنون فضا با دهه ۶۰ تفاوت دارد و از این رو آقای حیدریان هم باید از محافظه کاری به سمت جسارت بیشتری پیش برود و پای اکران پروانه فیلم هایی که صادر کرده بایستد.»

 

سینمای قهرمان پرداز

در بخش بعدی، قهرمان پردازی در سینمای ایران که موضوع اصلی این برنامه بود، از سوی جیرانی مورد بررسی قرار گرفت. جیرانی پیرامون خاستگاه قهرمان در سینما گفت: «در گذشته می‌گفتند قهرمان آدم پاکیزه‌ای است که برای هدف والایی مبارزه می کند. زمانی که جهان، جهان پیچیده‌ای شد، ضد قهرمان وارد شد. ضد قهرمان محصول جامعه‌ای بود که نارسایی‌ها و شرایط اجتماعی آن بحران ایجاد کرده و حالا ضدقهرمان ما ویژگی پاکیزگی ندارد اما عملش در شرایط جامعه، شکل قهرمان پیدا می‌کند. مثل فیلم «بانی و کلاید» که دزدانی هستند محصول شرایط اقتصادی آن روز آمریکا، فیلمی که تفکر چپ نو آمریکا را معنا می‌کرد و تحت تاثیر آن داخل ایران قبل از انقلاب قهرمان سازی کردیم. یک نوع مدرنیته عدالت‌خواه که در آثار برخی سینماگران مثل قیصر مسعود کیمیایی دیده می شود.»

 

طوسی مطرح کرد: «چرا آن سال ها فقط کیمیایی به سمت قهرمان سازی رفت؟» جیرانی پاسخ داد: «فیلم های «پستچی» و «آرامش در حضور دیگران» و «گاو» مدرنیته ویران‌گر دارند و تفکرشان نسبت به جامعه فرق می کند. مثلا بیضایی دغدغه هویت دارد اما کیمیایی به عدالت در جامعه معتقد است. قهرمان معمولا باید یک عمل قهرمانی انجام دهد و این مسئله در گفتمان عدالت اجتماعی خود را بیشتر نشان می دهد. بنابراین کیمیایی می شود سردمدار قهرمان سازی که قهرمانانش ضد قهرمانند. این ها در فیلم های فریدون گله و امیر نادری هم وجود دارد.»

 

قهرمان پردازی در سینمای بعد از انقلاب

جیرانی با اشاره به حضور قهرمان در آثار سینمایی پس از انقلاب گفت: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایدئولوژی ساده زیستی و کاهش فاصله طبقاتی مد نظر است و شهر از شهرِ مدرن به شهرِ ساده تبدیل می شود. جنگ باعث می‌شود یک قهرمان و خاستگاه و ارزش‌های جدید خلق شود. تا پایان سال‌های ۶۶ و ۶۷ بعد از پایان جنگ وارد دوران تازه‌ای می شویم که رفاه بیشتری را مورد نظر است و آزادی نسبی به وجود می آید که تفکرات تازه‌ای را به همراه دارد. این تفکرات جامعه مصرفی را شکل می‌دهد و باعث می شود جنس دیگری از سینما در سال های ۶۸ و ۶۹ به وجود می آید.»

 

او ادامه داد: «سال ۶۸ سال عجیبی برای سینماست؛ از طرفی روشنفکر عرفی ما مثل مهرجویی در فیلم «هامون» خودش را بررسی می کند و روشنفکری مسلمان هم در آثار حاتمی‌کیا به وجود می‌آید. فضای جدید چالش برانگیز است که اواخر دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ مدیریت جدید سعی می کند سینما را برگرداند به سمت ارزش هایی که فکر می کند از بین رفته اما متوجه نیستند وقتی در جامعه‌ای سرمایه داری رشد پیدا می کند فرهنگش را هم با خود می آورد. در اینجا فیلمسازانی مثل درویش، ملاقلی پور و مجیدی سعی می کنند به سمت یک جور هویت ها و اصالت هایی در جامعه برگردند که در حال فراموشی است. از سال ۷۶ به بعد توسعه سیاسی باعث به وجود آمدن مدرنیته معترض می شود که به صورت زن‌های قهرمان وارد قصه‌ها می شوند، مثل فیلم‌های «دو زن»، «قرمز» و ... در نتیجه برخورد سنت و مدرنیسم در سینما وارد می شود و اعتراضات را به وجود می آورد که در ادامه جلوی رشد این اعتراضات گرفته می‌شود.»

 

در ادامه طوسی گفت: «قهرمان تابع شرایط اجتماعی، تاریخی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... جامعه است. برخی معتقدند که دوران قهرمان به سر رسیده یا اینکه می‌شود قهرمان امروزی را بازسازی و تجویز کرد؟»

 

جیرانی پاسخ داد: «گفتمان روشنفکری در ایران تغییر کرده است و امروز وارد آزادی های فردی شده و نه عدالت اجتماعی، حتی روشنفکری اسلامی هم نشانه هایی دارد مبنی بر این مساله. حاتمی کیا در «بادیگارد» و کیمیایی در «قاتل اهلی» هر دو قهرمان هایی دارند که عیان شدن یک سری از شرایط نامناسب جامعه قهرمان را متفاوت کرده است. واکنش فیلمسازانی که طرفدار عدالت اجتماعی هستند به فساد اقتصادی، قهرمان های تلخ را می سازد که ایده‌آل هایش فرق می کند.»

 

او سپس اظهار داشت: «از سال ۸۴ تا ۸۸ قضیه فرق می کند. اکنون طیف تحول‌خواه و سنتی تقابل‌شان بالا گرفته که باعث می شود قهرمان از بین رود. در این شرایط ما به یک سینمای ناامیدِ سرد برخورد کرده‌ایم و از طرف دیگر سینمایی که قرار است دنبال ارزش هایی برود که به تردید رسیده است. بنابراین نمی توان منتظر بود از دل جامعه‌ای با مشکلات اقتصادی عیان شده، قهرمان امیدوار بیرون بیاید.»

 

طوسی هم عنوان داشت: «چرا فیلمسازانی که قائل به قهرمان پردازی هستند به مرور مثل قهرمان هایشان کمرنگ‌تر می شوند و نادیده گرفته می شوند؟»

 

جیرانی پاسخ داد: «شرایط سینمای بین‌المللی هم بر سینمای ایران تاثیرگذار است و فیلم‎های آمریکایی و اروپایی هم از فضاهای غالب گذشته‌شان فاصله گرفته‌اند. مهم‌ترین قضیه انفعال برخی فیلمسازان است. نگاه فیلمسازی مثل حاتمی کیا هم تلخ شده است البته واقعیت های جامعه را نمی توان کتمان کرد.»

 

خزاعی از پرداختن سینماگران به مسئله مدافعان حرم گفت و پرسید که به عنوان قهرمان می تواند از آنها در آثار سینمایی یاد کرد؟ فریدون جیرانی در این زمینه به این مساله اشاره کرد که متاسفانه در جریان سینماگران ارزشی هم به جز یکی دو فیلم به مدافعان حرم پرداخته نشده است.

 

او افزود: «معتقدم وقتی مدافعان حرم به سینما می آیند که فضای باز اجتماعی اجازه دهد قهرمان های مختلف بیرون بیایند و از دل آن ها قهرمان مدافع حرم هم شکل طبیعی خود را پیدا می کند. ما قهرمان های ملی و مذهبی زیادی داریم اما باید در دل یک درام قرار بگیرند.»

 

جیرانی با اشاره به اینکه هنوز آمریکا از جنگ جهانی دوم فیلم می سازد و قهرمان بیرون می آورد، در پایان یادآور شد: «ما می ترسیم یک فیلم حماسی راجع به دفاع مقدس بسازیم و از دل آن قهرمان بیرون آوریم. شرایط اجتماعی، نگاه سینمای اروپا و نگاه روشنفکری تاثیر زیادی بر این مساله دارد. نسل جدید قهرمان ندارد و در یک بزنگاه تاریخی تداخل تفکر سنتی و روشنفکری گیر کرده و گیج است، که باید مسیر خود را بیابد.»

 

 

 

 

 

 

  • 16
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش