دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳
۱۱:۴۹ - ۰۵ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۰۳۷۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

مهناز افشار:

تلویزیون هر چه می‌خواهد سانسور کند، ما منابع دیگری داریم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,مهناز افشار
من تریبون آدم‌هایی هستم که صدایشان به جایی نمی‌رسد، کسانی مثل کودکان بد سرپرست

مهناز افشار می‌گوید با گسترش فضای مجازی دیگر لازم نیست روی اطلاع‌رسانی تلویزیون حساب کنیم.

 

امیر پوریا مدرس و منتقد سینما در آخرین برنامه سال ۹۵ آپاراتچی «آپاراتچیِ ۳۲» که در سایت آپارات قرار دارد به سراغ مهناز افشار رفته است که این روزها علاوه بر بازی در فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، برای سریال «عاشقانه» هم جلوی دوربین منوچهر هادی است.

 

 مهناز افشار در بخشی از این گفت‌و‌گوی تصویری در مورد دومین جایزه اسکار اصغر فرهادی می‌گوید: «به عنوان یک شهروند ایرانی بابت دریافت اسکار توسط اصغر فرهادی بسیار بسیار خوشحال شدم. معتقدم هر کسی این خوشحالی را از خودش می‌گیرد اولین ظلم را به خودش می‌کند.»

 

او در مورد این که چرا در جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر حضور نداشت توضیح داد: «فیلم نهنگ عنبر، سلکشن رویا» به خواست سامان مقدم به جشنواره نرفت. در مورد «گیلدا» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار هم شنیدم که برچسب فمنیستی بودن خورد و از حضور در جشنواره محروم شد.»

 

افشار در خصوص سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر هم گفت: «هر چند معتقدم امسال شاهد جشنواره‌ای منفعل بودیم اما تاکید می‌کنم نمی‌توانیم بگوییم چون فیلم منِ نوعی در جشنواره نبود پس آن را تحریم می‌کنم یا زیر سوال می‌برم. چون هر سال تعدادی فیلم پذیرفته می‌شوند و تعدادی نه و  یک سری جایزه می‌گیرند و یک سری نه و نمی‌شود هر سال عده‌ای‌مان اعتراض کنیم.»

 

او تصریح کرد: «به گمان من اگر همه سینماگران اعتقاد داشته باشند و دلشان بخواهد، جشنواره فیلم فجر باید به چیزی شبیه جشن خانه سینما یا جشن انجمن منتقدان تبدیل شود که نمونه خارجی‌اش اسکار است. این که آثار در طول سال بررسی شوند و ما مثلا پنج داور نداشته باشیم که بنشینند و در زمانی فشرده فیلم‌ها را ببینند و انتخاب کنند.»

 

امیر پوریا در ادامه به نکته‌ای اشاره کرد که از آن با عنوان «بدجنسی تاریخی انجمن منتقدان در اعطای جایزه بدترین فیلم سال ۱۳۸۰ به «شور عشق» با بازی مهناز افشار و بهرام رادان» نام برد.  

 

مهناز افشار در پاسخ گفت: «می‌دانم که می‌دانید هیچ بازیگری تصمیم نمی‌گیرد فیلم بد کار کند یا هیچ کارگردانی دلش نمی‌خواهد فیلم بد بسازد. (با خنده) باور کنید زرشک زرین شما به من که آن زمان ۱۸ سالم بود و به بهرام رادان مسیر پیشرفت را نشان داد.»

 

او ادامه داد: «من روزی که در «شور عشق» بازی کردم نمی‌دانستم قرار است زرشک زرین بگیرم هر چند معتقدم این فیلم در زمان خودش فیلم تینیجری خوبی هم بود. شما به عنوان بازیگر از جایی به بعد منتظر اعتماد دیگران می‌مانی تا فضایی در اختیارت بگذارند. این اتفاق برای بهرام رادان زودتر رخ افتاد. به فاصله دو تا سه سال مسیرش عوض شد و در فیلم‌هایی بازی کرد که مورد توجه منتقدان قرار گرفت ولی من باز هم چند سال فیلم تجاری کار کردم.»

 

مهناز افشار با اشاره به این که در اوایل کارش بازیگری را جدی نمی‌گرفته است گفت: «اوایل بازیگری را جدی نمی‌گرفتم و دیگران هم جدی‌ام نمی‌گرفتند. (با خنده) دوران دبیرستان عکس‌های هنرمندی را که می‌گویند شبیه‌اش هستم امضا می‌کردم و می‌دادم به پسرهای محله و کیف می‌کردم.

 

سواد و شناختم در حد دختری ۱۸ ساله بود و هفت، هشت سال گذشت تا با آزمون و خطا به جایی برسم که در «سالاد فصل» بازی کنم و بعد هم فیلم‌های دیگر. از جایی به بعد جدی گرفته شدم و جایزه‌اش را هم در جشن منتقدان برای بازی در «برف روی کاج‌ها» از شما گرفتم.»

 

بازیگر فیلم سینمایی «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» ادامه داد: «من حاضرم با سر بکوبم توی سقف، سرم زخمی شود ولی سقف را بردارم. این طور بزرگ شده‌ام در نتیجه به هر کسی هم که با مانعی مواجه می‌شود می‌گویم بزن مانع را رد کن! ممکن است طول بکشد اما می‌توانی ردش کنی.»  

 

در ادامه امیر پوریا به سراغ ازدواج مهناز افشار با یاسین رامین رفت. افشار در مورد حواشی این ازدواج گفت: «حدود ۱۱ سال پیش بود که پدرم فوت کرد. وقتی مُرد زیر میز غذاخوردی خانه مادرم قایم شده بودم چون احساس می‌کردم حامی‌ام را از دست داده‌ام. آن زمان نَمُردَم و ادامه دادم چون چاره دیگری نبود.»

 

 او ادامه داد: «با احترام به همه همکارانم معتقدم زندگی شخصی وجود ندارد. وقتی من عکس سفره هفت‌سینم را در اینستاگرام می‌گذارم یا عکس دوران بارداری‌ام را، دیگر اجازه ندارم خط‌کشی کنم و بگویم در مورد این بخش نظر بدهید در مورد آن بخش نظر ندهید. این جمله را کسی می‌تواند بگوید که فقط عکس کاری و اجتماعی‌اش را منتشر کند اما منِ مهناز افشار این حق را ندارم.»

 

افشار افزود: «من با سوال، نقد و پرسش مشکلی ندارم تا جایی که روحم را زخم نکند. روزی که می‌خواستم ازدواج کنم، می‌دانستم همسرم پسر فردی خواهد بود که مجله «رویش» را به خاطر این که عکس من روی جلدش بود توقیف کرد اما فراموش نکنیم که هیچ کدام ما نه شبیه برادرمانیم، نه شبیه پدرمان، نه شبیه خواهرمان، نه شبیه مادرمان. وقتی کسی را دوست داری بابت دوست داشتنش باید تاوان بدهی و من مشکلی بابت تاوان دادن ندارم.»

 

او در مورد دخترش لیانا هم گفت: «با به دنیا آمدن لیانا یک دنیا به من اضافه شد. قبلا هم گفته‌ام اول که به دنیا آمد حسی نداشتم. (با خنده) چون قرار نیست همه مادرها شبیه هم باشند و حس مادری‌شان از لحظه اول شکوفا شود اما زمانی که شیرش دادم احساس کردم متولد شده‌ام. لیانا تمام جان، عمر و زندگی‌ام است.»  

 

او در ادامه با اشاره به فعالیت‌های اجتماعی‌اش در فضای مجازی هم گفت: «با گسترش فضای مجازی دیگر لازم نیست روی اطلاع‌رسانی تلویزیون حساب کنیم و می‌شود به تلویزیون گفت هر چه قدر دلت می‌خواهد سانسور کن ما منبع دیگری داریم که می‌توانیم به آن رجوع کنیم.»  

 

مهناز افشار بازیگر فیلم «متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی ادامه داد: «من تریبون آدم‌هایی هستم که صدایشان به جایی نمی‌رسد. کسانی مثل کودکان بد سرپرست که از کودکان بی‌سرپرست تنهاترند... زنان فوتبالیستی که همیشه مورد کم لطفی قرار می‌گیرند... این که ما چرا نمی‌توانیم در ورزشگاه از نزدیک شاهد بازی فوتبال باشیم؟! تنها به این دلیل که بقیه حرف رکیک می‌زنند؟! چرا نمی‌گذاریم با قرار گرفتن در کنار هم این رفتار تصحیح شود و به جایش صورت مسئله را پاک می‌کنیم؟!»

 

 

  • 10
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش