پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۰:۰۳ - ۰۶ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۰۴۹۸
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفت‌وگو با پوریا پورسرخ، بازیگر مرز خوشبختی

حسرت کیان ایرانی به دلم مانده

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,پوریا پورسرخ
وقتی سر صحنه مجموعه تلویزیونی «مرز خوشبختی» حاضر شدم، با توجه به این‌که لوکیشن خیابانی بود؛ به دعوت پوریا پورسرخ که در این سریال نوروزی نقش حمید، شاگرد طلافروش را بازی می‌کند، برای گفت‌وگو به یک رستوران کوچک رفتیم.

مسلما مخاطبان چهره این بازیگر را بارها از پشت قاب شیشه‌ای تلویزیون دیده‌اند، اما شاید شناختی کافی نسبت به شخصیت او نداشته باشند؛ اما کافی است یک ساعت کنار پورسرخ بنشینید تا متوجه مرام و معرفتش شوید. او به حدی مهربان و لوطی مسلک است که با خوردن هر لقمه غذا به شیشه رستوران می‌زد و از عوامل پشت صحنه دعوت می‌کرد داخل بیایند و حتی اگر شده یک لقمه از غذای او را بخورند.

 

ماحصل گفت‌وگوی ما را با پوریا پورسرخ در ذیل می‌خوانید و البته تلاش کردیم ادبیات خاص خودش در طول مصاحبه حفظ شود. یکی از تکیه کلام‌های این بازیگر استفاده از واژه روراست است!

 

شما قبلا با حسین سهیلی‌زاده کارگردان مجموعه مرز خوشبختی در سریال دختران حوا همکاری داشتید. علاقه‌مند به همکاری دوباره با این کارگردان بودید یا نقشی را که به شما واگذار شده بود، دوست داشتید؟

روراست در وهله اول کار با سهیلی‌زاده مهم بود. من قبلا با او کار کرده بودم. صادقانه بگویم او یکی از آدم‌های شریف است. هم سالم است و هم این‌که پشت صحنه خیلی خوبی دارد. کار ما در مجموعه مرز خوشبختی فوق‌العاده سخت است. مسلما کار را که ببینید متوجه می‌شوید، چون اکثر لوکیشن‌های این مجموعه خارجی است، آن هم در زمستان. البته برای دوستانی که به شکل تخصصی شناختی از فیلم و سریال ندارند، این را توضیح می‌دهم. منظور از لوکیشن خارجی، یعنی خیابان، دشت و... .

مجموعه مرز خوشبختی یکی از سخت‌ترین کارهایی بود که در زندگی‌ام داشتم. در این سه ماه و اندی که سر ضبط بودیم در مجموع ده روز هم آف (استراحت) نداشتم. سهیلی‌زاده از آن دست کارگردانان تکنیکی است و تکنیک را خیلی خوب می‌شناسد. روراست خیلی از او یاد گرفتم و حتی دزدیدم!

 

همه چیز این سریال درست و درمان پیش رفته است. کار با سهیلی‌زاده سختی‌ها را می‌پوشاند. از طرف دیگر در دو کار اخیر تلویزیونی‌ام کیمیا و برادر به کارگردانی جواد افشار نقش منفی بازی کرده بودم. دلم نمی‌خواست پشت سر هم نقش منفی بازی کنم، چون روی قضاوت مردم یک کم تاثیر می‌گذارد. همین مزید بر علت شد که در مجموعه مرز خوشبختی بازی کنم. امیدوارم خروجی‌اش همانی شود که مردم دوستش دارند.

 

درباره نقشتان بگویید که در این مجموعه مخاطبان قرار است کدام پوریا پورسرخ را ببینند؟

اتفاقا از آن نقش‌هایی است که برخی از رفتارهایش به شخصیت واقعی خودم خیلی نزدیک‌تر است. البته حمید یکسری مسائلی دارد که من ندارم؛ مثلا دزدی می‌کند، ولی من دزدی نمی‌کنم! البته نمی‌دانم اگر یک شب گرسنه بخوابم این کار را انجام می‌دهم یا نه!

نقش حمید مصداق خیلی از جوانان ایرانی این دوره است. جوانانی که با نگاه به اطرافشان به خودشان می‌گویند چرا آدم‌هایی هستند که به خاطر موقعیت و رانت ویژه‌ای که دارند، دستشان در جیب بغلی است؛ یعنی در جیب مردم، ولی هیچ‌کس هم کاری به کار آنها ندارد! آن وقت با خودشان می‌گویند پس آینده من در این بازار چه می‌شود؟ به همین دلیل همان جوان تصمیم می‌گیرد از راه نادرست زندگی خودش را به سر و سامان برساند. البته خانم، من به یک چیزی خیلی معتقدم؛ به نظرم کسی که لقمه پدر و مادرش را خورده باشد، نمی‌تواند این کار را کند. متاسفانه مسائلی مانند اختلاس‌ها باعث شده مردم به جامعه اطرافشان بی‌اعتماد شوند و فکر می‌کنند جنگی است که در آن عقب مانده‌اند. حمید مصداق این آدم‌هاست که با خودش می‌گوید همه می‌زنند و هیچ اتفاقی برایشان نمی‌افتد. خب پس چرا من این کار را نکنم.

 

با توجه به این‌که زبان این مجموعه طنز است، آیا شخصیت حمید هم رگه‌هایی از طنز دارد؟

بیشتر کارهایی که کرده‌ام طنز موقعیت است، اما وقتی توی زمین می‌روید، می‌بینید این‌گونه نیست؛ چراکه تماشاچی ما آن‌قدر عمیق نگاه نمی‌کند و حوصله برای کار نمی‌گذارد، ولی مجموعه مرز خوشبختی طنز موقعیت است. درباره شخصیت خودم هم باید بگویم که به درخواست کارگردان یا خودم صحنه را جذاب کردیم تا برای مخاطبان جذاب باشد.

مرز خوشبختی جزو کارهایی است که مدعی نیست. از سوی دیگر، من مثل فوتبالیستی هستم که در تیم دیگری بازی می‌کند، اما دلش با تیم قبلی‌اش هم هست. من سیروس مقدم و محسن تنابنده را خیلی دوست دارم، حتی با این دو دوست مسافرت هم رفته‌ام. هر کاری را که از آنها پخش می‌شود، حتی اگر ایران هم نباشم حتما دانلود می‌کنم و می‌بینم. سریال آنها هم قرار است نوروز پخش شود. برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم، حتی کمی هم هیجان‌زده هستم. ما هم به اندازه خودمان حتما مخاطب خواهیم داشت.

 

پخش نوروزی مرز خوشبختی تاثیری در انتخاب شما برای بازی در این سریال داشت؟

نه، ابدا. بیشترین چیزی که در انتخابم تاثیر داشت، حضور سهیلی‌زاده بود به عنوان کارگردان.

 

رقابت بین سریال شما و سریال سیروس مقدم برایتان چقدر هیجان‌انگیز است؟

هیجان‌زده هستم. خوشحالم یک کار خوب از سیروس مقدم و محسن تنابنده پخش می‌شود. ما هم یک کار خوب داریم. جنس و نوع کارها با هم فرق دارد.

 

پس نوروز امسال پوریا پورسرخ را در یک نقش متفاوت می‌بینیم؟

نه، اصلا متفاوت و متمایز نیست. از نظر من نقش، نقش است. متفاوت چی هست؟!

 

منظورم نسبت به نقش‌های قبلی‌تان است.

من نسبت به کلمه نقش متفاوت گارد دارم. هر نقش تفاوت‌هایی دارد. حال برخی نقش‌ها نزدیک به هم هستند.

 

با توجه به این‌که نقش‌های مختلفی را در سینما و تلویزیون تجربه کرده‌اید، آیا مخاطب تلویزیون و سینما برایتان تفاوت دارد؟

به نظرم دوربین‌ها با هم فرق ندارند. ممکن است پروانه ساخت‌ها متفاوت باشد، اما نباید بگویم این خوب است و آن بد. برخی از سوءمدیریت‌ها باعث می‌شود که تعدادی از بازیگران تلویزیون از عرصه سینما حذف شوند و به نوعی انگ تلویزیونی بودن به آنها زده می‌شود. برای مثال شنیده می‌شود با وجود این‌که برخی از پروژه‌های تلویزیونی به بازیگران بدهکار هستند، اما برخی از برنامه‌های سال تحویل شبکه‌های تلویزیونی از بازیگران سینما دعوت به عمل می‌آورند و دستمزدهای آنچنانی به آنها پرداخت می‌کنند. نمی‌دانم این خبرها تا چه حد صحت دارد. جای تعجب داشت که در برنامه‌های تحویل سال ۹۵ از بازیگران سریال کیمیا دعوت نشد. بازیگران فعال در حوزه تلویزیون به نوعی مرغ عزا و عروسی شده‌اند؛ هم پیشنهادهای سینمایی را از دست می‌دهیم و هم در تلویزیون آنچنان که باید و شاید به ما توجه نمی‌شود.

 

برخی بازیگران معتقدند که با یک فیلمنامه ضعیف می‌توانند نقش خودشان را بخوبی در بیاورند. شما در این دسته قرار می‌گیرید یا نه؟

زمانی اشتباه می‌کردم و تصورم این بود نقش برای من خیلی تاثیرگذار است، اما بعدها فهمیدم اگر با یک کارگردان خوب کار کنم، حتی اگر فیلمنامه ضعیف باشد و نقش روی کاغذ جاندار نباشد، می‌توان آن را خیلی خوب درآورد. من خیلی شکل ظرف کارگردان می‌شوم و به حرف او گوش می‌دهم. مثلا در «آناهیتا» همانی می‌شوم که حمیدنژاد از من می‌خواهد یا در کار سهیلی‌زاده، شهبازی، لطیفی و... همان شکلی می‌شوم که انتظار دارند. اصولا به تالیف در بازیگری اعتقاد ندارم. البته برای حرف بزرگ‌ترها احترام زیادی قائل هستم و احترامشان برای ما واجب است، اما من نظر خودم را می‌گویم. با کارگردان خوب، کارم خوب بوده و با کارگردان ضعیف، خوب نبودم. البته خیلی از بازیگران قوی هستند و در کار ضعیف خودشان را مثل مروارید نشان می‌دهند.

 

یعنی کارگردان ضعیف باشد، بازی شما هم ضعیف خواهد بود؟

دست خودم نیست، چون شکل خواسته‌های کارگردان می‌شوم. وقتی کارگردان نقش را ضعیف می‌بیند، من هم به شکل خواسته او می‌شوم.

 

آیا بین نقش‌هایی که تا به امروز دیده‌اید، شخصیتی بوده که دوست ‌داشتید شما ایفاگرش بودید و به نوعی حسرتش به دلتان مانده باشد؟

توی سینما یا تلویزیون!

 

تلویزیون.

کیان ایرانی را در مختارنامه خیلی دوست داشتم. من نقش‌های تاریخی را خیلی دوست دارم و این ژانر برایم خیلی جذاب است. نقشم را در رستاخیز خیلی دوست داشتم. البته در تلویزیون هم پیشنهاد بازی در سریال‌های تاریخی را داشتم، ولی روراست نقش‌ها را دوست نداشتم یا این‌که احساس کردم برای من مناسب نیست.

 

فاطمه عودباشی 

 

 

jamejamonline.ir
  • 12
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش