پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۱۱:۱۸ - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۵۵۷۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

امیرحسین قهرایی:

من و بختیاری تبلیغ کنیم اشکال دارد؟ کیانیان روی بیلبورد باشد مسئله‌ای نیست؟!

گفت‌وگو با امیرحسین قهرایی به‌بهانه اجرای «جارچی» در کنار بهنوش بختیاری و وضعیت تبلیغات در تلویزیون

مدتی است که شاهد برنامه «جارچی» در شبکه ایران‌کالا هستیم؛ برنامه‌ای که با اجرای بهنوش بختیاری و امیرحسین قهرایی در صدد است تا اجناس و کالای ایرانی را تبلیغ و به اذعان تولید‌کنندگانش از تولید ملی حمایت کند. چندی پیش بختیاری نسبت به برخی از انتقادات که به او برای اجرای این برنامه طرح شده بود واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: تبلیغات راهی است برای شکوفایی اقتصادی نه این‌که این تصور پیش بیاید که از بی‌پولی به تبلیغ پناه آوریدید! مگر مسی و جورج کلونی بی‌پولن؟!» به‌همین خاطر با امیرحسین قهرایی درباره رسالت، اهداف و نحوه تولید این برنامه ومهم‌تر از همه جایگاه تبلیغات در رسانه ملی گپی زدیم که در ادامه می‌خوانید.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,امیرحسین قهرایی

«جارچی» به‌صورت ضبطی تولید می‌شود؟ چه هدفی را با تولید این برنامه در نظر دارید؟

این برنامه ضبطی است و هرهفته ما ضبط‌های آن را انجام می‌دهیم. هدف این برنامه حمایت و پوشش تولیدات ایرانی است و با این نگاه که بهادادن به شعار اقتصاد مقاومتی باید در راستای آن قرار بگیرد این برنامه را تولید می‌کنیم. تولیدات کارخانه‌جاتی را تبلیغ می‌کنیم که حتما در ایران باشند و در ایران فعالیت کنند و جنس مرغوب و عالی باشد؛ یعنی دوست نداریم که هر بنجل و چیز الکی را تبلیغ کنیم. «جارچی» چیزی شبیه به خبر-آگهی است که اتفاقا در ابتدا هم با همین عنوان بود اما بعدتر اسمش را عوض کردیم که شبیه به ماهیت برنامه که طنز هست هم باشد. ما دو تا به‌صورت بداهه‌سرایی در صحنه برنامه را پیش می‌بریم و درباره محصول هم صحبت می‌کنیم. این جور بگویم که «جارچی»، شکلی از تبلیغ غیرمستقیم است.

 

پیش از این هم تبلیغ اجناس را داشتیم اما معمولا اجناس خوبی تبلیغ نمی‌شد.

برای ما اصلا این‌طور نیست، همه مدارکشان چک می‌شود؛ حتما باید مجوز وزارت بهداشت داشته باشند و از استانداردهای لازم برخوردار باشند و... خیلی سخت‌گیری می‌کنیم، هم ما و هم شبکه ایران‌کالا و دوست نداریم هرچیزی را تبلیغ کنیم. بعد از آن اتفاقاتی که برای کرم حلزون افتاد دیگر نمی‌خواهیم که اتفاقی تلخ در این حوزه رقم بخورد. اتفاقا چند مورد کالا هم بوده که آمدند تا تبلیغ کنیم اما این کار را نکردیم چون از جنسشان مطمئن نبودیم. فرق تبلیغات در شبکه ایران‌کالا با تبلیغاتی که در شبکه‌های دیگر پخش می‌شود این است که اگر آن‌ها دروغ هم بگویند تبلیغ را پخش می‌کنند و پولشان را می‌گیرند اما برای ما این‌طور نیست و باید برای ما ثابت شود که آن جنس استانداردهای لازم را دارد یا نه!

 

آیا شورایی را دارید برای تشخیص صحت کارکردهای کالاهایی که برای تبلیغ به شما معرفی می‌شوند؟

بله؛ تیم نظارت بر بازار و نظارت بر صحت گفتار کذب مدعی داریم. برای همین است که می‌گویم این اجناس همه تست می‌شود و صحت و سقمش را درمی‌آوریم. ما در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده این کار را انجام می‌دهیم و برای همین نمی‌خواهیم دروغی در این زمینه گفته شود.

 

بهنوش بختیاری چند روز پیش در صفحه شخصی خودش به برخی از انتقادات درباره این برنامه واکنش داشت و عده‌ای این اتهام را به او زدند که به‌خاطر پول حاضر به اجرا در چنین شبکه و برنامه‌ای می‌شود. آیا شما هم از این جور انتقادات داشتید؟

قبلا تلویزیون اجازه نمی‌داد که از چهره برای تبلیغات استفاده شود و اتفاقا خیلی بهانه بی‌منطقی در این باره داشت و می‌گفت که شما دارید از چهره برای جذب مردم برای خرید کالا استفاده می‌کنید اما ما می‌گوییم که جنگی درنظر گرفتیم به‌نام «جارچی» و از بداهه‌سرایی خودمان استفاده می‌کنیم و مردم را جذب می‌کنیم و ضمن آن کالایی را هم تبلیغ می‌کنیم. چرا وقتی رضا کیانیان یک میلیارد‌تومان برای تبلیغ دم نوش می‌گیرد و عکسش روی بیلبوردهاست کسی انتقاد نمی‌کند حالا بهنوش بختیاری که دارد تقریبا مجانی این کار را می‌کند باید مورد مواخذه قرار بگیرد؟! ببینید تلویزیون برای آگهی ثانیه‌ای دو میلیون تومان پول می‌گیرد و ما دقیقه‌ای یک میلیون‌تومان می‌گیریم که فقط خرج آنتن دربیاید.

 

به‌نظر می‌آید که رسالت شبکه ایران کالا هم باید تبلیغ باشد.

دقیقا. ما پول هنگفت و عجیبی نمی‌گیریم و دستمزد کمی می‌گیریم صرفا برای این‌که خرید کالای ایرانی جا بیفتد.

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,امیرحسین قهرایی

شما که باید دستمزد خوبی بگیرید چراکه از اعتبارتان برای دیده‌شدن محصولی استفاده می‌کنید.

بله؛ ما تمام اعتبارمان را این وسط گذاشتیم و درنتیجه کسی حق ندارد از ما ایراد بگیرد چون ما درازای کاری که انجام می‌دهیم پولی نمی‌گیریم. ما از دل و جان داریم برای ایران کار می‌کنیم و از تولید‌کننده ایرانی حمایت می‌کنیم. به این دلیل که واقعا خسته شدم از این‌که ببینم در بهترین مکان‌های تبلیغاتی فقط دارد محصولات خارجی فروخته می‌شود و تمام تولیدکننده‌های ایرانی دارند از بین می‌روند. ثانیه‌ای دو میلیون‌تومان برای تلویزیون یعنی این‌که شما برای ۱۰ثانیه آگهی باید بیست‌میلیون‌تومان بدهید و فقط یک بار جنستان تبلیغ شود. می‌دانید برای شامپور clear چه بودجه‌ای برای تبلیغش گذاشتند؟ مگر تولید‌کننده‌های داخلی ما این‌قدر سرمایه دارند که بخواهند برای تبلیغ کنار بگذارند، تازه آن هم اجناسی که امیدی به استاندارشان نیست! تبلیغ پاک‌کننده‌‌ cif را خودم ساختم، جار می‌زنم و همه جا اعلام می‌کنم که دارد دروغ می‌گوید که دستمال را هرجا بکشی با cif پاک می‌شود، اما آن‌ها بودجه خوب داشتند و ساختند. تولید‌کننده مظلوم ایرانی شاید نداشته باشد و ما هم در «جارچی» هدفمان این است که به‌هیچ وجه دروغ نگوییم.

 

آیا ساخت برنامه «جارچی» پیشنهاد شما به شبکه ایران‌کالا بود یا بالعکس؟

وقتی شبکه ایران‌کالا راه افتاد ما پیشنهاد دادیم که می‌آییم برنامه‌ای را می‌سازیم تا راه بیفتد و بیننده جذب کند و درعین حال تولیدات ایرانی تبلیغ شود چون اگر این شبکه فقط بخواهد فیلم‌های مستند کارخانه‌ها را پخش کند که بیننده‌ای نخواهد داشت. ما درواقع پیشگام شدیم و خدا به بهنوش بختیاری خیر بدهد چون وقتی فهمید هدف چیست با رضایت قلبی و با کمترین دستمزد آمد و برای همین من پشتش خواهم بود و اجازه نمی‌دهم کسی نقد غیرمنصفانه‌ای به او داشته باشد.

 

شما خودتان سال‌هاست در حوزه تبلیغ کار می‌کنید و آیا به‌نظرتان در این داستان کارشناس هم هستید. بنابراین شما بهترین گزینه برای اجرای «جارچی» هستید. با این‌حال وضعیت تبلیغات در تلویزیون ایران را چطور می‌بینید؟

به من پدر تیزر ایران می‌گویند و از زمان «گام به گام با کفش گام» و «پاک یادت نره» و... مشغول‌کارکردن در این حوزه کار هستم و از اول در بطن تبلیغات تلویزیون بوده‌ام، من، بیرنگ و رسام جزو اولین کسانی بودیم که در این حوزه کار کردیم و تبلیغات جدی را در تلویزیون شروع کردیم. از آن زمان تا الان من فریاد می‌زدم چون هزینه تبلیغات بالاست تولید‌کننده ایرانی ورشکست می‌شود و نمی‌تواند از پس آن بربیاید و شما دارید خارجی‌ها را بزرگ می‌کنید. همین الان که داریم با کمترین هزینه این کار را در شبکه ایران کالا می‌کنیم بازرگانی تلویزیون کاملا با ما مخالف است و اعتقاد دارد ما داریم بازارش را خراب می‌کنیم. ما حتی از آن‌ها خواستیم که برای ما تیزر بروند اما مهدوی‌مهر آن‌ها را پخش نکرد. رئیس کل‌ سازمان دستور داد که تیزر این برنامه را بروید و حالا منتظریم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

 

در دهه‌های گذشته تبلیغات سروشکل جذاب‌تر و آگهی جایگاه ویژه‌ای در تلویزیون داشت اما الان این‌طور نیست، دلایل این اتفاق از نگاه شما چیست؟

مدیریت اشتباه یکی از دلایل است. دلیل دیگر این است کسانی که در تبلیغات به اسم بزرگی رسیدند اصلا تبلیغات‌چی نیستند و یک سری آدم هستند که با رانت و سرمایه به این چیزها رسیدند. تبلیغ چی کسانی بودند که می‌نوشتند و کارگردانی می‌کردند که آن‌ها الان خرده پاهایی شدند زیر دست این سرمایه‌دارها دارند کار می‌کنند و چون پول خوبی نمی‌گیرند خلاقیت جذابی هم ندارند.

 

چرا شما که در حوزه خنده و ساخت دوربین مخفی سال‌هاست کار کرده‌‌اید برای شبکه نسیم برنامه نمی‌سازید؟

افرادی که بخواهند سرمایه بگذارند خیلی کم هستند مثل اتفاقی که دارد می‌افتد و از برنامه‌های «خندوانه» یا «دورهمی» حمایت می‌شود. ما الان یک طرح داریم که می‌گویند برایش اسپانسر پیدا کن؛ طرحی با همان تم دوربین مخفی اما یک جور روانشناسی خنده هم در آن است که تا وقتی پول نباشد نمی‌شود این برنامه را ساخت. 

 

دنیاخمامی

khabargozarisaba.ir
  • 15
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش