جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۳۶ - ۱۱ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۲۵۰۳
چهره ها در سینما و تلویزیون

شبنم مقدمی:

پخش و اکران پاشنه آشیل سینمای کودک است

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,شبنم مقدمی
شبنم مقدمی می‌گوید این روزها به دلیل نبود فیلم‌های کافی در ژانر کودک، متأسفانه کودکان و نوجوانان فیلم‌هایی را می‌بینند که شاید مناسب سنشان نباشد.

شبنم مقدمی این روزها با فیلم " اکسیدان " به کارگردانی حامد محمدی در نقشی کاملاً متفاوت بر روی پرده سینماها حضور دارد و علاوه بر آن فیلم "شکلاتی" را نیز به کارگردانی سهیل موفق در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در حال اکران دارد.

 

او درباره این تجربه متفاوت و حضور در فیلمی کودکانه بیان کرد: دنیای کودکان همیشه برایم جذاب بوده است. شاید کودک درونم زنده است و سعی می‌کنم آن را همیشه زنده نگه‌دارم. دوست دارم سینمای کودک را دنبال کنم. دنیای کودکان سالم است و حالم را بهتر می‌کند.

 

وی افزود:‌ همچنین دلم می‌خواهد روزهای طلایی سینمای کودک برگردد و این‌که چه زمانی به آن دوران برمی‌گردیم و برایش وقت می‌گذاریم، به سرمایه‌گذاری تهیه‌کنندگان و حمایت‌های مالی و معنوی آن‌ها مربوط است. این روزها به دلیل نبود فیلم‌های کافی در ژانر کودک، متأسفانه کودکان و نوجوانان فیلم‌هایی را می‌بینند که شاید مناسب سنشان نباشد.

 

مقدمی در ادامه درباره حال سینمای کودک بیان کرد: ما باید برای کودک امروز سرمایه‌گذاری کنیم، اما مسئله این است که پاشنه آشیل سینمای کودک، پخش و اکران آن است. بازیگر انرژی می‌گذارد و با صرف زمان و دریافت دستمزد کمتر در فیلمی برای کودکان حضور می‌یابد، اما وقتی این فیلم درنهایت پخش نمی‌شود و به گوشه‌ای رها می‌شود، بازیگر و سایر عوامل را از این موضوع دل‌زده می‌کند. به هر حال من بازیگر هم مسائلی را در نظر می‌گیرم، چراکه بخشی از عمرم صرف حضور در یک فیلم شده است و دوست دارم کاری که انجام می‌دهم دیده شود و تأثیر و کارایی لازم را داشته باشد.

 

بازیگر "آباجان" درباره شناخت کافی دنیای کودکان در سینما گفت: دنیای کودک امروز باید شناخته شود و باید نویسندگان این دنیا را به‌خوبی بشناسند تا بتوانند فیلمنامه‌ای خلق کنند که برای کودک امروز جذاب باشد.

 

زمانی ما با "شهر موش‌ها" که عروسک‌های ابتدایی هم داشت خوشحال بودیم و به نظرمان دارای یک جهان خاص و خارق‌العاده بود و هنوز هم با آن عروسک‌ها و قصه‌هایش نوستالژی جذابی داریم، اما الآن با احترام به کسوت کسانی که پیشرو این عرصه بودند و اگر نبودند شاید سینمای کودک امروز هم وجود نداشت و خیلی از آن‌ها امروز از بزرگان سینمای ایران هستند، فکر می‌کنم دنیای کودک امروز کاملاً متفاوت است و باید آن را شناخت و سعی کرد مثل همان روزها که جهان ذهنی ما کشف شد و آن سریال‌ها و قصه‌ها برای ما ساخته شد، برای کودکان امروز نیز نکاتی که جذاب است را به تصویر کشید.

 

وی همچنین در ادامه درباره این عدم شناخت دنیای کودک امروز و بمباران رسانه‌ای او اظهار کرد: شاید یکی از عواملی که درباره عدم مقبولیت سینمای کودک گفته می‌شود، همین عدم شناخت دنیای کودک امروز باشد، اما همه مسئله این نیست. باید به‌عنوان متولی کودک در جایگاه کارشناس سینمای کودک قرار گرفت، چراکه این عرصه عوامل بسیاری برای بررسی دارد.

 

متأسفانه به نظر من اگر سینمای کودک به همین شکل پیش برود تا چند وقت دیگر ایران دیگر چیزی به‌عنوان سینمای کودک نخواهد داشت و از آن تنها یک پوسته‌ باقی می‌ماند که داخلش هیچ‌چیزی وجود ندارد. این عرصه نیازمند یک کارشناسی و بازنگری جدی است تا از نقطه جدیدی این کار دوباره شروع شود. این‌یک نیاز است نه‌تنها برای جامعه کودک، بلکه برای جامعه سینمایی.

 

مگر می‌شود برای یک جامعه بزرگی به نام کودک و نوجوان، ژانر سینمایی نداشت و یا محدود داشت؟ و باری به هر جهت در آن کارکرد. باید یک کارشناسی عمده و درست روی آن صورت بگیرد و حتماً هستند کسانی که یک‌چشم انداز و برنامه درست برای این عرصه دارند و باید این فضا برای کارشناسان این حوزه فراهم شود تا بتوان به نتیجه درست و مطلوبی رسید و سینمای کودک را از مهجوریت رهانید.

 

بازیگر فیلم "کودک و فرشته " در ادامه درباره حضور دوباره در ژانر کودک عنوان کرد: من این فیلم را با همه جان‌ودلم کارکردم، چراکه کودکان را بسیار دوست دارم. اگر احساس کنم فیلم‌نامه خوبی وجود دارد که حضور من می‌تواند به آن مجموعه و به دیده شدن کار کمکی کند، حتماً و صد در صد حضور خواهم داشت.

 

مقدمی در پاسخ به این سؤال که چقدر در فیلم "شکلاتی" فانتزی دخیل است، گفت: هدف "شکلاتی " درواقع تقویت اعتمادبه‌نفس کودک و نوجوان است و در کل مخاطب با یک فضای فانتزی طرف است و که کودک را وادار می‌کند تا باشخصیت‌های فیلم هم ذات پنداری کرده و قوه تخیل خود را در آن دخیل کند.

 

این بازیگر که این روزها فیلم "اکسیدان" را هم‌روی پرده دارد، درباره انتخاب و تنوع ژانرهای بازی خود بیان کرد: دوست ندارم دائماً کارهای شبیه به هم انجام دهم، چرا که سینما و تلویزیون با این حرکت ما بازیگران را تنبل بار می‌آورد و وقتی شما در یک کار خوب دیده می‌شوید همه برای همان نقش شمارا انتخاب می‌کنند. تمام تلاشم این است که از این تکرار پرهیز کنم و سعی می‌کنم فضای دیگری را هم تجربه کنم و خودم را در عرصه‌های گوناگون محک بزنم. حالا اینکه چقدر موفق هستم، مخاطب باید در این زمینه نظر بدهد اما من تلاشم را می‌کنم تا متفاوت کارکنم.

 

مقدمی که بخش اعظمی از بازیش در "اکسیدان " زیر تیغ سانسور رفته است، در پاسخ به این‌که این سانسور روی دیده شدن بازی او تأثیر گذاشته و این عامل تا چه اندازه بر کار و انتخاب‌های بعدی او تأثیر می‌گذارد، گفت: خوشحالم که مخاطب از "اکسیدان" راضی است، ولی متأسفانه بخشی از فیلم با سانسور مواجه شد و به بازی من هم آسیب زد، اما من عادت به ناامیدی، تلخ‌کامی، ترک و حذف ندارم و اعتقادی هم به این موضوع ندارم. امیدوارانه کارم را ادامه می‌دهم. 

 

وی در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود اظهار کرد: چند فیلمنامه در دست مطالعه دارم و مشغول بررسی آن‌ها هستم. امیدوارم به‌زودی یکی از آن‌ها را انتخاب کنم. همچنین دو سریال پیشنهادشده که یکی برای تلویزیون است و یکی هم برای رسانه که هنوز انتخابی در این زمینه نداشته‌ام.

 

 

honaronline.ir
  • 13
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش