سه شنبه ۰۶ شهریور ۱۴۰۳
۱۸:۲۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۶۴۳۰
چهره ها در سینما و تلویزیون

پسر حاتمی‌کیا درباره «بادیگارد» چه نوشت؟

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران,اسماعیل حاتمی‌کیا
بعد از تولید و انتشار نسخه بلوری فیلم سینمایی «بادیگارد»، اسماعیل حاتمی‌کیا مدیر تیم توسعه پروژه «بادیگارد» یادداشتی در خصوص جزئیات فنی این نسخه نوشت.

به گزارش خبرآنلاین، اسماعیل حاتمی‌کیا نوشت: «چند روزیست که خبر پخش "اولین فیلم بلو رِی ایران" در فضای فرهنگی و مجازی کشور پخش شده است و نظرات متفاوتی از صاحب‌نظران این حوزه به گوش می رسد. از این رو لازم دیدم توضیحی در این خصوص ارائه کنم.

 

فیلم «بادیگارد»، ساخته ابراهیم حاتمی کیا، که پیش‌تر در سینما و بعد از آن در شبکه نمایش خانگی (البته با فرمت دی وی دی) به نمایش گذاشته شده بود، جدا از ملاحظات داستانی و سینمایی خود، در قالب بلو رِی هم ارائه شد که این نکته از نظر فنی ارزش منحصر به فردی دارد، چرا که اولین فیلم بلو رِی برنامه نویسی شده ساخت داخل کشور می باشد.

 

برای توضیح باید عرض کنم که دیسک بلو رِی، تکنولوژی جدیدتری نسبت به دیسک دی وی دی است که ظرفیت­های ۲۵ گیگابایت(تک لایه) و ۵۰ گیگابایت (دو لایه) را در مقابل دیسک دی وی دی با ظرفیت­های ۴.۷ گیگابایت (تک لایه) و  ۹.۴گیگابایت (دو لایه) در اختیار مصرف کننده می گذارد. این ظرفیت چند برابری به تولیدکنندگان محصولات مولتی مدیا از قبیل فیلم، انیمیشن، کلیپ و موسیقی این امکان را می دهد که بتوانند کیفیت خروجی محصول خود را افزایش دهند و از تصاویر با ابعاد ۷۲۰*۵۷۶ پیکسلی که اصطلاحا کیفیت SD نامیده می شود، به تصاویر با کیفیت FULL HD با ابعاد تصویری ۱۹۲۰*۱۰۸۰ یا حتی بالاتر مانند  ۴Kرو بیاورند. البته که صرف تولید تصاویر با کیفیت کافی نیست و مصرف کنندگان و بینندگان این تصاویر نیز بایستی از دستگاه­های پخش متناسب با این فرمت­ها بهره ببرند.

 

استفاده از این ظرفیت بالا و تولید یک محصول با کیفیت، نیازمند بکارگیری تکنولوژی­های خاص خود است و همانطور که احتمالا می دانید ساختار دیسک بلو رِی مشابه فرمت دی وی دی نیست. دیسک بلو رِی دو فرمت دارد. یکی ساختار نشانه گذاری و دیگری برنامه نویسی. در ساختار نشانه گذاری (HDMV) تعریف ساختار و اجزا با یک زبان نشانه گذاری و بکارگیری چندین فایل و اجزای درختی صورت می پذیرد. این ساختار علیرغم کارآمد بودن، پیچیده، کم انعطاف و تا حدودی قدیمی و از رده خارج است چرا که آخرین ساختار بکار رفته برای دی وی دی ها و دیسک های با فرمت نهایتا HD (تصاویر با ابعاد ۱۲۸۰*۷۲۰) است و تولیدکنندگان این تکنولوژی، به دلایلی که اشاره شد، آن را برای نسل بعدی تصاویر، که FULL HD،  2Kو ۴k می باشند، توصیه نکرده اند ولی با این حال تولید کنندگانی که قصد ارائه تصاویر تا فرمت HD را دارند، همچنان از سیستمهای خود با ساختار نشانه ای استفاده و اقدام به تولید محتوا می نمایند.

 

فرمت دیگر فرمت قابل برنامه نویسی (BD-J) است که نسبت به فرمت نشانه ای، دارای انعطاف فوق العاده در تک تک اجزای کار، کاملا به روز و کاملا قابل تطبیق و تغییر می باشد. ساختاری که از همان ابتدای بررسی، نظر تیم تولیدکننده فیلم بلو رِی بادیگارد را به خود جلب کرد. گرافیک چندلایه، امنیت، سادگی، قابلیت تعریف روالهای مختلف و قدرت مانور در این فرمت به گونه ایست که نه تنها آن  را برای فیلم و انیمیشن، بلکه برای موسیقی و سایر محتواهای مالتی مدیا مناسب و منحصر بفرد کرده است.

 

با تمام این اوصاف، و شاید بهتر است بگویم از روی یک کنجکاوی، جرقه تولید فیلم بلو رِی در داخل کشور زده شد. جرقه ای که به دنبال این پرسش در ذهن مان ایجاد شد که " آیا می توانیم خودمان در کشور فیلمی با ساختار بلو رِی تولید کنیم؟". طی بررسی هایی که در روزهای نخست توسط تیم توسعه انجام دادیم، مشخص شد که نه تنها در کشور، بلکه در همسایگی ما نیز چنین کاری انجام نشده است و تولید دیسک بلو رِی در انحصار چند کشور معدود از جمله امریکا است. این نکته عزم مان را برای کنکاش بیشتر راسخ کرد. ادامه راه نیز هموارتر نبود و روز به روز که مراحل کار پیش می رفت، جنبه های تازه ای از دشواریهای این کار برای ما روشن می شد و نبود منبع و اطلاعات کافی همواره تهدیدی برای ادامه کارمان به شمار می آمد.

 

اما با توکل بر خدا و تلاش جمعی، کاری آماده شد که اکنون در اختیار عموم قرار گرفته است. کاری که از ابتدا باید گفت که "مشق اول" ماست و یقینا بی اشکال نیست ولی مطمئنا نهایت تلاش­مان را کرده ایم تا رضایت خاطر هم­وطنان­مان را به دست بیاوریم. این فیلم حدودا ۱۱۰ دقیقه ای  با فرمت برنامه نویسی شده، نه به دلیل کپی بودن دیسک آن به زعم برخی دوستان کارشناس(!) بلکه به دلیل احترام به کاربران شبکه خانگی که اکثرا از سیستم­های پخش FULL HD استفاده می کنند (Bluray Player, PS3, PS4)  در همین فرمت تولید شد. صدای منحصربفرد آن در پنج صورت (صدای  ۵.۱ کاناله دالبی فارسی، ۲ کاناله دالبی فارسی،  دی.تی.اس فارسی و همچنین صدای ۵.۱ کاناله دالبی عربی و یک روایت صمیمانه و گرم از ابراهیم حاتمی کیا از اتفاقات فیلم) ارائه شده است. زیرنویس­های انگلیسی، عربی، ژاپنی و فارسی ویژه ناشنوایان برای آن در اختیار مخاطب قرار گرفته است که این فیلم را نه تنها برای مخاطب داخلی، بلکه به صورت بین المللی قابل ارائه و نمایش می نماید. وجود بخشهای پشت صحنه در خصوص کارگردان، بازیگران، تدوین، تولید، فیلمبرداری، موسیقی، جلوه های بصری، صدا و طراحی صحنه نه تنها برای مخاطب عام جذاب است، بلکه برای هنرجویان و علاقه مندان به سینما و بازیگری نیز، جنبه آموزشی دارد.

 

از دیگر ویژگی­های جالب توجه این دیسک، ارائه آلبوم عکسی است از عوامل، بازیگران، صحنه ها و پشت صحنه‌ها که در این دیسک گنجانده شده است. آلبوم کامل موسیقی متن فیلم نیز به همراه یک پخش کننده در دسترس است و نیازی به جستجوی این موسیقی ها در اینترنت و یا پخش در دستگاه دیگری وجود ندارد.

 

این دیسک با صرف ماهها وقت تیم توسعه و با برنامه نویسی حدود ۶۰۰۰ خط کد تولید شد. در تولید آن از تمامی منابع موجود، هرچند اندک خارجی، استفاده گردید ولی در مقابل دانش آن به صورت کامل بومی شد.

 

 اکنون ما مفتخریم که اعلام کنیم می توانیم دیسکهایی با تکنولوژی روز فیلم­های هالیوودی تولید کنیم و این نکته، کار را برای رقابت فرهنگی و اقتصادی با بازارها و صنعت فیلمسازی خارجی هموارتر می نماید.

 

خلاصه مطلب اینکه، همه و همه اینها با یاری خداوند و به همت تیمی از هنرمندان، کارشناسان، متخصصین و مدیران عرصه فرهنگ، تولید شده و در اختیار شما قرار گرفته است تا هم کاری در جهت ارتقای توان علمی و فرهنگی کشور صورت گرفته باشد و هم اینکه محصولی تولید شود که همگام با پیشرفت تکنولوژی، بتواند کیفیتی در خور و شایسته شان مخاطب ایرانی را به شما بیننده عزیز ارائه کند. امیدوارم که بتوانیم نظر مساعد شما را جلب کنیم و از نقد سازنده و ارزشمند شما در جهت بهبود کارمان بهره ببریم.»

 

 

 

 

 

  • 19
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش