دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۲۰:۵۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۶۴۱۵
چهره ها در سینما و تلویزیون

امیرحسین صدیق:

عاشق نقش منفی هستم

امیرحسین صدیق,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

امیرحسین صدیق یا همان بابای «زی‌زی گولو» چهره آشنایی برای بچه‌های دهه ۶۰ است. او از جمله بازیگران توانمند و خوش‌اخلاق سینما، تلویزیون و تئاتر است که تاکنون در فیلم‌های سینمایی چون «میم مثل مادر»، «نوک برج»، «مربای شیرین»، «نسل سوخته» و سریال‌هایی نظیر «معمای شاه»، «آب پریا»، «کتاب فروشی هدهد» و... به ایفای نقش پرداخته است. گفت‌وگوی زیر به‌مناسبت اکران عمومی «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

 

«بیست و یک روز بعد» چه ویژگی‌هایی داشت که با معیارهای شما مطابق شد و بازی در آن را پذیرفتید؟

وقتی بازی در «بیست و یک روز بعد» به من پیشنهاد شد من هیچ شناختی از آقای محمدرضا خردمندان (کارگردان) نداشتم، چون این کار اولین کار بلند ایشان بود. بعد از گپ و گفت‌هایی که با آقای خردمندان داشتم، به این نتیجه رسیدم که ایشان توانایی و شناخت خوبی نسبت به این حوزه دارند. بنابراین با این‌که نقشم در این فیلم کوتاه بود، اما به ایشان اعتماد کردم و از نتیجه کار هم راضی بودم.

 

آیا کارگردان این فرصت را برای بازیگران فیلم‌اش به‌وجود می‌آورد که دستشان را براساس خلاقیت‌های شخصی‌شان باز بگذارد یا حرف، حرف خودشان بود؟

نه، دست بازیگران را بازمی‌گذاشت، البته در حد چارچوبی که برای خودشان قائل بودند. سر صحنه بارها می‌شد ما پیشنهاد می‌دادیم که اگر این جمله را طور دیگری بگویم چطور است یا فلان حرکت را انجام دهیم، چطور می‌شود و... ایشان جوانی روشن و بااستعداد بود و مفهوم کارگردانی را بخوبی درک و از انرژی‌های دورش بدرستی استفاده می‌کرد. او بازیگرانش را بخوبی هدایت می‌کرد و به نتیجه دلخواه می‌رسید.

 

ظاهرا کوتاهی و بلندی نقش هم برایتان اهمیتی ندارد؟

نه، اصلا. این البته خیلی کلیشه‌ای است، اما اندازه نقش مهم نیست و این اندازه خود بازیگر است که اهمیت دارد، ولی درمجموع فکر می‌کنم اتفاقا در نقش‌های کوتاه کار بازیگر راحت است و می‌تواند بازی را که دلش می‌خواهد بهتر ارائه دهد.

 

پدری که در این فیلم نقش‌اش را بازی می‌کنید کمی بداخلاق و با سوءنیت است. قبول دارید که سویه‌های منفی این نقش خیلی پررنگ است؟

فکر می‌کنم این شخصیت خاکستری است. یعنی وقتی از دور نگاهش می‌کنیم، شخصیت خیلی بدخلق و بدجنسی دارد، اما وقتی به او نزدیک می‌شویم خوبی‌ها و لایه‌هایی دارد که در همان چندسکانسی هم که بازی کرده خوب دیده می‌شود.

 

خودتان با نقش‌های منفی راحت‌تر کنار می‌آیید یا نقش‌های مثبت؟

من عاشق نقش منفی هستم، اما نمی‌دانم چرا کم به من پیشنهاد می‌شود! به این دلیل نقش منفی را دوست دارم که معمولا در فیلم‌ها و سریال‌های ما نقش‌های مثبت خیلی یک وجهی و کلیشه‌ای درمی‌آید، اما نقش‌های منفی این‌طور نیست و کسی نیست که سانسورشان کند و از آنها ایراد بگیرد.

 

بازیگر برای زندگی در یک نقش دیگر است که بازی می‌کند، نه برای این‌که مردم تشویقش کنند یا نه. اتفاقا به نظر من بازیگر اگر نقش منفی را به قدری منفور بازی کند که احساس مردم نسبت به خودش هم تغییر کند، یعنی در آن موفق بوده. من هم بارها شده نقشی را بازی کردم که وقتی مردم مرا در خیابان می‌دیدند، می‌گفتند این نقش‌ها را بازی نکن در شأن تو نیست! اما من در چنین مواقعی اتفاقا خیلی هم خوشحال می‌شدم از این‌که نقشم را این‌قدر خوب و باورپذیر بازی کردم.

 

با توجه به این‌که شما در مدیوم‌های مختلف (سینما، تلویزیون و تئاتر) بازی کردید. به نظرتان بازی در این سه حوزه با هم متفاوت است؟

مطمئنا متفاوت است. هر کدام از این مدیوم‌ها جایگاه خاص خودش را دارد و هیچ یک نسبت به دیگری اولی‌تر نیست، فقط بازیگر هنگام بازی باید تفاوت اینها را بشناسد و بداند در کجا قرار گرفته.

 

تا این لحظه که از اکران عمومی «بیست و یک روز بعد» می‌گذرد بازخوردهای فیلم را چطور دیدید؟ بخصوص در فضاهای مجازی که مردم معمولا تعارفات مرسوم را کنار می‌گذارند و هرچه می‌خواهند بی‌رودربایستی می‌گویند؟

الان یکی دو ماه است که برای فیلمبرداری سریالی در شهرستان هستم و وقت نکردم بازخوردهای مردم را در فضاهای مجازی و... ببینم، اما هر کسی این فیلم را دیده و با خودم صحبت کرده راضی بوده. ضمن این‌که در جشنواره فجر سال گذشته هم «بیست و یک روز بعد» بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و یک‌جورهایی جوایز را درو کرد.

 

آقای صدیق؛ نظرتان راجع به فضای کلی سینمای این روزها چیست؟

سینمای امروز ما با چنگ و دندان سعی می‌کند مخاطبش را نگه دارد. گاهی در این سعی و تلاش شاید کمی به سینمای سخیف نزدیک شود یا بعضا دولتی یا... شود، اما به هر حال به هر وسیله‌ای شده دارد نفس می‌کشد. امیدوارم کسانی که مسئول حفظ این بخش فرهنگی هستند کمی نگران حال و روز این سینما باشند و اجازه بدهند این سینما که وجهه‌ای بین‌المللی دارد به حیات درست خودش، درست ادامه دهد. اگر کمکی به آن نمی‌کنند لااقل سنگ هم جلوی پایش نیندازند.

 

غیر از تعداد کمی از سوپراستارها، خیلی از بازیگران نسبت به دستمزدهایشان اعتراض دارند. به نظر شما دستمزد بازیگران منصفانه است؟

نه! دستمزدها عادلانه نیست و خیلی کم است. شاید دستمزد ما برای یک پروژه در کوتاه‌مدت رقم زیادی باشد، اما باید به این نکته هم توجه کرد که ما تمام ماه‌های سال را سرکار نیستیم و خیلی وقت‌ها کاری انجام نمی‌دهیم.

 

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

الان سر فیلمبرداری سریال «گیله‌وا» به کارگردانی آقای اردلان عاشوری هستم که در گیلان فیلمبرداری می‌شود. برای تئاتر پیشنهادی دارم که هنوز تصمیمی درباره‌اش نگرفته‌ام و در سینما هم یک کار آماده پخش دارم.

از سینمای کودک حمایت نمی‌شود

 

فکر می‌کنم همه بدانند کار اولی که با آن شناخته شدم «زی‌زی گولو» به کارگردانی مرضیه برومند بود و به همین خاطر همیشه نسبت به حوزه کودک احساس دین و علاقه می‌کنم. من همین امسال در جشنواره فجر و جشنواره کودک دو فیلم «بیست و یک روز بعد» و «دزد و پری» را درباره کودک داشتم و قرار است «دزد و پری» هم در آینده نزدیک اکران شود. خیلی دوست دارم کارگردانی کودک و نوجوان انجام دهم، اما بازیگری فرصت این کارها را به من نمی‌دهد. به نظرم الان به این حوزه کمی با دیده اغماض و سهل‌انگاری نگاه می‌شود و اگر تلاش خود دوستان علاقه‌مند نباشد حمایتی از هیچ نهادی برای پیگیری سینمای کودک نمی‌شود. شاید این حرف خیلی کلیشه‌ای است، اما کودکان امروز جوانان و آینده‌سازان فردا هستند و خوراک فکری و رفتاری آینده‌شان را باید از امروز رقم بزنیم.

 

 

 

 

jamejamonline.ir
  • 12
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش