جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۰:۲۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۷۳۲۶
چهره ها در سینما و تلویزیون

داود نماینده: دوبلور باید شناسنامه داشته باشد

داوود نماینده,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

خبرگزاری صبا/ داوود نماینده از پیشکسوتان عرصه دوبله است و باتوجه به صدای منحصربه‌فردی که دارد از دیرباز تاکنون مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده و با حضور در برنامه «دورهمی» بازتاب خوبی را از سوی مردم دریافت کرد که این امر را در سوالات جذاب مهران مدیری عنوان می‌کند؛ اغلب افراد او را به نام صدای «راز بقا» می‌شناسند.

 

نماینده علاوه بر گویندگی در زمینه اجرا هم تجربه دارد، «به وقت مهتاب» آخرین برنامه‌ای بود که در آن در نقش مجری ظاهر شد؛ معمولا فعالیت‌هایی را که به جنس صدایش مربوط باشد قبول می‌کند و این امر موجب شده تا در قاب تلویزیون گزیده‌تر از دوبله کار کند همچنین ازجمله آثارش می‌توان به «سیاره زمین»، «حس برتر» و... اشاره کرد، گپ‌وگفت «صبا» با این گوینده پیشکسوت را در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

امروزه کیفیت دوبله‌های فارسی را چگونه می‌بینید؟

در حال حاضر کیفیت دوبله، روزهای غربت و ظلمت خود را به‌سر می‌برد. روزگاری شعور و عشق، حرف اول را در این عرصه می‌زد اما امروزه خبری از آن انگیزه، اشتیاق و احساس مسولیت نیست، آن هم به دلیل این‌که کار چندانی در این زمینه وجود ندارد.

 

باتوجه به صحبتی که کردید یعنی کیفیت دوبله پایین آمده است؟

امروز سینمای جهان از نظر معیار ارزشی در بدبختی محض به‌سر می‌برد. در گذشته آثار بزرگی مثل «بانوی زیبای من»، «محمد رسول‌اله(ص)»، «ساعت۲۵ »و «توپ‌‌های ناوارون» ساخته می‌شد که از لحاظ داستان و معیارهای ارزشی در سطح بالایی قرار داشتند. در مجموع ساخت و کیفیت فیلم‌ها همانند قبل نیست؛ علاوه بر این مورد، دیجیتالی شدن و سرعت بالا در دوبله، ازجمله مواردی است که نقشی اساسی بر کاهش کیفیت دوبله بازی کرد.

 

از چه نظر ساخت فیلم‌های امروز کیفیت گذشته را ندارد؟

به نظر من، یک اثر خوب از سینمای خوب سرچشمه می‌گیرد؛ متاسفانه امروزه در کل دنیا، سینمای خوب نداریم به‌دلیل این‌که ۹۰درصد فیلم‌ها به‌صورت اکشن ساخته می‌شوند و محتوا و دیالوگ‌پردازی‌های ارزشی در آن‌ها کمتر به چشم می‌خورد این مورد یکی از عواملی است که کیفیت آثار را پایین آورده است.

 

در کنار معایبی که از دوبله امروز گفتید، چه مزایایی شما را در این عرصه ماندگار کرد؟

عشق به دوبله، مهم‌ترین مزیت و دلیل ماندن من در این حرفه است؛ در غیر این صورت ما هم تا به امروز دوام نمی‌آوردیم. اگر پیشکسوتانی مثل منوچهر اسماعیلی، منوچهر والی‌زاده، مینو غزنوی، زهرا آقارضا و... نباشند، این عرصه آن ارزش‌های کیفیتی را نخواهد داشت؛ شنیده شدن صدای همه بزرگان در فیلم‌ها باعث اعتبار بخشیدن به دوبله فارسی و جذب مخاطب می‌شود.

 

چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به عرصه دوبله دارید؟

جوانان باید در قبال فعالیتشان احساس مسئولیت داشته باشند تا بتوانند به آموزه‌های پیشکسوتان خود توجه کنند در این صورت برای مخاطبان جایگاه صدایی پیدا می‌کنند.

 

پیشکسوتان عرصه دوبله تا چه حدی جوانان تازه وارد را حمایت می‌کنند؟

پیشکسوتان در همه حال از حضور جوانان در دوبله استقبال می‌کنند و آن‌ها را مورد حمایت خود قرار می‌دهند به شرط این‌که این عزیزان آموزه‌های آن‌ها را به‌خوبی گوش دهند چرا که این عمل به نغع جوانان است درغیر این صورت در جایگاه یک گوینده خوب قرار نمی‌گیرند. من در برنامه «دورهمی» هم این موضوع را عنوان کردم، این‌که هر دوبلور باید شناسنامه داشته باشد و ما جایگاه صدایی هیچ‌کدام از بزرگان این عرصه را نمی‌توانیم با شخصی دیگر مقایسه و جابه‌جا کنیم.

 

بهترین خاطره‌ دوران کاری خود را برایمان شرح دهید؟

حضور در برنامه «دورهمی» بهترین و قشنگ‌ترین خاطره‌ من بود؛ این زیبایی از آن‌جایی شروع شد که مهران مدیری از من پرسید: عاشق شدی؟ گفتم: آره، در همان لحظه احساس کردم این فرد در من تحول دیگری به نام انگیزه ایجاد کرد، درک و شعورم در برداشت‌های زندگی‌ اضافه شد؛ به نظر من، هر جایی که شأن، شخصیت و فرهنگ کار در میان باشد، خوبی وارد می‌شود.

 

نظر شما در مورد شخصیت و برنامه‌های مهران مدیری چیست؟

به نظرم، انتقادات و نظرات مهران مدیری در همه برنامه‌هایش بجا است؛ من هرگز ندیدم برای کمدی شدن اثرش، بی‌ادبی و توهینی از او سر بزند اتفاقا برعکس، ادبیات وزینی را برای کارهای طنزش به کار می‌برد و این یعنی یک خلاقیت در هنرنمایی او. همچنین آقای مدیری از این امر مستثنی نیست این‌که شأن افراد را در مقابل جایگاهشان بالاتر می‌برد. او جامعه را به داشتن انگیزه تشویق می‌کند و اغلب برنامه‌هایش سازنده است.

 

حضور شما در برنامه «دورهمی» چه بازتابی از سوی مردم داشت؟

حضورم در برنامه «دورهمی» بازتاب بسیار خوبی از سوی آشنایان، دوستان و مردم داشت این امر فقط به‌دلیل سوالات جذاب مهران بود که من هم جذاب‌تر به آن‌ها پاسخ دادم. برایم این نکته خیلی جالب بود این‌که او راجع به شیارها و حفره‌هایی از زندگی حرف می‌زند که کمتر کسی آن‌ها را می‌بیند و سوال می‌کند؛ همچنین وقتی می‌خواست درمورد عشق و زندگی حرف بزند به یک شکل تازه و بدیعی به آن طراوت می‌داد.

 

تا چه حدی فضای دوبله را دوست دارید و در مورد حضورتان در این عرصه برایمان بگویید؟

من عاشقانه این حرفه را دوست دارم. بدون اقرار باید بگویم هر صبح وقتی برای انجام وظایفم بر سر کار حاضر می‌شوم و همکاران کارآمد و دوستان خوبم را می‌بینم، احساس بزرگی و شعف به من دست می‌دهد و آن روز برایم روز خوبی است.

 

عرصه دوبله صنعت است یا هنر؟

هر دو، یعنی گویندگی یا صداپیشگی به‌نوعی هنر است. عرصه هنر از گذشته‌های دور صنعت بوده به‌دلیل این‌که از ساختار ویژه‌ای برخوردار است؛ کارگردان و بازیگر هر کدام دارای اندیشه هستند و هیچ‌کدام نمی‌توانند بدون داشتن هنر کلاسیک و پردازش‌های علمی و تجربی از عهده وظایف کاری خود برآیند.

 

چه عواملی باعث موفقیت بیشتر افراد در عرصه دوبله می‌شود؟

مطالعه مستمر کتاب، اطلاعات عمومی وسیع و دانستن موسیقی موجب موفقیت بیشتر افراد در حرفه صداپیشگی می‌شود.

 

چرا شما هیچ‌وقت حاشیه نداشتید؟

اگر جایی می‌گویند داوود نماینده، آن فرد من نیستم بلکه این جایگاه را مردم به من دادند وقتی تکیه بر معرفت، شعور، علم و تجربه آن‌ها می‌کنم و کشور و تاریخم باعث افتخارم است، چرا حاشیه‌سازی کنم؟ بلکه باید همیشه سرم را نزد این‌ها فرود آورم و همیشه به‌دنبال مطالعه سفرهای مفید و کسب دانش بیشتر باشم تا به تجربیات من اضافه شود، از آن رفتگری که سپیده‌دم خیابان‌ها را برای ما تمیز می‌کند تا آن دکتر و مهندس و..، مخلص همه آن‌ها هستم و از همین جا دست همه مردم عزیز را می‌بوسم و بابت لطفی که به من داشتند و دارند تشکر می‌کنم.

 

یک‌سری از افراد کلاس‌های فن بیان و گویندگی را خارج از سازمان، جهت آموزش علاقه‌مندان برگزار می‌کنند؛ نظر شما در این مورد چیست؟

به نظر من تمام کلاس‌های خصوصی که در زمینه بازیگری، گویندگی و فن بیان بر گزار می‌شوند نزد ما فاقد اعتبار هستند و متاسفانه خیلی از مدرسان آن‌ها صلاحیت لازم را جهت آموزش ندارند. اغلب دکان سودجویی عده‌ای دلال است که فقط می‌خواهند از علاقه جوانان سوءاستفاده کنند.

 

شما چه راهی را برای آموزش علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنید؟

آموزش و راهکار اصلی را سازمان صداوسیما به آن‌ها می‌گوید اما اگر به‌خاطر علاقه خودشان قصد دارند نسبت به صداپیشگی آشنایی پیدا کنند به نظرم باید نزد اساتیدی بروند که آن‌ها را به‌صورت ریشه‌ای آماده گویندگی کند.

 

شما هم تدریس گویندگی انجام می‌دهید؟

بله، در حال حاضر شاگرد دارم و سعی می‌کنم به‌صورت ریشه‌ای به آن‌ها آموزش دهم؛ ابتدا از یک ادبیات گفتاری شروع می‌کنم اما همه چیز به توانمندی و استعداد آن فرد بستگی دارد که تا چه حد می‌توانند از آموزه‌هایم استفاده کنند. من گاهی از مواقع می‌بینم فردی صدای خوبی دارد اما آن را حبس کرده در این‌جاست که آموزش صحیح منجر به شکوفایی استعداد افراد می‌شود.

 

چه موانعی در عرصه دوبله برای علاقه‌مندان وجود دارد؟

اولین مانع برای علاقه‌مندان در این است که خودشان نمی‌دانند که آیا توانمندی لازم را جهت انجام کار دارند یا نه؟ به نظر من، خیلی از افراد جنس صدای خوبی ندارند ولی چون تقلید می‌کنند افراد محیط پیرامونشان آن‌ها را به‌غلط دچار اشتباه می‌کنند و آن‌ها نیز گمان می‌کنند صاحب صدایی خاص و ویژه هستند؛ این مورد موجب می‌شود تا به آن نتیجه مطلوب و دلخواه خود دست پیدا نکنند و گاهی هم در دام عده‌ای سودجو می‌افتند.

 

یعنی تشخیص صدای خاص فقط ازطریق کارشناسان این حرفه است؟

بله؛ چراکه افراد عادی تکنیک، زیر و بم، لحن و بیان مربوط به صداپیشگی را نمی‌دانند، این تشخیص باید از سوی افراد مجرب و کارشناسان صدا انجام شود. خیلی از فنون در ادبیات کهن و امروز ما نهفته است. خوانش اشعار شاعران ما مثل فریدون مشیری، اخوان‌ثالث، سهراب سپهری و... باهم فرق می‌کند، یعنی هر کلمه دارای هویت و شخصیت مربوط به خود است که باید درست ادا شود. به نظرم، ما با ادبیات رفتاری و گفتاریمان خیلی فاصله گرفتیم.

 

فاصله ادبیات رفتاری و گفتاری مردم امروز را مبتنی بر چه عواملی می‌دانید؟

متاسفانه سطح مطالعه مردم پایین آمده است. آنچه در درون انسان می‌گذرد جلوه خود اوست؛ به نظر می‌رسد افراد این موضوع را سرکوب کردند؛ همه افراد استعداد دارند وقتی فردی اراده و توانایی خود را به کار بگیرد خود حقیقی‌اش شکوفا می‌شود. در این‌جاست که انگیزه و پس از آن عشق جاری می‌شود، مانند رودی که با گذشتن از همه راه‌ها و موانع، می‌خواهد به عشق خود یعنی دریا برسد.

 

گاهی اوقات ما انسان‌ها توانایی‌هایمان را نمی‌بینیم باید ارزش‌های نهفته‌ای که درون ماست را پیدا کنیم؛ به قول هومر که می‌گوید: ‌ای انسان‌ها به خود بیایید که اندیشه شما، شما را تافته جدابافته می‌سازد؛ باید همیشه سعی کنیم تا با درایت و دانایی لازم به کشف حقیقت وجودی خود دست یابیم در این صورت به معایب خود پی می‌بریم و نقاط ضعفمان را تبدیل به قوت می‌کنیم. این موارد جامعه را به ما نزدیک می‌کند و موجب می‌شود تا اتفاقات خوبی رخ دهد.

 

شما اولین مجری تلویزیون بعد از انقلاب بودید، هنوز هم پیشنهاد اجرا دارید؟

بله، اما آن‌هایی را می‌پذیرم که مربوط به صدا و شخصیت کاری‌ام باشد، «به وقت مهتاب»، آخرین برنامه‌ای بود که در سال گذشته اجرا کردم و از شبکه چهار پخش می‌شد.

 

صحبت پایانی خود را بفرمایید؟

در گوشه‌گوشه‌های سرزمینمان فرهنگی غنی نهفته است؛ ما ۱۲۰گویش و لهجه در مناطق مختلف ایران داریم. به نظرم این اتفاق بدی است که هر کسی از هر جایی زبان مادری خود را انکار کند چرا که هر کدام از آن‌ها دارای هویت هستند، شناسنامه‌ هر فرد بوده و برگی از تاریخ ما هستند. امیدوارم همه افراد در حفظ اصالتشان تلاش کنند. همیشه و در همه جا می‌گویم: جایگاه امروزم را مدیون مردمم هستم. از همین‌جا از همه آن‌ها تشکر می‌کنم و خوشحالم از این‌که در زمینه فرهنگی، لیاقت نوکری آن‌ها را دارم.

 

شیبا یاقوتی

 

 

  • 9
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش