چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
۱۹:۵۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۷۸۴۴
چهره ها در سینما و تلویزیون

حاتمی‌کیـا در اوج

ابراهیم حاتمی کیا,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردانی که بیشتر او را با ساخت آثاری شاخص در زمینه سینمای دفاع مقدس همچون «آژانس شیشه‌ای»، «دیده‌بان»، «مهاجر» و «بوی پیراهن یوسف» می‌شناسیم، در نوزدهمین فیلم کارنامه‌اش سراغ فیلمی حادثه‌ای رفته است. به گواه برخی شنیده‌ها و دیده‌ها «به وقت شام» فیلمی جذاب متفاوت و کم‌نظیر در سینمای ایران است و حاتمی‌کیا از حالا بدون این‌که خود عنوان کرده باشد، برای موفقیت و جذب حداکثری تماشاگران و دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای رقبا خط و نشان کشیده است.

به گزارش جام‌جم، تدوین فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا بتازگی به پایان رسیده است و فیلم برای حضور در سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر ادامه مراحل فنی و آماده‌سازی خود را سپری می‌کند.

 

جدیدترین شنیده‌ها از فیلم حاتمی‌کیا حاکی است که «به وقت شام» فیلمی اکشن، حادثه‌ای و پر از صحنه‌های انفجار خواهد بود که شاید نظیر آن در سینمای ایران تا به حال دیده نشده است. این اثر از جلوه‌های ویژه میدانی و بصری فوق‌العاده‌ای بهره برده است که شاید وجه تمایز فیلم جدید حاتمی‌کیا با دیگر فیلم‌های ساخته شده در سینمای ایران باشد. نزدیکان حاتمی‌کیا «به وقت شام» را بهترین فیلم این کارگردان می‌دانند و خبر از اثری کاملا متفاوت در سینمای ایران می‌دهند.

 

درباره اهمیت موضوعی فیلم

حاتمی‌کیا همواره چه با فیلم‌ها و چه با حرف‌ها و مصاحبه‌هایش نشان داده دغدغه نظام و انقلاب را دارد و تلاش کرده با زبانی هنرمندانه و تاثیرگذار، این دلمشغولی ارزشمند را به تصویر کشد. او دو سال پیش و موقع نشست رسانه‌ای فیلم «بادیگارد» در جشنواره فیلم فجر درباره خطر داعش و نزدیکی آنها به ایران هشدار داده و گفته بود: «امروز مقابل در ورودی دستگاه ایکس‌ری می‌گذاریم؛ خدا کند فیلمسازهای ما متوجه شوند اکنون داریم از ایکس‌ری رد می‌شویم. این معنای بزرگی دارد چراکه در چنین شرایطی بچه‌ها امنیت ما را حفظ می‌کنندT اما در فیلم‌هایمان این موضوعات مطرح نیست. حتی فیلم‌هایی که در مورد داعش است در بخش مسابقه قرار نمی‌گیرد. من غصه می‌خورم از این‌که اکنون این ایکس‌ری معنی دارد اما متاسفم که ۹۰ درصد فیلم‌ها متوجه نیستند. این ایکس‌ری روی کشورمان سایه انداخته و بچه‌های زیادی شهید شدند تا این ایکس‌ری به تهران نرسد.»

 

حاتمی کیا فقط به واکنش زبانی دراین خصوص اکتفا نکرد و برای فیلم بعدی سراغ همین موضوع رفت تا با زبان تصویر و در قالب هنر سینما هم به آن واکنش نشان دهد. «به وقت شام» فیلمی هشداردهنده درباره تهدید داعش و گروه‌های تکفیری در منطقه است. تهدید و آسیبی که باعث گسترده‌تر شدن جریان مقاومت و علنی‌شدن ایثارگری‌های مدافعان حرم در این چند سال اخیر شده است.

 

به نظر می‌آید حتی باوجود پیروزی اخیر و قاطع سربازان اسلام بر داعش و بیرون راندن آنها از خاک عراق و سوریه، اهمیت «به وقت شام» باتوجه به وجوه هشداردهنده‌اش همچنان باقی است و چه بسا این پیروزی جریان مقاومت و جهاد علیه تکفیری‌ها به یاری فیلم هم برای بیشتر دیده شدنبیاید.

 

حجازی فر در نقش پدر حمیدیان

قصه فیلم «به وقت شام» درباره یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی است که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. خلبان و کمک‌خلبان هواپیما یک پدر و پسر هستند. آنها قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت داعش‌ درمی‌آیند.

 

نکته جالب‌تر از این داستان که مرحله به مرحله نفسگیرتر می‌شود، باید به حضور دو بازیگر جوان و موفق سینمای ایران در این فیلم و این نقش‌ها اشاره کرد؛ هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان که در این فیلم نقش پدر خلبان و پسر کمک‌خلبان را بازی می‌کنند. آن هم درحالی که در دنیای واقعی حجازی‌فر فقط چهار سال از حمیدیان بزرگ‌تر است. هادی حجازی‌فر بازیگر فیلم‌های «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» در «به وقت شام» اولین همکاری خود را با حاتمی‌کیا تجربه می‌کند، اما حمیدیان پیش از این نقش‌های مهمی در فیلم‌های «چ» و «بادیگارد» این فیلمساز به عهده داشت. بجز حجازی‌فر و حمیدیان، بقیه بازیگران فیلم سوری و لبنانی هستند.

 

لوکیشن‌های «به وقت شام»

حاتمی‌کیا تصویربرداری‌ فیلم خود را در لوکیشن‌های متعددی انجام داده است؛ از تهران، روستاهای شهریار و مشهد گرفته تا شیراز و سیستان ‌و بلوچستان. نماهای باز فیلم که به موقعیت ژئوپلتیک صحراها و بیابان‌های سوریه شباهت داشته باشد، در پایگاه هفتم شکاری‌ و ‌ترابری فرودگاه شیراز فیلمبرداری شده است. لوکیشن اطراف شهریار مربوط به محل استقرار تروریست‌ها و برای تصویربرداری صحنه‌های مربوط به مقر داعش بوده است.

 

بخش‌های دیگری از «به وقت شام» هم در شهرک سینمایی دفاع مقدس انجام شده است.

 

حاتمی‌کیا «به وقت شام» را امسال و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان کلید زده بود. مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری این فیلم را به عهده داشت و تدوین فیلم را هم مهرداد خوشبخت انجام داد. تهیه‌کنندگی فیلم را که محصولی از سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، محمد خزاعی به عهده دارد.

 

کارنامه حاتمی‌کیا در جشنواره فجر

ابراهیم حاتمی‌کیا در حالی خودش را برای حضور در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند که پیش از این خاطرات خوبی از شرکت در این رویداد دارد. او برای کارگردانی فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای» و «به رنگ ارغوان» دو بار برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (و بهترین فیلم) در بخش مسابقه سینمای ایران شده است. ضمن این‌که بجز این دو جایزه، برخی فیلم‌های او در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر در بخش‌های دیگری همچون بهترین فیلم یا بهترین بازیگر یا بخش‌های فنی دیگر به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. «دیده‌بان»، «مهاجر»، «وصل نیکان»، «از کرخه تا راین»، «روبان قرمز»، «به نام پدر»، «چ» و «بادیگارد»، از جمله آثار حاتمی‌کیاست که در جشنواره فجر مورد توجه و تحسین قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

  • 16
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش