دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۱:۵۷ - ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۲۰۵۳۳۱
چهره ها در سینما و تلویزیون

گفتگو با پنه لوپه کروز و خاویر باردم بازیگران «همه می‌دانند»؛

فرهادی همیشه دنبال حقیقت است

بازیگران فیلم همه می‌ دانند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
پنه لوپه کروز و خاویر باردم در جدیدترین گفت و گوی خود، از ویژگی‌های همکاری با اصغر فرهادی صحبت کرده‌اند.

پنه لوپه کروز و خاویر باردم دوبازیگر اصلی فیلم همه می‌دانند به کارگردانی اصغر فرهادی در گفت و گویی مفصل درباره تجربه همکاری با این فیلمساز ایرانی صحبت کرده‌اند. به نقل از نشریه فرانسوی لوموند، در فیلم Everybody Knows پنه لوپه کروز در نقش زنی ایفای نقش می‌کند که پس از بازگشت به کشورش دچار مشکلاتی می‌شود. کروز درباره نقشش می‌گوید:

تمامی سکانس‌های من، سکانس‌های بسیار سختی بودند. در یکی از سکانس‌ها در ماشین دچار بازدم بیش از حد و فشار خون شدم و کار به آمبولانس کشید. یادم می‌آید وقتی از آمبولانس پیاده شدم و اصغر مطمئن شد که حالم خوب است (مکث می‌کند) از من خواست یک بار دیگر آن صحنه را فیلمبرداری کنیم.

 

پنه لوپه کروز از شدت تعهد فرهادی نسبت به فیلم‌سازی، که باعث شده از بازیگری که نیازمند مراقبت پزشکی است بخواهد یک بار دیگر آن صحنه فیلمبرداری شود، خنده‌اش می‌گیرد. او ادامه می‌دهد:

می‌دانم نگرانم بود و این مهم‌ترین نکته است. او پس از رفع نگرانی، از من تقاضای فیلمبرداری دوباره آن سکانس را داشت و من هرگز احساس نکردم که درخواست نامتعارفی می‌کند. رفتار اصغر همیشه احترام آمیز بود اما از طرفی هم همیشه دنبال حقیقت بود.

 

بازیگران فیلم همه می‌ دانند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

خاویر باردم در ادامه اضافه می‌کند که فرهادی قابلیت بی‌نظیری در کشف واقعیت داشت، آن هم وقتی که مشغول ساخت فیلمی به زبانی غیر از زبان خودش بود. او با اشاره به حضور دو مترجم در صحنه می‌گوید:

وقتی دروغ بگویید او می‌فهمد. شما می‌توانید در میان سکانسی بسیار احساسی باشید. او پیدایش می‌شود و مترجم از طرف او به شما می‌گوید «چشمات دروغ میگه، لطفا بازی نکن!» و اه! حق با اصغر است. او متوجه می‌شود، احساسش می‌کند. اصغر اسپانیایی بلد نیست اما می‌فهمد که کلمات از دهان بازیگر طبیعی بیان نشده‌اند.

 

باور حقیقت مسئله‌ای بود که باردم و کروز را به سمت فرهادی جذب کرد. باردم می‌گوید:

من «جدایی» را دیده بودم و مانند میلیون‌ها نفر تحت تاثیر کیفیت و ناب بودن فیلم از هر جنبه‌ای قرار گرفتم. با دیدن «جدایی» و «درباره الی» تحت تاثیر کیفیت و حقیقت انسانی قرار گرفتم که اصغر به فیلم‌هایش می‌آورد.

 

کروز در تایید سخنان خاویر می‌گوید:

«جدایی» یکی از فیلم‌های محبوب من است. گویی داری زندگی را تماشا می‌کنی. نقش بازی کردن بازیگران را نمی‌بینی، هیچ ترفند و دروغی نمی‌بینی. این فیلم شبیه برشی از زندگی است که اصغر آن را بدون قضاوت کردن ساخته است.

 

در دوران موفقیت‌های فیلم «جدایی» فرهادی با خاویر ملاقات کرد و ایده این فیلم را با او در میان گذاشت و پس از آن به صورت جداگانه به سراغ پنه لوپه رفت. زوج پنه لوپه کروز و خاویر باردم که در سال ۲۰۱۰ ازدواج کردند، فیلم‌های مشترک کمی دارند. آنها یک سال پیش از «همه می‌ دانند» در فیلم «پابلوی دوست داشتنی» با هم همبازی بودند.

 

باردم در این‌باره می‌گوید:

خیلی شیرین است که باهم جلوی دوربین می‌رویم. دوست نداریم فیلمی را بازی کنیم که ارزش وقت‌مان را نداشته باشد. روی پرده خیلی خوب با هم اخت می‌شویم و خیلی خوب باهم همکاری می‌کنیم.

 

بازیگران فیلم همه می‌ دانند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

باردم و کروز اشتیاق زیادی برای همکاری با فرهادی داشتند و پیشنهاد بازی در همه می‌دانند را خیلی زود پذیرفتند. اما پس از اینکه فرهادی تصمیم گرفت بعد از فیلم «گذشته» فیلم جدیدش را در ایران تولید کند، همکاری آن‌ها به تعویق افتاد.

 

باردم در این‌باره اضافه می‌کند:

می‌دانستیم می‌خواهد فیلم دیگری در ایران کارگردانی کند و فروشنده برای او در اولویت بود. اما این فاصله با او فرصت نگارش و تغییراتی را داد که در همه می‌دانند مشخص‌تر خواهد بود. وقتی با فیلمنامه‌ای ظریف درباره روابط، شخصیت‌ها و یک فرهنگ خارجی سر و کار دارید، باید دقت کنید. همانطور که فرهادی بیشتر آموخت، او محیط و روش ارتباط ما با یکدیگر را بهتر درک کرد و جزییات بیشتری به فیلمنامه اضافه کرد.

 

خاویر باردم در رابطه با جدا شدن از شخصیت واقعی‌ و قرار گرفتن در نقش‌ها چنین می‌گوید:

هر روز باید تغییر شخصیت می‌دادیم. روز رو به عنوان پدر و مادر با بچه‌های زیبای‌مان می‌گذراندیم و سپس باید همه این‌ها را پاک می‌کردیم و در داستان غرق می‌شدیم. باید به آن شخصیت‌ها جان می‌بخشیدیم. آن هم به شیوه‌ای که پاکو (با بازی خاویر باردم) دنیا را می‌دید و به شیوه‌ای که پاکو با دیگران رفتار می‌کرد. لحظه‌هایی که در نقش پاکو فرو می‌رفتم، دیگران رو جور دیگری می‌دیدم.

 

او در ادامه با اشاره به سختی‌های کار می‌گوید:

چند سکانس از همه می‌دانند بسیار سخت بود، به خصوص یکی از سکانس‌ها که پاکو و لورا درباره شخصیت‌شان در گذشته صحبت می‌کردند. ما هیچ‌کدام از آن ها نبودیم. تصور، تلاش و آفرینش مواردی بودند که ماهیت خارجی نداشتند. از طرفی احساسات به نمایش گذاشته شده واقعی و بدن‌ها، بدن‌های ما بودند.

 

باردم درباره پروسه تولید می‌گوید:

فیلمبرداری چالش‌های دیگری هم داشت. حداقل برای اصغر فرهادی که به خوره کار بودن شهرت دارد. به او توضیح نداده بودند که فیلمبرداری در اسپانیا به چه نحوی است. فکر می‌کنم فیلم فروشنده شصت روز بدون وقفه یا یک روز تعطیلی فیلمبرداری شد. وقتی فرهادی متوجه شد در اسپانیا آخر هفته‌ها تعطیل است و حتی اگر یکشنبه‌ها سرکار برویم فقط نصف روز کار می‌کنیم، مدتی طول کشید تا خودش را هماهنگ کند. او می‌گفت چرا باید به خودمان مرخصی بدهیم، بهتر است کار را ادامه بدهیم. ما با خنده می‌گفتیم می‌دانیم شما توانایی کار را دارید. اما در اسپانیا لازم است دست از کار بکشیم. همه به یک خواب نیم‌روزی و یک نوشیدنی نیاز داریم. در پایان کار او از شیوه‌ی فیلمبرداری در اسپانیا خوشش اومده بود.

 

بازیگران فیلم همه می‌ دانند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

باردم می‌گوید در طول سه هفته تمرین، فرهادی بازیگران را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌داد، موقعیت‌هایی که در فیلمنامه نبود و این روشی برای پروراندن جهان فیلم و مطمئن شدن از نحوه واکنش شخصیت‌ها، رد هر موقعیتی بود.

 

پنه لوپه کروز درباره سختی ایفای نقشش می‌گوید:

فیلمبرداری فیلم چهار ماه طول کشید و ما خوش‌شانس بودیم که انسان ملایمی مانند اصغر کنارمان بود. اما لورا شخصیت بسیار سختی بود، فکر می‌کنم دشوارترین کاراکتری است که تاکنون بازی کرده‌ام. در طول فیلم‌برداری انگیزه‌ام فکر کردن به خانم‌هایی بود که به دلایلی مانند جنگ و بیماری در شرایط مشابه همه می‌دانند قرار می‌گیرند.شخصیت لورا ادای دین شخصی من به تمان آن زنان بود. این مسئله هر روز به من قدرت می‌داد تا نقش را اجرا کنم. من حتی در این‌باره با اصغر هم حرفی نزدم. اما این موضوع منبع نیروبخش من برای پشت سر گذاشتن هر روز بود.

 

کروز در ادامه می‌گوید:

لورا همیشه در رنج و وحشت است. من تلاش کردم حالات مختلفی مانند ترس، درد، ناامید شدن و امیدواری را به او بدهم. من تلاش کردم لایه‌های مختلفی برای شخصیت ایجاد کنم.

 

باردم در ادامه با اشاره به اینکه بازیگران برای جلب رضایت فرهادی باید فراتر از نقش خود بروند می‌گوید:

او نمی‌خواهد شما سکانس را بازی کنید، بلکه هدفش این است که شما سکانس را تجربه کنید. و زمانی که سکانس را اجرا می‌کنید فرهادی از طریق دو عنصر سکوت و زمان به شما کمک می‌کند به حالت عادی برگردی.

 

کروز به عنوان سخن پایانی در رابطه با شخصیت لورا می‌گوید:

در آخر کار برای تمام کردن آماده بودم.

 

خاویر باردم نیز به به عنوان جمله آخر می‌گوید:

چه لذتی برای هربازیگری روی کره‌ی خاکی از افتتاح بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی دنیا بهتر است و من این کار را به همراه اصغر فرهادی و همسرم انجام می‌دهم. بهتر از این نمی‌شود!

 

مهرداد داودی

 

 

  • 15
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش