بهناز نازی بازیگر با سابقه تئاتر در سال های اخیر حضور موثری در بازیگری تئاتر داشته است. او دو ماه پیش در نمایش «کوروش» به کارگردانی پری صابری و کمی قبل ترش در نمایش «شرق دور شرق نزدیک» دو نقش بسیار متفاوت تاریخی و رئال اجتماعی را بازی کرد. بازیگری که تجربه کارگردانی نمایش موفقی مثل فیل را در کارنامه اش دارد و در نمایش «ریچارد» در نقش ملکه مارگریت بازی درستی ارائه می کند. بهناز نازی سوای بازیگری و کارگردانی در تئاتر در حوزه طراحی صحنه و لباس در سینما و تلویزیون هم فعالیت میکند.
او در نمایش های «گمسار»، «روزگاری برای بودن»، «دختری با شنل ارغوانی»، «آژاکس»، «داستانهای کارور»، «مکبث»، «کالون و قیام کاتسلیون» به عنوان بازیگر و در نمایش های «روزنه»، «روزگار طولانی تنهایی» و «انتظار با بوی نرگس» به عنوان طراح صحنه فعالیت داشته است. نمایشنامه «ریچارد سوم» از سری نمایشنامههای تاریخی ویلیام شکسپیر، شاعر و نمایشنامهنویس شهیر انگلیسی است که حدود سال ۱۵۹۳ میلادی به نگارش درآمده است. نمایشنامه «ریچارد سوم»، داستان تراژیک به قدرت رسیدن شاه ریچارد سوم و سقوط او را به تصویر میکشد. در اثر شکسپیر، ریچارد سوم مردی بدقیافه، گوژپشت، حیلهگر و خشن و برادر پادشاه وقت از دودمان پلانتاجنت است که با خود عهد کرده به هر قیمتی شده صاحب تاج و تخت شود.
ریچارد ضد قهرمانی است که راه شرارت در پیش میگیرد و با دسیسه و قتل رقبا، پس از مرگ شاه ادوارد، به سلطنت میرسد و در پایان نمایش نیز این پادشاهی شکست میخورد.این نمایشنامه، پرشخصیتترین نمایشنامههای شکسپیر است و ماجراهای آن براساس نحوه ظهور و سقوط شاه ریچارد سوم نوشته شده است. این نمایشنامه شامل پنج پرده، بیست و پنج صحنه، سی و سه شخصیت اصلی و دهها شخصیت فرعی است که در زمانها و مکانهای متفاوتی می گذرد و همین آن را به دشوارترین اثر نمایشی شکسپیر تبدیل کرده است. ریچارد سوم مشهورترین و محبوبترین نمایشنامه تاریخی شکسپیر است. این نمایشنامه بارها روی صحنه رفته و در سینما و ادبیات نیز موضوع اقتباسهای فراوان بوده است.
تئاتر ریچارد به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی نیز یکی از این اقتباسها است که در مرداد ماه ۹۷ با ۷۰ بازیگر و در تالار وحدت به روی صحنه رفته است و حامد کمیلی، شقایق فراهانی، بهناز نازی، فرید قبادی و... به عنوان بازیگران در این نمایش حضور دارند. ایران تئاتر با بهناز نازی درباره بازی اش در نمایش ریچارد و نقش ملکه مارگریت گفتگویی انجام داده که در ادامه می خوانید.
برایتان بازی در نقش های تاریخی در اولویت است و یا نقش معاصر و امروزی؟
بازیگران دوست دارند نقش های متفاوت بازی کنند و خودشان را تکرار نکنند. خوشبختانه این فرصت را داشته ام که در کارهای حمید رضا نعیمی نقش های متفاوت و جذابی بازی کنم. در سال قبل نقش هانا را در کنار حامد بهداد در نمایش «شرق دور شرق نزدیک» بازی کردم؛ زنی امروزی و کرد که بسیار اکتیو است. دو ماه قبل ترش هم در نمایش شوایک نقش خانم مولر یک زن چاق پابه سن گذاشته مستخدم را بازی کردم و اوایل امسال هم در نمایش خانم صابری تجربه بازی در یک نقش تاریخی را داشتم. البته در گروه تئاتری شایا من ممکن است در نمایش بازی نکنم ودر سایر کارها مشارکت داشته باشم و دوست دارم همیشه این قدرت ایفای نقش های متفاوت را داشته باشم.
این مسئله که مدام با یک گروه ثابت کار کنید و بعد با گروه دیگری مثل گروه خانم صابری کار کنید، کار دشواری نیست؟
برای بازیگری که کار حرفه ای انجام می دهد نباید این مسئله تفاوتی داشته باشد. من اگر در هر نمایشی چه نمایش های گروه شایا و یا سایر گروهها کارم را درست انجام بدهم با هیچ چالشی مواجه نخواهم شد. بازیگر باید بتواند با تواناییهایش خواسته کارگردان را در صحنه اجرا کند.
معمولا برای بازیگران نقش هایی که به لحاظ فیزیک و سن و سال با خودشان متفاوت است جذابیت های بیشتری دارد؟
برای من این تفاوت خیلی جذاب است. در کارنامه کاریم به چند نقش علاقه خاصی دارم؛ خانم مولر نمایش شوایک از جمله این نقش ها بود که برای درست بازی کردنش کلی سختی متحمل شدم.
نمایش نامه ریچارد بارها در سینما و تئاتر مورد اقتباس قرار گرفته است. موقعی که کارگردان برای بازی در این نمایش از شما دعوت کرد.
چه احساسی داشتید؟
علی رغم اینکه نمایش بارها روی صحنه رفته است؛ اما می شود با خوانش جدید متفاوت اجرایش کرد. یکی از رویکردهای جدی گروه تئاتری شایا این است که نکات پنهان و کمتر دیده شده نمایش نامه های معروف خارجی را برجسته و آشکار کند. در اغلب کارهای شکسپیر به جز چند نمونه محدود مثل مکبث نقش زنان زیاد پر رنگ نیست و معمولا این زنان در طول درام دچار چالش جدی نمی شوند.
در اصل زنان آثار شکسپیر در حکم کاتالیزور کنش مندی مردان هستند؟
بله، این زنان در مردان نمایش ایجاد انگیزه می کنند. اوفلیا و دزدمونا چنین شخصیتهایی هستند. البته لیدی مکبث شخصیت زن متفاوتی در آثار شکسپیر است. به هرحال در دوران زیست شکسپیر زنان حتی نمی توانستند به عنوان بازیگر روی صحنه بیایند. شکسپیر طوری می نویسدکه برای منی که چند قرن بعدتر نقش زنی از کارهایش را بازی می کنم جای کار باقی می گذارد.
مارگریتی که در نمایش ریچارد بازی می کنید جزو زنان اثر گذار دربار است؟
نوع خوانش کارگردان نسبت به مارگریت متفاوت است و او مثل یک شاهد عمل می کند؛ زنی که دیگر نمی تواند ملکه بشود، اما همچنان تلاشش را انجام می دهد، زنی که قدرت طلب به نظر می رسد.
آیا شما مارگریت را زن کنشمندی دیدید؟
مارگریت تلاش می کند در تحولات دربار کنشمند باشد. او در طول نمایش مثل یک وجدان بیدار حضور پیدا می کند و هرازگاهی تلنگری به ریچارد می زند.
- 14
- 5