یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۸:۵۸ - ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۶۰۷۲۸۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

داریوش ارجمند: در فیلم‌های دوپا بازی می‌کنم نه هزارپا!

داریوش ارجمند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
داریوش ارجمند که این روزها فیلم سینمایی «چراغ‌های ناتمام» با بازی او روی پرده سینماهاست انتقادهای زیادی به اوضاع موجود در سینما و تلویزیون دارد و می‌گوید پول معیار خوبی و بدی همه چیز شده و سلیقه مخاطب هم تنزل پیدا کرده است. 

بسیاری از مخاطبان سینما و تلویزیون داریوش ارجمند را به عنوان بازیگری قدیمی و پیشکسوت به یاد می‌آورند که در فیلم و سریال‌های ماندگار زیادی نقش‌آفرینی کرده است، اما شاید کمتر کسی بداند او تاریخ و جامعه‌شناسی و خوانده و از شاگردان دکتر شریعتی بوده است.

 

بازی ارجمند در سریال «امام علی (ع)» در نقش مالک اشتر خاطرات خوبی را برای مخاطب خلق کرد و هنوز هم بعد از سال‌ها یکی از شاخص‌ترین نقش‌های این بازیگر به حساب می‌آید. او این روزها فیلم سینمایی «چراغ‌های ناتمام» را روی پرده سینماها دارد.

 

ارجمند انتقادهای زیادی به وضعیت موجود در سینما و تلویزیون دارد که در گفت‌وگو با خبرآنلاین آنها را بازگو کرد.

 

شما معمولا در هر فیلم یا سریالی بازی نمی‌کنید و این روزها بازیگران پیشکسوت‌تر به نسبت گذشته کم‌کار تر شده‌اند دلیل این اتفاق چیست؟

این روزها فیلمنامه‌هایی وجود دارد که اصلا آدم خجالت می‌کشد آنها را ببیند، البته خیلی خوب هم از آنها استقبال می‌شود و فروش فوق‌العاده می‌کند. معیار ما هم همین مسائل شده است. خوبی و بدی همه چیز متاسفانه بر اساس پول سنجیده می‌شود. خیلی جالب است اگر فیلمی بالای میلیارد بفروشد خوب است اگر نه فیلم بدی است. فیلم هم که می‌سازیم باید شوخی‌های جنسی در آن بگذاریم، پول و جنسی‌گرایی همه سینما و تلویزیون را فراگرفته است.

 

پس به این دلیل است که خودتان به بازی در هر کاری تن نمی‌دهید؟

دقیقا، من زحمت کشیدم تا این آبرو را برای خودم جفت و جور کردم، من که دنبال ماشین چند میلیاردی و ویلای کنار دریا در شمال و لواسان نیستم. من خدمتگذار فرهنگ این مملکت و نوکر مردم هستم. اینها شعارهای زندگی من است، عبودیت خداوند، نوکری مردم و خدمت به فرهنگ سرزمینم همیشه سرلوحه زندگی من در طول سال‌های عمرم بوده و هست.

 

این روزها فیلم «چراغ‌های ناتمام» با بازی شما اکران شده، از این فیلم و دلایلی که بازی در آن را قبول کردید برایمان بگویید.

اولین ویژگی این فیلم داشت این بود که کسانی که من را برای بازی در این فیلم دعوت کردند از دوستان من بودند و این فیلم نیز نگاهی متفاوت به جنگ و ایثار و از خودگذشتگی دارد. من هم دوست داشتم در آن بازی کنم چون متفاوت بود. این فیلم دو پا بیشتر نداشت، هزارپا نبود. من هم ترجیح می‌دهم در فیلم‌هایی که دو پا دارند بازی کنم.

 

تلویزیون در سال‌های اخیر با وجود اینکه داعیه این را دارد که برای مناسبت‌های مذهبی از جمله ماه محرم و صفر تدارک ویژه می‌بیند اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و چند سال است همان سریال‌های تکراری مثل «مختارنامه» جدول پخش شبکه‌های تلویزیون را پر می‌کند. این عدم برنامه‌ریزی در تلویزیون به نظرتان از کجا می‌آید؟

به نظرم نه مختار اینقدر بزرگ و علیه‌السلام بود نه آن مجموعه چندان شاهکار ساخته شده که به قول شما چند سال است کل شبکه‌های تلویزیون آن را پخش می‌کنند. «مختارنامه» را همان طور نشان می‌دهند که شبکه‌های تلویزیون برنامه آشپزی را نشان می‌دهند. من فکر می‌کنم تلویزیون اگر به دنبال نشان دادن عزاداری‌های مردم باشد و به شکل مستند آنها را نمایش دهد موفق‌تر می‌شود. اصلا هم لازم نیست برود سریال بسازد و میلیاردی خرجش کند. ۱۲ سال هم برایش وقت بگذارد. خود من دراین چند روز مداحی حاج محمود کریمی را نگاه می‌کردم و بسیار هم زیبا بود و لذت می‌بردم. این مداحی‌ها از خیلی از خواننده‌های اجق وجقی که فقط ناله سر می‌دهند و ادا در می‌آورند بهتر است. البته مداح‌هایی هم داریم که دلنشین نمی‌خوانند اما من خودم صدای حاج محمود کریمی را دوست دارم و هر جا صدایشان را بشنوم گوش می‌دهم. اما بحث من این است حالا که تلویزیون می‌گوید پول ندارد سریال فاخر و الف بسازد حداقل پول را صرف کارهای بی نتیجه و بی‌ثمر نکند و سرمایه را هدر ندهد.

 

اما قبول دارید بالاخره مخاطب حتی اگر معدود هم باشند دوست دارند کار جدید ببینند؟

بله، اما وظیفه تلویزیون یا سینما فقط این نیست که دنبال خواست مخاطب برود. به هر حال وظیفه فرهنگی هم هست. خواست مخاطب شاید همین فیلم‌هایی باشد که الان می‌بینید، فیلمی که جوک سکسی معیار خنده آن است، خوب هم می‌فروشد. این به نظر من سوءاستفاده از گرفتاری‌های مردم و از ممنوعیت‌های جامعه است. چه آنهایی که راجع به جنگ ساختند چه آنهایی که جفنگ همین وضعیت را دارند. وقتی سلیقه مردم را پایین بیاورید اوضاع همین می‌شود. من که فیلم خوبی نمی‌بینم نمی‌دانم نظر بقیه چیست.

 

به نظرتان تلویزیون از ظرفیت‌هایش چطور می‌تواند برای ساخت آثار تاثیرگذار استفاده کند؟

این مسئله فرمایشی نمی‌تواند باشد، کسی را می‌خواهد که دلش تکان خورده باشد تا چنین کاری را بسازد. البته از همین مسئله هم در برهه‌ای سوءاستفاده شد و پول‌های کلان گرفتند اما نتیجه‌ای حاصل نشد. به نظرم گروهی برای تحقیق و تفحص باید وجود داشته باشد که ببینند پول‌ها خرج چه می‌شود. همین «مختارنامه» چقدر خرجش شده؟ چند سال طول کشیده؟ بعضی از صحنه‌هایش را ساختند و چند باره از نو گرفتند. در هنر صحبت از آزمون و خطا نیست. این پول‌ها پول ما و مالیات‌هایی است که مردم می‌دهند.

 

به دلیل انتقادهایی که شما به سریال «مختارنامه» دارید و صراحتا بیان می‌کنید شاید این شائبه به وجود بیاید که بین شما و آقای میرباقری کدورتی وجود دارد؟

اصلا و ابدا اینطور نیست، سید رفیق من است، ده سال با او کار کردم. اما من به عنوان کسی که کار هنری می‌کنم و ۲۶ سال تحصیل کردم چطور حق نداشته باشم نظراتم را راجع به یک سریال بگویم. من این سریال را دوست ندارم و حاضر هم نشدم در آن بازی کنم. اما معتقدم ما به جز میرباقری چه کسی را داریم که چنین کارهایی را بسازد، آدم‌های بزرگ اشتباهتشان هم بزرگ است، آدم بزرگ اشتباه کوچک نمی‌کند. البته نمی‌گویم اشتباه کرده است، سلیقه‌اش این بوده و با سلیقه من جور در نمی‌آید. آرزو می‌کنم که همیشه سلامت باشد و باز هم برای تلویزیون کار کند. مگر ما چند نفر مثل میرباقری داریم. او به دنبال اعتقادش رفته است، نیامده یک دختر شیکان پیکان بیاورد و فیلم یا سریال بسازد. من چند روز پیش شنیدم که آقای میرباقری قلب‌شان را عمل کردند و پیش از آن خبر نداشتم و آرزو می‌کنم که هر چه زودتر سلامتی‌اش را به دست بیاورد.

 

 

  • 18
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش