یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۶:۱۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۳۳۸۴
چهره ها در سینما و تلویزیون

رییس انجمن بازیگران سینما:

کمتر بازیگری می‌توانید سراغ بگیرید که از تلویزیون طلبکار نباشد/ شکایت ازصدا و سیما را کجا ببریم؟

علی دهکردی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
رییس انجمن بازیگران سینما ضمن اشاره به مطالبات بالای بازیگران از تهیه‌کنندگان تلویزیونی از نبود مرجعی برای رسیدگی به شکایات در این زمینه گلایه کرد.

به گزارش مهر، «اگر اختلال و ابهامی در زمینه دستمزد نجومی بازیگران وجود دارد، تهیه‌کنندگان باید پاسخگو باشند، نه بازیگران»، «به نسبت تعداد بالای بازیگران بی‌کار مگر چند بازیگر دستمزد نجومی می‌گیرند که این اندازه هیاهو به راه افتاده است؟» این‌ها جان کلام و خلاصه مواضع علی دهکردی در مقام رییس انجمن صنفی بازیگران سینما در بخش نخست گفتگو با مهر بود.

 

دهکردی که در کنار مسئولیت صنفی امروز، سابقه سال‌ها ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی را در کارنامه خود دارد با تکیه بر همین مواضع معتقد است آنچه این روزها در فضای رسانه‌ای حول‌محور «پول‌های مشکوک در سینما» و به‌ ویژه «دستمزدهای نجومی بازیگران» مطرح می‌شود، غیرمنصفانه است.

 

رییس انجمن صنفی بازیگران در ادامه این گفتگوی صریح، بخش دیگری از دغدغه‌های واقعی صنف متبوع خود را روایت می‌کند تا تصویر واضح‌تری از آنچه خود «بی‌عدالتی در توجه» می‌خواند، پیش روی ما قرار دهد.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید بخش دوم و پایانی گفتگوی خبرگزاری مهر با علی دهکردی بازیگر باسابقه و رییس انجمن بازیگران سینمای ایران است.  

 

یکی از ایده‌هایی که درباره سامان‌دهی دستمزد بازیگران در برخی محافل مطرح شده است، اخذ مالیات از دستمزدهای نجومی است. با توجه به اینکه این مدل در صنعت سینمای جهان هم اجرا می‌شود، نظر شما به‌عنوان مسئول صنف بازیگران درباره اجرایی شدن آن در سینمای ایران چیست؟

این مساله به نظرم مستقل از فضای مباحث این روزهای سینما می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد. بازهم تاکید می‌کنم چرخش مالی کل سینمای ایران که البته بخش‌هایی از آن مانند بازیگران از مالیات معاف هستند، نسبت به خیلی مراکز و نهادهای دیگری که به طور کامل از مالیات معاف هستند بسیار ناچیز است لذا از این نظر اخذ مالیات چندان هم نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد.

 

شخصاً معتقدم اگر بدنه دولت به معنای عام آن و نه صرفاً قوه مجریه، مانند بسیاری کشورهای دیگر به‌ازای دریافت مالیات، خدمات به هنرمندان و بازیگران ارایه کند چرا باید از پرداخت مالیات نگران شویم؟ اما زمانی که یک بازیگر با نبود امنیت شغلی مواجه است، حقوقش به‌عنوان یک مؤلف رعایت نمی‌شود، سهمی از بیمه درمانی و تامین اجتماعی به‌معنای بازنشستگی ندارد، در نبود این خدمات چرا یک بازیگر باید مالیات بپردازد؟ همان اندازه که وقتی ماشین خود را بیمه می‌کنیم، اطمینان داریم در صورت بروز حادثه می‌توانیم از خدمات بیمه بهره‌مند شویم، اگر چنین اطمینانی نسبت به فرآیند دریافت مالیات نه فقط از بازیگران که از همه هنرمندان وجود داشته باشد، حتماً می‌توان به دریافت مالیات از این صنف هم پرداخت. امروز این شرایط وجود ندارد و اگر شرایط تغییر کند حتماً اولین کسی خواهم بود که مالیات پرداخت خواهم کرد.

 

پیش‌شرط تغییر این شرایط را می‌توان طراحی و تصویب همان نظام‌نامه واحدی دانست که شما هم در همین گفتگو اشاره‌ای به لزوم تدوین آن داشتید. صنف بازیگران سینما در این زمینه تعامل و مذاکره‌ای با صنف تهیه‌کنندگان داشته است؟ درآینده نزدیک قرار است شاهد اتفاقی در این زمینه باشیم؟

حتماً اتفاقاتی خواهد افتاد، نه‌تنها امروز که سال‌ها است در این زمینه تعاملاتی میان صنف‌های سینمایی در جریان است. حتی در چند مرحله این نظام‌نامه به شکل نهایی از سوی اصناف ارایه شده است. هنوز هم روی سایت خانه سینما نسخه اولیه نظام‌نامه سینمایی که از سوی اصناف تهیه و تدوین شده، هنوز وجود دارد.

 

زمانی که یک بازیگر با نبود امنیت شغلی مواجه است، حقوقش به‌عنوان یک مولف رعایت نمی‌شود، سهمی از بیمه درمانی و تامین اجتماعی به‌معنای بازنشستگی ندارد، در نبود این خدمات چرا یک بازیگر باید مالیات بپردازد؟

 

مثل سندملی سینما که مدت‌ها است در شورای عالی انقلاب فرهنگی منتظر نهایی شدن است.

همه این موارد با همفکری مجموعه صنوف تاثیرگذار اتفاق افتاده است. چیزی نیست که بگوییم در تشکیلات سینمایی کشور چند نفر می‌نشینند و آن‌ها را می‌نویسند. همه این‌ها براساس همفکری و تعامل اصناف شکل گرفته و این همفکری و تعامل همچنان هم ادامه دارد...

 

چرا هنوز به هیچ سرانجام اجرایی نمی‌رسد؟

این مساله‌ای است که باید از سیستم بروکراسی و اداری دولت پرسید! این نظام‌نامه‌ها مشابه آنچه در نظام پزشکی، نظام مهندسی و یا دیگر نظام‌های صنفی وجود دارد، نیازمند مصوبه بالادستی است. کشور نیازمند یک نظام سینمایی مستقل است که در قالب آن بسیاری از این مشکلات رفع خواهد شد.

 

می‌گویید متن این نظام‌نامه از طرف اصناف آماده است اما منتظر تصویب در دولت است؟

بله. اگر بخواهید جزییات بیشتری از پیگیری تصویب این نظام‌نامه بدانید باید از هیات‌مدیره خانه سینما پیگیری کنید تا اطلاعات دقیق‌تری ارایه کنند. حتی نسخه نهایی «قرارداد واحد سینمایی» هم تا جایی که اطلاع دارم در شرف تدوین است. جلسات طولانی و متعددی با نمایندگان صنوف مختلف درباره این قرارداد برگزار شده است.

 

در مراکز خدمات مشاوره مسکن و ماشین، سال‌ها است که قرارداد واحد وجود دارد، اما متاسفانه در چرخه تولید سینمای ایران هنوز چنین قراردادی وجود ندارد.

 

که اتفاقاً می‌تواند گام بلندی در زمینه شفاف‌سازی هم باشد و اعلام رقم قرارداد یک بازیگر تبدیل به «خبر» می‌شود و دیگر «حاشیه» نیست.

دقیقاً. قرارداد واحد بخش بزرگی از مشکلات جدی در تولید سینما و دستمزدها را رفع می‌کند. البته همین جا که شما به «حاشیه» اشاره کردید، بد نیست این نکته را هم مطرح کنم که ای‌کاش مردم هم تا این اندازه به حواشی منعکس شده در فضای مجازی بها ندهند. ای‌کاش ذهن‌شان را متمرکز بر این حواشی نکنند. این‌ها همه واقعیت‌های جاری در سینما نیست. اینکه مثلاً یک نفر در یک گروه فضای مجازی ادعایی را مطرح کند، بدون آنکه حتی هویت مشخصی داشته باشد، نباید مبنای قضاوت باشد.

 

باتوجه به اینکه در مقام رییس انجمن بازیگران سینما از نزدیک در جریان دغدغه‌های فعالان این صنف هستید، بد نیست تصویری بی‌واسطه از اهم دل‌مشغولی‌ها و مسایل آن‌ها از زبان شما بشنویم.

اتفاقاً بد نیست به یکی از مسایل و دغدغه‌های مهم بازیگران در زمینه همکاری با تلویزیون اشاره‌ای داشته باشم. هرچند عنوان صنف ما «انجمن بازیگران سینما» است اما بخش عمده‌ای از اعضای این صنف، هنرمندانی هستند که بازیگران اصلی مجموعه‌های تلویزیونی بوده و هستند. در کنار این حجم از هیاهویی که درباره دستمزد چند بازیگر مطرح می‌شود، هیچ کس سراغ این مساله نمی‌رود که مجموعه بازیگران ما چقدر از تهیه‌کنندگان طلب‌کارند.

 

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های همکاران بنده در صنف بازیگری، حجم بالای مطالبات به‌خصوص از تهیه‌کنندگان تلویزیونی است. نمی‌دانیم به کجا هم باید پناه ببریم و دادخواهی کنیم. در سینما جایی به نام شورای داوری وجود دارد که می‌تواند شکایت به آنجا برد و احقاق حق کرد، اما در همکاری با تلویزیون چنین امکانی وجود ندارد به خصوص در سال‌های اخیر که ورود بی‌رویه تهیه‌کنندگان غیرحرفه‌ای، موجب آسیب جدی به بدنه حرفه‌ای سریال‌سازان و آبروی تلویزیون وارد شود. افرادی که به‌صورت غیرحرفه‌ای وارد این میدان شده‌اند، پول از تلویزیون دریافت کرده‌اند اما آن را میان عوامل توزیع نکرده‌اند!

امروز کمتر بازیگری می‌توانید سراغ بگیرید که از تلویزیون طلبکار نباشد. نگرانی‌ها و دغدغه‌های بازیگران امروز دستمزد میلیاردی فلان بازیگر خانم یا آقا نیست که اتفاقاً فیلمش فروش میلیاردی هم داشته است

 

امروز کمتر بازیگری می‌توانید سراغ بگیرید که از تلویزیون طلبکار نباشد. نگرانی‌ها و دغدغه‌های بازیگران امروز دستمزد میلیاردی فلان بازیگر خانم یا آقا نیست که اتفاقاً فیلمش فروش میلیاردی هم داشته است. هرچند در تمام دوران فعالیتم در صنف، هیچ گاه با این مورد هم مواجه نبوده‌ام که تهیه‌کننده‌ای در سینما، بعد از آنکه فیلمش فروش اعجاب‌آوری داشته، ‌ سراغ انجمن بازیگران سینما بیاید و بگوید من می‌دانم در این صنف ۱۰، ۱۵ بازیگر از کار افتاده هستند که نمی‌توانند بازی کنند و می‌خواهم این بخش کوچک از سود فیلمم را به حمایت از این عزیزان اختصاص دهم زیرا این‌ بزرگواران خشت اول سینمایی را گذاشته‌اند که امروز آثار ما در آن به چنین سودهایی می‌رسد.

 

پس این بی‌توجهی جنبه صنفی هم دارد.

در این زمینه البته الزامی نیست اما نکته اصلی این است که گویی هیچ کس حواسش به این بازیگران پیشکسوت نیست. بازیگرانی که به طور کامل از هرگونه حمایت دولتی بی‌بهره بوده‌اند و به‌واسطه یک جریان رسانه‌ای بر سر دستمزد چند بازیگر، آن‌ها هم سیبل انتقادها می‌شوند! همان بازیگری که سال‌ها امکان کار نداشته و یا اگر هم کاری داشته هنوز بخش زیادی از دستمزدش را نگرفته به‌واسطه همین حواشی مردم او را به چشم فردی با درآمد میلیاردی قضاوت می‌کنند! این بی‌عدالتی که حتی در «توجه» وجود دارد، آزاردهنده است.

 

 

  • 9
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش