شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۲۲:۲۴ - ۱۲ دي ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۰۰۳۲۳۹
چهره ها در سینما و تلویزیون

اسکاری که به «فروشنده» دادند از لج ترامپ بود

بهروز افخمی: در «هفت» احساس پوچی می‌کردم/ با سانسور مخالفم!

بهروز افخمی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران
بهروز افخمی در نشستی در جشنواره «عمار» روایتی متفاوت از «هفت» ارایه داد و همچنین درباره رویکرد جشنواره های خارجی به سینمای ایران صحبت کرد.

به گزارش مهر، بهروز افخمی عصر امروز چهارشنبه ۱۲ دی در حاشیه نهمین جشنواره سینمایی فیلم «عمار» که در سینما فلسطین برگزار می شود به سخنرانی پرداخت.

 

وی در این نشست که با موضوع تاثیر جشنواره های خارجی بر سینمای ایران برگزار شد، گفت: تاثیر جشنواره های خارجی را باید طی دوره های ۱۰ ساله بررسی کرد به طور مثال دهه اول انقلاب را بین سال ۶۰ تا ۷۰ حساب کنیم که در آن دهه جشنواره های خارجی برای ما خوب بود و حتی در سیاستگذاری ما هم نقش داشت. در آن زمان حضور فیلم های ایرانی در این جشنواره ها نشان می داد که فیلم های ما علیرغم انقلابی که در کشور رخ داده است سفارشی نیست و می توانست ویترینی برای وزارت خارجه باشد تا تصویر دیگر کشورها را از ما تصحیح کند.

 

به گفته وی، این فیلم ها توانست تصویر یک کشور وحشت زده از جنگ را به شکلی آبرومند نمایش دهد.

 

وی با اشاره به تاثیر این جشنواره ها در دهه های بعد عنوان کرد: به تدریج فیلمسازان فهمیدند چه انتظاراتی از آنها در جشنواره های خارجی وجود دارد و فرش قرمز و شهرت در خارج به چه معناست. در دهه های بعد فیلمسازان با پولدار شدن و آشنا شدن با صحنه های موفقیت جهانی به تدریج برای پیچیدن به راست، چپ می کردند.

 

این کارگردان سینما با بیان اینکه در دهه های بعد مسایل فیلمسازان تغییر کرد، گفت: بعدها فیلم هایی ساخته شد درباره آدم هایی که معلوم نیست کجا زندگی می کنند و از کدام طبقه هستند. گاهی این مدل از فیلم به صورت دستورالعمل و پروتکل از طرف جشنواره خارجی گفته می شد و به طور مثال فیلمساز را به حاشیه جشنواره کن می بردند و به او می گفتند در چه صورت فیلمش می تواند جازه بگیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر جشنواره های خارجی کمتر تاثیرگذار بوده اند و فیلمسازان ما راه خود را پیدا کرده اند، تاکید کرد: به تازگی جشنواره های خارجی دست از سر سینمای ایران برداشته اند و برای همین است که مردم هم بیشتر سینما می روند.

 

افخمی برخورد جشنواره های داخلی با فیلم ها را نیز اینگونه توصیف کرد: فیلمی مثل لاتاری با تهدید برای تولید مواجه شد و حتی به تهیه کننده و کارگردان گفتند در جشنواره فجر توجهی به شما نمی شود و همینطور هم شد. اگر می توانستند جلوی ساخت فیلمی مثل به وقت شام را می گرفتند از سوی دیگر فیلمی مثل مغزهای کوچک زنگ زده با یک پایان تحمیلی ابتر شده است و با این حال باز هم روند قصه و پرداخت آن جذاب است.

 

وی در بخش دیگر این نشست درباره جشنواره فیلم عمار تصریح کرد: امیدوارم عمار شبیه جشنواره های دیگر نباشد و به وضعیت واقعی و موجود سینما در دنیا توجه کند. وضعیت موجود این است که سینمای هالیوود که توسط اسراییل حمایت می شود در حال نابودی است. باید بین سینمای هالیوود و سینمای آمریکا تفکیک قایل شد و با در نظر گرفتن این تفکیک باید گفت

موضوعات در سینمای آمریکا به شدت سانسور می شود و آمریکا نمی تواند سراغ فیلم های ضدجنگی برود که در دهه ۷۰ می ساخت.

 

افخمی درباره توجه شورای پروانه ساخت به فیلم های سینمایی عنوان کرد: در حال حاضر شورای پروانه ساخت با فیلم هایی که انقلابی تر هستند بیشتر مخالفت می کند و فیلم های اجتماعی متعلق به مردم بالاتر از ونک راحت تر ساخته می شود.

 

وی با اشاره به اینکه اعتبار برخی جشنواره های خارجی در حال کاهش است، عنوان کرد: مشخص بود که اسکار دوم که به فیلم «فروشنده» تعلق گرفت از لج ترامپ بود. با این حال اگر در خلوت فکر کنید این سوال طرح می شود که واقعا این فیلم در حد اسکار بود یا خیر؟

 

این کارگردان در پاسخ به پرسشی درباره نرفتنش به «هفت» بیان کرد: من در همان زمان می خواستم هفت را به صورت تولیدی و آموزشی اجرا کنم اما به دلیل افزایش تماشاگران سراغ برنامه زنده رفتم. بعد از آن موقعیت هایی پیش آمد که همه فکر کردند من فردی جنجالی هستم ولی اینگونه نیست و دیگران کاری می کنند که من عصبانی شوم و حرفی بزنم که جنجال شود. حتی در شرایطی که همه فکر می کردند من باید با مخاطب ۱۵ یا ۲۰ میلیون خیلی خوشحال باشم ولی احساس پوچی می کردم و وقتی سر برنامه می رفتم احساس می کردم برنامه به فیلمی تبدیل شده که زیادی کش آمده است و در این شرایط می خواهید خودکشی کنید.

 

کارگردان فیلم «عروس» در بخشی دیگر با اشاره به اینکه در «هفت» چه نگاهی نسبت به کمدی داشته است، یادآور شد: شوخی تند زننده چه اشکالی دارد؟ برخی می گویند بچه این شوخی ها را یاد می گیرد، اما بچه ها اگر فحش ناموسی را از پدر و مادر یاد نگرفته باشند سال اول دبستان حتما یاد می گیرند.

 

وی با اشاره به سخن و هشدار فراستی در برنامه شبکه شما نسبت به فیلم های کمدی گفت: به نظرم حرف خود فراستی و هشدار وی بی معنا بود، سینمای کمدی مبتذل چه ایرادی دارد. فراستی فکر می کرد این فیلم ها با نوعی توطئه در حال ساخت است تا ارزش های انقلاب را نابود کند اما مردم می فهمند و فیلم جدی را جدی می گیرند و فیلم کمدی را کمدی می بینند. مردم ایران فرهنگ دارند و اینگونه نیست که با فیلم کمدی بتوان ارزش های مردم سست کرد.

 

وی تاکید کرد: ممنوعیتی و حتی هشدار در حدی که مسعود فراستی در آن برنامه مطرح کرد، وجود ندارد. هشدار فراستی درباره فیلم های کمدی مبتذل به دستگاه ها بود نه مردم چون آنها که می خواهند ببینند همچنان می بینند و آنها هم که نمی بینند به این هشدارها نیاز ندارند. فراستی حتی یک بار درباره «ابد و یک روز» گفت برای امنیت ملی خطرناک است؛ این لحن اغراق آمیز است و به آدمی مربوط می شود که سینما را زیادی جدی می گیرد.

 

این مجری برنامه های سینمایی تلویزیون در پایان بیان کرد: تشویق سانسور چه برای فیلم های کمدی باشد و چه برای فیلم های عبوس فیلسوف نما در هر دو صورت اشتباه است.

 

 

  • 19
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش