دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۲۳:۵۲ - ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۴۵۷۷
چهره ها در سینما و تلویزیون

همایون اسعدیان در مورد همکاری هلال‌احمر با خانه سینما:

تجربه شد خودمان پول جمع نکنیم

همایون اسعدیان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

روز جمعه سینمای ایران با مراسم سیل مهربانی به کمک سیل‌زدگان ایران رفت. مراسمی که در سینما آزادی، با کمک هلال‌احمر و شهرداری تهران برگزار شد و فراخوان سینماگران برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل از سوی مردمی که نشان داده‌اند دل در گرو سینمای ایران دارند، مورد اجابت قرار گرفت.

 

همایون اسعدیان، کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون ایران که از مدیران خانه سینما نیز هست، یکی از افرادی بود که در برگزاری مراسم سیل مهربانی نقش مهمی داشت. در گفت‌وگوی پیش‌رو او به پرسش‌های «شهروند» درباره سیل مهربانی پاسخ داده است.

 

آقای اسعدیان عزیز؛ می‌توانید بگویید ماجرای سیل مهربانی از کجا آغاز شد؟

سیل و بعدتر آبگرفتگی فراگیری که در کشورمان آمد، مصادف شد با جشن‌های نوروزی که همه ‌جا تعطیل بود، حداقل این‌که خانه سینما تعطیل بود و ما امکان این را نداشتیم که با اعضای خانه سینما ارتباط برقرار کرده و ترتیب مراسمی برای کمک به سیل‌زدگان را بدهیم.

 

پس همه ‌چیز بعد از سیزده‌به‌در شکل گرفت؟

بله؛ بعد از سیزده‌به‌در، در صحبت با اعضای خانه سینما حس کردیم باید کاری کنیم تا فرهنگ و هنر و سینما هم در کمک به آسیب‌دیدگان سیل نقشی داشته باشند و ابراز همدردی کنند.

 

البته چند تن از هنرمندان در روزهای تعطیلات خودشان به مناطق سیل‌زده رفته بودند.

بله؛ البته آنها تلاش‌های منفردی بود، ولی ما به این نتیجه رسیدیم که گروهی از طرف خانه سینما به مناطق سیل‌زده رفته و همدردی‌مان را با آسیب‌دیدگان اعلام کنیم.

 

 و قطعا ماجرای سیل مهربانی از آن‌جا آغاز شد که خواستید دست خالی به مناطق آسیب‌دیده نروید؟

بله؛ تصمیم بر این شد که فراخوانی بدهیم تا هم دست خالی نرویم و هم این‌که با گذر زمان این مسأله سرد نشود و از یاد نرود- که مردم فکر کنند چند وقتی از سیل گذشته و ساکنان آن مناطق دیگر نیازی به کمک ندارند.

 

پس این‌گونه نبود که هلال‌احمر و شهرداری از همان ابتدا در ایده‌پردازی چنین مراسمی حضور داشته باشند؟

نه. تجربه زلزله آذربایجان به‌ ما آموخت که نهادهایی مانند خانه سینما نباید خودشان پول جمع کنند و به‌طور مستقیم درگیر مسائل مالی و کمک‌های غیرنقدی شوند؛ که قطعا نتایج خوبی به ‌دست نخواهد آمد.

 

پس یعنی مبالغی که جمع‌آوری شده، در اختیار خانه سینما نیست و از همان ابتدا در اختیار هلال‌احمر و شهرداری قرار گرفته؟

بله بله؛ ما با این فرض قطعی جلو آمدیم که خودمان نباید به هیچ‌عنوان مسئولیت مسائل مالی را برعهده بگیریم. به ‌هرحال نهادها و ارگان‌هایی وجود دارند که وظیفه‌شان چنین مسائلی است و قطعا اشراف بیشتری به این موارد دارند که باید کمک‌ها مثلا در کدام مناطق توزیع شوند.

 

و چنین شد که هلال‌احمر هم وارد این جریان شد...

ما از دوستان هلال‌احمر خواهش کردیم که بیایند و ما هم در کنارشان کمک می‌کنیم، اما هم صندوق‌های کمک‌های مالی همه مستقیم به هلال‌احمر رفته؛ و هم چادری که  کمک‌های مردمی را جمع‌آوری می‌کرد، مستقیم به انبارهای هلال‌احمر منتقل شده و قرار است از طریق کامیون به مناطق سیل‌زده ارسال ‌شود.

 

جناب اسعدیان؛ هنوز معلوم نشده که میزان کمک‌های مالی چقدر بوده است؟

نه. البته از دوستان خواهش کرده‌ایم که یک برآوردی بکنند تا بدانیم اوضاع چگونه بوده، اما باید بگویم که حداقل برای ما این‌که کمک‌ها چقدر بوده، چندان مهم نیست و آن‌چه اهمیت داشت، نفس حرکت است.

 

 به ‌جز کمک‌های انجام‌شده؛ آیا مورد دیگری هم بوده؟

دیروز همچنین تمام فیلم‌هایی که در سینما آزادی روی پرده آمدند که هفت فیلم بودند، اعلام کردند که فروش‌شان را در اختیار این حرکت می‌گذارند؛ که در این‌جا هم مهم نیست هر فیلمی چقدر فروخته، بلکه نفس این حرکت مهم است.

 

از مشارکت سینماگران راضی بودید؟ یعنی استقبال و حضور هنرمندان در حد انتظار و توقع‌تان بود؟

بله، در این‌که در یک روز بارانی وقت گذاشتند و آمدند، اتفاق خوبی بود  که بسیار حس خوبی ایجاد کرد، به‌ حدی که نمی‌دانم چگونه حس درونی خود را بگویم...

 

در کل می‌توان گفت که خانه سینما به اهدافش از این مراسم رسیده؟

یکی از اهدافمان با توجه به این‌که می‌دانیم دوستان هلال‌احمر در مناطق سیل‌زده بسیار زحمت کشیده‌اند، این بود که دوباره اعتماد مردم را نسبت به هلال‌احمر جلب کنیم. در روزهای آینده هم به‌ صورت یک هیأت از سینماگران به مناطق سیل‌زده می‌رویم و کمک‌های جمع‌آوری‌شده را زیرنظر نمایندگان شهرداری تهران، هلال‌احمر و خانه سینما در این مناطق توزیع می‌کنیم‌.

 

  آقای اسعدیان؛ موردی که وجود دارد این است که از همان زمان که خانه سینما اعلام کرد می‌خواهد مراسم سیل مهربانی را برگزار کند، برخی از رسانه‌ها و سایت‌ها شروع کردند به انتقاد؛ که خانه سینما هنوز تکلیف پول‌های جمع‌آوری‌شده زلزله ورزقان را روشن نکرده؛ یا اعلام نکرده که عیدی یک‌میلیاردی وزارت ارشاد را چگونه به مصرف رسانده!

 

یک تعدادی سایت وجود دارند که همه‌شان برای ما کاملا شناخته شده‌اند و می‌دانیم که چه کسانی پشت این سایت‌ها هستند و این را هم می‌دانیم و همگان هم باید بدانند مسائلی را که مطرح می‌کنند، به هیچ‌عنوان از حب علی نیست بلکه از بغض معاویه است. در مورد این انتقادات هم باید بگویم که اینان عادت به انتقاد دارند. یعنی ما وقتی در چنین فعالیتی درگیر می‌شویم، چنین انتقاداتی می‌کنند. اگر هم خودمان را کامل کنار می‌کشیدیم، باز هم یک چیزی پیدا می‌کردند که انتقاد کنند. ما اگر در عکس‌ها لبخند بزنیم، یک چیزی می‌گویند، اگر غمگین بایستیم جلوی عکاس، یک چیز دیگر می‌گویند. در جواب اینها هم ما یا نباید کاری کنیم، یا این‌که توان تحمل رفتار زشت و شنیع این سایت‌های زرد را داشته باشیم. ما فعلا تصمیم گرفته‌ایم تا زمانی که مسئولیت داریم، کارمان را درست انجام دهیم.

 

 

  • 18
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش