چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۲:۳۷ - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۴۹۲۸
چهره ها در سینما و تلویزیون

حسین جعفریان در زادروز اصغر فرهادی از همکاری با این کارگردان گفت

از ایده درخشان «چهارشنبه سوری» تا پختگی «فروشنده»

حسین جعفریان و اصغر فرهادی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,اخبار بازیگران

«مهم‌ترین ویژگی کار حسین این است که کار خودش دیده نمی‌‌شود. این ازخودگذشتگی می‌خواهد که کار خوبی انجام دهید اما اجازه دهید کارتان دیده نشود، چون همه کار می‌کنند تا کارشان دیده شود. مخصوصاً در وادی هنر یکی از دلایل کار کردن نیاز به دیده شدن است. در کار حسین (آگاهانه یا ناخودآگاه) چه در نورپردازی و چه در کار با دوربین تکلفی دیده نمی‌شود و این از سر پختگی است.» این عبارات بخشی از صحبت‌های اصغر فرهادی راجع به فیلمبرداری است که در سه اثر مهم کارنامه کاری‌اش یعنی «چهارشنبه‌ سوری»، «در باره الی» و «فروشنده» با او همکاری داشته است.

 

حسین جعفریان زمانی همکاری با سومین تجربه کارگردانی فیلم بلند اصغر فرهادی را پذیرفت که در کارنامه کاری‌اش فیلمبرداری فیلم‌های درخشانی از سینمای ایران از «زیر درختان زیتون» عباس کیارستمی تا «زیر پوست شهر»، «نرگس» و «بانوی اردیبهشت» رخشان بنی‌اعتماد را به ثبت رسانده بود. او که در کار با فیلمسازهای مختلف سبک و روش‌های مختلف را تجربه کرده و البته همچنان سیاق خود را حفظ کرده می‌گوید اگر چه دو فیلم اول فرهادی را ندیده بود اما درهمان ایام نقدهای خوبی راجع به «رقص درغبار» و بخصوص «شهر زیبا» خوانده بود و می‌دانست که یکی از کارگردان‌های خوش آتیه سینمای ایران از او برای «چهارشنبه سوری» دعوت به همکاری کرده است.

 

آن طور که او می‌گوید صرف انرژی و وسواس بسیار فرهادی برای پیاده کردن ایده‌ها و مهارت در بازی گرفتن از بازیگران، این فیلمبردار را به اطمینان بیشتری درباره شنیده‌هایش می‌رساند و تا آخرین تجربه همکاری مشترکش شاهد بوده که این فیلمساز حالا جهانی شده سینمای ایران همچنان با علاقه و وسواس و صرف انرژی بسیار کار می‌کند و تنها تفاوتش این است که در هر فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی راحت‌تر و سریع‌تر زبان خاص بیان اید‌ه هایش را پیدا می‌کند. سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه که از راه برسد اصغر فرهادی فیلمساز نام‌آور و حقیقت جوی سینمای ایران ۴۷ ساله می‌شود و به همین بهانه در گفت‌وگویی با حسین جعفریان مروری کوتاه داشته‌ایم بر تجربه سه همکاری مشترک او با این فیلمساز.

 

 فیلمبرداری شما به بیشتر دیده شدن فیلم‌های اصغر فرهادی کمک کرده است. در همکاری با «چهارشنبه سوری» فرهادی هنوز چهره شناخته‌ شده‌ای نبود. این فیلمساز جوان چطور توانست اعتماد یک آدم شش دانگ و حرفه‌‍‌ای را برای همکاری جلب کند.

 

در سفر بودم که پیمان جعفری مدیر تولید فیلم «چهارشنبه سوری» تماس گرفت و پیشنهاد همکاری داد. در آن زمان فرهادی را از نزدیک نمی‌شناختم، فیلم‌های او را هم ندیده بودم ولی اینجا و آنجا نقدهای خوبی راجع به دو فیلمی که ساخته بود و بخصوص «شهر زیبا» خوانده بودم و شنیده بودم که از کارگردان‌های خوش آتیه سینمای ایران است بنابراین با علاقه دعوت به عمل آمده را پذیرفتم.

 

چطور به زبان مشترک رسیدید و این مهم چقدر زمان برد؟

 تا آنجا که به‌خاطر دارم خیلی زود با هم ارتباط برقرار کردیم، طبق عادتی که دارم اگر کارگردان موافق باشد جدا از فیلمبرداری راجع به جنبه‌های دیگر کار هم نظر مشورتی می‌دهم، از فیلمنامه گرفته تا طراحی صحنه و لباس و بازی‌ها و غیره. فرهادی از چنین روحیه‌ای بسیار استقبال کرد برای همین توانستیم خیلی خوب و دوستانه با هم کار کنیم.

 

در زمان پیشنهاد اولین همکاری، حسین جعفریان به‌عنوان فیلمبردار شناخته شده و زبده‌ در این عرصه مطرح بود در اولین مواجهه چه ویژگی فرهادی برای شما جذاب بود؟

 صرف انرژی و وسواس بسیار برای پیاده کردن ایده‌هایی که در ذهن داشت و نیز مهارتش در بازی‌گرفتن از بازیگر‌ها.

 

«در باره الی» شروع یک دوران تازه و آغاز درخشش جهانی برای اصغر فرهادی بود. خیلی‌ها این فیلم را اگر چه همچون «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» موفق به کسب جایزه معتبری چون اسکار نشده، جزو درخشان‌ترین کارهای فرهادی می‌دانند. خود شما کدام یک از فیلم‌های فرهادی را بیشتر دوست دارید؟

وقتی خودت در ساخت چند فیلم مشارکت داشته‌ باشی سخت است که بتوانی یکی را بر بقیه ترجیح بدهی. با توجه به نقد و نظرهایی که راجع به فیلم‌های فرهادی خوانده‌ام یا شنیده‌ام به نظر می‌رسد اکثریت «در باره الی» را بهترین فیلم او می‌دانند، البته اگر بخواهیم موفقیت‌های جهانی را ملاک قرار دهیم «جدایی نادر از سیمین» برجسته‌ترین کار او محسوب می‌شود.

 

 «فروشنده» به‌عنوان سومین تجربه همکاری شما با این فیلمساز، در دوران تثبیت شده و ستایش شده اصغر فرهادی در مجامع جهانی شکل گرفت. اسکار این فیلم چقدر در دیده شدن کار شما تأثیر داشت؟

«فروشنده» به ‌اعتبار جوایز مهمی که دریافت کرد به‌‌طور طبیعی پای تماشاگران بسیاری را چه در ایران و چه در سایر کشورها به سالن‌های سینما کشاند، ولی اینکه چقدر به کار من توجه شده را نمی‌دانم با این توضیح که وقتی فیلمی خوب باشد تماشاگر با کل فیلم ارتباط برقرار می‌کند بدون آنکه به جزئیات و کیفیت کار تک تک عوامل توجه کند. ولی خب دریافت جایزه اسکار این فیلم به احتمال زیاد مؤثر بوده در اینکه بعضی عوامل این فیلم و از جمله من به عضویت آکادمی اسکار دعوت شوند.

 

طی دوره این سه همکاری به اعتقاد شما فرهادی چقدر تغییر کرده است و این روند را چطور ارزیابی می‌کنید.

به‌نظر من فرهادی همچنان با علاقه و وسواس و صرف انرژی بسیار کار می‌کند، تنها تفاوت شاید این باشد که در هر فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی، به‌دلیل کسب تجربه بیشتر، راحت‌تر و سریع‌تر زبان خاص بیان اید‌ه هایش را پیدا می‌کند.

 

 آیا شما هم موافق هستید که مسیر فرهادی در ایران موفق‌تر از فیلم‌هایی است که در خارج از ایران ساخته است؟

 اگر موفقیت ‌را تنها در گرفتن جوایز بین‌المللی بدانیم بله می‌شود گفت فیلم‌های ایرانی فرهادی موفق‌تر بوده‌اند، ولی چون صِرف کسب جایزه نمی‌تواند تعیین کننده ارزش واقعی فیلم‌ها باشد بنابراین باید با جمع‌بندی نقد و تحلیل‌های مستدل خبرگان این حوزه، فارغ از حرف و حدیث‌های حاشیه‌ای بر اساس کیفیت و ارزش‌های سینمایی آثار ساخته شده به نظر قابل اعتمادی رسید.

 

 طی این چند سال آشنایی و کار مشترک با این فیلمساز ویژگی بارز اصغر فرهادی که در ذهن شما حک شده، چیست؟

غیر از ویژگی‌هایی که قبلاً توضیح دادم همچنین باید اشاره کنم به خلاقیت و سرعت انتقال او در پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین ایده، بارها پیش‌آمد که در صحنه از نکته‌ای ایراد می‌گرفتم، فرهادی اگر قبول می‌کرد چند دقیقه می‌رفت در گوشه‌ای خلوت قدم می‌زد و فکر می‌کرد و بعد با ایده‌ای درخشان بر می‌گشت.

 

اینم می‌گذره اصغر آقا

 

حمید فرخ‌نژاد

بازیگر

 

هرجای دیگه دنیا بودی تولدت خیلی پر سر و صدا‌تر برگزار می‌شد...

 

ولی اینم می‌گذره اصغر آقا، همچنان افتخار می‌کنیم همکار و هموطن شماییم.

 

ان شاءالله سال‌های دراز سایه‌ات روی سر هنر این مملکت باشه و برامون افتخار بسازی.

 

 تولدت مبارک همکلاسی.

 

دنیایی شفاف‌تر با برادری عاقل‌تر

 

بابک کریمی

بازیگر

 

همیشه آرزوی داشتن یک برادر بزرگتر را داشتم. یک برادر عاقل‌تر از خودم؛ کسی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم ازش یاد بگیرم و در معاشرت با او نگاهم به دنیا شفاف تر بشه. آشنایی با اصغر فرهادی این آرزو را‌ برایم برآورده کرد... و سینما در پس زمینه کار خودشو‌ میکنه.

 

 تولدت مبارک اصغر جان.

 

نرگس عاشوری

 

iran-newspaper.com
  • 19
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش