چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳
کد مقاله: ۹۷۰۶۰۰۰۱۷

ماجرای خوشنویس شدن علی اکبر کاوه و زندگی اش

علی اکبر کاوه,خوشنویسی,بیوگرافی علی اکبر کاوه

می گویند هنرمندان عاشق هرگز از یاد نمی روند، حتی اگر کمی عشق ورزیده باشند؛ چرا که در جدال عقل و عشق، همواره عشق سرانجام کار است. به گمانم زنده یاد استاد علی اکبر کاوه حقیقی در زمره همین هنرمندان عاشق است زیرا پس از ۲۸ سال هنوز در پنجم شهریور سالروز درگذشت او قلم ها به نام این هنرمند خوشنویس در گردش است. او از کودکی سیاه مشق می نوشت و علاقه و پیگیری اش باعث شد در خوشنویسی به کمال برسد و همچون استادش «عماد الکتاب» شاگردانی را پرورش بدهد که هر کدام از آن ها در خوشنویسی جزو بهترین ها هستند. اگر به خوشنویسی و روزگار خوشنویس ها علاقه دارید به یک صد و بیست و چهار سال قبل فکر کنید و در ادامه مطلب، ماجرای خوشنویس شدن علی اکبر کاوه و زندگی اش را بخوانید.

مکتب به مکتب به دنبال خوشنویسی

علی اکبر کاوه حقیقی سال ۱۲۷۳در شیراز متولد شد. طبع شیراز هنرپروری است و اهالی آن هم از این ذوق سرشارند. علی اکبر کاوه یکی از همین شیرازی هاست. او از کودکی با قلم و مرکب آشنا بود و دفترش سراسر سیاه مشق های تمرینی از خطاطی های استادان بنام ایرانی بود. خانه میرزا علی محمد خان، پدر علی اکبر، محل رفت و آمد استادان خوشنویسی بود و همین موضوع باعث علاقه بیش از پیش او به این هنر شد. او خط زنده یاد کلهر و میرعماد را سرمشق می کرد و مکتب به مکتب پیش می رفت. تا این که به همراه خانواده به تهران و محله سرچشمه مهاجرت کرد. پدرش او را نزد کاتب همایون و کاتب الخالقان برد تا در محضر آن ها خوشنویسی بیاموزد.

او در بیست و پنج سالگی به عنوان منشی مخصوص در وزارت دارایی مشغول  به کار شد و طولی نکشید که به دعوت اعتمادالدوله وزیر فرهنگ وقت، به وزارت فرهنگ منتقل شد. به این ترتیب او سال های زیادی از عمرش را در دبیرستان های تهران مانند دارالفنون ، کالج و سیروس به آموزش خط و خوشنویسی گذراند و همچنان مکتب به مکتب در محضر استادان خوشنویسی شاگردی می کرد تا این که به مکتب آخر رسید. مکتب استاد میرزا محمد حسین که به او لقب « عماد الکتاب» داده بودند. آن روزها، متعالی ترین روزهای عماد الکتاب خطاط شاهنامه نفیس امیر بهادری در خوشنویسی بود و آشنایی با او در آن دوران برای کاوه دوره طلایی زندگی اش را رقم زد.

آشنایی با عمادالکتاب و سرآغاز شکوفایی

زنده یاد کاوه در زمان حیات خود، از نحوه آشنایی اش با عماد الکتاب گفت:«یک روز برای تهیه مرکب به مغازه مشهدی محمد مرکب ساز رفتم. از او پرسیدم مرکب خوب داری؟ گفت بله، مرکب خوبی درست کرده ام که عمادالکتاب هم آمده و دیده و برایم روی کاغذ نوشته که این مرکب بسیار خوب است. آدرس عماد الکتاب را از او گرفتم و منزلش را پیدا کردم. ولی دیدم بالای در نوشته روز جمعه تعطیل است. من خیلی ناراحت شدم چون غیر از روز جمعه وقت دیگری نداشتم. به این دلیل در زدم. بعد از چند دقیقه خود ایشان در را باز کرد.

پرسیدم منزل عمادالکتاب این جاست؟ گفت بله خودم هستم. گفتم بنده می خواستم شما را ملاقات کنم و از حضورتان استفاده کنم. ایشان با دست، نوشته بالای در را نشان دادند و گفتند: مگر این نوشته را نخواندی؟ گفتم من چون غیر از روزهای جمعه وقت ندارم و در طول هفته باید در دبیرستان ها تدریس کنم حالا مزاحم شدم. از راه دوری هم آمده ام. پرسیدند چه کسی شما را معرفی کرده؟ گفتم مشهدی محمد مرکب ساز.

خندید و بعد با بزرگواری مرا به داخل خانه بردند و من با دستی لرزان برای ایشان بیتی نوشتم. ایشان لبخندی زدند و گفتند: خوب است. حتما موفق می شوی». او مرید عمادالکتاب شده بود و در محضر استادش، سیاه مشق ها کرد . پس از درگذشت عمادالکتاب، به شیوه مرادش، پرچمدار خوشنویسی خط نستعلیق شد. او خوشنویسی را به شاگردانش بر اساس روش منحصر به فرد «نقطه گذاری بر حروف و کلمات» آموزش می داد. شاگردانی مانند حبیب ا... فضائلی، عبدا... فرادی، نصرا... معین اصفهانی، یحیی جعفری، حاج سیف ا... یزدانی، محمد سلحشور، علی راهیجیری، جهانگیر نظام العلماء و... که حال هر یک جزو استادان برجسته خوشنویسی به شمار می آیند.

اعطای لقب «میرعمادعصر» توسط ملک الشعرا

سال ها بعد کتاب «قطعات منتخب استاد علی اکبر کاوه» شامل ۱۱۰ قطعه از آثار موجود در تملک خاندان کاوه و مجموعه علی اصغر بوذری به چاپ رسید. «گلچین اشعار صائب»، «آیات منتخبه قرآن»، «تعلیمات دینی»، «صرف و نحو» و بسیاری از کتاب های درسی آن زمان مانند تاریخ، جغرافیا و فارسی مزین به خوشنویسی های علی اکبر کاوه است. 

به گفته راویان هنر معاصر، دهه سی، دهه شکوفایی و اوج علی اکبر کاوه بود. او در این سال ها هنرهایی از خود در خوشنویسی به نمایش گذاشت که نشان دهنده کمال و اوج او در این باب هنر بود. 

کاوه به مرتبه ای رسید که ملک الشعرای بهار به علی اکبر لقب «میرعماد عصر» را داد؛ میرعماد که به عقیده مورخان جزو مشهورترین خوشنویسان تاریخ هنر ایران و تاثیرگذارترین در عرصه خط نستعلیق است. او توانست پایه این خط را آن قدر محکم کند که تمام صاحب نظران خطوط اسلامی آن را« عروس خطوط» نامیدند. مکتب نستعلیق میرعماد الحسنی به ثبت ملی هم رسیده است و بیست و دوم اردیبهشت ماهِ امسال در موزه خط و کتابت میرعماد مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد از آن رونمایی شد.

 بازنشستگی علی اکبر کاوه در وزارت فرهنگ زیاد طولانی نشد. او بنا به درخواست اداره کل هنرهای زیبا، به جایگاه استادی برگشت و در کلاس های آزاد هنرهای زیبا به هنرجوهایش خوشنویسی را آموزش می داد. این استاد خوشنویسی شصت سال از عمر ۹۶ساله خود نستعلیق« عروس خطوط» را آموزش داد، صیقلش داد و از آن نگاهبانی کرد تا این روزها چشم مان به جمال زیبایی همچنان روشن شود. 

کاش خوشنویسی را به بطن زندگی هایمان بیاوریم ، زیبا بنویسیم و زیبایی را سر در خانه هایمان کنیم.

khorasannews.com
  • 21
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش