دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
کد مقاله: ۱۴۰۲۰۴۰۱۰۲

ویولا؛ سازی رویایی و صدایی گرم

ساز ویولاویولا
ویولا یکی از سازهای هارمونیک و زیبا است که در این مقاله از سرپوش به عنوان یکی از سازهای برجسته‌ی موسیقی کلاسیک و مدرن بررسی می‌شود. این ساز با طناب‌های کشیده شده‌ی خود، نت‌هایی با طنینی گرم و شفاف را ایجاد می‌کند و جزو مهم‌ترین سازها در ساختار یک ارکستر است.

ویولا چیست؟

ویولا یکی از سازهای هارمونیک و زیبا است که جزو خانواده‌ی ارکسترال سازها محسوب می‌شود. این ساز با طناب‌های کشیده شده‌ی خود، نت‌هایی با طنینی گرم و شفاف را ایجاد می‌کند و جزو مهم‌ترین سازها در ساختار یک ارکستر است. با نگاهی به تاریخچه‌ی ویولا، می‌توانیم متوجه شویم که این ساز برخلاف دیگر سازهای ارکسترال که از سده‌ها پیش از این استفاده می‌شدند، تا قرن ۱۶ میلادی به وجود نمی‌آمد. اما از آن زمان تاکنون، ویولا به عنوان یکی از سازهای برجسته‌ی موسیقی کلاسیک و مدرن شناخته شده است.

تاریخچه‌ی ویولا:

در طول تاریخ، ویولا تحولات بسیاری را تجربه کرده است. این ساز به‌طور معمول در اواخر قرون وسطی و نخستین سده‌های قرن جدید ظاهر شد. نخستین موارد استفاده‌ از ویولا در ایتالیا یافت می‌شود و این کشور به عنوان مرکز اصلی ساخت و توسعه‌ی این ساز شناخته می‌شود. اما با گذر زمان و تأثیر فرهنگ‌های مختلف، ویولا به سایر کشورها و مناطق نیز منتقل شد. ویولا نخستین بار به عنوان یک ساز ارکسترال در اواخر قرن ۱۶ میلادی در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان تاکنون، این ساز تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از افزایش تعداد طناب‌ها و بهبود کیفیت ساز، تا تغییر در ابعاد و اندازه‌ی ویولا، تلاش‌های مستمری برای بهبود این ساز و ایجاد صدایی هرچه بهتر و زیباتر مشاهده می‌شود.

نوازندگان معروف ساز ویولاتاریخچه ساز ویولا

ساختار ویولا

ویولا از جنس چوب ساخته می‌شود و دارای چهار طناب معمولاً سیمی است که از نیکل، فولاد یا گوت ساخته می‌شوند. طناب‌ها از پرسیان‌ها و نازل‌تره‌ها تشکیل شده‌اند. این ساز با داشتن تعداد طناب‌های کمتر نسبت به ویولن و چهارسل بزرگتر از ویولن ساخته می‌شود. ویولا دارای پنج بخش اصلی است که شامل محفظه‌ی صدا، تابلوه، دسته‌ی ساز و طناب‌ها می‌شود. محفظه‌ی صدا بخشی است که صدا توسط طناب‌ها ایجاد شده و از تابلوه خارج می‌شود. تابلوه نقطه‌ای است که طناب‌ها روی آن نصب می‌شوند و محل قرارگیری پل‌هایی است که صدای ساز توسط انگشتان نخبه‌ی نوازنده تنظیم می‌شود. دسته‌ی ساز قسمتی از ویولا است که نوازنده آن را در دست می‌گیرد. این بخش از جنس چوب ساخته شده و دارای شکلی منحنی و انحنا دار است تا نوازنده بتواند به راحتی ساز را نگه دارد و با آن بازی کند. در دسته‌ی ساز، تعداد کلیدها نیز واقع شده که نوازنده با کشیدن و فشار دادن آن‌ها می‌تواند نت‌های مختلف را تولید کند.

نواختن ویولا

برای نواختن ویولا، نیاز به کمی تمرین و تسلط بر تکنیک‌های مختلف دارید. در ابتدا، نوازنده باید یاد بگیرد که چگونه ساز را در دست بگیرد و انگشتان خود را بر روی طناب‌ها قرار دهد تا نت‌های مختلف را بتواند تولید کند. همچنین نوازنده باید با نحوه‌ی نگه داشتن و استفاده از آرک آشنا شود. آرک ابزاری است که با حرکت دادن آن روی طناب‌ها، صدا تولید می‌شود. بهترین روش برای یادگیری نواختن ویولا تمرین مداوم و استفاده از منابع آموزشی مناسب است. همچنین با شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مرتبط با ویولا، می‌توانید تکنیک‌های جدیدی را یاد بگیرید و با نوازندگان حرفه‌ای دیگر ارتباط برقرار کنید تا از تجربیات آن‌ها نیز بهره‌مند شوید.

ویولا در موسیقی کلاسیک

ویولا جزو سازهای اصلی مورد استفاده در اجراهای ارکسترال موسیقی کلاسیک است. این ساز به‌عنوان یکی از اعضای خانواده‌ی ویول به نرمی و زیبایی به اجرای اثرهای کلاسیک کمک می‌کند. از جمله کارهای مشهوری که برای ویولا نوشته شده است، می‌توان به کنسرتوی ویولا اثر ویژه‌ای از آنتونیو ویوالدی و سوئیت‌های ویولا اثر یوهان سباستیان باخ اشاره کرد. ویولا به دلیل صدای گرم و عمق‌داری که ایجاد می‌کند، در اجراهای ارکسترال نقش بسیار مهمی دارد. صدای این ساز به‌طور ویژه‌ای در اجراهای کنسرتوی‌ها و سوئیت‌ها به گوش می‌رسد و به آثاری با احساس و ارزش افزوده می‌شود. همچنین ویولا به‌طور معمول در اجراهای گروه‌های کوچک موسیقی کلاسیک نیز استفاده می‌شود.

یادگیری ساز ویولانواختن ساز ویولا

ویولا در موسیقی مدرن

علاوه بر استفاده از ویولا در موسیقی کلاسیک، این ساز نیز در اجراهای موسیقی مدرن و موسیقی‌های مختلف استفاده می‌شود. در موسیقی مدرن، ویولا به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی برای ایجاد صداها و اثرات خاص به کار می‌رود. از انواع تکنیک‌های نواختن ویولا در موسیقی مدرن می‌توان به سوزن نواختن، نواختن با پلاستیک، استفاده از افکت‌های صوتی و ایجاد صداهای غیرمعمول اشاره کرد. ویولا به‌عنوان یک ساز هارمونیک و متنوع، در تولید موسیقی‌های مدرن و آزاد، نقش مهمی دارد. صداهای مختلفی که این ساز ایجاد می‌کند، به‌عنوان پس‌زمینه‌ی موسیقی‌های الکترونیکی، آمپلیفایری و حتی موسیقی‌های تجربی به کار می‌رود. این تنوع ویژگی‌های ویولا، آن را به یکی از سازهای پرکاربرد در دنیای موسیقی مدرن تبدیل کرده است.

ویولا و تأثیر آن بر روی احساسات

موسیقی همواره یک اثر آرامش‌بخش و احساسی بر انسان‌ها داشته است و ویولا به‌طور ویژه‌ای این اثر را تقویت می‌کند. صدای گرم و شفاف ویولا قادر است احساسات عمیقی از جمله غم، شادی، عشق و امید را در نوازنده و شنونده به وجود آورد. این ساز با تنوع صداها و قدرت انتقال احساسات، ابزاری بی‌نظیر برای ایجاد ارتباط عمیق بین موسیقی‌دان و مخاطب است. ویولا با نت‌های شنیدنی‌اش، قادر است به گوش‌ها و قلب‌ها نفوذ کند و هر آهنگی که با این ساز نواخته می‌شود، قصد دارد دل‌های مخاطبان را به لرزه درآورد. در موسیقی کلاسیک، ویولا به‌طور ویژه‌ای به ایجاد احساسات عمیق در اجراهای ارکسترال کمک می‌کند و در موسیقی مدرن نیز به‌عنوان یک ابزار قوی در ایجاد اثرات خاص استفاده می‌شود.

تاریخچه‌ی رقابت ویولا و ویولن

رقابت ویولا و ویولن همواره موضوع مورد توجه در دنیای موسیقی بوده است. هر دو این سازها نقش‌های بسیار مهمی در اجراهای موسیقی دارند و از تنوع و قدرت هر کدام از آن‌ها برخوردار هستند. ویولن به عنوان سازی معروف و پرکاربرد در انواع موسیقی‌ها، همواره محبوبیت بالایی داشته است. از طرف دیگر، ویولا با صدایی متفاوت و خاص، عاشقان بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. رقابت بین این دو ساز به‌طور عمده در موسیقی کلاسیک اتفاق می‌افتد. نوازندگان ویولا و ویولن همیشه به دنبال ارتقاء تکنیک‌ها و بهبود اجراهای خود هستند تا بتوانند در اجراهای مختلف بهترین نتیجه‌ها را ارائه دهند. انتخاب بین نواختن ویولا و ویولن همواره بستگی به سبک موسیقی و سلیقه‌ی نوازنده دارد و هر دو این سازها به‌طور همزمان در اجراهای ارکسترال همکاری می‌کنند و صداهایی هماهنگ و زیبا ایجاد می‌کنند.

کنسرت های ویولاتفاوت ویولا و ویولون

ویولا در موسیقی سنتی ایران

ویولا به عنوان یک ساز ارکسترال اروپایی، در موسیقی سنتی ایران به طور معمول استفاده نمی‌شود. اما از دهه‌های اخیر، برخی موسیقی‌دانان ایرانی برای ترکیب ویولا با سازهای موسیقی سنتی ایرانی اقدام به ایجاد اجراهای جدیدی کرده‌اند. این تلاش‌ها به منظور ایجاد اثرهای موسیقی‌ای با ترکیب سنتی و مدرن انجام می‌شود. در موسیقی سنتی ایران، از سازهایی همچون تار، سه‌تار و چهارتار برای اجراهای سولو و انسامبل استفاده می‌شود. این سازها دارای ارتباط عمیقی با فرهنگ و میراث موسیقی ایرانی هستند و جزو سازهای محبوب موسیقی سنتی ایران محسوب می‌شوند.

نقش ویولا در ارکستر

ویولا به‌طور معمول در ارکسترها به عنوان ساز هارمونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساز به‌طور عمده در گروه استرینگ (طنابی) ارکستر قرار دارد و با ویولن‌ها و چهارسل‌ها همکاری می‌کند. نقش ویولا در ارکستر به ایجاد پشتیبانی هارمونیک و افزودن عمق به اجراها مرتبط است. صدای گرم ویولا، به‌طور ویژه‌ای در قطعات آرام و احساسی ارکسترال، نقش مهمی ایفا می‌کند. این ساز با ایجاد هارمونی‌های زیبا و اتصال نت‌ها با هم، اجراهای ارکسترال را به مراتب زیباتر و غنی‌تر می‌کند. همچنین در بخش‌های سولو ارکستر، ویولا نیز به عنوان یکی از سازهای اصلی به‌کار می‌رود و اجراهای شنیدنی و دلنشینی را ارائه می‌دهد.

ویولا در موسیقی معاصر

ویولا با ویژگی‌های خاص و صدایی گرم و شفاف، در موسیقی معاصر نیز کاربردهای بسیاری دارد. موسیقی معاصر به‌طور کلی شامل انواع سبک‌های موسیقی مدرن و آزاد است که برای ایجاد اثرات و نتایج خلاقانه‌تر از روش‌های سنتی استفاده می‌کند. ویولا در موسیقی معاصر می‌تواند به عنوان سازی اصلی در اجراهای سولو یا به همراه سازهای دیگر در انسامبل‌ها به کار گرفته شود. از تکنیک‌های نواختن ویولا در موسیقی معاصر می‌توان به سوزن نواختن، تجربه‌ی نوازندگی بدون آرک و استفاده از افکت‌های صوتی اشاره کرد. ویولا در موسیقی معاصر امکان ایجاد صداهای جدید و نوآورانه را فراهم می‌کند و با ترکیب با سازهای دیگر، اثرهای موسیقی‌ای با شخصیت خاص و جذاب ایجاد می‌کند.

نوازندگی مشترک ویولاویولا در موسیقی معاصر

سخن پایانی مقاله ویولا

ویولا با طناب‌های کشیده‌ی خود، صداهایی گرم و هاله‌ای از زیبایی ایجاد می‌کند که هرگونه تجربه‌ی موسیقی‌دان و شنونده‌ای را به تجربه‌ی بی‌نظیری تبدیل می‌کند. این ساز با تاریخچه‌ی بلند و رنج گسترده‌ای از استفاده‌ها، به عنوان یکی از سازهای اصلی و تأثیرگذار در موسیقی کلاسیک و مدرن، به ارزشی بی‌نظیر دست یافته است. ویولا با انعطاف و تنوعی که دارد، امکانات زیادی برای نوازندگان و آهنگ‌سازان فراهم می‌کند تا اثرهای موسیقی‌ای با سبک‌ها و تجربیات مختلف ایجاد کنند. در موسیقی کلاسیک به عنوان یکی از سازهای اصلی ارکسترال و در موسیقی مدرن به عنوان ابزاری برای ایجاد صداهای خلاقانه و نوآورانه، ویولا همواره جایگاه ویژه‌ای داشته است. بنابراین، ویولا از جنبه‌های مختلف موسیقی، همچون کلاسیک، مدرن و سنتی، تأثیر بسزایی بر روی احساسات و ارتباط انسان با موسیقی داشته و به‌عنوان یکی از سازهای فرهنگی و هنری مهم در جوامع انسانی شناخته می‌شود. این ساز با صدایی زیبا و قدرتمند، تاکید بر عمق و وجودیت انسان می‌کند و احساساتی که هر یک از ما تجربه می‌کنیم، را با این نغمه‌های هارمونیک، به اشتراک می‌گذارد.

گردآوری: بخش هنر سرپوش

  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش