در این نمایشگاه از ٣٥ هنرمند نقاش و مجسمهساز ٤٠ اثر ارائه شده که نگاه و تحلیل شخصی هر هنرمند به پیرامونش را هویدا میکند.
مخاطبان با قدمزدن در نمایشگاه میتوانند میزان تأثیرات مثبت و منفی اتفاقات روز را در خلق آثار هنری رصد کنند. برخی با نقاشیهایی آبستره، پرترههایی با صورتهای نامشخص، مجسمههای متفاوتی از جنس فلز، چوب و مواد بازیافتی و مجسمههای صوتی که توجه عده زیادی از مخاطبان را هنگام ورود به گالری به خود جلب میکند، شناخت خود را از اطراف تعریف کردهاند.
فریدون فربود، نمایشگاهگردان این رویداد، درباره برپایی این نمایشگاه گفت: «همانطور که از عنوان نمایشگاه پیداست، در «بازخوانی پیرامون» میتوان تأثیرات زندگی صنعتی و ماشینی امروز را بر آثار هنرمندان رصد کرد. از نکات جالب نمایشگاه، تفاوت در نوع نگاه هر هنرمند به اطرافش است؛ بنابراین شاهد آثاری با تنوع زیادی از هنرمندان هستیم.
هنرمندان در این نمایشگاه آثاری با رویکردهای مختلف سیاسی، اجتماعی، محیطزیستی، اسطورهای و... داشتهاند».
او افزود: «از دیگر جذابیتهای نمایشگاه، میتوانم به مجسمههای صوتی اشاره کنم که هدف هنرمندان از ارائه آنها، فاصلهگرفتن از صداهای ناهنجار و گوشخراشی است که هر روز در اطراف میشنویم.
در این نمایشگاه سعی شده با ایجاد یکسری صداهای غیرمتعارف و آرامشبخش، از دنیای پرهیاهوی اطراف کمی فاصله بگیریم. این آثار بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و خودشان سعی میکردند با اثر در تعامل باشند و تولید صدا کنند». منوچهر نیازی، نقاش پیشکسوت، از هنرمندانی است که با دو اثر نقاشی در این نمایشگاه حضور دارد. او درباره نمایشگاه «بازخوانی پیرامون» گفت: «در این نمایشگاه در کنار آثار هنرمندان پیشکسوت، آثار جوانان به چشم میخورد که اغلب آنها بسیار خوب عمل کردهاند و آینده خوبی دارند. هنرمند باید اجتماع، اطراف و انسانها را بشناسد و بتواند آنها را در آثارش انعکاس دهد تا در کار خود موفق شود».
او درباره دو اثری که در این نمایشگاه به تماشا گذاشته است، گفت: «یکی از کارها، تنه درختان است که به صورت سیاهوسفید کار شده و دیگری از آثار کلاژ من است. در این اثر کارهایی که دوست نداشتم را پاره کرده و روی بوم کلاژ کردهام و دور آن را با مواد پر و بین آنها خط نوشتهام و در آخر، کار را گلیز کردهام».
طاهره صمدیطاری، از هنرمندان جوان نقاش که تاکنون در نمایشگاههای متعدد انفرادی و گروهی شرکت داشته، در این نمایشگاه اثری ارائه داده است که تنهایی انسان معاصر را نمایش میدهد. او درباره این اثر گفت: «این تابلو جزء مجموعه آثاری از من است که فضاهایی تکفیگور و مونوکروم را به تصویر کشیدهام. در این کار نوعی ترس و نیروی ماورایی وجود دارد که موجب شده فیگور خود را پنهان کند. این فیگورها صورت ندارند و اغلب با لباسی شبیه شال، سرتاسر بدن خود را پوشاندهاند. گویی یک فشار روانی و عاطفی به این فیگور تحمیل شده و آن را در درون فضایی خاص محصور کرده است».
الهام فلاحی، هنرمند نقاش و مجسمهساز، در این نمایشگاه مجسمهای در ابعادی بزرگ ارائه داده است که در حیاط گالری به تماشا گذاشته شده است. وی در رابطه با اثرش گفت: «این مجسمه با متریال نایلون کار شده است و بخشی از کار از مواد بازیافتی تشکیل شده است. موضوع آثارم در رابطه با ایران باستان و تخریب میراث فرهنگی و باستانی است. این اثر بز هخامنشی است که در ایران باستان نماد باروری، زایش و بارش است.
همان طور که محیط زیست را نایلون تخریب میکند، ما انسانها نیز میراث فرهنگی را تخریب میکنیم. من سعی کردم نایلون را که هزاران سال بازیافت نمیشود، وارد هنر کرده و به عنوان متریالی برای ساخت مجسمههایم از آن استفاده کنم. به نظر من نایلون تمام پیرامون ماست و زندگی ما آمیخته با نایلون است. امیدوارم بتوانیم محیط زیستمان را بیشتر دوست داشته باشیم».
الهام عظیمی، از نقاشان جوان حاضر در این نمایشگاه، نقاشیای از پرترههایی کنار هم با صورتهایی درهم و نامشخص ارائه داده است. او درباره اثر خود گفت: «مسئله هویت جزء دغدغههای اصلی من در آثارم است. امروزه اتفاقات و مشکلاتی که در جامعه اطراف به وجود میآید، انسانها را تا اندازه زیادی تحتتأثیر قرار میدهد و باعث میشود شخصیت آدمها تحلیل برود و اولین اثر آن روی صورت افراد است که موجب میشود تنها شمایی کلی از هر فرد بهجا بماند. من تأثیرات پیرامونی را به این شکل در آثارم انعکاس دادهام».
نمایشگاه «بازخوانی پیرامون» تا بیستم اردیبهشت در گالری مژده برپاست و علاقهمندان میتوانند از این نمایشگاه یکشنبه تا پنجشنبه ساعات ١٢ تا ١٨ و جمعهها ساعات ١٦ تا ۲٠ به نشانی سعادتآباد، خيابان علامهشمالي، خيابان ۱۸ شرقي، پلاک۲۷، زنگ يک بازدید کنند.
- 16
- 3