سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۵۳ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۳۲۰۵
هنرهای تجسمی

جوابیه انجمن صنفی عکاسان مطبوعات به سخنان قائم مقام نمایشگاه

انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به سخنان قائم مقام بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، پیرامون کنار گذاشته شدن این انجمن از پروسه همکاری با این دوره از نمایشگاه، پاسخ داد.

به گزارش مهر، پیرو واکنش قائم مقام بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به اطلاعیه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره لغو نمایشگاه عکس این دوره از نمایشگاه مطبوعات که در گفتگو با مهر صورت گرفته بود، انجمن یادشده به سخنان مهران عباسی انارکی (قائم مقام نمایشگاه) واکنش نشان داده و جوابیه‌ای برای انتشار در مهر ارسال کرده که متن این جوابیه در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد: 

 

«متاسفانه خبرنگار محترم آن خبرگزاری در دو پاراگراف ابتدایی خبر به «اعلام انصراف انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران» از برپایی نمایشگاه عکس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات ایران اشاره کرده که هیات مدیره انجمن با نادرست خواندن تعبیر انصراف، به ایشان یادآوری می‌کند که انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران از نمایشگاه مطبوعات امسال رسما «کنار گذاشته شد» و هیچ‌گاه مسئولان نمایشگاه هم از لفظ انصراف - که وجود نداشته- استفاده نکرده بودند.

 

در این خبر پس از طرح بیانیه انجمن صنفی خطاب به اعضای خود بر اعلام عدم شرکت در نمایشگاه مطبوعات به دلیل امضاء قرارداد روابط عمومی معاونت محترم مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشخاص حقیقی است؛ مصاحبه‌ای با قائم مقام نمایشگاه مطبوعات جناب آقای مهران عباسی انارکی انجام شده که هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران لازم می داند در مورد بند بند صحبت‌های ایشان توضیحاتی ارائه کند:

 

در نمایشگاه «عکس مظلومیت مردم میانمار»، عکس‌هایی را که بعضی از آنها دیده نشده اند، توسط واسط‌هایی از عکاسان بین المللی خریداری کرده و به نمایش گذاشته اند.

 

در اینجا لازم می‌دانیم به ایشان یادآوری کنیم بهترین عکس مطبوعاتی،  عکسی است که در زمان مناسب (یعنی بلافاصله بعد از زمان وقوع حادثه) دیده شود و الزاما عکسی که دیده نشده، عکس خوبی نیست. نکته دیگر که بهتر است ایشان به عنوان قائم مقام محترم نمایشگاه مطبوعات «ایران» به آن بنگرند، آن است که خریدن عکس از عکاسان بین‌المللی برای نمایشگاهی که قرار بر ارائه توانمندی‌های رسانه‌های کشور عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران است، چه اندازه حیاتی و لازم است؟ این سخن در حالی گفته می شود که حدود ۷ عکاس فعال مطبوعاتی ایرانی برای پوشش این فاجعه انسانی به بنگلادش سفر کرده و فجایع را ثبت و ضبط کرده اند که با لطایف الحیل بسیار فقط آثار سه تن از آنها به نمایش درآمده است.

 

ایشان در مقاطع مختلفی از گفتگو ذکر کرده‌اند که قرار بر همکاری دائم نمایشگاه مطبوعات یا معاونت مطبوعاتی با فرد یا انجمن خاصی نیست و همکاری سال گذشته مجموعه ایشان با انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران رضایتبخش نبود.  

 

سوال دیگری که در همین زمینه ایجاد می شود، این است که اگر از نمایشگاه سال گذشته رضایت نداشتند، چرا ر روابط عمومی معاونت مطبوعاتی از انجمن برای امسال طرح نمایشگاه عکس خواستند و یک هفته قبل از افتتاح نمایشگاه مطبوعات با جواب‌های کاملاً مبهم به بهانه بالا بودن مبلغ پیشنهادی انجمن برای برگزاری نمایشگاه‌های عکس به انجمن پاسخ منفی دادند؟ این اتفاق به صورتی بود که شائبه برنامه ریزی قبلی برای معطل کردن انجمن را ایجاد کرد و این معطلی با طراحی مناسبی باعث شد تا ما نتوانیم صدای خود را در زمان مناسب به آقای انتظامی برسانیم و وقتی ایشان متوجه اتفاقات شدند که کار به دوستان دیگری سپرده شده بود.

 

آقای مهران عباسی به درستی درباره ارزیابی بعد از هر کار جهت تداوم همکاری فرموده اند که لازم به ذکر است نکاتی را به ایشان و همکارانش در روابط عمومی نمایشگاه یادآوری کنیم : گزارشی بالغ بر ۳۰ صفحه از قبل و بعد از اجرای نمایشگاه سال گذشته توسط رییس هیات مدیره انجمن به روابط عمومی معاونتت ارائه شده است، آیا آن را مطالعه کرده اید؟

جهت یادآوری به اطلاع می رسانیم در ۲ نمایشگاه سال گذشته، تعداد ۱۳۰ فریم عکس در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰، از ۵۵ تن از عکاسان مطبوعات "ایران" به نمایش گذاشته شده بود که این تعداد از بین ۳۶۳۳ فریم از ۱۰۱ عکاس مطبوعاتی توسط هیات انتخاب شامل آقایان: اسماعیل عباسی، علی آقا ربیع، دانیال شایگان و مرتضی فرج آبادی (که سابقه این عزیزان در عرصه مطبوعات به آسانی در دسترس است) انتخاب شده بودند.

 

جناب آقای عباسی!  نظرتان درباره ۳ نمایشگاه عکس امسال که اغلب بدون نام صاحبان اثر تا روزهای آخر نمایشگاه به نمایش درآمده چیست؟ انتخاب و داوری آثار امسال را چه کسانی غیر از آنها که از نظر مالی ذینفع بوده اند، انجام داده اند!؟ چرا از مهمترین وقایع سال گذشته مانند حادثه تروریستی مجلس و عکس‌هایی که در سطح بالایی در خبرگزاری‌های معتبر ایران و جهان از عکاسان ایرانی منتشر شد، خبری نیست!؟

 

قائم مقام نمایشگاه مطبوعات در جایی دیگر از سخنانشان ایراد مهم برگزاری نمایشگاه عکس سال گذشته توسط انجمن را نصب دیرهنگام برخی از عکس‌ها عنوان کرده اند. گویا ایشان در جریان نیستند فردی که از قضا عضو مستعفی هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی بوده و امسال با شما قرار داد بسته است، سال گذشته مسئول نصب تابلوهای عکس نمایشگاه از طرف هیات مدیره انجمن بوده است. شما دقیقا با کسی وارد قرارداد شده اید که مسئول همین ایراد وارده شماست و باید پاسخگو باشد اما مسائل مهمتری در جریان است که شما و همکارانتان در روابط عمومی معاونت مطبوعاتی، ترجیح دادید به جای انجمنی که دیگر جای نفر مورد وثوق شما نبود، با همان نفر و دو نفر دیگر از همفکرانش وارد قرارداد بشوید.

 

مطلب دیگری که در پایان صحبت‌های قائم مقام محترم نمایشگاه مطرح شده است، متاسفانه تهمتی نارواست بر این مبنا که در نمایشگاه سال گذشته آثار تعدادی محدود از عکاسان و عکس‌های یک خبرگزاری خاص به نمایش گذاشته شده که لیست شرکت‌کننده‌های رسانه‌های مختلف در دو نمایشگاه سال گذشته مطبوعات را جهت روشن شدن مسئله ارائه می‌کنیم: دو نمایشگاه عکس با عناوین «ایران در سالی که گذشت» و «محیط زیست» با آثاری ازعکاسان روزنامه‌های ایران، فرهیختگان، همشهری، اعتماد، جام جم و خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری آنا، ایلنا، اقتصاد نیوز، تسنیم، ایسنا، فارس، ایسکا، مهر، هنرآنلاین، میزان، سایت جماران، باشگاه خبرنگاران و عکسهای هفت تن از عکاسان شهرستانی فعال رسانه ای توسط انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شد.

 

حال جای آن دارد از قائم مقام نمایشگاه بپرسیم، خبرگزاری و عکاسان خاصی که می‌گویند نمایشگاه سال قبل را برگزار کرده اند، کدام است!؟ (البته از ایشان خواهان شفافیتی مشابه، در معرفی رسانه‌هایی هستیم که در نمایشگاه‌های عکس امسال مشارکت کرده اند که گویی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد).

 

لازم می دانیم در موردی که آقای عباسی صحبتی درباره آن نکرده اند نیز پرسشی را مطرح کنیم: امسال نمایشگاه عکسی برگزار شده است به نام «قرن» که عکس‌های این نمایشگاه شباهت زیادی به عکسهای کتاب Century یا همان«قرن» دارد که سال‌ها پیش از عکس‌های معتبر قرن بیستم به چاپ رسیده است. بسیار مشتاقیم اسناد اجازه انتشار آن عکس‌ها در نمایشگاه سالانه مطبوعات ایران توسط ایشان و دوستانشان ارائه شود. کیفیت نازل چاپ عکس‌ها این ایده را به ذهن متبادر می کند که همان کتاب اسکن شده و بدون اجازه صاحب آثار دوباره چاپ شده است.  

 

«حمایت از انجمن‌های صنفی و تخصصی» نکته دیگری است که معاونت محترم مطبوعاتی بارها در صحبت‌های خود به آن اشاره داشته اند.  شاید گروهی که این یادداشت را عرضه می کنند در سال آینده مسئولیت انجمن را به عهده نداشته باشند. اما انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران پابرجا خواهد ماند. شما همانطور که اشاره کرده اید، می توانید با هر انجمنی کار کنید؛ و یا حتی می توانید کار برگزاری نمایشگاه را به دوستان عکاس خود بسپارید، اما فراموش نکنید که شما در جایگاه قائم مقام محترم نمایشگاه مطبوعات "ایران" تکیه زده اید، و در مقامی که از شما انتظار می رود، در مسیر تعالی رسانه‌های کشور عزیزمان گام بردارید نه منافع شخصی افرادی خاص.

 

و من الله توفیق

 

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران

 

 

 

 

 

  • 18
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش