سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۹:۰۹ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۴۳۲۲
هنرهای تجسمی

وعده‌هایی که بر زمین ماند/ نفس تصویرگری به شماره افتاد

تصویرگری,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
هفته‌ «تصویرگری» امسال هم در حالی سپری شد که وعده‌های متعدد در راستای حمایت از این هنر همچنان بر زمین مانده است.

به گزارش مهر،«احمد همراه مادرش از روستایی دور به شهر آمده بود. تعطیلی نوروز را مهمان خاله و شوهرخاله یعنی حاج رحیم‌آقا بودند. یک روز همه برای خرید به بازار رفتند... مادر به بچه‌ها گفت: بچه‌ها دست همدیگر را بگیرید و مواظب باشید تا گم نشوید. میمونی مشغول شیرین‌کاری بود. احمد سرگرم تماشای او شد، غافل از این که ...»؛ سال‌ها از آن روز گذشته، روزی که برای نخستین‌بار همراه احمد، هراسان و گریان به راه افتادیم تا خانه حاج‌رحیم آقا را پیدا کنیم و از ترس و دلهره رها شویم، ‌اما هنوز تصاویر آن کتاب با رنگ‌ها و طرح‌های ساده و دوست‌داشتنی‌اش در خاطرمان باقی مانده و هنوز شیرین‌کاری‌های میمون، ‌مهربانی‌های افسر نگهبان و دلسوزی‌های رحیم‌آقای قناد را فراموش نکرده‌ایم.

 

هنوز هم در کوچه پس‌کوچه‌های پسِ ذهنمان به دنبال خانه حاج رحیم هستیم؛ ‌ خانه‌ای به رنگ خاک، ‌سرشار از پاکی و مهربانی؛ خانه‌ای با حوض کاشی، با شیشه‌های سرخ و زرد و آبی و دری چوبین با کوبه‌ آهنین. همان خانه کاهگلی و کوچکی که پرویز کلانتری تصویر کرده بود.

 

۱۵ آبان ماه، روز تصویرگری بود و هنرمندان این حوزه از هفتم تا ۱۵ آبان‌ماه را هفته تصویرگری می‌نامند. امسال هم این هفته در حالی به پایان رسید که طی آن تصویرگران آثار خود را بر در و دیوار گالری‌های مختلف شهر آویختند. هفته‌ای که به باور آنان موجب توجه بیشتر به هنر تصویرگری می‌شود. اما حاصل این توجه بیشتر در طول هفته‌ای با نام «تصویرگری» چه بوده و چه آورده‌ای برای این هنر داشته‌است؟

 

لیدا معتمد، سرپرست گروه «دنیای عجیب» است که از ۱۰ سال پیش تاکنون، نمایشگاه‌هایی را با موضوعات متفاوت برگزار و از تصویرگران برای شرکت در آن دعوت می‌کند.

 

به گفته او خوب است که در طول سال، هفته‌ای را به تصویرگران اختصاص داده‌اند تا هنرمندان این حوزه هم خودی نشان دهند اما هفته‌ها و نام گذاری‌های اینچنین زمانی تاثیرگذارتر است که ما از وجود همه تصویرگرانی که برای این هنر زحمت کشیده و تجربیات ارزشمندی دارند یا جوان هستند و ایده‌های تازه‌ای در سرشان است، بهره ببریم. برای مثال کارگاه‌های آموزشی برگزار شود و کسانی که آثارشان در خارج از کشور منتشر شده و مورد توجه قرار گرفته بیایند و رمز و راز موفقیت خود را با هنرجویان و تصویرگران جوان در میان بگذارند.

 

رویا بیژنی هم برگزاری هفته ای با عنوان هفته تصویرگری را اقدام مثبتی می داند و می گوید: این مساله توجه متولیان فرهنگی را به این هنر و حرفه جلب می‌کند و این اتفاق، خوشایند است. به عبارتی هم موجب می‌شود تصویرگران با نام و کار هم بیشتر و بهتر آشنا شوند هم فضا و امکانی را فراهم می‌آورد تا متولیان فرهنگی، فراز و فرودهای این هنر را بهتر بشناسند و در رفع مشکلات هنر تصویرگری بکوشند.

 

همزمان با هفته تصویرگری، سه نمایشگاه در خانه هنرمندان برگزار شد؛ «من تصویرگر خود هستم» عنوان یکی از این نمایشگاه ها بود و دیگری «تصویرگران شهر» نام داشت. در نمایشگاه نخست، تصویرگران، چهره یا به عبارت بهتر ذهنیت خود از خویشتن را به تصویر کشیده بودند و در نمایشگاه دوم، مجموعه نقاشی ها و تصاویر هنرمندان که بر در و دیوار شهر نقش بسته به نمایش گذاشته شده بود. چراکه به گفته کیانوش غریب پور، دبیر هفته  تصویرگری، ظرفیت‌های جدیدی در سال‌های اخیر به هنر تصویرگری اضافه شده و این هنر از شکل سنتی خود بیرون آمده است به همین خاطر امسال، بازتاب شش سال حضور هنرمندان تصویرگر در هنرهای شهری را به نمایش گذاشتیم و این پروژه با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار و ۹۸ اثر که از میان ۱۳۰ اثر انتخاب شده اند در آن به نمایش گذاشته شد.

 

بیژنی هم از جمله تصویرگرانی است که این هنر را تنها به کتاب کودک و نوجوان محدود نمی‌کند و می گوید: خوب است که تصویرگران، تنها به روایت داستان‌ها و شعرهای کودکانه بسنده نکرده اند و درپی تجربه کردن فضاهای جدید هستند. برای مثال، ارتباط میان تصویرگران با سازمان زیباسازی، باعث زیباترشدن شهر و گسترده‌تر شدن فضای تصویرگری می‌شود اما بهتر این که سازمان مربوطه، کارهایش را به تعداد محدود و خاصی سفارش ندهد به این معنی که انجمن تصویرگران با سازمان زیباسازی در ارتباط باشد و فرصت‌های پیش امده را بین همه تصویرگران تقسیم کند.

 

این مساله، دغدغه معتمد هم هست. او نیز چون رویا بیژنی فکر می کند «انجمن تصویرگران، امید همه کسانی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند و باید شبیه یک کارگردان رفتار و همه اتفاق‌های مهم و کلیدی در این زمینه را یک جا جمع کند وگرنه تا زمانی که انجمن تصویرگران، یاران و دوستان خود را دارد و مدیران هنری از نیروهای خودشان برای تصویرگری کتاب بهره می‌برند و در را به روی تصویرگران جوان با ایده‌های تازه و تکنیک‌های متفاوت‌تر و مدرن‌تر باز نمی‌کنند، اتفاق خوبی در زمینه تصویرگری نمی‌افتد. آن هم در شرایطی که نیمی‌از کارها، دیجیتال است و تصویرگران از طرح یک گل یا درخت برای چندین و چند کتاب استفاده می‌کنند و کسانی هم که کارشان، برایشان مهم است و برای تصویرکردن یک کتاب، زحمت می‌کشند، خواهان کمتری دارند چون به وقت بیشتری نیاز دارند و این مساله از حوصله ناشران خارج است.

 

اما کیانوش غریب پور، به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تصویرگران می گوید: انجمن، شرکت تعاونی و یا آژانس نیست. اگر قرار بود اعضای انجمن را به سازمان زیباسازی معرفی کنیم پیش از این باید تصویرگران را به ناشران معرفی می‌کردیم. اما خوشحالیم که امروز،   چهره‌های شاخص تصویرگری به شورای هنری سازمان زیباسازی راه پیدا کرده‌اند و این امر با ترغیب هنرمندان تصویرگر از سوی انجمن اتفاق افتاده و حضور انجمن در این سازمان تثبیت شده و پررنگ است اما انجمن، به طور مستقل، هیچ نقشی در معرفی اعضا به ناشران و سازمان زیباسازی ندارد.

 

بخش دیگری از فعالیت های نمایشگاهی که همزمان با هفته تصویرگری برگزار شد، نمایشگاه آبان بود. در این نمایشگاه بخشی از آثار غلامعلی مکتبی، محمدعلی بنی اسدی و غزاله بیگدلو که سال گذشته «نشان ابان» که مهم ترین نشان انجمن تصویرگران است را به خود اختصاص داده اند، به نمایش درآمد.

 

انتشار تعرفه و شکل گیری اتاق روشن تصویرگری از دیگر مواردی بود که همزمان با هفته تصویرگری مورد توجه قرار گرفت. اما واقعیت این است که شمار کتاب های تالیفی به نسبت ترجمه بسیار اندک است و ناشران ترجیح می دهند بدون پرداخت حق تصویر و در نظر گرفتن کپی رایت به ترجمه روی آورند و برخی ناشران هم که به انتشار کتاب های تالیفی می پردازند، زورشان بر هر تعرفه ای می چربد. همین مساله موجب شده تا بسیاری از تصویرگران به هنرهای دیگری، غیر از تصویرگری روی اورند و در این شرایط معلوم نیست تعرفه تصویرگری، تا چه اندازه می‌تواند ضامن اجرایی داشته باشد.

 

کیانوش غریب پور در نشست رسانه‌ای که به بهانه هفته تصویرگری برگزار شد در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی‌بر این که چه ضامن اجرایی برای رعایت کردن تعرفه مصوب انجمن تصویرگران وجود دارد گفت: این مساله، مشکل ما نیست و در مورد همه حرفه‌ها صادق است ما نمی‌توانیم بگوییم چون مردم ایران قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند پس چنین قانونی وجود نداشته باشد. ما باید نگاه حرفه ای خود را داشته باشیم. نظام نامه حرفه ای تصویرگران که بخشی از آن به تعرفه برمی‌گردد در حال تدوین است؛ اینکه چه اندازه رعایت شود به من نوعی ربط پیدا نمی‌کند.

 

هفته ای را به تصویرگری اختصاص داده اند. امیدوارم متولیان فرهنگی به اهمیت این هنر پی ببرند و فضایی را در اختیار آثار برتر تصویرگری بگذارند. امید که پس از سال‌ها وعده محسن پرویز، معاون وقت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شود و موزه تصویرگری با همکاری این وزارت خانه و شهرداری شکل بگیرد تا شاهد از بین رفتن کارهای برجسته‌ای چون «پسرک چشم آبی» نباشیم.

 

کاش ناشران، کپی‌رایت را رعایت کنند و کارهای تالیفی بر ترجمه پیشی بگیرد. امید که خود تصویرگران هم ارتباط بیشتر و بهتری با فضای ذهن و روان کودک امروز داشته باشند و کمتر به تصویرگری دیجیتال و کارهای تکراری روی آورند که اگر همه این اتفاقات بیفتدف حال تصویرگری، حال خوشی خواهد بود.

 

 

 

 

  • 9
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش