سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۷:۱۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۷۰۰۲
هنرهای تجسمی

کامبیز صبری:

عمر مجسمه‌سازی به پایان نرسیده است

کامبیز صبری,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
 کامبیز صبری مجسمه ساز معتقد است داوران هفتمین دوسالانه مجسمه سازی با نگاه به نمایشگاه آثار تونی کرگ می توانند دریابند عمر مجسمه سازی به پایان نرسیده است.

به گزارش مهر،کامبیز صبری مجسمه ساز که این روزها در حال جمع آوری آثارش برای برپایی نمایشگاه انفرادی جدید است درباره نمایشگاه آثار تونی کرگ مجسمه ساز شناخته شده انگلیسی- آلمانی که این روزها در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست گفت: «من سال ها بود که تونی کرگ را به اسم می‌شناختم تا اینکه سال گذشته به آلمان سفر کردم و از باغ شخصی و ویلایی او که مجسمه هایش را آنجا کار گذاشته بود، بازدید کردم و با او و کارهایش بیشتر آشنا شدم.»

 

او با تاکید بر اینکه برپایی نمایشگاه آثار تونی کرگ در ایران بسیار مثبت و تاثیرگذار و حتی برای موزه هنرهای معاصر تهران نیز اتفاق خوبی است، توضیح داد: «تونی کرگ آرتیست بسیار مطرح و صاحب اندیشه‌ای در سطح جهان است و این نمایشگاه می تواند ما را در جریان کامل مجسمه سازی پیشرو قرار بدهد و برای هنرجویان و هنرمندان ایران نکات آموزشی داشته باشد و ممکن است گشایش هایی را در نحوه فکر به مجسمه ایجاد کند.»

 

این مجسمه ساز با اشاره به اینکه آثار تونی کرگ دارای ایده و مفهوم است و در آثارش نگاهی به طبیعت و زندگی دارد، درباره موفقیت این هنرمند بیان کرد: «انعکاس نوع فکر این هنرمند را به راحتی می توان در مجسمه هایش دید و متوجه شد آثار او دارای تئوری و مفهوم قدرتمندی است. اگر بخواهیم درباره موفقیت این هنرمند صحبت کنیم این موفقیت را نباید معطوف به نقطه خاصی از زندگی او بدانیم بلکه هنرمندانه زندگی کردن است که او را موفق کرده است. وقتی استعداد و پتانسیل مناسب در یک هنرمند است باید اتفاقات به گونه ای پیش برود و امکاناتی را پیدا کند و از سوی دیگر جامعه فضایی برای رشد او فراهم آورد تا این رشد اتفاق بیفتد و نوید تولد یک هنرمند بزرگ را بدهد.»

 

صبری ادامه داد: «هنرمند کارش را در آتلیه اش انجام می دهد و وقتی عناصر دیگر مانند گالری ها، کیوریتورهای هنری، مجموعه داران هنری، مخاطبان هنری و ارگانیزیشن های هنری همه در کنار هم برای معرفی آن هنرمند قرار بگیرند، آنوقت یک هنرمند مطرح جهانی متولد می شود. آثار تونی کرگ هزینه های بسیاری برای تولید دارد اما او صدها اثر خلق می کند و گرچه علت موفقیت او بینش و نگاه آرتیستیک و ارزشمند اوست اما علل دیگر رشد او همان عواملی است که ذکر کردم و به دلیل مهیا بودن همان عوامل است که او می تواند کارگاهش را بزند و با فروش یک اثرش ۱۰ اثر دیگر خلق کند.»

 

او در پاسخ به این پرسش که کانسپت اصلی آثار کرگ و پرداختن او به طبیعت تا چه میزان موفقیت آمیز در آثارش نمود یافته است، گفت: «اگر بخواهم مستقیم درباره کانسپت آثار تونی کرگ صحبت کنم باید بگویم او کسی است که طبیعت را بسیار خوب و دقیق می شناسد. اگر به یک قارچ صدفی نگاه می کند که از درختی بیرون زده است لایه لایه های این قارچ را به شکل تصویری از طبیعت در ذهنش منعکس می کند. به بافت گیاهان به شکل ماکرو نگاه می کند و این مهارت می خواهد. او روابط میان آنچه را در طبیعت می بیند مجسم می کند و رابطه این تجسم در ذهن و متریال در مجسمه را خوب می داند و برای همین هنرمند بزرگی است.»

 

این هنرمند ادامه داد: «هنرمندان در جهان سوم و در کشورهای در حال توسعه مانند ما، همیشه و مدام احساس می کنند هر بار اثری ارایه می دهند باید آن اثر تفاوتی با آثار قبلی اش داشته باشد ولی در آثار کرگ می بینیم چگونه یک هنرمند همیشه یک خط را دنبال کرده و نشان می دهد اگر مدام بخواهی خط کاری ات را عوض کنی عین عقب ماندگی است. هنرمند باید بتواند یک خط فکری را سال ها پی بگیرد و آن را رشد بدهد. شما در آثار تونی کرگ، هنری مور، جاکومتی هم که نگاه کنید می بینید آنها یک خط فکری را پیش برده اند و اکثر کارهایشان شبیه هم است و تفاوت های ظریفی در کارها وجود دارد. این نکته به تنهایی جای آموزش دارد که هنرمندان ما نوع تعامل هنرمندان با لحظه های هنرمندانه و خلاقانه خود را بدانند.»

 

صبری همچنین نکته دیگر این نمایشگاه را برپایی آن بعد از برگزاری نمایشگاه بی ینال مجسمه سازی دانست و در این باره گفت: «داوران در بی ینال مجسمه سازی به کارهای ویدیوآرت و چیدمان و پرفورمنس رای برتر دادند و به نوعی تفکر این بود که انگار عصر مجسمه سازی به پایان رسیده است و این تفکر منتقدان بسیاری نیز داشت ولی این نمایشگاه قدرت حضور مجسمه سازی در دنیا را نشان می دهد.»

 

او ادامه داد: «من عضو شورای سیاستگذاری و انتخاب آثار این بی ینال بودم و در هر فرصت مناسب این نگرش را مورد نقد قرار دادم. گرچه در نهایت کار به صورت گروهی پیش رفت و من نیز به نتیجه رضایت می دهم چراکه خودم را جزیی از آن کل می دانم، اما امیدوارم آن دوستانی که فکر می کردند عمر مجسمه سازی به پایان رسیده نمایشگاه این هنرمند پیشرو جهانی را ببینند که چگونه نه تنها مجسمه می سازد بلکه نگاه پیشرو خود را وارد هنرش کرده است.»

 

صبری هفتمین بی ینال مجسمه سازی را بی ینال موفقی دانست و در این باره گفت: «موفقیت امری نسبی است و باید آن را نسبت به شرایط سنجید. با توجه به شرایط و اینکه بعد از ۶ سال این رویداد برگزار می شد و انبوهی از تقاضا وجود داشت باید گفت که یکی از موفق ترین بی ینال های مجسمه سازی بود خصوصا آنکه توانست یک تم تعیین کند و برای اولین بار یک مفهوم را به چالش بکشد، اما یک بی ینال وقتی قابل نقد درست خواهد بود که هر دو سال یکبار سر موعد برگزار شود و در میان هر دو سال هم نمایشگاه سالانه برگزار شود و التهابی در برگزاریش نباشد.»

 

او درباره اینکه در بی ینال بیشتر شاهد آثار چیدمانی بودیم تا مجسمه نیز بیان کرد: «موضوع این است که در بخش مجسمه کارهای متوسطی ارایه شده بود. از طرف دیگر به دلیل نبود بی ینال هنری در کشور مانند بی ینال ونیز که همه هنرها را در بر بگیرد، در این بی ینال شاهد هجوم هنرمندانی بودیم که با آثار در حوزه نیومدیا و مولتی مدیا با موضوع مجسمه اثر ارایه کردند به گونه ای که نمی شد از کنارشان رد شد اما گوشزد کردیم این اجازه حضور به این معنا نیست که تمرکز داوری و امتیاز دادن ها روی این آثار باشد و آثار خوب مجسمه دیده نشود.»

 

 

 

 

 

  • 10
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش