چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۲:۵۵ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۷۴۸۴
هنرهای تجسمی

پیکاسو هم متهم به کپی‌برداری شد!

اثر گدای خمیده,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی
دانشمندان با استفاده از روش‌های تصویربرداری پیشرفته موفق به کشف لایه جدیدی از نقاشی گدای خمیده اثر پیکاسو شده‌اند که نشان می‌دهد پیکاسو بر پایه یک نقاشی دیگر اثر خود را آغاز و با تغییراتی آن را نیمه‌کاره رها کرده است.

به گزارش سینا پرس، شواهد و مدارک نشان می‌دهند که زیر یکی از نقاشی‌های مشهور پیکاسو که در سال ۱۹۰۲ میلادی کشیده شده، روی یک نقاشی از هنرمندی دیگر از بارسلونا قرار دارد. این نقاشی که گدای خمیده (The Crouching Beggar) نام دارد، یک نقاشی رنگ‌روغن است که به نظر می‌رسد کپی از کار هنرمندی دیگر باشد. به نظر کارشناسان نقاشی زیرین الهام‌بخش اثر پیکاسو بوده است. کوه‌ها در اثر اصلی، صحنه چشم‌انداز، به تصویری از پشت سوژه اثر پیکاسو، زنی خرقه‌پوشیده خمیده، تبدیل‌شده است.

 

این نقاشی که گدای خمیده (The Crouching Beggar) نام دارد، یک نقاشی رنگ‌روغن است که به نظر می‌رسد کپی از کار هنرمندی دیگر باشد. به نظر کارشناسان نقاشی زیرین الهام‌بخش اثر پیکاسو بوده است. کوه‌ها در اثر اصلی، صحنه چشم‌انداز، به تصویری از پشت سوژه اثر پیکاسو، زنی خرقه‌پوشیده خمیده، تبدیل‌شده است.

کارشناسان اثر پنهان را از سال ۱۹۹۲ میلادی زمانی که برای نخستین بار، لایه‌های زیرین نقاشی توسط رادیوگرافی اشعه ایکس موردبررسی قرار گرفت، شناسایی کرده‌اند. البته این کشفیات جدید از طریق تصویربرداری‌های پیشرفته به‌دست‌آمده که جزئیات بیشتری از اثر اصلی و همچنین اثر پیکاسو را در اختیار کارشناسان قرار داده است.

 

در این بررسی‌ها محققان لایه دیگری را در اثر گدای خمیده پیکاسو کشف و آن را در نشست سالانه AAAS به‌طور علمی منتشر ساختند. در لایه زیرین این اثر تصویری از زن خرقه‌پوش خمیده وجود دارد که دست خود را درحالی‌که تکه نانی گرفته، پنهان کرده است.  

 

مارک والنتن (Marc Walton)، پژوهشگر و دانشمند حوزه میراث فرهنگی دانشگاه نورث وسترن (Northwestern) در ایوانستون (Evanston)، ایلینوی (Illinois) در رابطه با این نقاشی و کشف جدید آن گفت: «این کشف جدید به ما این اجازه را می‌دهد که ببینیم در سر پیکاسو چه می‌گذشته و چگونه تصمیم می‌گیرد که این نقاشی را بکشد. او روی نقاشی نقاش دیگری، کار دوباره‌ای را آغاز کرد و تلاش کرد که اثرش منحصربه‌فرد باشد اما پیش از اینکه به پایان برساند، آن را رها کرد.»

 

در طول کارهای حفاظتی اخیر در گالری هنری انتاریو (Ontario) در تورنتو، جایی که این اثر پیکاسو قرار دارد، ساندرا وبستر- کوک (Sandra Webster-Cook) محافظ این نقاشی متوجه خطوط و بافت‌هایی شد که با آنچه بر روی سطح نقاشی کشیده شده و هست، مطابقت ندارد.او به همراه کنت برومل (Kenneth Brummel) موزه‌دار گالری هنری انتاریو از کارشناسان خواستند که با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته مشخص کنند این خطوط از لایه زیرین نقاشی است یا لایه دیگری در زیر این نقاشی پنهان‌شده است.

 

اثر گدای خمیده,اخبار هنرهای تجسمی,خبرهای هنرهای تجسمی,هنرهای تجسمی

ابتدا جان دلانی (John Delaney) دانشمند تصویربرداری گالری ملی هنر در واشنگتن دی سی با استفاده از روش تصویربرداری فراطیفی از طریق منعکس‌کننده اشعه مادون‌قرمز که لایه‌های عمیق‌تر نقاشی را نمایان می‌سازد، تصویری از نقاشی برداشت کرد. در این روش رنگ در طول‌موج مشخصی بسته به آنچه از آن ساخته‌شده است، شفاف می‌شود. پس از تجزیه‌وتحلیل نور منعکس‌شده از نقاشی، لایه‌های پنهان  در اثر پیکاسو مشخص شد. به گفته وبستر کوک این بسیار هیجان‌انگیز بوده که مشخص‌شده پیکاسو تغییراتی در نقاشی خود داده است.

 

برای اینکه نگاهی دقیق‌تر به این نقاشی انجام شود، والتون و همکارانش نقاشی را با استفاده از تصویربرداری فلورسانس اشعه ماوراءبنفش موردبررسی قراردادند. در این روش به محققان نشان داده می‌شود که چه میزان مواد شیمیایی از قبیل سرب، کادمیم و آهن در سطح و حتی لایه‌های عمیق‌تر نقاشی وجود دارد. درواقع این روش به کارشناسان کمک می‌کند تا ببینند غیر از لایه سطحی، در لایه‌های عمیق‌تر چه رنگ‌هایی با چه مواد شیمیایی مورداستفاده قرارگرفته است. برای نمونه می‌توان گفت، در رنگ سفید به‌کاررفته توسط پیکاسو، سرب زیادی استفاده‌شده و در رنگ سفید اثر پنهان‌شده زیرین، سرب تنها به‌عنوان یک ماده پایه به‌کاررفته است.

 

جنیفر ماس (Jennifer Mass)، کارشناس حوزه میراث فرهنگی در زمینه تجزیه‌وتحلیل علمی هنرهای زیبا در فیلادلفیا که کار تصویربرداری مشابهی را در آثار دیگری انجام داده، معتقد است که بررسی و کشف این گروه بسیار فوق‌العاده و شگفت‌انگیز بوده و اعلام کرده که چنین کاری در حد کاملاً پیشرفته در سطح کارهای موزه‌ها انجام‌شده است.

 

قابل‌توجه است که این کشف باعث شده تا موج جدیدی از تحقیقات در مورد تاریخ نقاشی اصلی و جزئیات آن ایجاد شود. برومکل تلاش دارد صحنه نقاشی شده این تابلو را بازسازی کند. او معتقد است که محل نقاشی شده مکانی در نزدیکی بارسلونا است. در حال حاضر اطلاعات و داده‌هایی در مورد نوع رنگ‌های به‌کاررفته در این نقاشی وجود دارد و نیاز به اطلاعات دیگر احساس می‌شود.

 

ترجمه: فاطمه کردی

 

 

  • 19
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش