شوان شریعتیراد پزشک و محقق تاریخ درباره فاجعهای که در اثر حمله به سفارت انگلیس در تهران اتفاق افتاد و لطمهای که به آثار تاریخی زده شد، رشته توییتی منتشر کرده است که متن آن و تصاویرمرتبط را اینجا میبینید و میخوانید.
در آذر ۹۰ عدهای سفارت بریتانیا در تهران را تسخیر و ۶ اثر هنری که جزو اموال دولت بریتانیا بود را تخریب کردند که فقط ۴ اثر قابل ترمیم بودند. این آثار پس از ترمیم به ایران برگشتند و مبلغ ١/٣ میلیون پوند هزینه ترمیم توسط دولت ایران پرداخت شد.
نفیسترین اثر، پرتره خاصه از فتحعلیشاه است که توسط نقاش دربار، آقا_احمد در اوایل قرن ١٩ م کشیده شده و از سوى فتحعلیشاه به نخستین سفیر بریتانیا در ایران مرحمت شده بود. ارزش این نقاشى رنگ روغن مبلغ ١/٢ میلیون پوند تخمین زده میشود. مهاجمین این پرتره را با چاقو پاره کرده بودند.
دومین اثر، نقاشى رنگ روغن از حضرت یوسف و ملازمان بر تخت بوده است که در اوایل قرن ١٩ م توسط نقاشى ایرانى با شعرى از حافظ کشیده شده است:
الا اى یوسف مصرى، که کردت سلطنت مغرور
پدر را بازپرس آخر، کجا شد مهر فرزندى؟
سومین اثر، نقاشى رنگ روغن از زنى ایرانى در حال نواختن ساز زهى است که در اوایل قرن ١٩ م کشیده شده است. ابعاد این اثر ١٦١ در ٨٤ سانتى متر است که مهاجمین بر روى آن رنگ پاشیده بودند.
چهارمین اثر، کپى اى از پرتره تاجگذارى ملکه ویکتوریا مربوط به قرن ١٩ م است. مهاجمین این اثر را با چاقو پاره کرده بودند و به قول کارشناسان انگلیسى آسیب به نقاشىهاى انگلیسى به طرز معنادارى بیشتر از نقاشى هاى ایرانى بوده.
در عکس زیر پرتره مذکور قبل و بعد از ترمیم نشان داده شده است.
پنجمین اثر، کپى پرتره اى از شاه ادوارد هفتم بوده است که توسط نقاش سلطنتى بریتانیا، سر ساموئل لوک فیلدز در سال ١٩٠٢ کشیده شده بود. این اثر به طور کامل تخریب گردید و بقایاى بجا مانده، قابل ترمیم نبودند و در نتیجه یک کپى دیگر به جاى آن، به تهران فرستاده شد.
ششمین اثر، کپى پرتره اى از شاه جرج پنجم در سال ١٩١٢ بود که توسط سر ساموئل لوک فیلدز کشیده شده بود. این اثر نیز به طور کامل تخریب شد و غیر قابل ترمیم بود و کپى دیگرى از آن به تهران فرستاده شد.
- 17
- 2