دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۳۰ - ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۶۰۷۳۹۵
مدیریت فرهنگی

حالا نوبت گیر دادن به خانه هنرمندان!

خانه هنرمندان,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,مدیریت فرهنگی

دلواپسان و مخالفان شهرداری و دولت زمانی که متوجه شدند تخریب‌های در این حوزه ثمری برای‌شان ندارد، به بخش فرهنگی مراجعه کردند و پرونده‌سازی در این حوزه را در دستور کار قرار دادند. جالب آنجاست که تخریب‌ آنها آنقدر ناشیانه بود که فراموش کردند هدفشان را پنهان کنند. مانند تسنیم که نوشته بود: «تحرکات اخیر در خانه هنرمندان نشان می‌دهد در آستانه انتخابات مجلس این مکان فرهنگی به سوی تبدیل شدن به یک پایگاه سیاسی حرکت می‌کند.» نکته قابل تامل آنجاست که این دلواپسان برای نیل به اهدافشان نیروهای نزدیک به قالیباف را هم اصلاح‌طلب دانسته‌اند!

ماجرا چيست؟

در ابتدا مشرق نوشت: «وضعيت سياست‌زدگي خانه هنرمندان حتي در جابه‌جايي مديران اين خانه نيز ادامه مي‌يابد. حتي شهردار وقت، محمدباقر قاليباف ناگهان نگاهش نسبت به خانه هنرمندان تغيير مي‌کند. سوبسيدهاي شهرداري قطع مي‌شود و حتي شرايط براي تماشاخانه ايرانشهر سخت مي‌شود تا جايي که کف فروش حذف شده بازمي‌گردد.

اين مسأله زماني جذاب‌تر مي‌شود که با وجود حمايت تلويحي خانه هنرمندان از کانديداتوري محمدباقر قاليباف، دست راست او در خانه به سوي حسن روحاني غش مي‌کند. انتشار تصاوير حسين پارسايي در برنامه‌هاي انتخاباتي روحاني شرايط را به نوعي رقم مي‌زند که گويي خانه هنرمندان پايگاه تبليغاتي يک کانديداي رياست‌جمهوري شده است. وضعيت زماني جذاب مي‌شود که فيلم‌هاي کوتاه تبليغاتي با حضور بازيگران مشهور در لوکيشن تماشاخانه ايرانشهر منتشر مي‌شود. يک عکس از رجبي‌معمار با رئيس‌دولت اصلاحات نيز نشان مي‌دهد خانه هنرمندان يک پايگاه سياسي است تا يک پايگاه فرهنگي.

نزديک شدن به انتخابات مجلس زمزمه‌هايي از سياسي‌سازي در ارشاد شنيده مي‌شود. طرح ادغام و حذف از سوي وزارت ارشاد مطرح مي‌شود و از قضا رد پاي همان معاونان نزديک به خانه هنرمندان در اين طرح ديده مي‌شود. از سوي ديگر شنيده مي‌شود بخش سياسي اصلاح‌طلبان طراح اين طرح جنجالي هستند؛ اما اين يک وجه ماجراست. به نظر مي‌رسد رئيس وقت اين خانه در آستانه انتخابات ديگر آن مهره مطلوب نيست. گمانه‌ها از دو نام ياد مي‌کند. نفر نخست علي مرادخاني، معاونت هنري سابق ارشاد است که همواره يکي از گزينه‌هاي مديرعاملي خانه هنرمندان بوده است. آقاي مرادخاني اين روزها در نقش مشاور در شهرداري فعاليت مي‌کند؛ گزينه دوم شهرام گيل‌آبادي است.

حضور ايرج راد در شوراي عالي براي شهرام گيل‌آبادي يک فرصت به حساب مي‌آيد. رفت‌وآمدهاي گيل‌آبادي به خانه هنرمندان افزايش يافته است و به نظر مي‌رسد به لطف رياست هيات مديره خانه تئاتر توسط ايرج راد، شانس او را براي رسيدن به کرسي مديرعاملي خانه افزايش مي‌دهد.» اما برنامه دلواپسان براي تخريب خانه هنرمندان از ماه‌ها پيش کليد خورده بود چرا که همگان آگاه هستند گيل‌آبادي نيروي نزديک به قاليباف بود و کيهان از چرخش او اطلاع داشت چرا که در ۱۹ تير امسال نوشت: «شهرام گيل‌آبادي» هم به اجراي نمايش‌هاي مبتذل رو آورده است. گيل‌آبادي علاوه بر اينکه خودش يک مدير است و سال‌ها در نهادهايي چون سازمان صداوسيما و شهرداري تهران، صاحب مقام و منصب بوده، با بودجه و حمايت‌هاي رسمي نيز آثارش را روي صحنه تئاتر مي‌برد.»

البته دلواپسان پروژه کيهان را چنين تکميل کردند: «شايد برخي ابراز تعجب کنند که چطور نيروي منسوب به محمدباقر قاليباف و محسن رضايي بايد در زمين اصلاح‌طلبان بازي کند. پاسخ در نفي اين فرد توسط دو شخص مذکور است. پس از اجراي نمايش «عاشقانه‌هاي خيابان» و رفتارهاي خلاف عرف گيل‌آبادي و گشوده شدن پرونده او و عملکردش در شهرداري، او قدرت سابقش را از دست داده است و با توجه به اينکه حيات او وابسته به رفتارهاي سياسي است، خانه هنرمندان و اصلاح‌طلبان مي‌تواند برايش يک مفر به حساب آيد.»

دلگرمي با خاطرات تکذيب شده!

دلواپسان انتخابات مجلس ۹۸ ديروز هم نگراني خود را اينگونه نمايان کردند: «چند ماهي از مطرح‌شدن طرح ادغام مؤسسات و انجمن‌هاي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نمي‌گذرد که به ناگهان بحث تغيير مديرعاملي خانه هنرمندان ايران بر سر زبان‌ها مي‌افتد شايد در نگاه نخست تغييرات عنوان‌شده چندان اتفاق خاصي نباشد، اما زماني اين تغييرات مهم و قابل‌تأمل به شمار مي‌رود که با رصد فضاي فرهنگي و هنري در چند ماه گذشته اين اقدامات همانند تکه‌هاي جداشده يک پازل سياسي هنري مي‌شود که قرار است پرده از طرحي سياسي و البته شيطنت‌آميز آن‌هم براي برخي مقاصد گروه گرايانه غير هنري را به ما نشان دهد.»

و در ادامه به موضوعاتي اشاره کرده که نشان واضح از آن دارد که دلواپسان ديگر موضوعي براي هجمه به اصلاح‌طلبان ندارند و تنها با آنچه در گذشته بارها ادعا کردند و تکذيب شد به خودشان دلگرمي مي‌دهند. سايت‌هاي دلواپس ديروز نوشتند: «کافي است اقدامات اخير و البته پنهان آن جريان را کمي با دقت مرور کنيم تا متوجه اصل برنامه و نقشه جريان ورشکسته سياسي شويم. از برگزاري يک نشست در مجموعه تئاتر شهر با عنواني متفاوت و البته با حضور يک مجرم امنيتي فتنه ۸۸ که در آن به‌صراحت از روش‌هاي اعتراض به وضع موجود در هنرمندان سخن گفته شد تا درخواست‌هاي مکرر يک شخص خاص در خانه هنرمندان براي تجمع و تحصن هنرمندان در آن خانه که با ممانعت مديرعامل فعلي روبه‌رو شد.»

در نهايت...

مخالفان جريان اصلاحات که چند روزي حذف نام شهيد از معابر و کوچه‌ها را ابزار ايجاد بي‌اعتمادي به اصلاح‌طلبان کرده بودند و با فاش شدن پيشقدم بودن اصولگرايان در اين اقدام و مخالفان اصلاح‌طلبان با حذف نام شهيد مواجه شدند اکنون درصدد رسيدن به همان هدف با تخريب خانه هنرمندان هستند که مشخص است نتيجه‌اي نخواهند گرفت و تنها بيش از گذشته سبب بي‌اعتمادي به جريان اصولگرا مي‌شوند.

مطهره شفیعی

armanmeli.ir
  • 17
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش