یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۰:۲۴ - ۲۸ تير ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۴۲۸۹۰
فستیوال ها و جشنواره های هنری

شهاب حسینی: فیلمساز مستقل جایی برای ارائه آثارش ندارد

سید شهاب حسینی - دبیر اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل - با اشاره به اینکه با راه‌اندازی چنین جشنی در حوزه فیلم کوتاه قصد رقابت با دیگر رویدادهای مشابه را ندارد، درباره سال‌های اخیر پرحاشیه‌اش گفت:‌ حاشیه‌ها می‌آیند و می‌روند ولی در نهایت خط سیر مشخص است و روزی که بانی تاسیس یک دانشگاه کاملا تخصصی در رشته سینما باشم بیش از بازیگری‌ به آن افتخار می‌کنم.

به گزارش ایسنا، شهاب حسینی شامگاه دوشنبه ۲۷ تیرماه جمعی از همکاران خود را در مرکز همایش فرشته گردهم آورد تا برگزیدگان اولین جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر را که به دبیری و ریاست خودش برگزار شده است، معرفی کند.

این مراسم با اجرای لیلی رشیدی همراه بود و او اعلام کرد که با توجه به استقبال پیش آمده، در دوره‌های بعد دیگر انواع آثار سینمایی هم در این جشن شرکت داده خواهند شد. این مراسم که با حضور هنرمندان و چهره‌هایی همچون اکبر زنجانپور، امین حیایی، کیانوش عیاری، سعید راد، محمود کلاری، گوهر خیراندیش، سیاوش تهمورث، مهتاب کرامتی، شبنم مقدمی، هادی حجازی‌فر، ستاره اسکندری، محمد رحمانیان، مهرداد صدیقیان، نازنین فراهانی، نوید محمودی و حجت‌الاسلام محمد علی ابطحی همراه بود ابتدا به اهدای جوایز برگزیده‌ها اختصاص داشت و بعد شهاب حسینی در نشستی با چند خبرنگار دعوت شده به این رویداد پاسخگوی سوالات شد.

حسینی که در بخش اصلی مراسم گفته بود حمایت از فیلمسازان جوان و ایجاد محلی برای عرضه آثار مستقل دلیل برپایی این جشن بوده است، در پاسخ به اینکه آیا ورودش به حوزه فیلم‌های مستقل و کوتاه به خاطر سانسور و بسته بودن شرایط سینما است؟ گفت: یک مسئله امروز اکران است که دوران کرونا تاثیر زیادی بر اکران فیلم‌ها گذاشت و همین فیلم «طلاخون» که در آن بازی کردم و روی پرده است، مربوط به چند سال قبل بوده و الان به نمایش رسیده است. هدف من بیشتر کمک کردن به آثاری بود که بستر جامعه از آن بی‌خبر است. البته دوست دارم که این کار را سال‌های آینده با فیلم‌های مستقل سینمایی هم ادامه دهم.

او ادامه داد: با احترام به همه همکاران حرفه‌ای خودم، ورودم به این مسیر به این دلیل بود که به یک فضا و انرژی تازه نیاز داشتم چون فضای آنجا برای من اقناع‌کننده نبود.‌ هدف من از این مسیر چیزی جز ایجاد بستر برای مخاطب نبوده است. با این حال فعلا گام اول را آنلاین پیش بردیم ولی بعد از این احتمالا به دنبال مکانی ثابت برای نمایش فیلم‌ها خواهیم بود.

دبیر جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر همچنین درباره اینکه آیا با توجه به اسم و رسمش، این جشن در رقابت با رویدادهای مشابه خواهد بود؟ گفت: من دنبال هیچ نوع رقابتی نیستم و امیدوارم به فیلم‌هایی که از رویدادهای مشابه دیگر جا می‌مانند، در اینجا توجه کنیم.

حسینی اضافه کرد: ضرب‌المثلی هست که می‌گوید صاحبخانه‌ی بد، آدم را صاحبخانه می‌کند. من خودم در چند سال قبل برای تزریق نگاهی جدید، حدود هشت فیلم را تولید کردم ولی برای ارائه با مشکل مواجه شدم. برای همین، اینکه از سر لطف می‌گویید اسم من وزنی دارد، فقط در کلام است و در عمل نیست و همین انگیزه باعث شد که بگویم اینجا، آدرس ماست و اگر هیچ جایی فیلمی را نخواستند ما هستیم. 

او تاکید کرد: البته آرزوی من این است که این جشنواره به صورت بین‌المللی و نیز با استقرار در جزیره کیش، ادامه یابد تا محلی برای کشف استعدادهای سینما باشد.

حسینی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه استقلال این رویداد را در آینده چطور حفظ می‌کند وقتی مدیران بر سینمای انقلابی و ورود نسل تازه از فیلمسازان انقلابی تاکید دارند، بویژه آنکه بخش قابل توجهی از آثار نامزد شده محصول مشترک با انجمن سینمای جوان هستند، گفت: این یک نوع همکاری بود که انجام شد و برای من جالب بود که یکسری استاندارد در بعضی فیلم‌های انجمن رعایت می‌شود که ممکن است در فیلم‌های مستقل نباشد؛ به همین دلیل در سال اول خواستیم این تلفیق را داشته باشیم که سلیقه‌های مختلف را هم ببینیم و به انجمن معرفی کنیم.‌ این تلفیق در سال اول برای من دلگرمی است چون دغدغه اصلی به پخش رساندن این آثار است که جای دیگری برای دیده شدن ندارند و شاید در این مسیر همسویی بیشتری برای پخش سینمای مستقل پیش آید.

وی تاکید کرد که « ما استقلال در سلیقه را حتما درنظر خواهیم داشت».

شهاب حسینی در پاسخ به دیگر سوال ایسنا و اینکه آیا پس از چند سال پرحاشیه مسیر فعلی‌اش را با آرامش پیش می‌برد، با تایید حاشیه‌دار بودن چند سال اخیرش بیان کرد: حاشیه‌ها می‌آیند و می‌روند ولی در نهایت خط سیر مشخص است. بازیگری وقت آدم را می‌گیرد و به دغدغه‌های دیگر کمتر پرداخته می‌شود. من آثارم را ارائه می‌کنم و اگر مورد اقبال قرار بگیرد مسئولیت بیشتری را برایم به دنبال دارد. مسئله این است که از یک جایی شما باید براساس سهم اجتماعی خود کاری کنید و آنچه انجام می‌دهم طبق نیازی است که به نظرم وجود دارد. من احساس نمی‌کنم که مسیرم را با بازیگری شروع کردم و چون به مدارجی هم رسیدم دیگر همین کافی است. در حیطه کاری خودم احساس می‌کنم دوست دارم این‌ها را کنار هم ادامه دهم و روزی که بانی تاسیس یک دانشگاه کاملا تخصصی فقط در رشته سینما باشم آن روز بیش از کارهای بازیگری‌ام به آن یک کار افتخار می‌کنم.

در بخش اصلی این مراسم که پیش از نشست شهاب حسینی برگزار شد، برگزیده‌های جشن به ترتیب زیر معرفی شدند:

بهترین تدوین: شیدا گرجی برای فیلم «اِس»

بهترین مستند: رضا اکبریان برای فیلم «کوز»

بهترین دستاورد فنی: بابک پناهی برای «دوش آخر» و حجت اشتری برای «درد خفیف»

بهترین فیلمبرداری: حسام موفق برای فیلم «اس»

بهترین بازیگر زن: سونیا سنجری برای فیلم «سایه فیل»

بهترین بازیگر مرد: سهیل کرمیار برای فیلم «اجباری» بهترین فیلمنامه: آرمان خوانساریان برای «سایه فیل»

بهترین کارگردانی: حامد اصلانی برای فیلم «اس»

بهترین فیلم: فیلم «اس»- بهنام سنایی و انجمن سینمای جوان

جایزه ویژه هیات داوران: فیلم «آدمیزاد» و  «ماجان»/محمدرضا نورمندی‌پور- فردین انصاری

پس از پایان این بخش سعید راد که برای اهدای جایزه به همراه اکبر زنجانپور، کیانوش عیاری، محمود کلاری و بهرام دهقانی روس سن حاضر بود، خطاب به عوامل جوان فیلم‌ها گفت که به شما قول می‌دهم ۳-۴ سال بعد برای حضور در اینجا رقابت خواهید کرد.

او سپس به فرصت همکاری که با عیاری از دست داده اشاره کرد و افزود: آقای عیاری برای ساخت اولین فیلمش «تنوره دیو» به من پیشنهاد داد که من همزمان سه قرارداد داشتم و همیشه بابت از دست دادن این فرصت که تکرار نشد متأسفم.

کلاری هم که یکی از داوران بود از کیفیت فیلمبرداری بالای فیلم‌ها و نزدیک شدن فیلم‌های کوتاه این جشن به استاندارد فیلم کوتاه به عنوان اتفاق‌هایی قابل اعتنا در این دوره یاد کرد و گفت که می‌توان به آینده سینما امیدوار بود.

منوچهر شاهسواری -مدیر عامل خانه سینما- نیز در سخنانی بیان کرد: از شهاب عزیز تقاضای عاجزانه دارم که بجز فیلم کوتاه به هیچ بخش دیگری از سینما نپردازد.

او خطاب به این بازیگر و دبیر جشن گفت:‌ تو یک ذخیره‌گاه ایجاد کرده‌ای و این را با انواع پالایشگاه خراب نکن و برای آینده سینما آن را حفظ کن. 

وی ادامه داد:‌ در اواخر قرن نوزدهم با یک دوره پر از استبداد روبرو بودیم و زنده ماندن کودک زیر پنج سال هم استثنا بود، ولی در همان دوران خشونت بار، اسم‌هایی در فرهنگ و هنر باقی‌مانده که عشق و امید در آثارشان حیرت‌آور است. برای روزگار فعلی ما نیز فقط و فقط خلاقیت‌های شماست که می‌تواند بگوید زندگی سویه‌ی دیگری هم دارد حتی اگر از تلخی هم گفته شود. جهان به جز اعتبار خلاقیت و لحن و ذوق شما در تدیقس فردای بهتر، هیچ راه حلی دیگری ندارد و شما (فیلمسازان جوان) راه حل آینده ما هستید.

شهاب حسینی,جشن فیلم کوتاه اندیشکده مستقل

  • 18
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش