پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۳
۲۱:۳۱ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۱۱۱۸۹۷
فستیوال ها و جشنواره های هنری

برگزیدگان چهلمین جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند

جشنواره موسیقی فجر,اعلام برندگان جشنواره موسیقی فجر
آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با تقدیر از ۴ هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی و معرفی برگزیدگان جایزه «باربد» ۲۹ بهمن‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با حضور عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، نادره رضایی (معاون امور هنری)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، محمدحسین ایمانی خوشخو (دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی)، احمد صدری (مدیر کل دفتر موسیقی) و جمعی از هنرمندان آغاز شد.

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید گروه «مهر وطن» سرود ملی را اجرا کرد.

رضا مهدوی: جوان‌ها نیاز دارند سایه بزگترهای موسیقی بالای سرشان باشد

دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در ویدئویی که برای اختتامیه جشنواره آماده شده بود با اشاره به این نکته موسیقی از مهمترین داشته‌های فرهنگی ماست، گفت: باید به داشته‌ها ایمان داشت و در تقویت آنها کوشید. همیشه اهتمام ویژه بر این بوده که جدول‌اجراها به صورت کیفی پر شود؛ هر ساله ۲۰ درصد رشد کیفی داشته باشیم و امکاناتی کیفی و کمی را فراهم‌تر کرد و در تقویت زیر ساخت‌ها کوشید.

مهدوی درباره جایگاه جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: به لحاظ سخت‌افزار و نرم‌افزار به جایگاهی رسیده‌ایم که می‌توانیم در منطقه رقابت ویژه ایجاد کنیم و جایزه‌ای مانند باربد به نام بزرگان موسیقی ایرانی، مطرح کنیم البته به شرط اینکه در برگزاری جایزه‌ها چابک‌سازی داشته باشیم.

وی افزود: باور داریم که جوانگرایی مسئله بسیار مهمی برای چنین جشنواره‌هایی است. 

مهدوی در پایان اظهار امیدواری کرد: چقدر خوب است که جشنواره هر سال گسترده‌تر شود تا به معنای واقعی کلمه هم جشن و هم رقابت باشد اما شرطش این است که تمام اساتید حضور داشته باشند و جوان‌ها را تشویق کنند چرا که نیاز دارند سایه بزرگان بر سرشان باشند.

نادره رضایی: جشنواره به ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی کوشید

معاون هنری وزیر ارشاد نیز درباره این دوره از جشنواره موسیقی فجر ور سخنانی گفت: جشنواره موسیقی فجر به چهلمین سال رسید. جشنواره‌ای که در واقع برای مردم و از آن مردم است. تلاش شد ترمیم رابطه و اعتماد کنیم و در این شرایط و تنگنا هم با حضور پر‍رنگ‌تر هنرمندان و ترکیب نسل نو در کنار با تجربه‌ها و پیشکسوتان و هم با حضور گروه‌های خارجی بتوانیم در شرایط فعلی ایران هم از وفاق ملی بهره‌مند شویم و هم در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی کمک کنیم.

نادره رضایی ادامه داد: ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی می‌تواند ذخیره استراتژیک برای نظام باشد، آن هم  در این شرایط تحریم و انزوای ناخواسته‌؛ امیدواریم از طریق دیپلماسی فرهنگ و هنر بتوانیم این جشنواره را در سطح کیفی‌تری با مشارکت بالاتر به نسبت سال‌های اخیر ادامه دهیم.

وی درباره دستاوردهای این دوره از جشنواره گفت: گروه‌های مختلف زنان با تعداد اجراهای چند برابر نسبت یه دوره قبل حضور داشتند. اجراهای مشترکی بین گروه‌های ایرانی و کشورهای مختلف در جشنواره داشتیم و نوازندگان چیره‌دستی از کشورهای مختلف دنیا حضور داشتند که حضورشان بسیار با استقبال مواجه شد.

رضایی در پایان اظهار کرد: امیدوارم در ادامه این مسیر جشنواره‌ای که به پختگی رسیده، بتواند در دوره چهل‌و یکم و سال‌های بعد باکیفیت‌ بالاتر با حضور هنرمندان مرجع و شاخص و نسل نویی که پر از امید است، برگزار شود.

او همچنین به همکارانش در دفتر موسیقی، دبیرخانه جشنواره موسیقی و معاونت امور هنری دست‌مریزاد گفت و آینده‌ای روشن و پر امیدتر برای موسیقی و هنر ایران آرزو کرد.

احمد صدری: گونه‌های مختلف موسیقی را معرفی کردیم

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت: در این دوره از جشنواره هم، درصدد این بودیم که گونه‌های مختلفی که در این سرزمین وجود دارد را در یک تابلو نمایش بدهیم.

صدری ادامه داد: ایران داشته‌های قوی و غنی در زمینه موسیقی دارد. از موسیقی نواحی اجراهای بیشتری داشتیم از گونه‌های مختلف چه به صورت اصالت محور و چه به صورت کارهای تنظیم شده استفاده کردیم.

سپس اولین بخش اهدای جوایز برگزار شد.

بخش جایزه «کتاب»:

ــ نفرات سوم به طور مشترک: محمدابراهیم عالمی و همکارش فاطمه جعفری برای تألیف کتابِ «شِواش» و همچنین محمدرضا برزگر برای تألیف کتابِ «فرهنگ‌نامۀ موسیقی کتول»

ــ نفرات دوم به طور مشترک: اکبر ایرانی برای تألیف کتابِ «موسیقیِ شناخت» و یونس محمودی (گلستانه) برای تألیف کتابِ «موسیقیِ رسانه»

ــ نفر اول: امیرحسین جزء رمضانی برای ترجمه دو کتابِ «آهنگسازی (هنر و مهارت)» و «عناصر موسیقی»

بخش «پایان‌نامه و رساله»

پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد

نفر سوم: نیما پورفولادی برای پایان‌نامه «مطالعۀ نظام‌های انگشت‌گذاری ساز کمانچه و مقایسۀ آن با نظام‌های انگشت‌گذاری ساز ویُلُن»

نفر دوم: سعید مجیدی برای پایان‌نامه «بررسی تکنیک‌های پُلی‌فونی در مجموعه دفتر پُلی‌فونیک برای پیانو اثر رادیون شدرین»

نفر اول: احمد جعفری برای پایان‌نامه «بررسی پیوند شعر و موسیقی در تصانیف عارف قزوینی»

بخش رساله دکتری

نفرسوم: مینا کشفی برای رساله دکتری «ارائۀ مدل کمک آموزشیِ موسیقیِ کلاسیک با تکیه بر نظریۀ میدان آموزشِ بوردیو»

ــ هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبه اول و دوم تشخیص ندادند.

بخش بین‌رشته‌ای

نفر سوم: ساسان نوذری برای مقاله «اصطلاحات و واژگان موسیقی در شعر کمال خجندی و حافظ»

ـ هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبه اول و دوم تشخیص ندادند.

اجرای گروه «لیان» و رونمایی از نی‌انبان الکترونیک

اجرای گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان بخش دیگری از این مراسم بود و این در حالی بود که فرزند این هنرمند یعنی لیانا شریفیان روی صحنه اظهار کرد: امروز می‌خواهم نی‌انبان الکترونیک را معرفی کنم که تکنولوژی جدیدی در موسیقی نواحی است. از وزیر محترم تشکر می‌کنم به خاطر حمایتی که اخیرا از بانوان به خصوص در کنسرت اصفهان داشتند که بخاطر شخص بنده اتفاق افتاد. امیدوارم به جای برسیم که این‌گونه نباشد که من بتوانم اینجا در تهران روی صحنه اجرا کنم و در شهر دیگر نتوانم. ای کاش به یک یکپارچگی سیاست‌گذاری در موسیقی کشور برسیم.

چهار هنرمند پیشکسوت تجلیل شدند

سپس نوبت به تقدیر از هنرمندان و فعالان پیشکسوت موسیقی رسید. در این بخش شینا انصاری (معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست)، احمد صدری (سرپرست دفتر موسیقی)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) و حسن ریاحی (آهنگساز) از آذر هاشمی نوازنده و موزیسین، محمد گلریز (خواننده)، شیرمحمد اسپندار (نوازنده پیشکسوت دونلی) و قاسم عابدین (صدابردار موسیقی) تقدیر کردند.

_ بخش «یادداشت و سرمقاله»

نفر اول: محمدسجاد محمدیان از خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) برای مطلب «موسیقی؛ مُباحی مشهود، امّا محدود»

هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم ندانستند.

ــ بخش «گزارش»

نفر دوم: فاطمه رفاهت از خبرگزاری پارس (ایرنا) برای مطلب «عاشقانه‌های نظامی گنجوی در میان نت‌های ارکستر سمفونیک فارس»

هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبه اول و سوم ندانستند.

ـ بخش «گفت‌وگو»

نفر اول: یاسر شیخی‌یگانه از خبرگزاری تسنیم برای گفت‌وگو با قاسم افشار با عنوان «آن‌زمان قیمت بلیت کنسرت ۵ هزار تومان بود/ ما جاده‌صاف‌کن موسیقی پاپ بودیم»

هیئت داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ دوم و سوم ندانستند.

بخش «رسانه‌های دیداری و شنیداری» شامل
مستند، پادکست، گزارش، گفت‌وگو و برنامه‌های ترکیبی

بخش «پادکست»

نفر سوم: یلدا احتشامی از رادیو پیام برای برنامه «هوشنگ ظریف»

نفر دوم: آزاده شاهرخ‌مهر از رادیو صبا برای برنامه «استاد هوش مصنوعی»

بخش «نگاه ویژه»

نفر اول: حمیرا فراتی از رادیو فرهنگ برای برنامه «خنیاگر فرارود»

اما با حضور سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، جعفر قائم‌پناه (معاون اجرایی رییس جمهور)، نادره رضایی (معاون هنری)،  محمدحسین ایمانی خوشخو  (دبیر شورای هنر)، وارطان ساهاکیان (آهنگساز  و عضو شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر) و محمدعلی لقا

جوایز این بخش‌ها تقدیم شد:

بخش جایزه «آهنگسازی»

نفر سوم: فرید اسمعیلی‌ابهری برای اثر «تا جاودانگی»

نفر دوم: کیوان هادی علایی حسینی برای اثر «کوارتت کمانچه»

دیپلم افتخار این بخش به نفرات اول به‌طور مشترک:

امیرحسین طایی برای اثر «آداجیو در شور» و معین فقیه‌سلیمانی برای اثر «موومان سمفونیک»

بخش جایزه «آلبوم»

ــ نفر سوم: فرشاد سیفی برای آهنگسازیِ آلبوم «چَرچی» به معنی (دوره‌گرد)

ــ شورای داوران هیچ یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبه دوم تشخیص ندادند.

ــ نفر اول و برنده «جایزه باربدِ آلبوم»: مصطفی مؤمنیان برای آهنگسازیِ آلبوم «جُنون»

بخش جایزه «تک‌آهنگ»

سوم به طور مشترک: هادی فیض‌آبادی برای آوازِ قطعه «دیدار یار» و میلاد صادقی برای آواز قطعه «اَفتَو به تیگ»

نفر دوم: سیدعلی و سیدمحمد سعیدی (برادران سعیدی) برای آواز قطعه «دل بدون تو»

ــ هیئت داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول تشخیص ندادند.



بخش جایزه «موسیقی و ترانه»

ــ تقدیرشونده: سامی تحصیلداری

هیئت داوران از سامی تحصیلداری برای ترانه‌های «آوار» و «بوی عَطرِت» در این بخش تقدیر کردند.

نفر اول: محمدسعید میرزایی برای ترانه «خیابان‌های دلتنگی» با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی حمیدرضا گلشن

بخش «خلاقیت و نوآوری»

دیپلم افتخار این بخش اهدا شد به مهرداد کریم‌خاوری برای ساخت «دفِ حرارتی با عنوانِ دفِ مُشتاق»

جایزه «باربد» این بخش اهدا شد به محسن شریفیان و گروه لیانیک برای نوآوری و خلاقیت در آموزش موسیقی نواحی ایران و برای طراحی ساز «لیانیک؛ نی‌انبان الکترونیک» در آموزش موسیقی نواحی

و در پایان، جایزه باربد چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در بخش «اجرای صحنه‌ای، بخش موسیقی کلاسیک اروپایی» اهدا شد به امیرپارسا افشار، گروه «لا مینور» برای اجرای زنده «دوئت ویُلُنسِل و پیانو»

در بخش پایانی آیین اختتامیه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، سید عباس صالحی به درخواست مجری روی صحنه آمد و جملات کوتاهی گفت: خوشحالیم چهلمین دوره جشنواره موسیقی فجر را همراه شما بودیم. با ایران همیشه برای ایران، نوای ایران پایدار.

  • 19
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش