جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۳:۱۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۳۲۹۷
فستیوال ها و جشنواره های هنری

کارگردان ایرانی حاضر در برلین:

«تمارض» به دنبال ارج نهادن به تخیل است

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,فیلم سینمایی تمارض

فیلم سینمایی «تمارض» به کارگروانی عبد آبست در هشتمین روز جشنواره برلین به نمایش درآمد و بعد از نمایش فیلم، کارگردان در سالن نمایش به سئوالات منتقد جلسه و مخاطبان پاسخ داد. فیلم سینمایی «تمارض» که در بخش فوروم شصت و هفتمین دوره جشنواره برلین حاضر است برای سومین بار در جریان جشنواره به نمایش درآمد.

 

این فیلم با ساختار متفاوت خود مورد توجه و تشویق مخاطبان حاضر در سالن قرار گرفت. «تمارض» روایتی چند پاره از همراهی سه جوان در فضای یک بلک‌باکس است.

 

پس از نمایش فیلم به دعوت منتقد نماینده جشنواره برلین، آبست برای پاسخ‌دهی به سئوالات مقابل صحنه سالن سینما استار حاضر شد و در ابتدا در مورد قصه‌ای که در فیلم روایت شد چنین توضیح داد‌: «قصه در این فیلم از هشت شب شروع می‌شود و تا چهار صبح ادامه دارد. اما این مدت در سه تاریخ مختلف است. یکی سال ۱۳۶۲، دومی سال ۱۳۷۶ و بعدی سال ۱۳۹۵.»

 

او سپس تاکید کرد برای او روایت قصه‌ای به این ترتیب چالشی قابل توجه بوده است.

 

آبست همچنین گفت: «روایت و شکل تعریف کردن قصه ما از ابتدا به همین ترتیب بود و در ادامه مسیر و در جریان تدوین تغییر نکرد. قصد نداشتم قصه را به شکل ملودرام تعریف کنم و بر این اساس این طراحی خاص را برای فیلم انتخاب کردم.»

 

او درخصوص بخش‌هایی از فیلم، بیان کرد: «در بخش‌هایی از فیلم متوجه می‌شویم گویی فردی دست در شکل تصویری که می‌بینیم و صدایی که می‌شنویم می‌برد و زاویه دوربین را عوض می‌کند و یا با صداها کاری می‌کند. این به نوعی ارج نهادن به تخیل ماست، به نوعی شاید بتوان این تغییر تصاویر را به یک گیمر نسبت دهیم.»

 

کارگردان «تمارض» در پاسخ به این سئوال که دلیل استفاده او از رنگ غالب سبز در تصاویر و کفش‌های آبی چیست، گفت: «همیشه در سینما پرده سبز برای آن استفاده می‌شود که چیزی جایگزین آن شود، معمولا در فیلم‌های علمی تخیلی همین شیوه به کار گرفته می‌شود و خود من خیلی این جایگزینی‌ها را دوست نداشتم. فکر کردم اگر خودم فیلم بسازم از پرده سبز استفاده کنم و چیزی جایگزین آن نکنم. در مورد کفش‌های آبی هم قبل از پرده سبز از پرده آبی استفاده می‌شد و این ارجاعی به آن است.»

 

او درباره اینکه فیلم خود را به جای فصای بیرونی در بلک باکس ساخته است، توضیح داد: «من به این موضوع باور دارم که اگر قرار است در فیلم یک در را نشان دهم باید همان یک در باشد و چیز اضافه‌ای در کادر نیاید بر همین اساس این فضا به کمک من می‌آمد. حتی فکر می‌کنم می‌توانست چیزهایی هم از این کمتر شود. چه در تصاویر و چه در کلام.»

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,فیلم سینمایی تمارض

آبست همچنین در پاسخ به سئوال یکی از مخاطبان که درباره شباهت این فیلم به کارهای نمایشی و تئاتر می‌پرسید گفت: «نمی‌توانیم به هر فیلم که در فضای بسته بود بگوییم به تئاتر شبیه است. این عادت ماست که تصور می‌کنیم کاری که در فضای خارجی کار شود سینماست. بنابراین می‌توان در این عادت تغییراتی ایجاد کرد.»

 

این فیلم از سوی شرکت ایرانیان مستقل به مدیریت محمد اطبایی در عرصه بین‌المللی توزیع شده است.

 

 

 

 

khabaronline.ir
  • 10
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش