یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
۱۸:۳۳ - ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۱۱۰۶
فستیوال ها و جشنواره های هنری

جشنواره جهانی فیلم بهتر است از بخش داخلی فیلم فجر مستقل بماند

عسگرپور: حواشی، اداره جشنواره فجر را سخت کرده است

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,محمدمهدی عسگرپور

 محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل سابق خانه سینما از حضور نماینده فیاپ برای ثبت جشنواره جهانی فلم فجر خبر داد و نتیجه مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد.محمدمهدی عسگرپور که یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواره جهانی فجر امسال بوده، معتقد است مستقل برگزار شدن جشنواره جهانی فجر به آن هویت بخشیده و می‌توان آن را به شکلی مستقل و خارج از سایه جشنواره فیلم فجر ارزیابی کرد. عسگرپور در گفتگو با خبرآنلاین درباره پارامترهایی که فیلم‌های جشنواره باید دارا باشند  و همچنین جزئیات انتخاب وفیلم‌ها و جشنواره امسال توضیحاتی داده است که در ادامه می‌خوانید.

 

به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم‌های جشنواره امسال برایمان از فیلم‌های سومین دوره جشنواره جهانی فجر و شرایطی که برای انتخابشان داشتید بگویید؟

اساسا انتخاب فیلم برای جشنواره جهانی فجر که در ایران برگزار می‌شود کار سختی است. تعداد زیادی از فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شوند ممکن است فیلم‌هایی باشند که ما با داستان‌هایشان مشکلی نداشته باشیم اما دارای نکات و صحنه‌هایی هستند که ممکن است با ممیزی‌های اینجا سازگار نباشند. این امکان که شما بخواهید به فیلم دیگران دست بزنید و آن را کوتاه کنید هم فراهم نیست، انجام این کار درست هم نیست مگر اینکه مجوزش را داشته باشیم. این شرایط همیشه با ما هست و باید به آن توجه بشود. در جشنواره جهانی امسال و سال گذشته هم این گرایش وجود داشت اما یک حسن هم داشت و این بود که ما سراغ فیلم‌هایی رفتیم که قابلیت‌های بالایی داشتند ولی لزوما به این معنا نبود که قبلا جشنواره‌های دیگری را هم حداقل در بخش مسابقه تجربه کرده باشند. تمام تلاش‌مان بر این بود که سازندگان فیلم‌ها دوست داشته باشند در این جشنواره شرکت کنند و البته از میان همان فیلم‌ها هم آثاری انتخاب شوند که بتوانند به رشد یک جشنواره کمک کنند. این اتفاق دوره طولانی را باید به خودش اختصاص دهد و دیگر اینطور نیست که ظرف یک یا دوهفته یا نهایتا یک ماه بتوانید به این انتخاب‌ها دست پیدا کنید و لازم است در طول سال فعالیت کنید. باید در طول یک سال با مجامع بین‌المللی ارتباط داشته باشیم، خودمان را معرفی کنیم تا آن اتفاقی که باید بیفتد. خوشبختانه اینجا این اتفاق افتاده بود و مدیران جشنواره ترجیح می‌دادند در طول سال این امکان را فراهم کنند که باعث شد فیلم‌های خوبی انتخاب شوند. به نسبت بضاعت و توانایی‌هایمان بخش انتخاب فیلم‌ها خیلی خوب مدیریت شد و مجموعا فیلم‌های خیلی خوبی برای تمام بخش‌ها انتخاب شد.

 

به لحاظ کیفیت، آثار را چطور ارزیابی می‌کنید؟ برخی معتقدند فیلم‌ها به لحاظ ساختار و محتوا کیفیت لازم برای حضور در یک جشنواره جهانی را ندارند. نظر شما در این باره چیست؟

من فکر می‌کنم کسانی که این اظهار نظر را می‌کنند بهتر است برخی از فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره‌های دیگر حتی صاحب نام را ببینند بعد درباره کیفیت‌ فیلم‌ها صحبت کنند. من می‌توانم جشنواره کن و دو سه دوره پشت سر هم جشنواره برلین را مثال بزنم که باورم نمی‌شد برخی فیلم‌هایی که شرکت کرده بودند چطور برای بخش مسابقه انتخاب شده بودند. واقعا نمی‌دانستم چه پارامترهایی برای انتخاب برخی فیلم‌ها وجود داشته، در واقع من که بیش از ۲۵ سال است این جشنواره‌ها را دنبال می‌کنم و فیلم‌های کمی ندیده‌ام، نتوانستم علت انتخاب برخی از آثار را متوجه بشوم. واقعا فکر می‌کنم جشنواره جهانی فیلم فجر ما در این بخش عقب نیست و هویت مستقل خودش در این بخش را دارد پیدا می‌کند. لزوما سراغ کارگردانان صاحب نام نمی‌رود و سعی می‌کند سراغ فیلم‌هایی برود که مناسب پخش در ایران باشد و البته کیفیت بالایی هم داشته باشد.

 

این نکته را هم بگویم که در این جشنواره سعی شد مضمونی واحد بین فیلم‌هایی که در یک سال انتخاب می‌شوند پیدا کنیم. مثل اینکه بگوییم امسال محوریت سینمای ایران روی فیلم‌های خانواده است یا مثلا محوریت بخش مسابقه جشنواره روی فیلم‌هایی است که با یک موضوع خاص ساخته شده‌اند. این اتفاق در جشنواره امسال تا حدی افتاد همانطور که در برخی دیگر از جشنواره‌های جهانی نیز این اتفاق برخی اوقات رخ می‌دهد که اتفاقا آن سال‌ها سالهای موفق‌شان هم هست. مثلا می‌گویند تم اصلی جشنواره کن در یک سال گذشته بحث مهاجرت بوده است یا مثلا جشنواره برلین آسیب‌های خانواده را تم فیلم‌هایش قرار داده. این اتفاق اگر در جشنواره جهانی ما هم بیشتر بیفتد گام مثبتی است که نتیجه خوبی خواهد داشت. البته که این موضوع کار هیئت انتخاب را سخت‌تر می‌کند.

 

به برخی پارامترها در انتخاب فیلم‌ها اشاره کردید، نکات دیگری هم بودند که به طور مشخص معیار انتخاب فیلم‌های این دوره از جشنواره باشند؟

در جشنواره امسال سعی شد فیلم‌هایی که با هم قابل رقابت هستند در کنار هم قرار بگیرند، مثلا شما در جشنواره‌ای می‌بینید یک فیلم اکشن که با اندازه‌های کاملا بزرگ ساخته شده است در کنار فیلمی که به یک موضوع اجتماعی اشاره می‌کند و خیلی هم ساده ساخته شده قرار می‌گیرد و در کنار هم رقابت می‌کنند، اتفاقی که در جشنواره فجر داخلی‌مان افتاد. اینجا تلاش شد ساختار فیلم‌ها تقریبا قابل رقابت باشند، نه اینکه کارگردانی‌ یکی‌شان از یک دنیای دیگر باشد و دیگری از دنیای دیگر. این موضوع هم یکی از پارامترهایی بود که روی آن دقت شد.

 

ارزیابی‌تان از سومین دوره جشنواره چطور است و فکر می‌کنید کلیت جشنواره چقدر رشد داشته است؟

جشنواره که قطعا نسبت به سال قبل حرکت رو به جلو داشته است و سال قبل نیز نسبت به دوره اولش. متاسفانه بخش داخلی جشنواره فیلم فجر آنقدردرگیر مسائل و حواشی شده است که وجود این جشنواره در کنار آن ممکن است این را هم دچار مشکل کند. در واقع به نظر می‌رسد اداره کردن آن جشنواره الان یک مقدار سخت هم شده است که اگر بخش جهانی هم بخواهد در کنار آن قرار بگیرد همه آن مسائل سر این جشنواره نیز آوار می‌شود. این استقلال این حسن را داشته که جشنواره جهانی بتواند هویت مستقلی برای خودش به دست بیاورد.

 

امسال قرار بود نماینده فیاپ در جشنواره حضور داشته باشد تا جشنواره جهانی را برای ثبت در فیاپ ارزیابی کند. این اتفاق افتاد؟

بله، در این چند روز با هم صحبت‌هایی داشتیم و ایشان ارزیابی‌هایشان را می‌کنند و در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم هستند.

 

فکر می کنید نتیجه مثبت خواهد بود؟

قطعا، با توجه به تجربیاتی که من از جشنواره‌های دیگری که در فیاپ ثبت شده‌اند دارم، می‌دانم خیلی‌هایشان ابعاد برگزاری‌شان کمتر از جشنواره جهانی فجر است. بنابراین ما در این بخش هیچ مشکلی نداریم. فقط یک نکته وجود دارد که آن هم در زمان برگزاری جشنواره ماست که چون جشنواره‌های معتبری مثل کن دقیقا بعد از جشنواره ما می‌آیند و جشنواره پکن هم همزمان با این جشنواره در حال برگزاری است، ممکن است تداخلی به وجود بیاورد که باید حلش کنیم.

 

 

 

 

khabaronline.ir
  • 14
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش