یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
۱۹:۵۴ - ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۲۰۱۶۲۱
فستیوال ها و جشنواره های هنری

داوران جشنواره جهانی فیلم فجر از ایران و داوری ها گفتند

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,نشست داوران
نشست خبری داوران بخش بین الملل سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر عصر پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش مهر، دارژان امیر بایف٬ حمیده عمرووا٬ نجیب عیاد٬ زکی دمیر کوبوز و کمال تبریزی داوران بخش جلوه‌گاه شرق اولین سخنرانان این مراسم بودند.

 

کوبوز در سخنانی گفت: متاسفانه هنوز موفق نشده ام فیلم های خود را در جشنواره فیلم فجر ایران نمایش دهم ولی خوشحالم که امروز به عنوان داور در این جشنواره حضور دارم. من پیش از این مردم ایران را از طریق فیلم های مجید مجیدی، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و جعفر پناهی می شناختم و واقعا آنها را تحسین می‌کنم. پیش از این شناختم را نسبت به مردم این سرزمین از طریق فیلم‌ها به دست آورده بودم و حالا خوشحال هستم که می‌بینم این شناخت واقعی بوده است. از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر تشکر می‌کنم که چنین فرصتی را در اختیار من قرار دادند.

 

دارژان امیر بایف نیز بیان کرد: دومین بار است که به ایران می آیم اولین بار ۱۰ سال پیش به عنوان داور در جشنواره فیلم کودک حضور داشتم. من به سینما علاقه زیادی دارم و از نظر من این جشنواره خیلی خوب برگزار شده است و فیلم‌هایی که در بخش جلوه‌گاه شرق دیدم را دوست داشتم.

 

نجیب عیاد نیز تاکید کرد: من ایران و فیلم های ایران را بسیار دوست دارم. این جشنواره بسیار مهم است و من توانستم با سینماهای جدیدی آشنا شوم.

 

حمیده عمرووا نیز ادامه داد: بسیار خوشحالم که در این جشنواره حضور دارم. تا امروز فیلم های بزرگ سینمای ایران را مشاهده کرده ام. سینمای ایران تنها کشوری است که اینقدر رشد کرده است و طبیعی است که نفوذ جشنواره فیلم فجر بسیار زیاد شده است.

 

کمال تبریزی نیز توضیح داد: همه داوران این بخش آسیایی‌اند و به نوعی فرهنگ و آداب آنان بهم نزدیک است. نزدیک بودن افراد به لحاظ نوع نگاه و سلیقه برایم عجیب و حیرت‌آور بود. زمانی که فیلم‌ها را می‌دیدیم هیچ صحبتی با هم نکردیم در جلسه ابتدایی و انتهایی که با هم داشتیم  به راحتی توانستیم به نتیجه مطلوب برسیم. این نشان دهنده این است که همه دنیا و فرهنگ‌ها در حال نزدیک شدن به همدیگر هستند. امیدوارم تمام جشنواره ها بتوانند این نزدیکی نگاه ها را بوجودو آاورند تا مانع جنگ ها شوند.

 

در ادامه این نشست داوران بخش بین المذاهب میکال لوگان٬ کاتیا مالاتستا و حجت‌الله ایوبی روی صحنه آمدند.

 

لوگان در سخنانی گفت: من در لهستان فیلم شناسی تدریس می کنم، این اولین فرصت برای من بود که در یک کشور اسلامی حضور داشته باشم، ما ۱۱ فیلم بسیار مهم دیدیم که حداقل ۳ تا از آنها بسیار زیبا بود که می توانند در جذب مخاطب موفق باشند.

 

ماتستا نیز بیان کرد: من سال ها است که سینمای ایران را دوست دارم این اولین بار بود که در یک جشنواره داور بین المذاهب بودم ‌و می دانم این جایزه اهمیت بسیاری در شرایط امروز دنیا دارد. به برگزارکنندگان جشنواره به دلیل این برنامه ریزی دقیق برای نمایش های آثار مختلف با نگاه های مختلف تبریک می گویم. اهدای این جایزه تجربه بسیار لذت بخش بود چرا که داوران این بخش از ادیان مختلف و فرهنگ های مختلف بودند.

 

وی تاکید کرد: فیلم های متنوعی از کشورهای مختلف بود که همه آنها دارای قصه های انسانی و با شرایط معنوی بود.

لوگان نیز ادامه داد: برخی از فیلم های این بخش درباره جنگ بود که به خوبی می توانستیم ارزش های انسانی را در آن ببینیم.

 

نشست داوران سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با سخنان داوران بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت) ادامه پیدا کرد.

 

فلوریان گالنبر گر٬ جسیکا وودورث٬ لخ مایوسکی٬ میکو هارادا٬ اوبرتو پازولینی٬ فاطمه معتمدآریا و رسول صدرعاملی داوران این بخش هستند

 

پازولینی گفت: کار داور گاهی مفرح و گاهی کسل کننده است اما در ایران برای من مفید بود چرا که فیلم های بسیار قوی بودند و بسیاری از فیلم ها حق دارند که جایزه بگیرند. از تفاوت نظر بین داوران در این بخش لذت بردم و بحث درباره نگاه دیگر داوران برای من بسیار  جذاب بود.

 

مایوفسکی دیگر داور جشنواره هم توضیح داد: خوشحالم که حضور در ایران را قبول کردم و خیلی ناراحتم که اینقدر زود می روم. خیلی از این تجربه کاری و همکاری با داوران راضی هستم و از حضور معتمدآریا که مثل یک فرشته کنار ما بود تشکر می کنم.

 

صدرعاملی نیز بیان کرد: ۱۵ فیلمی که دیدیم ۱۵ فیلم متفاوت از کشورهای مختلف بود. ما در جلسات طولانی که با داورها داشتیم، در نهایت توانستیم به نظر مشترکی برسیم و نتیجه نهایی در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود.

 

معتمدآریا نیز گفت: از نگاه من هیچ خوشبختی بالاتر از این نیست که با انسان های خردمند سر و کار داشته باشیم و در بخشی که من حضور داشتم همه افراد خردمندی هستند. وقتی به کارهای بزرگ ساده نگاه می کنیم نتیجه بهتری می گیریم و ما نیز در این بخش چنین کاری کردیم. هرکدام از این فیلم ها می توانست برای خود برنده باشد اما مهمترین چیز در گروه ما این بود که با تمام تفاوت هایی که داشتیم یک نگاه را به زیبایی فرهنگ انسان و سینما داشتیم و همین باعث شد که به اتفاق نظر برسیم و خیلی خوشحالم که برای اولین بار در ایران به عنوان یک داور رسما فعالیت کردم و خوشحالم این اتفاق در این جشنواره رخ داده است. امیدوارم این سینما همیشه شادی به همراه آورد.

 

وی افزود: همانطور که دوستان دیگر هم گفتند، هر کدام از این فیلم ها می‌توانست برای خودشان یک برنده باشد اما آن چیزی که بیشتر از هر نکته‌ای برای گروه هفت نفره ما اهمیت داشت این بود که ما در سنین، فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف یک مدل به آنها نگاه می کردیم، به فرهنگ، سینما، انسانیت و زیبایی. همین باعث شد که خیلی سریع با یکدیگر٬ هم نظر شویم و فیلم‌ها را با اشتیاق نگاه کنیم.

 

امیر اسفندریاری معاون امور بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر و مسئول جلسه در پاسخ به این سوال‌ که معیارهای داروی در جشنواره جهانی چیست، گفت: سینمای ما پارامترهای مشخصی برای خودش دارد و به انسانیت می‌پردازد و به دور از بدون خشونت است. سینمای ما را در دنیا به این شکل به جا می‌آورند و همین نگاه انسانی در جشنواره نیز وجود دارد.

 

او ادامه داد: جشنواره توجه ویژه‌ای به سینمای منطقه دارد و این نگاه را در بخش دارالفنون دیدیدم. پشتوانه سینمای ایران فرهنگ آن است. اتفاقی که در جشنواره جهانی فجر افتاده و در فستیوال‌های دیگر چنین اتفاقی نیفتاده، این است که تعداد زیادی از مهمان‌های ما روسای جشنواره‌ها، برنامه‌ریزها و خریداران خارجی هستند که برای تماشای فیلم‌های ایرانی آمده‌اند. معیار یک جشنواره نوع انتخاب داورها و فیلم‌هایش است، اما به نگاه و داوری آن‌ها کاری ندارد. اگر فیلم‌ها را ببینید سیاست جشنواره را نیز خواهید دانست.

 

نشست خبری داوران جشنواره جهانی فیلم فجر با داوری بخش نتپک ادامه یافت.

 

رولاندو تولنتینو داور فیلیپینی این بخش گفت: از برگزارکنندگان جشنواره بسیار ممنون هستم. این اولین باری است که در ایران هستم. فضای تهران برایم بسیار متفاوت بود. جایزه نتپک برای ارتقای فیلم های آسیاست. ما ۱۰ فیلم ایرانی دیدیم و جایزه را به یکی از آنها اهدا خواهیم کرد. این فیلم‌ها به خاطر تنوع و موضوعاتی که داشتند ما را شگفت زده کردند. در نهایت هیات داوران از استرالیا و فیلیپین و ایران روی یک فیلم به توافق رسیدند که عنوان آن را امشب به شما می‌گوییم.

 

فاطمه معتمدآریا از اعضای نتپک در توضیح این بخش گفت: امسال بیستمین سالی است که از افتتاح نتپک می‌گذرد، این بخش را آرونا واسادوف هندی پس از این‌که متوجه شد فیلم‌های آسیایی در دنیا مخاطب دارند، افتتاح کرد. به این ترتیب فیلم‌های آسیایی در کشورهایی مثل آمریکا و هندوستان به نمایش درآمد و این نمایش‌ها گسترش پیدا کرد. همچنین جایزه‌ای را برای یک فیلم آسیایی در نظر گرفتند.

 

او ادامه داد: نتپک در این سال‌ها چاپ کتاب، برگزاری سمینارهایی با موضوع سینمای آسیا و نمایش آثار را در دستور کار داشته و کاملا مستقل اداره می‌شود. بقای نتپک به حق عضویت هایی است که اعضای آن  پرداخت می‌کنند.

 

 

 

 

 

  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش