یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
۱۷:۵۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۶۱۲۳
فستیوال ها و جشنواره های هنری

بحران فهم کودک بحران مخاطب

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان

در نشستی که برگزار شد نسبت خانواده و سینما، فرهنگ کودک و کودکانه‌شدن فرهنگ مورد بررسی قرار گرفت مدت مدیدی است که تاثیرهای مثبت و منفی مدیوم سینما بر شئونات مختلف زندگی انسان روشن شده است. آنها که هنر را راهی برای زندگی بهتر آدمیان می‌دانند، بعد از شدت گرفتن چنین نگاهی دست به کار شدند تا از ظرفیت‌های لازم این هنر پرطرفدار برای بهبود وضع زندگی انسان استفاده کنند. در ادامه جشنواره‌های مختلفی به راه افتادند و هر یک به نوعی سعی داشتند دست‌کم در بادی امر مفاهیم ژرفی را جست‌وجو کنند و با دسته‌بندی فیلم‌ها در ژانرها و حوزه‌های مختلف نگاهی دقیق‌تر به تولیدات سینمایی داشته باشند. کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست. در ایران ما جشنواره‌ای سینمایی در حوزه کودک برگزار می‌شود که هم جشنواره مهمی است، هم مورد توجه بسیاری از اهل سینما و دوستداران این هنر قرار دارد. یک ماه مانده به آغاز سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوانان کم‌کم بحث در مورد جوانب گوناگون این سینما شدت می‌گیرد؛ و برای مدت کوتاهی در ‌سال فیلم‌های کودک از حاشیه بحث‌ها به متن سینمای کشور کشیده می‌شود. برگزاری نشست‌های تخصصی یکی از کارهای مهم صورت‌گرفته در جشنواره سی‌ام است که این بار با موضوع «نسبت خانواده با سینمای کودکان و نوجوانان؛ فرهنگ کودک و کودکانه‌شدن فرهنگ» برگزار شده است. فرهنگسرای رسانه در برنامه‌ای که اجرای آن را محمدرضا مقدسیان به عهده داشت میزبان نشستی با این موضوع بود که محمد علی طالبی (نویسنده و فیلمساز)، دکتر نعمت‌الله فاضلی (انسان‌شناس) و سیدرضا صائمی منتقد سینما در آن حضور داشتند. «شهروند» از این نشست گزارشی اختصاصی تهیه کرده که خواندنش می‌تواند نکات جالب مطرح‌شده را در اختیار خوانندگان روزنامه قرار دهد.

 

فرهنگ در مسیر کودکانه‌شدن

در ابتدای این نشست مقدسیان ضمن خیرمقدم به حضار عنوان کرد: در این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان طبق مذاکراتی که با علیرضا رضاداد، دبیر جشنواره و سید احد میکاییل‌زاده، مدیر ارتباطات رسانه‌ای جشنواره داشتیم به این نتیجه رسیدیم که یک حلقه مفقوده‌ای در سینما و به‌طور ویژه در سینمای کودک و نوجوان وجود دارد و آن ارتباط سینما و سینماگر با بدنه پژوهشی و دانشگاهی است، به همین جهت بنا شد سلسله نشست‌هایی این‌چنینی را با حضور فیلمسازها، اساتید دانشگاه و پژوهشگران حوزه سینما و مباحث علوم انسانی برگزار کنیم تا بتوانیم جریانی را ایجاد کنیم که این ارتباط خیلی روان‌تر و شیواتر بین سینماگران و اساتید شکل بگیرد تا فیلمنامه‌هایی منطبق با واقعیت با مبنای علمی قابل دفاع نوشته شود و درنهایت آثاری بر این مبنا ساخته شود. مبحث اصلی جلسه امروز را استاد مدعو، نعمت‌الله فاضلی آغاز می‌کنند و باقی مباحث پیرامون این موضوع می‌گذرد.

 

نعمت‌الله فاضلی درخصوص موضوع «تولدِ کودکی در ایران و کودکانه‌شدن فرهنگ ایرانی» گفت: من می‌خواهم در خصوص جایگاه کودک در ایران یک صورت‌بندی نظری داشته باشم. منظور از کودکانه‌شدن فرهنگ ایرانی این است که نوعی تحول ساختاری در کلیت فرهنگ امروز جامعه ما در حال شکل‌گیری است؛ به گونه‌ای که این تحول در مسیری قرار گرفته که کلیت ساختار و نظم اجتماعی جامعه امروز حول مفهوم فرزندی و کودکی می‌چرخد. این ویژگی جامعه ایران امروز را هم از گذشته خودش و هم از تمامی جوامع دیگر متمایز می‌کند. به همین دلیل استدلال من ارایه یک نظریه یا دیدگاهی است، برای فهم جامعه ما حول مفهوم کودکی و تحولاتی که این کودکی در جامعه ما ایجاد می‌کند. برای توضیح این تئوری و دیدگاه چند کار لازم و ضروری است؛ کار اول آشنایی‌زدایی از مقوله کودکی در ساختار خانواده، نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است. کار دوم ارایه یک تبیین مبنی بر چرایی و چگونگی این اتفاق است و کار سوم ارایه یک مطالعه تطبیقی است برای این‌که نشان دهم این ویژگی مخصوص جامعه ایران است. این دیدگاه و شناخت مسأله کودکانه‌شدن فرهنگ ایرانی، می‌تواند به دوربین‌های ما در ایجاد فهم تصویری از یک تحول کیفی در ساختار معنایی جامعه کمک کند، چون تا به ‌حال برداشت دوربین‌ها از کودکی در ایران این‌گونه نبوده یا از زوایای آسیب‌شناسانه و تحت‌تاثیر گفتمان حقوق کودک به مبحث کودکان پرداخته‌اند و یا تصویری رمانتیک در چارچوب تخیل فرهنگ کهن ایرانی را به ترسیم کشیده‌اند. فاضلی گفت: آنچه تا الان درباره جامعه ما گفته شده این است که جامعه ایران یک جامعه پدر سالار است، ولی امروز می‌بینیم که نهاد کودکی درحال گرفتن جای نهاد پدری است و این اتفاق منحصرا در ایران اتفاق می‌افتد و این یک پدیده ایرانی معاصر است و حتی با گذشته ایران نیز نسبت ندارد. آنچه درحال حاضر تمام جامعه ما را هدایت می‌کند، مفهوم فرزندی است. این جریان درحال ظهور تمامی نظام‌های ایران ازجمله نظام سینمایی که نظام بازنمایی است، در بر گرفته که به نام کودک‌سالاری شناخته می‌شود و اتفاقا این اصطلاح برآمده از فرهنگ عامه جامعه ایرانی است و مختصات بومی همین کشور را دارد و هیچ مابه‌ازایی در هیچ‌یک از جوامع دیگر جهان ندارد.

 

نعمت‌الله فاضلی: نظریه «جامعه درحال گذار» عوامانه شده است

انسان‌شناس مطرح ایرانی درخصوص انتظام اجتماعی بیان کرد: بسیاری از متخصصین معتقدند که ایران دچار آشفتگی است و اتفاقا استدلالشان مسائل و مشکلات خانوادگی در ایران همچون طلاق، اعتیاد و ناهنجاری است. بعضی‌ها هم سخن از استبداد در فرهنگ ایرانی و یا بدقوارگی و آنومیک بودن در این فرهنگ سخن می‌گویند؛ نظریه‌های مختلفی که هیچ‌کدام از آنها از وجود جامع در ایران حرف نمی‌زنند و در خوشبینانه‌ترین حالت از بدقوارگی صحبت می‌کنند. نظریه دیگری که خیلی عوامانه شده، نظریه «جامعه درحال گذار» است که در حقیقت یک حرف یاوه و متاسفانه بسیار رایج است. اگر ما کلمه «گذار» را یک فرآیند تاریخی بدانیم باید بگوییم که ما ملتی هستیم که از تاریخ به بیرون پرتاب شده‌ایم و اکنون در دوران بی نظمی به سر می‌بریم که این گفته حرفی عبث و بی‌محتوا است، اما متاسفانه اغلب حرف‌های بی‌محتوا خیلی زود در جامعه رایج می‌شود.

 

او افزود: چطور ممکن است جامعه‌ای صد‌سال در مرحله گذار بماند! چون ملت دارای یک منطق عملی و اجتماعی است که منطبق بر آنها زیست می‌کند و این روزها نظمی در جامعه حاکم است که این نظم دیگر پدرسالاری نیست.

فاضلی در ادامه درباره پدرسالاری گفت: پدرسالاری یعنی یک اراده مطلق پدری هدایت‌کننده تمام ساختارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد. پدرسالاری به این معناست که معنا در جامعه و خانواده حول نهاد پدری، نه پدر و نه مرد، تعریف می‌شد. پدرسالاری یعنی حاکمیت اراده مطلق پدری بر کلیت جامعه و خانواده اجرای این حاکمیت را برعهده دارد. در نظام پدرسالاری اقتصاد خانواده به گونه‌ای است که نه‌تنها زنان، بلکه فرزندان هم در خدمت تولید و انباشت سرمایه برای پدر هستند. در این ساختار پدر حکم عامل را در جامعه دارد و مالکیت خانه و خانواده مختص پدر است و تمامی اعضای خانواده حکم ابزارهای تولید را برای پدر دارند به این معنا که فرزند دریافت‌کننده خدمات نیست بلکه ارایه‌کننده خدمات برای پدر هستند و دقیقا به همین دلیل است که فرزند پسر اهمیت زیادی دارد چون پسر با یادگیری مهارت‌ها به اقتصاد خانواده کمک می‌کند و شیوه‌های تعلیم و تربیت به گونه‌ای است که او بتواند یک فرزند مطیع و فرمانبری باشد که از پدر به‌عنوان مدیر اقتصاد خانواده اطاعت کند.

 

این ساختاری بود که سال‌های پیش در ایرانحکم فرما بود و طبق این ساختار قدرت برای مرد بود و تنبیه زن و فرزند بلامانع است و پدر به‌عنوان مدیر اقتصادی خانه حق دارد هر جا لازم باشد برای وادار کردن زن و فرزند برای انجام کار تولیدی از تنبیه استفاده کند. در این ساختار رابطه از بالا به پایین است و کسی که به‌عنوان سکان‌دار نهاد پدری است، امرهای خودش را ابلاغ می‌کند. این جایگاه به لحاظ مکانی نیز حاکم است و شاهد بودیم که جایگاه بالای خانه برای پدر خانه بود و فضای خانه براساس نهاد پدری شکل می‌گرفت، فرزندان سهمی نداشتند؛ اندرونی حریم پدری بود و زن به‌عنوان بخشی از دارایی خصوصی پدر در آن‌جا نگهداری می‌شد.

 

او افزود: در حوزه معنایی نیز همین‌زور بود، شیوه خوانش و تفسیر ارزش‌های دینی متناسب با پدری بود و ادبیات به گونه‌ای خوانش می‌شد که با ارزش‌های پدری سازگار بود. شاهنامه مهم بود، چون داستان پهلوانی بود و داستان پهلوانی نبرد ماهیچه‌های مردانه بود با مفاهیم اخلاق جوانمردی و فتوت و روحیه‌های مردانه هم درآمیخته می‌شد. شاعران مرد مهم بودند و در حافظه‌ها می‌ماندند. حافظه‌های خانواده و جامعه حول حافظه‌های مردانه سامان می‌گرفت. اساسا آیین‌ها در نهاد خانواده بر مبنای تثبیت نهاد پدری بود.

 

فاضلی عنوان کرد: اما امروز با فروپاشی این مفهوم رو‌به‌رو هستیم و می‌بینیم که فرزندی جای نهاد پدری را گرفته است و امروزه همه چیز به ارزش‌های فرزند ختم می‌شود، برای مثال از شغل پدر گرفته تا محل زندگی فرزند و حتی ضمانت تداوم زندگی خانوادگی در ایران عشق نیست، بلکه فرزند است. فرزند شکل‌دهنده واژگان، زبان، شیوه صحبت کردن و مفاهیم و تعیین‌کننده لحن خانواده است و حتی اقتصاد خانواده برای اولین‌بار در تاریخ ایران و تاریخ دنیا حول فرزند سامان می‌یابد، به این شکل که تا چهل‌سال پیش کودک در خانواده کار می‌کرد و کار کردن کودک، «تربیت» نام می‌گرفت و او را نیروی کار کوچک در نظر می‌گرفتند و الگوهای تربیتی ما بر مبنای نیروی کار کوچک بود.

 کودک در گذشته کار می‌کرد بی آن‌که چیزی دریافت کند و حتی غذایش به اندازه‌ای بود که نمیرد، چون اغلب کودکان در گذشته می‌مردند، اما الان این‌گونه نیست و مفهومی جدید به نام مهر مادری شکل گرفته که یک پدیده جدید است. الان فرزندی معکوس است و بیش از هشتاد‌درصد از درآمدها و دارایی‌های خانواده متعلق و مختص فرزند است و مادران امروزی از طریق فرزندان روابط قدرت، را تعدیل، دستکاری و کنترل می‌کنند. امروزه مادر مهم‌ترین تمهید اجتماعی که در قبال پدر به کار می‌گیرد این است که «تو یک پدری، مسئولیت پدری‌ات را فراموش نکن» و از این طریق اموال و موقعیت اجتماعی پدر رامدیریت می‌کند.

 

استراتژی زنان برای دگرگونی ساختار قدرت

فاضلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعدیل و تنظیم روابط قدرت در خانواده از طریق فرزند یک انقلاب همه‌جانبه در تاریخ ما است؛ به این معنا که زنان توانسته‌اند از برخی قابلیت‌های ساختاری در فرهنگ ایرانی استفاده کنند و فرزند را به‌عنوان یک عامل اجتماعی برای دگرگونی ساختاری قدرت به خدمت بگیرند. تبدیل فرزند به یک ارزش اجتماعی مطلق پدیده معاصر ماست و در هیچ جای دیگر دنیا دیده نمی‌شود. مادر از این ارزش اجتماعی کمک می‌گیرد تا جایگاه پدر را تنظیم کند، به نوعی که روابط قدرت کمتر به سوی روابط سلطه گرایش پیدا کند. شرایط با کمک فرزند و نهاد فرزندی به نفع تعدیل روابط قدرت در جامعه ایران تغییر می‌کند و مادران موفق می‌شوند از طریق روابط فرزندی جامعه را به سوی جامعه معتدل‌تری تغییر دهند. این روزها نهاد پدری درحال پوست‌اندازی است و طلاق، سن بالای ازدواج و اعتیاد ازجمله هزینه‌های این اتفاق است.

 

این انسان‌شناس گفت: در جامعه غرب فردگرایی حرف اول را می‌زند و حاکمیت از آن خود است، درحالی‌که در جامعه ایرانی ساختار احساسات همچنان اجتماع‌گرا و کل‌گراست و هنوز مفهوم «من» و فردیت مطلق در ایران ظهور نکرده و آن چیزی که ظاهر شده شکل تازه‌ای از اجتماع‌گرایی در ایران حول مفهوم فرزندی است. یعنی هنوز در جامعه ایران مادرها حاضرند برای فرزندان خود فداکاری کنند و از فردیت خودشان چشم بپوشند. مردان هم تحت فشار نهاد فرزندی از بخش عظیمی از فردیت‌های خود دست می‌کشند و همان‌گونه که زن به خاطر فرزند در یک رابطه طلاق عاطفی می‌ماند، مردها هم شرایط دشواری را در خانه تحمل می‌کنند و می‌مانند، درحالی‌که در اروپا این‌گونه نیست و پدر و مادرها از فردیت و استقلال خود برای فرزندان نمی‌گذرند.

 

فاضلی عنوان کرد: درواقع جامعه غربی در ساخت اجتماعی خود حاضر نیست به نحو جدی برای فرزندی سرمایه‌گذاری کند. سرمایه‌گذاری‌هایش ابزاری است، یعنی بچه‌ها متناسب با بازار آموزش می‌بینند و فرزندی ارزش وجودی ندارد. البته در جامعه غرب نظام حقوقی و قانون سیستم را به سمتی می‌برد که عدم رعایت حقوق کودک جرم است، اما این بدان معنا نیست که نظام اجتماعی این کار را می‌کند، درحالی‌که این اتفاق در جامعه ایران برعکس است، ترجیح اجتماعی ایرانی‌ها فرزند است.

 

 این انسان‌شناس گفت: تحقیقات نشان می‌دهد در ایران خانواده‌هایی که در مراحل پیشرفته‌تری از مدرنیته متاخر و بیشتر تحت‌ تاثیر ارزش‌های امروزی هستند، دارند مشابه اروپایی‌ها می‌شوند و فردیتشان را به فرزند ترجیح می‌دهند و طبقات متوسط جامعه در جامعه‌های کمتر توسعه‌یافته، بیشترین حد سرمایه‌گذاری را برای فرزندان دارند. در مناطق کمتر توسعه‌یافته این‌چنینی نهاد فرزندی از دو منبع تغذیه می‌کند که یکی از این منابع سنت، دین، ادبیات و فهم تاریخی ایرانی‌ها از مقوله فرزندی است و دیگری درخصوص شرایط اقتصادی و مادی کودک است و گویی جامعه ایران منتظر فرصتی بود که مقوله ساختاری ذهنی خود را تحقق ببخشد تا با فراهم شدن شرایط فرزند بتواند هدایت‌کننده شرایط باشد. خانواده‌های ما از نان شب می‌زنند تا فرزندشان درس بخواند. حتی سخت‌ترین وجه سنت ما که دختران بود به سادگی فرو ریخته است و این‌که دختران اجازه تحصیل، کار و زندگی مستقل نداشتند، سخت‌ترین نقطه منجمد فرهنگ ما بود اما به طرز عجیبی طی ١٠٠سال اخیر دود شده و به هوا رفته است و شما می‌بینید که به ندرت ممکن است دختر خانواده‌ای در دانشگاهی در شهری دور قبول شود و خانواده با رفتن او مخالفت کند.

 

نهاد فرزندی؛ راهی پیش روی دختران

فاضلی ادامه داد: آنچه به دختران ما کمک می‌کند نهاد فرزندی است و حالا پدر و مادرها از لباس و غذا و زندگی‌شان می‌گذرند تا فرزندشان درس بخواند. فرزند که قبلا منبع درآمد بود، حالا صندوق سرمایه‌گذاری است. این ایده که فرزندان آینده ما هستند، ایده‌ای کاملا جدید است اما به قدری عمومی شده که گویی در تمام تاریخ، ما این‌گونه فکر می‌کردیم. مفهوم زمان حول فرزندی تعریف می‌شود، آینده یعنی آینده فرزندان ما و مفهوم «نسل» و «میراث» چیزهایی است که در گذشته وجود نداشت. امروزه المان‌های داخل منازل همچون عکس دیگر متعلق به پدران نیست و از همان بدو تولد در و دیوار خانه‌ها پر از عکس فرزند است، یعنی آماده باشید حاکم جدید می‌خواهد بر تخت بنشیند.

 

امروزه فردیت ایرانی حول مفهوم فرزند تعریف می‌شود و مادر و پدر تحت مدیریت فرزند هستند و الگوهای رفتاری آنها توسط فرزند مدیریت می‌شود.  این انسان‌شناس درخصوص چرایی این تغییر و چگونگی ایجاد فرزندسالاری گفت: مسأله اول تحول در اقتصاد جامعه بود که توسعه اقتصاد صنعتی و کاهش اهمیت بدن و ماهیچه در تولید اقتصادی ازجمله عواملی بود که باعث شد دیگر کودک نقش تولیدی را در جامعه ایفا نکند و عبور جامعه از یک جامعه کمیابی به یک جامعه وفور فرصتی ایجاد کرد تا این پدیده شکل بگیرد. عامل دوم گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و فناوری‌های تولید و انتشار آگاهی است که باعث می‌شود خانواده در معرض یک گفت‌وگوی جهانی قرار بگیرد و بازاندیشی در زندگی اجتماعی امکان‌پذیر شد. نکته سوم تحول نظام پدرسالاری به فرزندسالاری در جامعه ایران تحت‌ تاثیر شدید ارزش‌های تاریخی و فرهنگی ما بوده است و جامعه ما به لحاظ ذهنی آماده بود که به جایگاه فرزندی بها دهد و مبانی آن آماده شده بود. نکته چهارم زنان بودند. در رژیم پدرسالاری یک بی‌عدالتی وجود داشت که زنان مدعی آن و منتظر فرصت مناسبی بودند که این رژیم را ساقط کنند. در شرایط جدید این فرصت به زنان داده شد که بتوانند از طریق نهاد مادری رژیم پیشین را به چالش بکشند و آن را واژگون کنند.

 

عامل دیگر گسترش دانش و علوم است. ورود گسترده زنان به دانشگاه‌ها و آشنایی آنها با علوم اجتماعی جدید به زنان جامعه ما بینش و تفکری می‌دهد که آنها را به یک بازاندیشی جدی دعوت می‌کند و نوعی منطق و استدلال در اختیارشان قرار می‌دهد که با کمک آن بتوانند در مواجهه با نهاد پدرسالاری با استدلال‌های محکمی از موضع فرزندی دفاع کنند و از پدر می‌خواهند که تمام وقت و پول خود را صرف کودک کند. مادران از علم به‌عنوان یک امکان برای تغییر استفاده می‌کنند. آخرین عامل هنر است که یکی از عوامل اصلی در این تغییر قدرت بوده است. در ابتدا ادبیات کودک و نوجوان در این امر موثر بود، پس از آن برنامه کودک و نوجوان در تلویزیون و رادیو و در ادامه سینما وارد این ماجرا شده است. بنابراین تغییر رژیم از پدرسالاری به فرزندسالاری مسأله بازنمایی فرزند و نقش او در تحولات بسیار تعیین‌کننده است.

 

محمدعلی طالبی: بازتاب ارتباط با بچه‌ها در فیلم

در ادامه این نشست نوبت به محمدعلی طالبی رسید تا به‌عنوان یک فیلمساز از نگاه خودش به ارتباط میان پژوهشگران و فیلمسازان بپردازد. او گفت: اگر یک ارتباط متقابل میان فیلمسازان و پژوهندگان شکل بگیرد، محتوای آثار سینمایی مبتنی بر تحقیقات بوده و درجه کیفی آن افزایش می‌یابد.

 

طالبی عنوان کرد: من به‌طور طبیعی با پیرامونم و رفتاری که با بچه‌ها می‌شود ارتباط داشتم و آنها را در فیلم‌هایم بازتاب دادم. از ابتدا اعتقاد داشتم یک جامعه زمانی می‌تواند موفق و سالم باشد که بتواند از نیروهای انسانی خود استفاده کند. شاید بتوان گفت درآمدی که نیروی انسانی ما دارد بسیار بیشتر از درآمد ما از نفت است و این به تربیت بچه‌ها از کودکی و نوجوانی بازمی‌گردد. او ادامه داد: ما در ابتدای زندگی خودمان با انقلاب مواجه شدیم که تمام نوجوانی و جوانی ما تحت‌تأثیر قرار گرفت. بعد از انقلاب هم، جنگ درگرفت و کودکی کودکان آن زمان را تحت‌تأثیر قرار داد. من در آن زمان «گل پامچال» را ساختم که دقیقا هدفمند بود و می‌خواستم به این مفهوم بپردازم که جنگ چه آسیب‌هایی به کودکان می‌زند. من در فیلم «چکمه» به کمبودهای کودکان، در فیلم «کیسه برنج» به بازی و سرگرمی کودکان، در فیلم «تو آزادی» به بزهکاری و مسائلی از این دست و نهایتا در فیلم «پایان رویاها» نیز به همین مفاهیم خانواده پرداختم؛ یعنی ما تلاش‌های خودمان را کرده‌ایم اما متاسفانه نه تحقیقات دانشگاهی در اختیار ما قرار می‌گیرد و نه فیلم‌های ما توسط اساتید دانشگاه دیده می‌شود. من و دوستانم بیش از ٤٠٠ فیلم در این زمینه‌ها ساخته‌ایم اما دیده نمی‌شود. طالبی با اشاره به این‌که ممکن است در خانواده فرزندسالاری باشد ولی خوراک فرهنگی کودک به درستی شناسایی نمی‌شود، گفت: من به شخصه در راستای پیوند سینمای کودک و مباحث پژوهشی در زمینه کودک تلاش کرده‌ام، ولی به‌طورکلی این ارتباط قطع است، فیلم‌های ما براساس کارهای پژوهشی ساخته نمی‌شود و مقصر این اتفاق، هم هنرمندان هستند و هم دانشگاهیان زیرا ما از هم بی‌خبریم. دانشگاه باید فعالان این عرصه را چه در ادبیات و چه سینما شناسایی و حمایت کند زیرا این نوع سینما بازار ندارد و در دیگر کشورها نیز دولت این جنس سینما را حمایت می‌کند و می‌گوید که ما باید پنج فیلم در‌ سال برای کودکان بسازیم. این خیلی خوب است که در جامعه امروز ما پدر و مادرها تمام هستی خود را به پای کودکانشان می‌ریزند اما ارتباط متقابل سینما و دانشگاه به هدایت درست این مسأله می‌انجامد.

 

سیدرضا صائمی: وقتی کودکان از والدین جلوتر هستند

در بخشی از این نشست تخصصی، سید رضا صائمی درخصوص ارتباط و پیوند سینمای کودک و مبحث پژوهش در سینما گفت: ما سال‌هاست که از بحران مخاطب در سینمای کودک صحبت می‌کنیم، درحالی‌که فیلم‌های کودک موفق بسیاری داشته‌ایم. امروز ما بحران مخاطب نداریم بلکه بحران فهم کودک داریم؛ یکی از مسائل ما این است که کودکان‌مان جلوتر از والدین هستند و اکنون با پدیده‌ای به نام کودک رسانه‌ای شده مواجه هستیم.

 

او ادامه داد: دایره واژگان کودکان امروز اتفاقی جالب و جدید است و می‌توان گفت که فناوری‌های جدید کودکی جدید را خلق کرده، اما سینمای کودک ما در حد کودک دهه شصت باقی مانده است. و ما باید زبان کودک را بشناسیم و با نگاه کودک دیروز نمی‌توان کودک امروز را به سینما آورد و به نظر من باید کودک جدید و کودکی جدید را فهمید. فاضلی در پایان نشست گفت: تحول اجتماعی برای فرزندی ایجاد شده و در مجلس، صداوسیما و در ارگان‌های دیگر به کودک فکر می‌شود ولی چیزی که مهم است درک این نکته است که چگونه می‌توان هم‌افزایی را در این عرصه ایجاد کرد و دچار بحران نشد. نباید فکر کنیم که حاکمیت فرزند مدینه فاضله است بلکه فرزندان باید به گونه‌ای رشد کنند که والدین نیز از رشد خود بازنمانند.

 

 

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 19
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش