چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۲۳:۳۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۳۲۸۹
فستیوال ها و جشنواره های هنری

درخواست صدرعاملی از نیروی انتظامی اصفهان:

این زخم را درمان کنید

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره,صدرعاملی
رسول صدرعاملی کارگردان سینما در مراسم بزرگداشتش تقاضا کرد که نیروهای امنیتی و انتظامی یک بار دیگر اقتدار خود را نشان دهند و اسیدپاشان اصفهان را دستگیر کنند.

به گزارش  مهر، مراسم بزرگداشت رسول صدرعاملی کارگردان سینما عصر امروز ۱۳ تیرماه در سینما فلسطین اصفهان با حضور داریوش باباییان، علیرضا داوودنژاد، پگاه آهنگرانی، کیومرث پوراحمد، سید غلامرضا موسوی، انسیه شاه حسینی، سیروس الوند، سهیل موفق و ... با اجرای امیرشهاب رضویان برگزار شد.

 

رضویان گفت: من رسول صدرعالمی را از دوران جوانی که فیلم «خونبارش» را ساخت می‌شناسم و به نظرم فیلمساز درجه یکی است. رسول با فیلم «گل های داوودی» اولین فیلم ملودرام سینمای پس از انقلاب را ساخت.

 

رسول صدرعاملی در ابتدای این مراسم گفت: امروز که در این مراسم هستم یاد ۳۰ سال برگزاری جشنواره کودک افتادم که با چه رنجی این جشنواره شروع و با چه مسایلی دوره های ابتدایی آن برگزار شد، اما دست اندکاراران آن چنان با جان و دل کار می کردند که به مرور این جشنواره جای خود را باز کرد و امسال یک بار دیگر شکل تازه ای از بعد جهانی را پیدا کرده است.

 

وی افزود: می توانم بگویم که به هر فستیوال خارجی می رویم مهمانان آن فستیوال درباره جشنواره کودک اصفهان می پرسند و کنجکاو هستند که درباره آن اطلاعاتی بدست بیاورند.

 

صدرعاملی عنوان کرد: امروز در این مراسم دلم برای یک سری از فیلم ها تنگ شده زیرا در آن سال ها نحوه ساخت فیلم با حالا متفاوت بود. آن سال ها زیاد دور نیست اما فیلمنامه نوشتن، پروانه ساخت و پروانه نمایش گرفتن کار سختی بود و علیرغم رعبی که بین فیلمسازان و دست اندرکاران سازمان سینمایی وجود داشت همدلی زیادی بین ما بود که فکر می کردیم سینما به سمت خوبی می رود و به همین ترتیب سینما را بازیابی کردیم.

 

کارگردان «دختری با کفش های کتانی» اظهار کرد: در آن زمان عده ای از علمای ما سینما را دوست نداشتند و به آن اشکال می گرفتند و از نظر آنها سینما یک فعل حرام بود اما برخی دیگر از علما نیز به پای آن ایستادند و از آن حمایت کردند. جا دارد از مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی یادی کنیم که در این زمینه فعال بودند.

 

صدرعاملی بیان کرد: تمام سعی ما در آن زمان بر این بود که به مخاطب احترام بگذاریم هر چند توانمان اندک و ابزارمان محدود بود و رنج زیادی می بردیم، اما برایمان مهم بود که به مخاطبان احترام بگذاریم. با این وجود امروز نمی دانیم در سینما چه کسی به چه کسی احترام می گذارد و چه روندی پیش می رود. در واقع بسیاری از مسایل امروزه مخدوش شده است اما آن موقع برایمان مهم این بود که سینما را دوباره بازیابی کنیم.

 

وی در ادامه با اشاره به بازگشتن جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان به اصفهان بیان کرد: به شورای شهر جدید تبریک می گویم. برگزاری این جشنواره به کمک های شهردار این شهر یعنی آقای جمالی نژاد بستگی داشت و او سعی زیادی کرد که جشنواره را به اصفهان بازگرداند. به همین سبب از او تشکر می کنم و امیدوارم شورای شهر جدید اصفهان بتواند آغاز شکفتن دوباره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان را پاس بدارد و روز به روز این جشنواره بهتر برگزار شود.

 

ما در کشوری زندگی می کنیم که به آن روزگاری سرزمین شعر و ادبیات می گفتند اما حالا می توانیم بگوییم که این کشور سرزمین سینما است زیرا به هر حال در هر خانواده ای می توانیم چند نفر را پیدا کنیم که علاقه مند به سینما باشدکارگردان «من ترانه ۱۵ سال دارم» ادامه داد: ما در کشوری زندگی می کنیم که به آن روزگاری سرزمین شعر و ادبیات می گفتند اما حالا می توانیم بگوییم که این کشور سرزمین سینما است زیرا به هر حال در هر خانواده ای می توانیم چند نفر را پیدا کنیم که علاقه مند به سینما باشد. این را هم باید بگویم که برای سینماگر شدن تنها داشتن یک چهره یا استایل خود مناسب نیست بلکه آن شخص به معنای واقعی کلمه باید کاراکتر داشته باشد. به عبارتی آرتیستی موفق است که از خودش شناختی داشته باشد.

 

وی در پایان گفت: اصفهان شهر عزیزی برای مردم ایران و البته جهان است و غیر از خشکی زاینده رود، زخمی روی آن مانده است که بهتر است به آن اشاره کنم. از نیروهای امنیتی و انتظامی می خواهم که یک بار دیگر اقتدار خود را نشان دهند و افرادی را که در این شهر اقدام به اسیدپاشی کردند دستگیر کنند.

 

در ادامه وحید نیکخواه آزاد تهیه کننده فیلم های کودک عنوان کرد: خیلی از ما راهی را که در سینما باز شده بود ادامه دادیم اما رسول صدرعاملی در سینمای کودک و نوجوان راه جدیدی را باز کرد. او سه فیلم از سه دختر نوجوان ساخت و ضمن معرفی کردن بازیگرانی جدید به سینما به آنها آموخت که بدون تکیه به او بازیگران موفقی شوند. این را هم باید بگویم که آثار او هم در جشنواره و هم در نمایش عمومی موفق بودند و هر سه بازیگری که او به سینما معرفی کرد موفق شدند. در پایان باید بگویم من چیزهای زیادی از رسول صدرعاملی یاد گرفتم که مهمترین آن این بود که اگر ما فیلم می سازیم باید برای مردم بسازیم.

 

سپس کیومرث پوراحمد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما در ایران فیلمسازی به نام محمد بزرگ نیا داریم که همه فیلم هایش را روی دریا ساخته است. یک فیلسماز دیگر هم داریم که در مورد نوجوانان دختر فیلم ساخته که او رسول صدرعاملی است. حتی من که در زمینه فیلم های نوجوانان فعال بوده ام تاکنون اینگونه  فیلم نساخته ام.

 

در ادامه پگاه آهنگرانی عنوان کرد: اولین جشنواره ای که من در آن شرکت کردم و جایزه گرفتم جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان بود و تجربه عجیبی کسب کردم.

 

وی با اشاره به چگونگی انتخاب شدنش در فیلم سینمایی «دختری با کفش های کتانی» گفت: به یاد دارم که در سال ۷۷ خانواده ماه به همراه خانواده رسول صدرعاملی سفری به کیش داشتند که در آن سفر من هم بودم. در آن زمان شنیده بودم که رسول صدرعاملی برای فیلمش بدنبال بازیگر است. آقای صدرعاملی به من گفت که آیا دوست داری در فیلم من بازی کنی و به همین ترتیب من برای نقش آفرینی در فیلم «دختری با کفش های کتانی» انتخاب شدم.

 

در ادامه صحبت های پگاه آهنگرانی، رسول صدرعاملی در همین باره گفت: پگاه آهنگرانی به آن کاراکتری که در ذهن ما بود بسیار نزدیک بود. اصلا باید بگویم تقریبا تمام بازیگرانی که من به سینما معرفی کردم آن کاراکتری که در ابتدا در ذهنم بود، داشتند.

 

وی با اشاره به چگونگی حضور پسرش میلاد در فیلم «من ترانه ۱۵ سال دارم» نیز گفت: من علاقه ای به حضور میلاد در فیلمم نداشتم او نیز هیچگاه دوست نداشت که بازیگر شود اما در آن زمان حبیب رضایی و آقای تخت کشیان نامه ای به من نوشتند و از من خواستند که میلاد در فیلمم بازی کند.

 

سپس میلاد صدرعاملی در همین زمینه گفت: همه فکر می کنند که چون من پسر رسول صدرعاملی هستم توانستم در آن فیلم بازی کنم. حتی به یاد دارم که در آن زمان خواننده ای روی آنتن تلویزیون گفت که من این نقش را از او دزدیده ام.

 

میلاد صدرعاملی همچنین با اشاره به ساخت فیلم جدیدش گفت: بعد از ۲ سالی که روی فیلم جدیدم کار کردیم حالا به مرحله انتخاب بازیگر رسیده ایم و به زودی آن را می سازم. درباره بزرگداشت پدرم هم باید بگویم برگزاری بزرگداشت حس خوبی دارد اما نباید احساس پیری و پیشکسوت شدن را در فرد ایجاد کند چون پدر من به خودی خود این استعداد را دارد و ما همواره به او توصیه می کنیم که فیلم بسازد. به نظرم بچه های دهه ۷۰ و ۸۰ این حق را دارند که باز هم آثاری مانند «من ترانه ۱۵ سال دارم» را ببینند بنابراین باید چنین آثاری برای آنها ساخته شود.

 

پگاه آهنگرانی در ادامه گفت: می خواهم نکته ای را به عنوان مطلب پایانی بگویم. انسان ها در طول مسیری که طی می کنند و تا هنگامی که پیر می شوند تنها با ۵ نفر در زندگی شان مواجه می شوند که نقش بزرگی را ایفا کند و زندگی آنها را تغییر دهد بنابراین باید آن افراد را دقیق ببینند. برای من یکی از آن آدم ها رسول صدرعاملی بود. او تاثیر زیادی بر من گذاشت که تا پایان عمر متاثر از آن هستم.

 

در پایان مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان گفت: هنرمندان و اسطوره های زیادی در این کشور وجود دارند و من خوشحالم که در این چند روز میزبان چند تن از آنان بودم.

 

در پایان ضمن تجلیل از رسول صدرعاملی پوستر او توسط هنرمندان امضا شد.

 

 

 

 

 

  • 18
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش