دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
۱۸:۳۵ - ۱۲ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۳۳۴۴
فستیوال ها و جشنواره های هنری

عماد افروغ:

حق رسانه‌هاست که بپرسند فیلم‌های انصرافی پارسال چطور به جشنواره امسال راه یافته‌ اند؟

جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
عماد افروغ نماینده سابق مجلس و عضو پیشین شورای پروانه نمایش که سال گذشته در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر حضور داشت، درباره نحوه حضور دو فیلم «امپراتور جهنم» و «شعله ور» در جشنواره فجر امسال، توضیحات جالبی را به آی سینما می دهد.

به گزارش آی سینما، او می گوید که این دو فیلم سال گذشته به صورت کامل برای اعضای هیات انتخاب به نمایش درنیامدند اما با این وجود سوالاتی را در مورد قانونی بودن حضور این دو فیلم در جشنواره فجر امسال مطرح می‌کند.

 

عدم شفافیت و پاسخگویی مسئولین ارتباط مستقیم با اعتراضات اخیر دارد

عماد افروغ عضو هیات انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، در ابتدای این مصاحبه درباره عدم شفاف سازی اطلاعات و نحوه راه یابی دو فیلم «شعله ور» و «امپراتور جهنم» به جشنواره امسال به آی سینما گفت: « این سوال بسیار خوب و به جایی است که ممکن است برای برخی رسانه‌های سینمایی به وجود آمده باشد و ما که زمانی مسئولیتی در جشنواره فجر و جاهای دیگر داشتیم باید درباره این پرسش‌ها پاسخ قانع کننده بدهیم. به نظر من این روزها همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مسئولی هم به طور شفاف درباره اتفاقات اخیری که در حال رخ دادن است، پاسخ شفافی نمی‌دهد و باعث شده حوادث و اعتراض‌های اخیر به وجود آید. به نظر من عدم شفاف سازی و پاسخگو نبودن مسئولین، ارتباط مستقیم با حوادث این روزهای کشور دارد.»

 

«امپراتور جهنم» از نظر سینمایی و مضمونی قابل قبول نبود

این نماینده مجلس در ادامه این گونه به موضوع راه یابی فیلم «امپراتور جهنم» به جشنواره امسال ورود می‌کند و می‌گوید: «من پیش از این درباره «امپراتور جهنم» مواضع خود را اعلام کرده بودند. این فیلم سال گذشته به صورت ناقص برای هیات انتخاب جشنواره فجر به نمایش درآمد. اما همان نسخه‌ای که سال گذشته برای اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر اکران شد، از نظر فنی، حرفه‌ای و سینمایی چندان برای اعضا قابل قبول و تفسیر نبود و من نیز به مضمون این فیلم اشکالاتی را وارد کردم. زیرا در این فیلم به نقش آمریکا در به وجود آمدن گروه داعش اشاره نمی‌شود و داعش به عنوان یک پدیده غیرتمندانه و واکنشی معرفی شود.»

 

در «امپراتور جهنم» هیچ نشانی از نقش امریکا در به وجود آمدن داعش نیست

او درباره مضمون فیلم «امپراتور جهنم» ادامه می‌دهد: «داعش به عنوان یک پدیده نوظهور مورد حمایت مالی عربستان، امریکا و چند کشور دیگر قرار گرفت و حتی بسیاری از مقامات امریکایی به این موضوع اعتراف کردند، اما در «امپراتور جهنم» هیچ نشانی از نقش امریکا در به وجود آمدن داعش ندیدیم و حتی در این فیلم آدرس‌های غلطی به هم به مخاطب داده می‌شود و برای نشان دادن حمایت مالی برخی کشورها از این گروه، به جای دلار، تصاویر یورو به نمایش درمی‌آید.»

 

افروغ همچنین درباره وضعیت سال گذشته این فیلم سینمایی توضیح می‌دهد: « همان‌گونه که گفتم این فیلم را ما سال گذشته به طور ناقص تماشا کردیم و بعدها ادعاهایی از سوی عوامل فیلم مطرح شد که تا روز جشنواره نسخه کامل این فیلم آماده خواهد شد، ما هم آن زمان قبول کردیم به شرط این‌که نسخه این فیلم کامل شود و درباره به وجود آمدن گروه داعش نقش امریکا پررنگ شود، ما آن را برای حضور در بخش سودای سیمرغ معرفی خواهیم کرد. در ادامه ما همچنین تصمیم گرفتیم به طور وکالتی برخی از اعضای هیات انتخاب این فیلم‌ را ببینند و سپس درباره آن تصمیم گیری کنند. در پایان برخی از اعضای هیات انتخاب این فیلم را دیدند و تصمیم گرفتند که در بخش چشم انداز سینمای ایران (خارج مسابقه) به نمایش درآید که در نهایت عوامل این فیلم از حضور در بخش چشم انداز سینمای ایران انصراف دادند.»

 

چگونه یک فیلم انصرافی به جشنواره سال بعد راه می‌یابد؟

عماد افروغ که در این مصاحبه در مقام پاسخ دهنده قرار داشت، خود در ادامه چند سوال از مسئولان جشنواره امسال می‌پرسد و می‌گوید: « من خود چند سوال برایم به وجود آمده که این را باید مسئولان سازمان سینمایی و جشنواره امسال پاسخ دهند. یکی این است که اگر فیلمی سال گذشته توسط هیات انتخاب بازبینی شده و اعضای هیات انتخاب تصمیم گرفتند که آن در بخش چشم انداز به نمایش درآید، عوامل فیلم مذکور می‌توانند با انصراف خود از حضور در این بخش، سال آینده فیلم خود را به عنوان متقاضی در جشنواره فجر معرفی کنند؟ حال اگر فیلمی خود از حضور در بخش‌های مختلف جشنواره انصراف دهد، آیا مشمول انصرافی‌ها خواهد شد و سال بعد مجددا می تواند متقاضی حضور در جشنواره شود؟ با توجه به قوانین جشنواره فجر آیا انصراف و سپس حضور مجدد یک فیلم در جشنواره سال بعد آن امری قانونی است؟ به نظرم این سوالات را باید مدیران سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر امسال پاسخ دهند.»

 

«شعله ور» هم سال گذشته ناقص بود

او در پایان و درباره حضور فیلم «شعله ور» حمید نعمت الله در جشنواره امسال گفت: « من تنها چیزی که از فیلم «شعله ور» به یاد دارم این است که سال گذشته این فیلم هم به طور ناقص برای اعضای هیات انتخاب به نمایش درآمد و عوامل آن قول دادند با توجه به مشکلاتی که پیش روی آنها بود این فیلم را به جشنواره برسانند، زیرا آن فیلم نتوانسته بود برخی مسائل اولیه و حداقلی را از نظر کامل بودن فیلم داشته باشد، اما در نهایت زمانی که به بخش چشم انداز سینمای ایران راه یافت از حضور در جشنواره انصراف داد. در پایان باید بگویم که پرسش درباره موضوع‌هایی که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد حق رسانه‌ها است و مسئولین هم به طور جدی و شفاف باید پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران باشد.»

 

 

 

  • 19
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش