دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۸:۱۰ - ۱۶ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۴۳۸۱
فستیوال ها و جشنواره های هنری

اعتراض کارگردان پیشکسوت به جشنواره فجر: احترام ریش سفید من را نگه نداشتید

بهروز غریب‌پور,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
بهروز غریب‌پور در نشست فیلم سینمایی «اردک لی» به شرایط جشنواره فیلم فجر و نوع نگاهی که در سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، انتقاد کرد.

 مهر،نشست فیلم سینمایی «اردک لی»، امروز ۱۶ دی ماه با حضور بهروز غریب‌پور،  کارگردان این اثر و علی حضرتی، تهیه کننده برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست بهروز غریب‌پور عنوان کرد: «ما این فیلم را به موقع آماده و به دبیرخانه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ارایه کردیم اما در این نشست نمی‌خواهیم درباره قبول نشدن این فیلم در این جشنواره صحبت کنیم بلکه این امر به ما فرصتی داد که درباره فیلم سینمایی «اردک لی» به بحث بپردازیم.»

 

او افزود: «۲۵ سال پیش هنگامی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مدیر مرکز تئاتر عروسکی بودم، ملاقاتی با شخصی داشتم که فامیلی او اردک لی بود که این فامیلی برای من جالب بود، بنابراین از او درباره این موضوع سوال کردم. همین امر باعث شد تا فیلمنامه‌ای با همین عنوان بنویسم اما شرایط ساخت آن پیش نیامد تا اینکه با علی حضرتی آشنا شدم.»

 

غریب‌پور عنوان کرد: «دوری من از سینما ۱۶ سال طول کشید. همین امر سبب شد تا عده‌ای فکر کنند تا علاقه‌ای به ساخت فیلم ندارم در حالی که این‌طور نبود. در چنین شرایطی علی حضرتی شرایط ساخت این فیلم را محقق کرد تا آرزوی من برآورده شود.»

 

پس از صحبت‌های بهروز غریب پور، علی حضرتی عنوان کرد: «برخی راجع به سابقه کار من اطلاعات چندانی ندارند و به همین دلیل می‌گویند که من به یک باره تهیه کننده شدم اما این طور نیست. من چند سال سابقه مدیر صحنه و دستیار کارگردان بودن در حوزه تئاتر را دارم و چند فیلم سینمایی هم تهیه کردم.»

 

حضرتی با اشاره به این‌که این فیلم به سی و ششمین جشنواره ملی فجر راه پیدا نکرده است، بیان کرد: «اتفاقاتی که در چند روز اخیر افتاده باعث شده است که من با یک معادله چند وجهی مواجه شوم. سوال من این است که چه اتفاقی در بنیادهای سینمایی ما رخ می‌دهد که برخی یادشان می‌رود باید از محتوای آثار حمایت کنند. به هر حال بخش خصوصی هم به حداقل حمایت‎‌ها نیاز دارد اما گویا موضوعاتی مانند عشق، مهربانی و ... مورد توجه قرار نمی‌گیرند و تنها موضوعاتی مانند اعتیاد، اسیدپاشی و ... در خروجی جشنواره فیلم فجر دیده می‌شوند.»

این تهیه‌کننده عنوان کرد: «اسامی فیلم‌هایی که با بودجه‌های ارگانی در این دوره از جشنواره ساخته شده‌اند قابل توجه بود اما باید بگویم اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی فیلم فجر همان کسانی هستند که بودجه می‌دهند تا دیگران فیلم بسازند و آن‌ها در جشنواره بپذیرند.»

سپس غریب‌پور اظهار کرد: «من به دولت روحانی به شدت انتقاد دارم. این دولت عملا یک سازمان سینمایی دارد که نظارتی بر آن ندارد و نمی‌داند که این سازمان سینمایی چه جهت‌گیری‌ای دارد حتی شعارهای آقای روحانی با عمل او تطابق ندارد.»

او با اشاره به برچیده شدن مراسم فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: «در دوران وزارت علی جنتی و سیدرضا صالحی امیری دیدم که فرش قرمز بسیار مورد پذیرش افراد بود به‌طوری که قرار بود فرش قرمزی منقش به سیمرغ در سال آینده زیر پای هنرمندان پهن شود اما امسال این فرش برچیده شد و دلایل آن مشخص نیست در حالی که این مراسم چیزی جز شکوه، جلال و احترام نداشت. از همین موضوع می‌شود وضعیت جشنواره امسال را دید.»

 

این کارگردان تصریح کرد: «امسال آقایان گفتند که باید تنوع آثار داشته باشیم اما امسال می‌بینیم تنها برخی فیلم‌ها با موضوعاتی خاص در جشنواره حضور دارند. برای مثال «اردک لی» می‌توانست این تنوع را ایجاد کند زیرا درباره اقوام و فرهنگ ایرانی بود. جا دارد که بگویم من به دنبال جایزه نیستیم و نبوده‌ام اما امروز می‌بینیم که حضور نداشتن در جشنواره فیلم فجر جزو ارزش‌ها محسوب می‌شود.»

 

غریب‌پور با تاکید بر اینکه امسال تعداد آثار دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر زیاد است، توضیح داد: «با توجه به اینکه ارگان‌ها به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آمده‌اند، برخی در پی این هستند که بخش خصوصی را نابود کنند. جالب است که بگویم ما جشنواره فیلم «مقاومت» داریم و فیلم‌هایی که درباره دفاع مقدس هستند می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند اما اگر مساله، دفاع است باید بگویم که «اردک لی» دفاع از ناموس ملی است اما جشنواره، کوتاه نظرانی دارد که فکر می‌کنند اگر مین و خمپاره در یک فیلم وجود داشته باشد، آن فیلم یک اثر دفاع مقدسی است.»

 

او ادامه داد: «من می‌دانم که «اردک لی» راه خود را باز می‌کند چون من دغدغه فرهنگی داشتم و به رفتار مدرسان ایراد عمیق دارم. «اردک لی» در پی بیان همین مساله است اما در اینجا روی سخن من با آقای روحانی است که در شعار و عمل متفاوت عمل می‌کند. چطور شد در دوره جنتی و صالحی امیری جشنواره ضد ارزش بود اما حالا یک موضوع ارزشی است. من حاضرم درباره این موضوع با دوستان مناظره کنم.»

 

غریب‌پور با بیان اینکه برخی از فیلم‌ها هنوز آماده نشده‌اند، اظهار کرد: «من می‌دانم که برخی از فیلم‌ها هنوز به طور کامل آماده نشده‌اند حتی برخی از فیلمسازان تنها چند سکانس از اثر خود را به هیات انتخاب ارایه داده‌اند و همان فیلم‌ها در جشنواره پذیرفته شدند. در چنین شرایطی مسئولان، آیین نامه جشنواره را کجا قایم کردند؟»

 

او تصریح کرد: «من ۲ سال مدیر کاخ جشنواره بودم و می‌دانم که بسیاری از فیلم‌ها در نیم ساعت مانده به نمایش صداگذاری ناقصی داشتند. آیا نباید این مسایل حل شود؟ پس فیلم ما که به طور کامل به هیات انتخاب ارایه شده بود، چرا حذف شد.»

 

غریب‌پور ادامه داد: «دوستان حتی دلایل رد شدن این فیلم را به ما نگفتند اما من توقع داشتم برای مثال پوران درخشنده به من زنگ می‌زد و می‌گفت که فیلم شما به این دلایل رد شده است. حداقل به احترام ریش سفید من به من می‌ گفتند که فیلمت خوب نیست.»

 

این کارگردان با اشاره به اینکه در زمان ساخت هم از این فیلم حمایت نشد، اظهار کرد: «علیرضا تابش و علیرضا رضا داد در حالی که به من قول حمایت داده بودند اما ریالی به این فیلم کمک نکردند و این موضوع باعث تعجب من شد.»

 

 

 

  • 16
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش