چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۲۰:۲۲ - ۱۶ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۴۴۰۶
فستیوال ها و جشنواره های هنری

داروغه زاده: صدرعاملی خواست فرصتی برای رساندن فیلمش فراهم کنیم/ نمایش فیلم‌های خارج از مسابقه، جشنواره را به ضد خودش بدل می‌کند

داروغه زاده,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
حامد عنقا این هفته در «سینما دو» میزبان ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر بود و سوالات و حواشی مربوط به این جشنواره را با صراحت با او در میان گذاشت.

به گزارش  فارس، در ابتدای برنامه این هفته «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا، وی در خصوص سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: ما هر هفته بخشی از برنامه را با آیتم های خاص خودمان به جشنواره فجر اختصاص می دهیم. در هفته ای که گذشت هیأت انتخاب به جمع بندی رسیدند و اسامی فیلم ها در یک نشست اعلام شد که این انتخاب مهمی است. از این رو این برنامه را به طور کامل به متن و حواشی جشنواره اختصاص داده ایم و به همین دلیل در خدمت ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فجر هستیم.

 

به سیاق هر هفته آیتم تقدیمی روی آنتن رفت که این هفته به مرحوم سیف الله داد به عنوان مبدع جشنواره فیلم فجر تقدیم شد و حامد عنقا در این رابطه عنوان کرد: یاد سیف الله داد، همیشه در ذهن بچه های سینما است. او معمار این شیوه از جشنواره است که ما به آن عادت کردیم. کم کردن تعداد فیلم ها و اینکه همه فیلم ها برای اکران سال بعد مجبور به حضور در جشنواره فجر نباشند و جشنواره به صورت تخصصی تری برگزار شود، ایده مرحوم سیف الله داد بود.

 

در ادامه برنامه عنقا خطاب به ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فجر که مهمان این قسمت بود، گفت: امسال انتخاب فیلم های هیأت انتخاب پر حاشیه تر نبود؟

 

داروغه زاده پاسخ داد: تا حالا واکنش رسانه ها این بود که حواشی کم است و امسال حاشیه ای نداشتیم تا بتوانند با مردم از طریق جشنواره ارتباط بیشتری برقرار کنند. ما امسال چندان حاشیه ای نداشتیم و کمتر از یک ماه بازبینی ها انجام شد و طبق قرارمان فیلم ها اعلام شد.

 

عنقا با اشاره به اینکه در همین صحبت های شما می توانیم به چند حاشیه جشنواره اشاره کنیم، گفت: بعد از اظهار نظر یکی مدیران قوه قضاییه درباره توصیه های خود به هیأت انتخاب که یکی از فیلم ها به دلیل جنبه های پیشگیرانه جرم در جشنواره باشد و بعد شما گفتید این طور نیست. واقعا کسی غیر از هیأت انتخاب فیلم ها را ندید؟

 

دبیر جشنواره هم قبل از هیات انتخاب فیلمها را ندید

داروغه زاده با بیان اینکه می تونید این موضوع را بپرسید، گفت: نظام تولید سینما طوری است وقتی هنوز نظام تولید فیلم ها کامل نشده، به هیأت انتخاب می آید و فرصتی پیدا نمی شود که کسی جز هیأت انتخاب فیلم ها را ببیند؛ حتی خودم به عنوان دبیر جشنواره فرصت نکردم قبل از هیأت انتخاب فیلم ها را ببینم، چون همیشه با توجه به گردش کار تولیدی، هر فیلمی آماده می شد، در اختیار جشنواره قرار می گرفت تا بازبینی شود و نظر نهایی را اعلام کنند.

 

وی افزود: درباره قوه قضاییه، خودشان هم این موضوع را تکذیب کردند و برداشتی که از صحبت های آن ها اتفاق افتاده بود، درست نبود. ما بخشی به نام تجلی اراده ملی داریم و تمام سازمان ها می توانند در جشنواره شرکت کنند و نماینده خود را می فرستند تا از منظر خود فیلم ها را ببینند. قوه قضاییه هم جزوی از این سازمان هاست که بعد از پایان جشنواره بتوانند به فیلم های مد نظر خود جایزه بدهند.

 

عنقا با اشاره به تلقی شکل گرفته در رسانه ها بیان کرد: تلقی رسانه ها این بود که مدیری اظهارنظر طبیعی از طرف قوه قضاییه کرده است که دو روز بعد تکذیب شد؛ یعنی قبل از شروع این ماجرا لابی ها و توافق هایی بین دفتر جشنواره و قوه قضاییه اتفاق افتاد که بیاییم از هر دو طرف تکذیب کنیم تا باعث حساسیت رسانه ها نشود.

 

داروغه زاده با اشاره به اینکه شما فیلمنامه نویس هستید و می توانید هر سناریویی برای آن بسازید، گفت: این طور نبود و می توانید از فیلمسازان هم بپرسید. اگر قرار باشد قبل از هیأت انتخاب افرادی فیلم را ببیند، آن قدر زیادند که به قوه قضاییه نمی رسد.

 

عنقا گفت: هیأت انتخاب فیلم ها را می بینند و با آغاز جشنواره هیأت داوران برای ارزیابی کار خود را شروع می کنند. در این میان گروه دیگری نیست که بخواهند فیلم ها را ببینند، یا مسیر به صورت طبیعی طی می شود؟ چون مجلس و کمیسیون فرهنگی گفتند قرار است فیلم ها را قبل از داوران ببیند.

 

داروغه زاده با بیان اینکه می توانید اخبار جشنواره را از سایت یا روابط عمومی جشنواره بگیرید و بعد نقل کنید، گفت: معمولا این طور اتفاق می افتد خبر جعلی را از جایی غیر از منبع اصلی خبر منتشر می کنند و همه رسانه ها با توجه به خبر جعلی شروع به تحلیل و نقد می کنند. اگر مجلس این خبر را به صورت رسمی منتشر کرد، می توانید بپرسید واقعیت دارد یا نه. به روال هرسال فیلم های پذیرفته شده در جشنواره، توسط شورای بازبینی یا شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی دیده می شود و آنها اجازه نمایش در جشنواره را صادر می کنند و طبق روال فیلم ها نمایش داده می شود و به غیر از این هیچکس در هیچ جای دیگری از طرف جشنواره فیلم ها را نمی بیند.

عنقا در ادامه گفت: خاطرم هست چندماه پیش در آغاز فعالیت در سازمان سینمایی بحث هایی بین سازمان سینمایی و مجلس داشتید و حتی اختلافاتی درباره کسانی که نظرشان برای تعیین تکلیف فیلم استفاده می شود، به وجود آمد و نظر برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی متفاوت بود. یادم می آید در آن زمان خیلی بین سازمان سینمایی و کمیسیون فرهنگی بحث به وجود آمد و شما مقاومت می کردید. وقتی این بحث ها را کنار مصاحبه های جدید شما و آقای حیدریان می گذاریم، احساس می کنیم نوعی تفاهم ایجاد شده است.

 

انگار تصمیمات جشنواره در دبیرخانه نیست

وی افزود: حتی یکی از نمایندگان صحبت کرد و اخباری را منتشر کردند که علیرضا رضاداد به عنوان نماینده مشترک رابط سازمان سینمایی و کمیسیون فرهنگی است. در همین اخبار مشخص شد که تصمیم گرفته شد که فرش قرمز نباشد و هزینه ها ۵۰ درصد کمتر باشد. همچنین یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی به این اشاره کرد که قرار است کمتر به فیلم های کمدی که خط قرمز را رد می کنند، پرداخته شود. از طرف دیگر خروجی هیأت انتخاب به نحوی است که اقبالی نسبت به فیلم ها وجود ندارد و بعضی از تهیه کنندگان مثل ابوالحسن داوودی می گویند که فیلم «هزارپا» را به جشنواره نمی دهم که محل مناقشه نباشد. وقتی این مسائل را جمع می بندیم، شاید به این نتیجه برسیم که تصمیمات جشنواره در دبیرخانه نیست.

 

داروغه زاده پاسخ داد: همه تصمیمات اساسی جشنواره توسط شورای سیاست گذاری است. مجلس نماینده مردم است و ما وظیفه گزارش و پاسخگویی داریم و هرسال برای جشنواره در کمیسیون فرهنگی جلسه داریم و امسال نیز این اتفاق افتاد. در روند گزارشی که داشتیم، بعضی از نکات برای آن ها جذاب بود و آن ها را خبری کردیم. از جمله نکات این بود که امسال تصمیم گرفتیم در بودجه جشنواره صرفه جویی کنیم و فرش قرمز نداریم. بعضی از حواشی در فرش قرمز ایجاد می شد و نبود فرش قرمز برایشان جذاب بود. امسال پردیس ملت سینمای رسانه هاست و فرش قرمز و کاخ مردمی به روال هرسال نیست. این یک رابطه طبیعی بین ما و نمایندگان ملت است.

 

دبیر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: معمولا بعد از پایان جشنواره وقتی اسامی اعلام می شود، ممکن است خیلی ها موافق داوری باشند یا نباشند. در خصوص اکران فیلم ها هم این نگاه متفاوت نمایندگان و فکر می کنم تصمیم گرفتند به طور مستقیم در اکران یا مجوزهایی که برای فیلم سینمایی دارند، دخالت نمی کنند، اما پرسشگری دارند. در بین فیلم های کمدی آقای داوودی ترجیح داد فیلمش در جشنواره نباشد و معتقد بودند فیلمی برای اکران ساخته است. البته فیلم تدوین نهایی نشده بود و احتمالا تصمیم دارند فیلمشان دو قسمت داشته باشد، اما از بین چهار فیلم کمدی، دو فیلم برای جشنواره انتخاب شدند که کارگردان اولی هستند.

 

عنقا گفت: همین که بعضی از سازندگان فیلم های کمدی احساس می کنند رویکرد جشنواره به سمتی رفته است که احساس می کنند ممکن است دیده نشود و برچسب اجتماعی باعث تفاخر است. امسال رویکرد و استراتژی بین دبیرخانه و هیأت انتخاب چه بوده است؟

 

داروغه زاده پاسخ داد: وقتی درباره جشنواره و رویکردهای آن صحبت می کنیم، جدا از سینمای ایران نیست و به طور طبیعی جدا از خود سینماگران نیست. حال و هوای سینماگران جدا از جامعه نیست و ممکن است در دوره ای جامعه درگیر جنگ باشد و فیلم های حماسی تولید شود. در دوره ای مسائل اجتماعی بیشتر مورد بحث است و فیلم ها نیز در این حوزه ساخته می شود. در دوره ای مثل حالا مباحث امنیتی پر رنگ می شود و فیلم هایی بر محور داعش، مقاومت و سوریه داریم. در این حال و هوا بحث فیلم های دفاع مقدس جدا از سینماگران نیست.

 

صدرعاملی تلفنی از من وقت خواست تا فیلمش را برساند

وی با بیان اینکه تقریبا تمام فیلمسازان در جشنواره شرکت کردند، افزود: آقای صدرعاملی به صورت تلفنی از ما خواهش کرد که فرصتی دهیم تا فیلمشان را برسانند، اما متأسفانه نتوانستند مراحل تدوین را انجام دهند و به رغم تلاشی که داشتند نتوانستند نسخه ۱۶۰ دقیقه ای خود را کوتاه تر کنند. آقای هنرمند در حال فیلمبرداری هستند که پروداکشن آن طولانی است و حدود ۹۰ فیلم ثبت نام کردند و شاید حداکثر کمتر از سه یا چهار فیلم آماده بود و نخواستند در جشنواره حضور داشته باشد. همه کارگردانان ما مهم هستند و در دوره ای بوده که کارگردان اول تمام جوایز جشنواره را درو کرده است.

 

عنقا گفت: یادم می آید در دوره ای می گفتند دبیر جشنواره لابی می کند تا ۲۰ یا ۱۰ دقیقه از فیلم را ببینند تا در چارت فیلم ها، فیلم هایی که معرفی می کند هم باشند تا سبد فیلم ها پرتر باشد.

 

داروغه زاده بیان کرد: به رغم اینکه دوست داریم تمام کارگردانان حاضر باشند، با احترام به تمام بزرگان سینما از هیچ فیلمسازی خواهش نکردیم، فیلمش در جشنواره باشد. شأن جشنواره فجر خیلی بالاست و متعلق به اهالی سینماست و تنها خادمی برای برگزاری جشنواره هستیم و همه مشتاقند که جشنواره خوب برگزار شود.

 

سعی کردیم زیاد تغییر ایجاد نکنیم

وی در خصوص اینکه جشنیم یا جشنواره، توضیح داد: همان شبی که حکم گرفتم گفتند چه تغییری این جشنواره نسبت به قبل دارد و انگار عادت شده است که تغییر داشته باشیم. اگر آیین نامه سال قبل را ببینید، کمترین تغییر ایجاد شده است. تغییر مهم انتخاب ۲۲ فیلم به جای ۳۲ فیلم بود و سعی کردیم تغییر زیاد ایجاد نکنیم. در خصوص جشن یا جشنواره بودن باید بگویم به دلیل برگزاری این رویداد سینمایی در ایام جشنواره فجر، به عنوان یکی از جشن های انقلاب محسوب می شود و وجوه جشنی آن فارغ از جشنواره انجام می شود. تفاوت آن نمایش در شهرستان هاست و این با ابراز تمایل خود تهیه کنندگان است که بخشی از درآمد آن به آن ها بر می‌گردد و معتقدند باعث رونق سینما در کشور می شود. هدف اصلی جشنواره فجر این است که تبلیغی برای فیلم ها اتفاق بیفتد.

 

داروغه زاده در پاسخ به اینکه آیا اکران عمومی و مردمی از اعتبار جشنواره کم نمی کند، گفت: همیشه تهیه کنندگان سینما این اعتراض را نسبت به تعداد نمایش زیاد و اکران گسترده در تهران دارند. توجه داشته باشید وقتی جشنواره ای در برلین برگزار می شود، سالنی دارند که سه هزار نفر گنجایش دارد، اما چندسال پیش که این بحث را با شورای عالی تهیه کنندگان داشتم، کل صندلی های اختصاص یافته پنج هزار تا بود. امسال سیاست گذاری جشنواره به شیوه ای بود که تأکید داشتند تعداد نمایش ها کم شود تا حقی از فیلم ها ضایع نشود و برای پیدا کردن مخاطب در زمان اکران مشکل پیدا کنند. در بخش هایی خود سینماگران استقبال می کنند که نمایش های محدود اتفاق بیفتد که می تواند به استقبال تماشاگران فیلم ها کمک کند. علاوه بر این، در ایام جشنواره سانس های فوق العاده به رونق فیلم ها کمک می کند.

 

عنقا یادآوری کرد: هرسال وقتی تعدادی فیلم انتخاب می شد، تعدادی هم بیرون می ماند و بخش هایی مثل چشم انداز راه می انداختند و این فیلم ها را داخل آن می گذاشتند و گاهی فیلم های چشم انداز بهتر بودند. آیا امسال باید منتظر باشیم، فیلم های بیرون مانده از داوری را ببینیم یا نه؟

 

نباید دست تمام سینمای ایران را در جشنواره رو کنیم

داروغه زاده پاسخ داد: اگر بخواهیم حرفه ای عمل کنیم، نباید بخش دیگری داشته باشیم و دست تمام سینمای ایران را در جشنواره رو کنیم. اینکه تعداد زیادی از فیلم ها را در جشنواره نشان دهیم، به ضد خودش تبدیل می شود. همه تلاش ما این است که اتفاق نیفتد.

 

 

 

  • 10
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش