دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۳:۴۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۴۵۳۴
فستیوال ها و جشنواره های هنری

سيمرغ بلورين اهدا می شود به...

صاحبان فن در مصاف كسب سيمرغ

سيمرغ جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر در حال برگزاري است و مخاطبان اين رويداد بسته به سليقه و پسند خود به تماشاي فيلم‌هاي مورد علاقه خود مي‌نشينند. در اين ميان آنچه نمود بيشتري دارد، گمانه‌زني‌ها ميان اهالي سينما و رسانه‌ها براي كسب سيمرغ است؛ اينكه در نهايت چه فيلمي شايسته بهترين بازيگر، كارگردان يا تهيه‌كننده است اما سيمرغ جشنواره تنها به اين بخش‌ها ختم نمي‌شود و سينما تلفيقي از چند هنر است. قطعا سهم عوامل فني يك فيلم به اندازه بازيگر نقش اول حائز اهميت است. قطعا تاثير طراحي چهره‌پردازي درجه يك يا صداي صحنه خوب و مديريت فيلمبرداري به جلا بخشيدن كار يك كارگردان كمك مهمي مي‌كند.

 

در اين گزارش به حضور عوامل فني و پشت دوربين در بخش‌هاي فيلمبرداري، تدوين، صدابرداري، صداگذاري، موسيقي و چهره‌پردازي در سي‌وششمين جشنواره ملي فيلم فجر پرداخته شده است.

 

قابي ماندگار...

بي‌شك نام محمود كلاري آميخته با دانش و نبوغ حرفه فيلمبرداري است. كلاري از فيلمبرداراني است كه در كسب جوايز داخلي و بين‌المللي ركورددار است. اين تكنسين فيلمبرداري سينماي ايران، عكاس برتر مجله تايم در سال ۵۹ و برنده قورباغه نقره‌اي نوزدهمين جشنواره بين‌المللي كمرايميج لهستان براي فيلم جدايي نادر از سيمين امسال با فيلم بمب به كارگرداني پيمان معادي به مصاف با ديگر فيلمبرداران اين رويداد مي‌رود.

 

عليرضا زرين دست كه از فيلمبرداران برجسته سينماي ايران است و جزو سرمايه‌هاي هنر هفتم به حساب مي‌آيد امسال با دو كارگردان پوريا آذربايجاني «جشن دلتنگي» و محمدعلي باشه‌آهنگر «سرو زير آب» براي كسب سيمرغ رقابت مي‌كند. زرين‌دست تاكنون جوايز زيادي از جشنواره‌هاي داخلي و بين‌المللي به دست آورده است.

 

نگاه به كارنامه مهدي جعفري ما را به جوايز متعددي كه اين فيلمبردار دريافت كرده ارجاع مي‌دهد. او فيلم‌برداري فيلم‌هاي «خجالت نكش» و «به وقت شام» را انجام داده است بايد ببينيم براي كسب سيمرغ چقدر شانس خواهد داشت. نكته جالب اينكه جعفري ساخت فيلم كوتاه و بلند و مستند هم در كارنامه دارد.

 

پيمان شادمانفر هم امسال از پركارترين فيلمبرداران جشنواره به شمار مي‌رود، شادمانفر با مديريت فيلمبرداري سه فيلم به ميدان رقابت فجر مي‌آيد. «اتاق تاريك» به كارگرداني «روح‌الله حجازي»، «سوءتفاهم» ساخته جديد احمدرضا معتمدي و «مغزهاي كوچك زنگ زده» كه كارگرداني آن را هومن سيدي بر عهده داشته را او فيلمبرداري كرده است. اين سه فيلم به احتمال فراوان در جشنواره بحث‌برانگيز خواهند بود.

 

مسعود سلامي، چهره نام‌آشناي اهالي سينما يكي ديگر از فيلمبرداراني است كه شانس كسب سيمرغ دارد. او با فيلم‌هاي هايلايت به كارگرداني اصغر نعيمي و مصادره اولين ساخته مهران احمدي در اين رويداد حضور دارد.

عليرضا برازنده براي فيلمبرداري فيلم «دوران عاشقي» آخرين ساخته عليرضا رييسيان سيمرغ بلورين دريافت كرد. او امسال فيلم داركوب را در جشنواره دارد.

 

همچنين داريوش عياري يكي ديگر از فيلمبرداران قديمي سينما با فيلم منيژه حكمت و با فيلم «جاده قديم» و «روزبه رايگا» فيلمبردار جوان كه با حميد نعمت‌الله همكاري كرده در اين فستيوال حضور دارند.

 

فرشاد محمدي در سال‌هاي گذشته نوع قاب‌بندي‌هايش مورد توجه محافل هنري بوده است. او امسال تنها با فيلم «عرق سرد» به كارگرداني سهيل بيرقي در اين رقابت حضور دارد.

 

نام تورج اصلاني همواره با انبوهي از جوايز بين‌المللي كه در كارنامه دارد همراه است. او با فيلم «كاميون» به كارگرداني كامبوزيا پرتوي مدعي كسب سيمرغ است؛ كسي چه مي‌داند شايد سيمرغ بهترين فيلمبرداري را تورج اصلاني خلاق كسب كند.

 

مرتضي غفوري فيلمبرداري فيلم «ماهورا» به كارگرداني حميد زرگرنژاد را بر عهده داشته؛ از آنجايي كه ماهورا در گروه فيلم‌هاي دفاع مقدس قرار مي‌گيرد بعيد نيست مرتضي غفوري هم يكي از شانس‌هاي كسب سيمرغ باشد.

 

گزينش نماها...

مصطفي خرقه‌پوش امسال تدوين دو فيلم «جاده قديم» به كارگرداني منيژه حكمت و «كاميون» ساخته جديد كامبوزيا پرتوي را بر عهده دارد. او امسال از گزينه‌هاي مهم و جدي براي كسب سيمرغ است؛ كمااينكه او پيش‌تر با فيلم‌هاي مختلفي همچون «ليلا»، «درخت گلابي»، «راه آبي ابريشم» و دوئل درخشش در جشنواره را تجربه كرده بود.

نازنين مفخم تدوين فيلم «سوءتفاهم» به كارگرداني احمدرضا معتمدي را بر عهده داشته. مفخم از تدوينگران باسابقه سينما كه در دوره سي‌ام جشنواره براي فيلم «گل چهره» كانديداي دريافت سيمرغ بهترين تدوين بود، شايد او اين دوره سيمرغ بهترين را كسب كند.

 

نيما جعفري جوزاني كه در دوره سي‌وسوم جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين بهترين تدوين را براي فيلم «عصر يخبندان» دريافت كرده بود، امسال مونتاژ فيلم جديد مصطفي كيايي چهارراه استانبول را برعهده دارد. او هم يكي از شانس‌هاي مهم براي كسب سيمرغ بهترين تدوين قلمداد مي‌شود.

 

مستانه مهاجر هم از تدوينگران باسابقه سينماست و مونتاژ نزديك به ۴۰ فيلم سينمايي در كارنامه او ديده مي‌شود. امسال تدوين فيلم «امير» به كارگرداني نيما اقليما شانس كسب سيمرغ براي او به حساب مي‌آيد.

 

سجاد پهلوان‌زاده كه براي فيلم «ايستاده در غبار» كانديداي سيمرغ بلورين بهترين تدوين شد، امسال براي تدوين فيلم «مصادره» مهران احمدي از شانس‌هاي كسب سيمرغ به حساب مي‌آيد. او همچنين با فيلم «لاتاري» هم براي تدوين همكاري دارد.

 

بهرام دهقاني، فارغ‌التحصيل رشته تدوين از دانشگاه كاليفرنيا در لس‌آنجلس امريكا امسال تدوين فيلم «بمب» به كارگرداني پيمان معادي را بر عهده دارد. دهقاني را بايد از سيمرغ بگيران حرفه‌اي سينما ياد كرد كه براي فيلم‌هاي «ابد ويك روز»، «آسمان زرد كم عمق»، «قارچ سمي» و... مورد تشويق قرار گرفته است.

 

در ميان تدوينگران نام سامان سالور از كارگردانان خوشفكر سينما هم ديده مي‌شود. او مونتاژ فيلم «هايلايت» به كارگرداني اصغرنعيمي كه تهيه‌كنندگي آن را برادرش ساسان سالور بر عهده دارد، انجام داده است. نكته جالب اينكه امسال دو كارگردان سينما از دو طيف فكري متفاوت تدوين فيلم‌هاي سينمايي را بر عهده گرفتند. مهرداد خوشبخت هم تدوين فيلم ابراهيم حاتمي‌كيا را انجام داده است.

 

از كنار نام حسين زندباف كه مسووليت تدوين فيلم «كار كثيف» خسرو معصومي را بر عهده داشته هم نمي‌توان به سادگي گذشت. او كسي است كه اولين جايزه تدوين جشنواره فيلم فجر را كسب كرد.

 

فرامرز هوتهم نيز فيلم «داركوب» بهروز شعيبي را مونتاژ كرده و خشايار موحديان مونتاژ فيلم جشن دلتنگي را بر عهده دارد. اين دو تدوينگر شايد از گزينه‌هاي كسب سيمرغ باشند.

 

حميد باشه‌آهنگر كه از جشن خانه سينما تنديس بهترين تدوين را براي فيلم «ملكه» دريافت كرد، امسال هم مونتاژ فيلم پدرش را براي حضور در جشنواره بر عهده گرفته است.

 

مهارت استتار

مهرداد ميركياني از پركارترين چهره‌پردازان اين دوره از جشنواره فيلم فجر به حساب مي‌آيد. او امسال با فيلم‌هاي بمب (پيمان معادي) جشن دلتنگي (پوريا آذربايجاني) شعله‌ور (حميد نعمت‌اله) سوءتفاهم (احمدرضا معتمدي) با ديگر چهره‌پردازان حاضر در جشنواره به رقابت مي‌پردازد.

 

سعيد ملكان در چند سال گذشته فعاليت گسترده و خوبي در بخش تهيه فيلم‌ها داشته و نامش در اين زمينه بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرد؛ با اين حساب يادمان نرفته كه او از چهره‌پردازان مطرح سينما است. او طراحي گريم فيلم «جاده قديم» را بر عهده داشته و در اين بخش او از مدعيان كسب سيمرغ است.

 

ايمان اميدواري كه سال گذشته براي فيلم «زير سقف دودي» سيمرغ بلورين بهترين طراحي چهره‌پردازي را دريافت كرد، امسال با فيلم «امير» به كارگرداني نيما اقليما دوباره شانسش را براي كسب سيمرغ امتحان مي‌كند.

شهرام خلج را هم بايد از پركارهاي بخش چهره‌پردازي برشمرد. او طراح گريم فيلم‌هاي ماهورا (حميد زرگرنژاد) لاتاري (محمد حسين مهدويان) به وقت شام (ابراهيم حاتمي‌كيا) را برعهده دارد.

 

بابك اسكندري از چهره‌پردازان جوان؛ امسال شانس خود را براي كسب سيمرغ با فيلم «كاميون» امتحان مي‌كند. اسكندري و نويد فرح‌مرزي كه طراحي گريم فيلم «مصادره» را بر عهده دارد و همچنين امير اسكندري براي فيلم «امپراتور جهنم» از افراد خلاق و با استعداد حرفه خود به شمار مي‌روند.

 

تلفيق آهنگ و تصوير

حسين عليزاده تاكنون براي فيلم‌هاي گبه، زشت و زيبا، آواز گنجشك‌ها و ملكه برنده سيمرغ بلورين شد و از آهنگسازان بنام سينماي ايران است. او امسال با دو فيلم «كار كثيف» و «سرو زير آب» در جشنواره شركت مي‌كند.

گويا امسال قرار است كارن همايونفر همچون گذشته با موسيقي فيلم‌هاي «به وقت شام»، «عرق سرد»، «اتاق تاريك» آثار درخور توجهي را به كارنامه‌اش اضافه كند؛ چه سيمرغ كسب كند يا نكند.

 

فردين خلعتبري براي فيلم جشن دلتنگي؛ بهزاد عبدي با فيلم‌هاي داركوب و هايلايت از ديگر مدعيان دريافت جوايز فجر هستند.

 

سال گذشته كريستف رضايي كه براي فيلم نگار سيمرغ بلورين دريافت كرد، امسال با موسيقي فيلم سينمايي «جاده قديم» و مستند «زناني با گوشواره باروتي» در اين رويداد حضور دارد.

 

حبيب خزاعي فر ساخت موسيقي فيلم «لاتاري» را انجام داده، «لاتاري» به نوعي تحكيم همكاري وي با مهدويان بعد از «ايستاده در غبار» و «ماجراي نيمروز» به حساب مي‌آيد.

 

ستار اوركي با فيلم‌هاي «ماهورا» و «فيلشاه» در جشنواره حضور دارد و محمدرضا عليقلي آهنگ فيلم امپراتور جهنم را براي اين فستيوال نواخته است.

 

آرمان موسي‌پور هم كه پيش از اين با فيلم‌هايي چون «باركد» و «عصر يخبندان» در جشنواره حضور داشت، امسال شانس خود را با فيلم «چهار راه استانبول» براي كسب سيمرغ مي‌آزمايد.

 

قدرت بصري بكر

كيوان مقدم كه در كارنامه‌اش همكاري با انبوهي از كارگردانان بنام سينماي ايران ديده مي‌شود در جشنواره امسال طراحي صحنه دو فيلم «سوء تفاهم»و «جاده قديم» را بر عهده داشته است. مقدم با وجود جوان بودن اما از باتجربه‌هاي اين فن به‌حساب مي‌آيد.

 

بهزاد جعفري طادي كه سال گذشته براي فيلم «ماجراي نيمروز» سيمرغ را كسب كرد. امسال دوباره با همين تيم اما با فيلم لاتاري در جشنواره فجر حضور دارد. بايد ببينيم شانسش در كسب سيمرغ چقدر است.

 

اصغر نژاد ايماني كه سال ۹۰ براي طراحي صحنه و لباس فيلم «مهتاب روي سكو» تنديس جشن خانه سينما را دريافت كرد، با مصادره از شانس‌هاي كسب سيمرغ است.

 

مارال جيراني طراحي لباس فيلم «چهارراه استانبول» را بر عهده داشته است. فيلم ديگر فرزند فريدون جيراني «مغزهاي كوچك زنگ‌زده» است. او و آيدين ظريف كه طراحي صحنه و لباس فيلم «داركوب» را بر عهده دارد شايد يكي از برگزيدگان سيمرغ امسال باشند.

 

محمدرضا شجاعي كه پيش‌تر براي فيلم «ايستاده در غبار» سيمرغ دريافت كرده بود امسال طراحي صحنه و لباس دو فيلم «شعله‌ور» و «تنگه ابوقريب» را بر عهده داشته و در جشنواره با ديگر طراحان صحنه و لباس رقابت مي‌كند.

بابك پناهي با فيلم امپراتور جهنم در بخش طراحي صحنه و لباس در اين مهم به رقابت مي‌پردازد.

 

طنين صداها

در كارنامه بهمن اردلان كلكسيوني از جوايزهاي سينمايي ديده مي‌شود. پنج سيمرغ بلورين مجموعا براي كارهاي صداگذاري و صدابرداري او از جشنواره فيلم فجر براي فيلم‌هاي «رخ ديوانه»، «هيوا» «براده‌هاي خورشيد»، «خيلي دور خيلي نزديك» و«چ» به‌اضافه تنديس‌هاي جشن خانه سينما كه به فيلم‌هاي «دوئل»، «رگ خواب»، «لاك‌پشت‌ها هم پرواز مي‌كنند» و «هيوا» تعلق گرفت. او امسال صداگذار فيلم «امپراتور جهنم» است. شايد مجموع سيمرغ‌هاي او از جشنواره فجر به شش برسد.

 

ايرج شهزادي، برنده سيمرغ بلورين بهترين صدابرداري از جشنواره بيست‌و هفتم فجر در اين دوره از جشنواره از شانس‌هاي مهم كسب سيمرغ براي فيلم «بمب» است.

 

وقتي صحبت از بخش صداگذاري به ميان مي‌آيد بي‌شك نام عليرضا علويان همچون ستاره‌اي در اين محفل مي‌درخشد. اين جوان فعال امسال با پنج فيلم «به‌وقت شام»، «داركوب»، «مغزهاي كوچك زنگ‌زده» «عرق سرد»، «چهارراه استانبول» در فستيوال فجر حضور دارد. او تاكنون بيش از ۱۰۰ فيلم را صداگذاري كرده و با كارگردانان مطرح سه نسل از سينماي ايران همكاري داشته است.

 

عباس رستگار پور از صدابرداران قديمي سينماي ايران فيلم‌هاي «مصادره» و «سرو زيرآب» را در جشنواره امسال دارد. فيلم‌هاي «بدوك»، «قدمگاه»، «فرزند خاك»، «ملكه» و «زير سقف دودي» ازجمله كارهاي قابل‌توجه او به‌حساب مي‌آيد.

 

 آرش قاسمي تاكنون براي صداگذاري فيلم‌هاي «خشم و هياهو»و «شيار ۱۴۳» مورد تشويق قرار گرفته است. او با اينكه سال ۹۶ پركار بود اما تنها با فيلم «مصادره» در جشنواره حضور دارد.

 

اميرحسين قاسمي سال گذشته براي فيلم «تابستان داغ» كانديداي دريافت سيمرغ شد. امسال صداگذاري فيلم‌هاي «اتاق تاريك» «تنگه ابوقريب» و «سرو زيرآب» را براي جشنواره برعهده دارد.

 

مهران ملكوتي با فيلم‌هاي «مغزهاي كوچك زنگ‌زده» و «سوء تفاهم» و حسين بشاش با فيلم‌هاي «اتاق تاريك» و «ماهورا» در مقام صدابردار در جشنواره حضور دارند.

 

مهدي ابراهيم‌زاده فيلم «جاده قديم» و امير نوبخت نيز فيلم‌هاي «چهارراه استانبول» و «امير» را در جشنواره دارند.در نهايت بايد ببينيم چه كساني شانس دريافت سيمرغ سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر را دارند.

 

تينا جلالي

 

 

etemadnewspaper.ir
  • 19
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش