مهمترین عناوین خبری
دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
۱۱:۵۳ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۶۲۰۹
فستیوال ها و جشنواره های هنری

نقدی بر نحوه برگزاری اختتامیه جشنواره فیلم فجر

اختتامیه جشنواره فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

سی وششمین جشنواره فیلم فجر همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به کار خود پایان داد و با وجود همه حواشی، صاحبان سیمرغ ها مشخص شدند. از تحلیل جوایز که بگذریم، شیوه برگزاری مراسم و برنامه ریزی اهدای جوایز از سطحی متناسب با جشن بزرگ سینمای ایران برخوردار نبود و نقاط ضعف بعضاً عجیبی در آن دیده می شد.

 

۱- در آرزوی یک طراحی ساده

رضا رشیدپور که امسال با اجرای برنامه «هفت» و مراسم اختتامیه در مرکز توجهات رسانه ای مرتبط با جشنواره قرار داشت، در مراسم در حد و اندازه های خودش هم ظاهر نشد. با نبوغی که از رشیدپور سراغ داریم، انتظار می رفت او طراحی ویژه ای لااقل برای اجرای خودش در مراسم پیش بینی کند؛ با این حال اجرای ساده و سطح پایین این مجری که به نظر می رسید به دلیل مشغله زیاد در ۱۰ روز اخیر، فرصت فکر کردن به اجرا را پیدا نکرده، باعث شد بینندگان حسرت رشیدپور «شب شیشه ای» یا «حالا خورشید» را بخورند.

 

رشیدپور البته سعی می کرد فاجعه تکراری سال گذشته و ترفند وحشتناک قدردانی از عکاسان در حساس ترین لحظات جشنواره را که توسط احسان کرمی به اجرا گذاشته شد، مرتکب نشود. او اما تقریبا در زمان اعلام تمام جوایز چشم از برگه برنمی داشت و با لحن اغراق آمیزش به نحوی مصنوعی سعی می کرد هیجان را القا کند که البته موفق هم نبود. واکنش های پرشمارش به حضار و صحبتش از پشت تریبون با افراد مختلف، به تعبیر بسیاری بی احترامی به بیننده تلویزیون بود. شوخی های عجیب و ساده ای مانند کلیشه «کی خسته است؟ !»

 

، «کیا میگن... برنده میشه؟ !» و مکث بیش از حدش در پایان جمله «اهدا می شود به...»، باعث خراب شدن فضای هیجان انگیز مراسم شده بود. در مجموع به نظر می رسد در حالی که بسیاری از برنامه های تلویزیونی از تیم نویسندگان استفاده می کنند، مسئولان برگزاری مراسم اختتامیه هم می توانستند برای همین یک شب شوخی های جذاب تری طراحی کنند تا مخاطب لذت دیگری غیر آگاه شدن از اسامی برندگان را هم تجربه کند.

 

۲- جوایز بی قاعده

یکی از نکات عجیب مراسم اختتامیه که مجری هم مدام سعی داشت آن را عادی جلوه دهد، ناهمگونی جوایز بود. فارغ از نوسان تعداد نامزدی های بخش های مختلف، هیچ کس درست نفهمید چرا بعضی بخش ها دو سیمرغ داشتند و توضیحات مجری مراسم و رسول صدرعاملی در برنامه «هفت» درباره وجود کارهای خوب پرتعداد هم، هرگز مخاطبان را قانع نکرد. مگر در مراسم بین المللی تاکنون پیش نیامده که دو کارگردان خوب به رقابت بپردازند؟ واقعاً چاره دیگری جز اضافه کردن جایزه نبود؟ درباره متر و معیار جایزه من درآوردی «بهترین فیلم از نگاه هنروتجربه» هم مخاطب تا انتها در ابهام باقی ماند؛ همان طور که هومن سیدی هم با لحنی طعنه آمیز از وجود این جایزه اظهار بی اطلاعی کرد!

 

۳- کلیپ های پراشتباه

شکل اجرای مراسم هم چیزی در حد یک همایش کاملاً معمولی بود. در حالی که در میان مردم هم هستند کسانی که برای برگزاری مراسم مختلف شخصی، از شرکت های حرفه ای برگزارکننده مراسم کمک می گیرند، اختتامیه جشنواره اما پراشتباه و سطحی برگزار شد. کلیپ های ازپیش تهیه شده عموماً دارای خطاهای فاحشی بودند و با فهرست نامزدهای اعلام شده در مواردی اختلاف داشتند؛ به طوری که رشیدپور بارها مجبور شد کلیپ ها را اصلاح کند. نام خانوادگی ماهور الوند در کلیپ به اشتباه «الوندی» خوانده شد و نام مارال جیرانی هم اصلاً در کلیپ نبود. در چند مورد هم پاکت ها به اشتباه به دست رشیدپور رسید که این مجری کارکشته با آگاهی خودش پاکت درست را درخواست کرد.

 

۴- آن برگزاری برای این حضار

نکته تأسف بار مراسم امسال که در چند سال اخیر هم دیده شده، مزه پرانی ها و فریادهای عده ای از حضار بود که روی اعصاب بیننده تلویزیونی راه می رفت. جالب این که افرادی آن قدر نزدیک هستند که می توانند به راحتی صدای خود را به گوش برندگان و مجری برسانند، طبیعتاً نه آدم های معمولی، که همان هنرمندان فرهیخته و اهالی سینما هستند.

 

مشخص نیست چرا این عزیزان که از نحوه پوشش تلویزیونی این قدر گلایه دارند، اصل ساده و ابتدایی سکوت در سالن و احترام به دیگران را درک نمی کنند و با فریادهای آزاردهنده شان درصدد دیده شدن و ابراز احساسات هستند. عجیب تر اما واکنش هنرمندان روی صحنه بود که به جای بی توجهی به این افراد، باب گفت وگو را از آن بالا با خوشمزه ها باز می کردند.

 

 

 

khorasannews.com
  • 15
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش