جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۸:۱۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۶۹۹۸
فستیوال ها و جشنواره های هنری

اظهارات صریح رسول صدرعاملی درباره‌ی یک حاشیه

رسول صدرعاملی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
رسول صدرعاملی با تاکید دوباره بر نقطه‌نظرش مبنی بر اینکه فیلم‌های مستند و انیمیشن، کوتاه در جشنواره‌ی فیلم فجر دیده نشده‌اند گفت: فیلم‌ها دیده نشده‌اند نه از این جهت که در هیات داوری به نمایش در نیامدند بلکه به دلیل سیاست‌های غلط شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر و تاکید دبیر جشنواره بر روی این سیاست‌ها، این فیلم‌ها آنگونه که شایسته‌شان هست، دیده نشدند.

این کارگردان و عضو هیات داوری فیلم فجر در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: جشنواره امسال با توجه به ترکیب فیلم‌ها و هیات داوران؛ جشنواره جدی و خوبی بود و همه داوران سعی کردند نتیجه داوری را خرج رفاقت و مصلحت نکنند و هر آنچه که فکر می‌کنند درست است را انتخاب کنند به همین دلیل سلیقه خیلی کم دخیل بود و به شدت بحث‌های کارشناسی اتفاق افتاد.

 

صدرعاملی با بیان اینکه "تعدادی از داوران در این چند روزه تلاش کردند که اظهارات مرا تصحیح کنند که ما فیلم‌ها را دیده‌ایم" ادامه داد: دوباره تاکید می‌کنم بله دیده‌ایم! من خودم به شخصه فیلم "فیلشاه" را دو بار دیدم؛ یک بار در هیات داوران و یک بار هم با یکی دیگر از داوران. همچنین دو مستند «بانو قدس» و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» را نیز دیدم اما به دلیل نوع سیاستگذاری‌های غلط جشنواره این فیلم‌ها، آنگونه که شایسته‌شان بود، دیده نشده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: زمانی که با داورها نشسته بودیم همه می‌گفتند "فیلشاه" فیلم خوبی است پس دبیر جشنواره به آن جایزه بدهد،‌ هر دو مستند را هم جشنواره تقدیر کند بنابراین دوباره تاکید می‌کنم که اگر از حرف من برداشت غلطی شده همین جا تصحیح می‌کنم این فیلم‌ها دیده شدند ولی دیده شدن داریم تا دیده شدن.

 

رسول  صدرعاملی با اشاره به انیمیشن "فیلشاه" گفت: این انیمیشن توسط فیلمسازی ساخته شده که همیشه تلاش کرده است فیلم‌های متفاوتی در حوزه انیمیشن کار کند و به نظرم انیمیشنی چون "فیلشاه" با توجه به تخصصی که حوزه‌ی قضاوت انیمیشن می‌طلبد باید در جشنواره جدایی مورد قضاوت و داوری قرار بگیرد، همانطور که معتقدم فیلم‌های مستند نیز اگر قرار باشد در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند باید بخش مستقلی آنها را به نمایش بگذارد.

 

او تصریح کرد: این تعداد فیلم کوتاه نیز مناسب یک رویداد ملی نیست. شما فیلمسازان درخشان عرصه فیلم کوتاه را دارید که می‌توانند فعالیت‌ کنند و دیده شوند بنابراین این ۴ فیلم، سهم سینمای کوتاه در یک جشن ملی نیست!

 

صدرعاملی با اشاره به وضعیت انیمیشن تاکید کرد: ما هنوز کارشناسان دقیقی برای قضاوت حوزه انیمیشن نداریم چون قطعا صداگذاری انیمیشن با صداگذاری فیلم‌های چون "به وقت شام"، "تنگه ابوقریب" و "عرق سرد" فرق می‌کند. انیمیشن صداگذاری‌اش یک فن است و در واقع تکنولوژی است که بر صداگذاری انیمیشن مسلط است و با صداگذاری یک فیلم داستانی سینمایی فرق می‌کند. بنابراین باید به طور جدا این بخش بررسی می‌شد چون به هر حال بچه‌های انیمیشن دارند خوب کار می‌کنند و هر سال رو به جلو هستند و باید زحمت‌هایشان دیده شود.

 

او تصریح کرد: دوباره تاکید می‌کنم مستندسازان و فیلم کوتاهی‌ها هم چشم چراغ جشنواره فیلم فجر هستند و باید این بخش جدا راه‌اندازی شود و همچنین بخش فیلم‌های اول و دوم نیز باید جدا باشد تا این فیلم‌ها نیز دیده شوند.

 

رسول صدرعاملی با بیان اینکه "خوب می‌دانم در بین جوایز اسکار نیز ممکن است جایزه اسکار به یک مستند قدرتمندانه در میان فیلم‌های داستانی اهدا شود" در عین حال خاطرنشان کرد: ولی یادمان باشد فیلم‌های اسکار پیش از این رویداد در میان مخاطبین به نمایش درمی‌آیند و اکران عمومی می‌شوند اما فیلم‌های جشنواره فیلم فجر قبل از نمایش در فجر، در جایی به نمایش در نیامده‌اند و اصلی‌ترین ماموریت فجر، کشف استعداد است بنابراین باید فیلم‌ها در بخش‌های مختلف به نمایش در آید.

 

او تصریح کرد: دو مستند از بین ۱۰۰ مستند خوبی که سراغ دارم سهم سینمای مستند در جشنواره فجر بود که با این تعداد کم به نظر به نظر می‌خواستند دهان مستندسازان بسته شود به هرحال شورای سیاستگذاری جشنواره اشتباه کرده، اشکالی هم ندارد به هر حال جشنواره با کیفیت خوبی برگزار شده و با کمترین چالش اما در این دو مورد اشتباه کردند؛ درست است که فیلم‌کوتاه جدا رقابت شد و سیمرغ هم گرفت اما سهم فیلم کوتاه نباید ۴ فیلم در یک رویداد ملی باشد همان‌طور که دوباره تاکید می‌کنم ظرفیت سینمای مستند و انیمیشن نیز بیش از این بود.

 

صدرعاملی با اشاره به برخی حواشی اظهارنظرش درباره فیلم «لاتاری» گفت: این فیلم به نظر شخص من بر یک زخم چرکین و عمیق اجتماعی دست گذاشته بود که فیلم‌ساز در طول فیلم تلاش میکرد برای رسیدن به یک ملودرام قهرمان‌پرور که البته خیلی هم خوب است، در جذب مخاطب تلاش بکند که در این زمینه موفق هم خواهد بود اما نقدهای من بر این فیلم، بماند برای زمان اکران.

 

 

  • 17
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش