مهمترین عناوین خبری
دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
۰۸:۳۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۰۲۱۶
فستیوال ها و جشنواره های هنری

چرا «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» شانس اول جایزه بهترین فیلمنامه در اسکار ۲۰۱۸ است؟

اسکار,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

در میان فیلم‌هایی که به رقایت نهایی اسکار ۲۰۱۸ راه پیدا کرده‌اند، امسال رقابت اصلی میان دو فیلم «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» و «شکل آب» به کارگردانی گیرمو دل تورو خواهد بود. با توجه به جایزه انجمن کارگردانان آمریکا به گیرمو‌دل تورو همچنین تکرار این جایزه در گلدن‌گلوب و بفتا شانس او برای رسیدن به اسکار کارگردانی را  بیش از همه نشان می‌دهد. به همین میزان مک دونا هم شانس اول اسکار فیلمنامه‌نویسی به حساب می‌آید. جایزه بهترین فیلمنامه اورجینال جایزه‌های گلدن‌گلوب و بفتا به او رسیده‌است.

 

از این گمانه‌زنی‌ها براساس نتایج فصل جوایز که بگذریم، می‌توان گفت که مک‌دونا در قیاس با چهار رقیب خود در بخش فیلمنامه اورجینال فیلمنامه خلاقانه‌تر و پر‌ظرافت‌تری ارائه داده‌است. خلاف امتیاز‌دهی سایت‌های سینمایی و نقد‌های اولیه رسانه‌ای «لیدی برد» چیزی جز یک ملودرام ساده از جنس سینمای خوشحال این روز‌ها نیست. این فیلم از ۲۶۳ نقد و نوشته سینمایی‌ که در سایت «روتن‌توماتو» برای آن ثبت شده، تنها سه‌نقد منفی داشته و امتیاز ۹۹ برای آن در نظر گرفته شده‌است.

 

در این یکی دو سال اخیر فیلم‌هایی را می‌بینیم که تاکید عجیبی بر بیان غیر‌متشنج دارند. فیلم‌هایی که در آنها تلاش می‌شود وضعیت‌های بحرانی نیز لحظات پرتنشی برای مخاطب در سینما نشسته، ایجاد نکند. شاید حضور «بیمار بزرگ» هم به نوعی در ادامه همین استراتژی فرهنگی در میدان دادن به سینمای خوشحال باشد.

 

«برو بیرون» به نویسندگی جردن پیل هم با وجود داشتن ایده‌های خلاقانه اما در مهندسی نهایی اثری یک‌دست نشان نمی‌دهد. فیلم از یک سو در بستر یک داستان درام روایت می‌شود و در سوی دیگر اشاره به دنیایی نمادین دارد. اما این دو سطح در فیلمنامه جردن پیل روی هم منطبق نمی‌شوند و مخاطب نمی‌داند که در کدام سطح باید روایت را دنبال کند.

 

اما مارتین مک‌دونا در سومین ساخته سینمایی‌اش درامی ‌چند‌لایه با شخصیت‌هایی چندبعدی را طراحی کرده‌‌است. او داستان مادری (با بازی فرانسیس مک دورمند) را روایت می‌کند که دخترش مورد تجاوز قرار گرفته و جسدش سوزانده شده، اما تحقیقات پلیس برای یافتن متجاوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌است. او برای جلب توجه افکار عمومی اقدام به اجاره سه‌تابلوی تبلیغاتی در جاده‌ای کم رفت‌و‌آمد می‌کند و با نوشتن سه‌شعار در ارتباط با این حادثه و متهم کردن فرمانده پلیس شهر نگاه رسانه‌ها و افکار عمومی را به سوی جاده کم‌رفت‌و‌آمد می‌‌‌چرخاند.

 

مارتین مک‌دونا را می‌توان یکی از معروف‌ترین نمایشنامه‌نویسان معاصر دنیا دانست که نمایشنامه‌هایش به اکثر زبان‌ها دنیا ترجمه شده‌است. مثلا هشت نمایشنامه او تا به این لحظه به فارسی درآمده و معمولا در طول سال دو یا چند نمایشنامه او در ایران اجرای عمومی می‌شود. مک دونای فیلمنامه‌نویس از داشته‌های تئاتری‌اش استفاده‌های زیادی برده‌است. مهم‌ترین استفاده شاید در فشرده‌نویسی شخصیت‌ها باشد. مک‌دونا این توانایی را دارد که در چهار یا پنج سکانس شخصیتی چند لایه را طراحی کند.

 

بهترین مثال شخصیت کوتاه قد (با بازی پیتر دینکلیج) است که مک دونا در کم‌ترین فرصت ممکن شخصیتی سه بعدی و چند لایه را طراحی می‌کند. همین را در ارتباط با شخصیت فرمانده پلیس (‌با بازی وودی هارلسون) هم می‌بینیم. این فشرده‌نویسی بی‌َشک یکی از تجربه‌های سینمایی مک دونا برای جهان سینمایی‌اش بوده‌است. البته یکی از معدود آسیب‌های روایت هم از همین جهان تئاتر به فیلمنامه نشت کرده‌است.

 

در جایی از فیلم، یکی از شخصیت‌ها نیمه‌شب و مخفیانه وارد ساختمان پلیس می‌شود درحالی‌که ساختمان مورد حمله قرار می‌گیرد. آتش بالا می‌گیرد، اما شخصیت که هدفونی در گوش دارد و مشغول خواندن نامه است هیچ متوجه نور آتش و حرارت بالا گرفته نمی‌شود. چنین واکنشی از جنس قرارداد‌های صحنه تئاتر است.

 

در جهان سینما باور‌پذیری در جهان درام وابستگی زیادی به جهان واقعِ جاری دارد. نمی‌شود تغییر نور را دوربین و تماشاگر  ببینند اما شخصیت متوجه آن نشود. این در صحنه تئاتر است که محدودیت‌های صحنه‌ای اجازه می‌دهد که قرارداد‌های نمایشی فراتر از واقعِ جاری میان مخاطب و صحنه برقرار شود. از این آسیب که بگذریم مک‌دونا می‌تواند در عین فشرده‌نویسی شخصیت‌هایی را طراحی کند که از آغاز تا پایان درام دچار تغییر و تحول هم می‌شوند.

مک دونا درامی خلق کرده‌است که با پایان فیلم به پایان نمی‌ر‌سد.

 

نویسنده زیرمتن‌هایی را برای بعد از پایان فیلم در نظر گرفته‌است. مهم‌ترین آنها مربوط به شخصیت غریبه‌ای است که در جایی از فیلم مادر (فرانسیس مک دورمند) را تهدید می‌کند. این شخصیت تنها در دو سکانس حضور پیدا می‌کند و با همین دو سکانس می‌شود سوال بی‌جواب درام مک‌دونا. درمیان فیلمنامه‌های نامزد شده برای اسکار ۲۰۱۸ مک دونا زبردست‌ترین فیلمنامه‌نویس نشان می‌دهد چرا که با پایان فیلم درام، جان تازه‌ای برای شروع درامی تازه می‌گیرد.

 

 

 

asemandaily.ir
  • 14
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش