سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۰۸:۰۰ - ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۱۰۳۳۶۷
فستیوال ها و جشنواره های هنری

رضا میرکریمی دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فجر از مهمانان و هزینه ها گفت

همه آنچه می خواهید از جشنواره فجر بدانید

جشنواره جهانی فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ مصادف با ۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در تهران برگزار می‌شود. از مدت‌ها پیش حرف و حدیث‌هایی درباره میهمانان، شیوه برگزاری، نحوه انتخاب فیلم‌های ایرانی و ... وجود داشت. میرکریمی دبیر این جشنواره هم که روزهای قبل علاقه‌ای به پاسخگویی نداشت، خبرنگاران رسانه‌ها را دعوت کرد و دیروز چهارشنبه، در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. این نشست با نمایش و رونمایی از پوسترهای بخش‌های مختلف ازجمله جام جهان‌نما، بازسازی کلاسیک‌ها، دارالفنون، جشنواره جشنواره‌ها، سینمای ایتالیا، مروری بر سینمای گرجستان، بازار، زیتون‌های زخمی و ... آغاز شد و دبیر جشنواره در طول نشست شیوه برگزاری و شأن نزول هر بخش را توضیح داد.

 

رضا میرکریمی در توضیح آغازین نشست گفت: این جشنواره چهارمین دوره استقلال از جشنواره ملی را پشت سر می‌گذارد. برای این کار تحقیقات بسیاری شد که یکی کاهش هزینه بود. از ۲‌سال پیش مسئولیت این کار را با اتکای یک گروه خوب و حرفه‌ای در سینمای بین‌الملل برعهده گرفتم تا هم‌تراز سینمای ایران جشنواره‌ای داشته باشیم و همان اندازه جهانی باشد. او در بخش دیگر نشست ضمن معرفی میهمانان جشنواره از برگزاری یک کنسرت ویژه میهمانان جشنواره در تاریخ ۵ اردیبهشت در تالار وحدت با حضور پیووانی آهنگساز مطرح ایتالیایی خبر داد که این کنسرت با هماهنگی سفارت ایتالیا انجام می‌شود و دیگر این‌که اولیور استون کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی میهمان ویژه جشنواره است. میرکریمی درباره نظارت مجلس بر انتخاب فیلم‌ها گفت: این‌که در جشنواره ملی فیلم فجر دخالت شده، امری نیست که تأیید بشود. در مورد کار من نیز وزیر و حیدریان اعتماد کردند و دخالتی در کار من نبود و با استقلال فیلم‌ها را دیدیم و انتخاب کردیم.

 

جشنواره مرز ندارد

دبیر جشنواره جهانی فجر در ادامه گفت: ما مرزی برای جشنواره قایل نیستیم و دوست داریم با همه ارتباط داشته باشیم اما کشورهای منطقه هم‌مذهب و هم‌فرهنگ جزو اولویت‌های ما به شمار می‌رود و ما در کنار آن به دنبال دوست‌یابی هستیم.او افزود: ما خیلی عجله‌ای برای تغییرات نداریم هر چند به فکر از بین بردن کمبودها هستیم. همچنین کمترین تغییر مدیریت را در این جشنواره داشتیم و تجربه‌های بسیاری در این زمینه کسب کردیم. ایجاد چارت سازمانی و نظم برگزاری جشنواره برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار بود و بر عکس نقدهایی که به ما می‌شد، ‌سال گذشته نماینده با حضور در جشنواره و بررسی آن بیان کرد که جشنواره جهانی فجر می‌تواند جزو جشنواره‌های الف جهان باشد به شرط این‌که برگزاری آن ادامه داشته باشد که همین مسأله سبب شده است تا در این دوره نیز نماینده حضور داشته باشد.

 

میرکریمی در ادامه این نشست خبرداد: امسال برای ثبت‌نام در جشنواره اعلام کردیم کسی که می‌خواهد فیلمش را برای جشنواره ما بفرستد باید رقمی را بپردازد. این الگوی جشنواره‌های بزرگ دنیا است و با همین الگو بیش از ۱۶۰۰ فیلم شرکت کردند و برای فیلم‌شان ۲۰ دلار پرداخت کردند. این نشان می‌دهد که متقاضی واقعا علاقه‌مند شرکت در جشنواره است و حاضر است هزینه آن را بدهد. امسال ۳۰۰ میهمان از ۷۸ کشور به ایران می‌آیند که ۵۵ نفر از این جمعیت مرتبط با دارالفنون هستند یعنی میهمانان خارجی این بخش هستند زیرا همان‌طور که می‌دانید دارالفنون ۱۱۰ دانشجو از ایران و جهان دارد. همچنین امسال از همه استان‌های کشور و از حدود ۳۰ کشور میهمان داریم که ورک شاپ‌های خوبی برای آنها در نظر گرفته‌ایم.

 

دلیل غیبت حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا و حضور نداشتنش در جشنواره هم گفت: ما از سرمایه‌گذار فیلم خواستیم فیلم‌شان را اکران نکنند و در بخش مسابقه ما حضور یابند ولی آنها دوست داشتند اکران کنند و چون ما نمی‌توانیم فیلم اکران شده را به بخش مسابقه بیاوریم، لذا فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی را در بخش مسابقه داریم.

 

مشاور بین‌الملل سازمان سینمایی درباره حضور

 پیدا نکردن فیلم فرهادی در این جشنواره توضیح داد: برای اصغر فرهادی پیغام دادیم اما شرکت پخش‌کننده فیلم تأکید کرد که فیلم آماده نمی‌شود و قرار است در کن نمایش داده شود. ما تعامل خوبی با فرهادی داریم و شاید در دوره بعد در مقام داور از حضور او بهره ببریم.

 

میرکریمی درباره افتتاح جشنواره با فیلم «آن سوی ابرها» ساخته مجید مجیدی هم گفت: من افتخار می‌کنم جشنواره با فیلمی خوب و با استانداردهای جهانی به کارگردانی فیلمساز بزرگ کشورمان مجید مجیدی آغاز می‌شود.

 

بخشی از سوالات هم مربوط به بحث شیرین بودجه بود که میرکریمی گفت: به دلیل تورم بودجه جشنواره ۸‌میلیارد تومان است و من هر بار شرمنده مدیرانم از نظر دستمزد می‌شوم و همیشه می‌گویم این کار ملی است و باید انجام شود؛ البته ما دنبال صرفه‌جویی هستیم و دو بار نیز از طرف وزارت ارشاد برای ارایه اسناد روشن مالی تشویق شده‌ایم.

 

دبیر جشنواره درباره طراحی پوسترهای جشنواره نیز گفت: ما ۱۲۰‌سال سینما داریم که با تفاوت ۵‌ سال نسبت به جهان سینما وارد ایران شده است پس باید این مسأله را به جهان یادآور شویم به همین دلیل پوستر جشنواره این‌گونه طراحی شده است. این پوستر فرهنگ و تمدن ایران را نشان می‌دهد و نیازی نیست رابطه‌ای با سینما داشته باشد. در طراحی پوسترهای بخش دیگر نیز ما نگاهی ملی داشتیم و هویت و داشته‌های خود را به نمایش گذاشتیم. پوسترهای ‌سال گذشته تا جایی با استقبال روبه‌رو شد که از برخی پوسترها چند بار چاپ کردیم؛ زیرا میهمانان خارجی می‌خواستند نمونه‌ای از پوسترها را با خود به کشورهای‌شان ببرند. ما می‌خواستیم عادت‌ها و کلیشه‌های قبلی در طراحی پوستر جشنواره‌ها را بشکنیم و از المان‌های تکراری استفاده نکنیم.

 

پای ترکیه نیز به این نشست کشیده شد. یکی از اهالی رسانه درباره سینمای ترکیه از او پرسید. رضا میرکریمی در این‌باره توضیح داد: ترکیه همسایه ما است و تبادلات خوب سینمایی با آنها داریم و در ۲ دوره اخیر جشنواره جهانی فیلم فجر به آنها توجه ویژه شده است. ما نمی‌توانیم سینمای ترکیه را نادیده بگیریم و در تدارک کارهای مشترک بیشتر هستیم.

 

 ٥٠٠ میهمان ممیزی فیلم‌ها و یک ضعف اساسی

میرکریمی در ادامه این نشست درباره حضور سینماگران در جشنواره گفت: در این دوره برای ۵۰۰ شخصیت سینمایی به‌ عنوان پیشکسوت کارت صادر شده است که البته نمی‌دانم حضور پیدا می‌کنند یا خیر. همچنین سازمان سینمایی به جشنواره جهانی این ماموریت را داده است تا فیلم‌های مناسب برای اکران بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته انتخاب شوند اما بی‌شک در خوشبینانه‌ترین حالت از بین این آثار به احتمال زیاد ۱۰ اثر اکران می‌شود.

او درباره ممیزی فیلم‌های خارجی و رضایت صاحبان این آثار از این اقدام نیز توضیحاتی داد: صاحبان آثار را در جشنواره و در سالن نمایش فیلم‌های‌شان می‌بینید و این یعنی این‌که با رضایت و نظر خودشان ممیزی‌های مد نظرمان انجام می‌گیرد. این مسأله ممیزی که آن‌قدر در ایران بر آن تأکید می‌کنید در کشورهای دیگر هم وجود دارد و فیلمسازان جهان هم این مسأله را می‌دانند. نماینده فیاپف که‌ سال گذشته به ایران آمد به این مسأله هم دقت کرد و متوجه شد رضایت فیلمسازان هم جلب شده است.

 

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 13
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش