دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۳:۰۸ - ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۰۵۱۴
فستیوال ها و جشنواره های هنری

تمام حاشیه‌ها و جنجال‌های جشنواره جهانی فیلم فجر

جشنواره جهانی فیلم فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به روزهای اوجش رسیده. جشنواره‌ای که بعد از سال‌ها حضور بی‌اثر در حاشیه جشنواره فجر، چند سالی می‌شود که با منفک‌شدن از بخش ملی، فستیوالی مستقل شده و اگرچه هنوز هم راه درازی تا تبدیل‌شدن به جشنواره‌ای تاثیرگذار و مهم پیش‌رو دارد، اما در شکل فعلی‌اش هم به‌خوبی نشان می‌دهد که در رخدادی چون یک جشنواره فیلم فرق مدیریت مدیران دولتی با کسی که خود کارنامه‌ای در این حیطه دارد و حداقل این‌که فستیوال‌های مهم دنیا را دیده و در فضای آنها نفس کشیده است، چیست!

 

حاشیه اول

در نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره؛ وقتی رضا میرکریمی در پاسخ سوالی که درباره منابع مالی فستیوال پرسیده بود، اعلام کرد که برخی از اسپانسرهای فستیوال «نخواسته‌اند نام‌شان برده شود»؛ حاشیه‌ای بزرگ شکل گرفت. حاشیه‌ای که از شایعات مختلفی که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد، ریشه گرفته بود. اندک زمانی بعد از گفته‌های عجیب میرکریمی فضای مجازی و صفحات هنری رسانه‌های اجتماعی پر شدند از کامنت‌هایی چون: «منابع مالی بی‌هویت به جشنواره دولتی هم وارد شد»؟ که انتقاداتی از جنس این  بنا به ‌ذات نق‌زن رسانه‌های مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفتند!

 

حاشیه مالی ٢

ماجرا زمانی جدی‌تر شد که برخی رسانه‌ها نوشتند «در حالی‌که مسئولان جشنواره‌ حاضر به اعلام اسپانسرهایشان نیستند، حضور دو فیلم کمدی با سرمایه‌گذاری یک چهره‌ نه چندان مطرح اما بسیار قدرتمند و صاحب‌نفوذ، در این جشنواره قابل توجه است.» اشاره این مطلب انتقادی به فیلم‌های ما همه با هم هستیم و جهان با من برقص بود؛ دو فیلمی که با سرمایه‌گذاری سجاد علیجانی ساخته شده‌اند. این نکته که علیجانی اسپانسر برنده باش محمدرضا گلزار و رحمان ١٤٠٠ هم بوده و در جشنواره‌ ملی فجر هم با سامانه تیک به‌عنوان اسپانسر حضور داشت؛ این شایعه را ایجاد کرد که شاید اسپانسر اسمشونبر فجر جهانی همین سجاد علیجانی بوده...

 

بودجه عجیب

سینما اکران در مطلبی بی‌منبع و با اشاره به شنیده‌ها در رابطه با بودجه جشنواره جهانی فجر نوشت که «طبق شنیده‌ها رقم ٥‌میلیارد تومان توسط زیباسازی شهرداری، ٥میلیارد تومان توسط وزارت ارشاد و رقم قابل توجهی  توسط اسپانسر تامین شده است.» رقمی که در مجموع ٦میلیارد تومان از جشنواره فیلم فجر بیشتر می‌شود؛ که البته کسی توجهی نکرد که جشنواره‌ای با تعداد بیشتر میهمانان خارجی (حالا با هر کیفیتی) باید هم هزینه بیشتری داشته باشد. نکته دیگر اما نقش زیباسازی شهرداری در تامین بودجه جشنواره بود، که این نیز انتقادات زیادی به‌همراه داشت؛ که کسی هم نپرسید که با این اوصاف تکلیف‌شان با فستیوال‌های کن و ونیز و برلین و کارلووی‌واری و ماردل‌پلاتا و شیکاگو و لندن و‌ هامبورگ و بیش از ٩٠‌درصد فستیوال‌های جهان چیست که بودجه‌شان را شهرداری تامین می‌کند!

 

کیفیت فیلم‌ها

گذشته از انتقادات بی‌شمار موجود درباره کیفیت فیلم‌های حاضر در جشنواره -که به مهجور بودن و بی‌نام‌ونشان بودن بیشتر فیلم‌ها اعتراض دارد- حضور برخی از فیلم‌های ایرانی نیز در فستیوال بحث‌انگیز شده است.

 

درباره فیلم‌های خارجی البته تنها و تنها این موضوع که هر فستیوالی یک حوزه برای خودش انتخاب می‌کند می‌تواند دلیل نبود فیلم‌های‌ هالیوودی و اروپایی را توجیه کند؛ بگذریم از این‌که اغلب فیلم‌های حاضر در جشنواره، فیلم‌هایی هستند که یا از سوی کشورشان به‌عنوان نماینده اسکار معرفی شده‌اند یا این‌که در فستیوال‌های رده الف حضور داشته‌اند که نشان از اعتبار آنها دارد.

 

اما فیلم‌های ایرانی حاشیه‌هاشان با فیلم بی‌حسی موضعی آغاز شد. ساخته حسین مهکام که پیشتر در فستیوال ملی فجر انتخاب نشده بود و اکران در فستیوال جهانی ثابت کرد که یا در این قضیه برخوردی مغرضانه به‌عمل آمده یا این‌که به‌هر دلیلی این فیلم با ناعدالتی محض از بخش ملی جشنواره بیرون نگه داشته شده است. فیلمی که بعد از نمایش در جشنواره جهانی فجر اجماعی مثبت درباره‌اش شکل گرفت و چندین و چند منتقد عنوان داشتند که کیفیت این فیلم از ٩٠‌درصد فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره ملی بالاتر بوده است؛ که این می‌توانست به‌معنای زیر سوال بردن هیأت انتخاب بخش ملی جشنواره باشد. موضوعی که واکنش یکی از اعضای هیأت انتخاب را موجب شد و شاهرخ دولکو با اشاره به فیلمی دیگر توپ را خواست در زمین جشنواره بیندازد. دولکو که انگار انتقادها از انتخاب نشدن بی‌حسی موضعی را اصلا نخوانده، در یادداشتی به موج رسانه‌ای خاصی اشاره کرد که یکی از روزنامه‌نگاران صاحب سمت در جشنواره جهانی علیه انتخاب‌نشدن فیلم روسی ایجاد کرده بود و پرسید که اگر آن انتقادها منصفانه و بی‌غرض بوده، پس چرا روسی امیر ثقفی جایی در این جشنواره ندارد؟

 

گذشته از این حواشی، اما این پرسش هنوز بی‌پاسخ مانده که واقعا چرا فیلم بی‌حسی موضعی نتوانست در بخش ملی فجر انتخاب شود؟

 

پرستاره

جشنواره اما در دو روز اخیر، جشنواره پررونقی بوده. جشنواره‌ای پر از ستارگان سینمای ایران. جشنواره‌ای که تصاویر فرش‌قرمزهایش فضای مجازی را تسخیر کرده. جشنواره‌ای که صف‌های طولانی برای فیلم‌هایش شکل می‌گیرد. فستیوالی که منتقد معتبرش دبورا یانگ همین دیروز از نوید محمدزاده به‌عنوان بازیگر محبوب خود نام برد: «تمام فیلم‌هایی که نوید محمدزاده دارد، می‌بینم و دنبال می‌کنم. همیشه حضورش در فیلم‌ها انرژی عجیب‌وغریبی دارد و من را به یاد سینمای گانگستری هندی می‌اندازد.» جشنواره‌ای که منتقدان خاص حضور پرتعداد ستارگان محبوب را بر فرش‌قرمزهایش زیر سوال می‌برند. جشنواره‌ای که حضور ۳۵سینماگر زن در این دوره آن را تبدیل به نمونه‌ای از این نظر کرده. جشنواره‌ای که البته ایراداتی هم دارد. ایراداتی که قطعا‌ سال‌به‌سال بهبود خواهند یافت...

 

کشف کج سلیقگی‌های جشنواره فجر درجشنواره بین الملل

«بی حسی موضعی» یک قربانی تمام عیار است

اواخر‌سال گذشته بود که در انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر گفته شد «بی‌حسی موضعی»  در بخش مسابقه انتخاب نشده. آن زمان ‏نسبت به این موضوع خیلی گله و شکایتی وجود نداشت. تا این‌که روز گذشته فیلم «بی‌حسی موضعی» ساخته حسین مهکام در ‏جشنواره بین‌المللی فجر اکران شد وتعجب بینندگان ومخاطبان را بر انگیخت. سوال این بود که چرا توجه به این فیلم در ‏جشنواره‌سال گذشته توسط هیأت انتخاب مغفول مانده است.‏ خسرو نقیبی، فیلم‌نامه‌نویس و منتقد سینما در این زمینه به «شهروند» گفت: «بی‎حسی موضعی» فیلم قابل قبولی است که نمره ‏قبولی آن از نصف بیشتر فیلم‌های انتخابی جشنواره فجر بیشتر است. به گفته او فیلم باید در جشنواره فیلم فجر به نمایش در می‌‏آمد و دیده می‌شد. نقیصه‌ای که باید علت آن را بررسی کرد.‏ نقیبی، بی‌حسی موضعی را در مقایسه با کارهای قبلی مهکام یک گام به جلو دانسته و می‌گوید شوخی‌های فیلم در آمده و شوخی‌های سطح بالایی است. یک کمدی ابزورد که عاشقان سینمای کمدی لمپنی آن را نمی‌پسندند. فیلم به کارهای کاهانی خیلی شبیه است و فضاهای موقعیتی واقعی و قابل لمسی دارد و قطعا در گیشه برای ‏مخاطبانی که سینما را می‌فهمند و با ساختارهای آن آشنا هستند، فیلم قابل قبولی خواهد بود.‏

 

دریا فرج‌پور

 

shahrvand-newspaper.ir
  • 14
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش