یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۲۱:۱۰ - ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۱۴۱۵
فستیوال ها و جشنواره های هنری

اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر

سیمرغ زرین به روس‌ها رسید، سیمرغ سیمین به سروش صحت

اختتامیه جشنواره جهانی فجر,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,جشنواره
در اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر،‌ سیمرغ زرین که مهمترین جایزه این رویداد است به فیلم روسی «جوان روسی» اهدا شد. سروش صحت هم با فیلم «جهان با من برقص» سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

به گزارش انتخاب، مراسم اختتامیه سی ‌و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ساعت ۱۸:۳۰ امروز (پنجشنبه ۵ اردیبهشت) با حضور مهمانان خارجی و داخلی، داوران بخش‌های مختلف، اهالی رسانه و… در تالار وحدت آغاز شد.

 

این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های نمایش، آی‌فیلم و پرس‌تی‌وی در حال پخش است.کارگردانی مراسم اختتامیه را کیوان کثیریان و مجید توکلی بر عهده دارند.

 

پس از پخش سرود ملی و آیاتی از کلام‌الله مجید، موسیقی متن فیلم «سینماپارادیزو» ساخته جوزپه تورناتوره با موسیقی انیو موریکونه به شیوه آکاپلا توسط گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو اجرا شد. این گروه همچنین قطعه ای از فیلم «آبی» ساخته کریشتوف کیشلوفسکی با آهنگسازی زبیگنیف پرایزنر و قطعه نوستالژیک «گنجشکک اشی مشی» را اجرا کردند.

 

سپس کلیپی با صدای حمید محمدی مجری تلویزیون، از سینمای ایران و دوره‌های قبلی جشنواره جهانی فیلم فجر پخش شد.در این کلیپ درباره برنامه های اجرا شده در این رویداد توضیحاتی ارایه شد و همچنین دست اندرکاران جشنواره معرفی شدند.

 

در ادامه سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر پشت تریبون رفت و گفت: از ۴ سال پیش که مسئولیت برگزاری این جشنواره را بر عهده گرفتم و به کمک همکاران خبره‌ام تلاش کردیم جایگاهی در خور شأن و منزلت فرهنگ و سینمای ایران دست و پا کنیم، عادت به ارائه گزارش کار در اختتامیه نداشتم. الان هم نمی‌‌خواهم ترک عادت کنم فقط برای تشکر آمده‌ام.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال متأسفانه با تحریم‌های ناجوانمردانه و یک‌سویه‌ای مواجه شدیم که نه تنها اقتصاد که فرهنگ ایران را هم نشانه رفته است. اما به رغم همه مشکلات به خاطر شأنی که سینمای ایران در جهان دارد، شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه بودیم.

 

میرکریمی سپس به قطعه‌ای آذری که در بخشی از اختتامیه اجرا شد، اشاره کرد و افزود: این ترانه می‌گوید «کوچه‌ها را برای این که دوست من از راه می‌رسد، آب و جارو کرده‌ام»؛ ما هم کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را برای حضور مهمانان عزیزی از سراسر دنیا آماده کردیم تا در یکی از قدیمی‌ترین قستیوال‌های مهم دنیا در غرب آسیا حضور داشته باشند.

 

در ادامه، باران نیکراه مجری برنامه روی صحنه آمد تا مراسم اختتامیه را به دو زبان فارسی و انگلیسی اجرا کند. او همچنین درباره صلح‌طلبی ایرانیان صحبت کرد و اینکه ایرانیان همواره جهانی پر از صلح را می‌خواهند.

 

سپس نوبت به اهدای جایزه «نِت پَک» به داوری اعجاز گل، لاتیکا پادگائونکار و سید غلامرضا موسوی رسید. «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست از ایران رسید. او در سخنانی گفت: دوست دارم این جایزه را در ابتدا به بچه‌های کانون اصلاح طلب هدیه بدهم چون این فیلم را آن‌ها ساختند. من تمام تلاشم را کردم که در طول ساخت این فیلم با آن‌ها صادق باشم و دروغ نگویم. در این فیلم تصمیم گرفتم به معجزه هنر و تئاتر بپردازم. خوشدست ضمن تشکر از همکارانش در فیلم، این جایزه را به دخترش که ۶ ماه دیگر به دنیا می‌آید، تقدیم کرد. 

 

در ادامه، دیپلم افتخار بهترین فیلم بین‌الادیان با داوری داگلاس فالسون، اینیس گیل و حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین نواب اهدا شد که به  «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان تعلق گرفت. نوید محمودی جایزه را از سوی برادرش دریافت کرد و گفت: این فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است و ما تصمیم گرفتیم این فیلم را از افغانستان در جشنواره شرکت دهیم. دو سال سخت برای ساخت این فیلم بر ما گذشت و امیدوارم مردم ایران هم این فیلم را دوست داشته باشند.

 

در ادامه، دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند بخش «جلوگاه شرق» با داوری باربارا لوری، جونیت جبنویان و روبرت صافاریان به فیلم «اعلان» به کارگردانی محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان اعطا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش به زبان فارسی گفت: «تشکر می‌کنم».

 

سپس حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره برای اهدای جایزه صلح روی صحنه آمدند و دیپلم افتخار صلح را فیلم «امینه» به کارگردانی ایمن زیدان از سوریه اهدا کردند. 

 

همچنین جایزه و تندیس محمد امین(ص) به «حمید» ساخته اعجاز خان از هند اهدا شد. تهیه‌کننده فیلم این جایزه را به نمایندگی از کارگردان دریافت کرد.

 

کیانیان درباره جایزه «محمد امین(ص)» گفت: بسیار خوشحال هستم که برای بار چهارم برای اهدای جایزه «محمد امین» روی سن آمدم. این جایزه در واقع جایزه اخلاق است و به این دلیل اسمش محمد امین است که پیامبر ما می‌گوید: من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق در جهان. هیچ فیلمی نیست که به اخلاق نپردازد حتی اگر در حکم نمک و فلفل فیلم باشد. بنابراین این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که دغدغه اصلی آن اخلاق است.

 

سپس جایزه بهترین «فیلم اول» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با داوری عمار هادی العرادی، غسان سلهب و بهروز شعیبی به «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه تعلق گرفت. فیلمبردار اثر به نمایندگی از او جایزه را دریافت کرد.

 

تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی به «قربانی» به کارگردانی مهدی محمدنژادیان از ایران تعلق گرفت. او بعد از دریافت جایزه گفت: هزاران کودک در سراسر دنیا در معرض خشونت قرار می‌گیرند. این کودکان به ویژه در جوامع سنتی صدایی ندارند، من سعی کردم صدای آن‌ها باشم.

 

تندیس بهترین کارگردان آسیایی به هو منگ برای فیلم «عبور از مرز» از چین رسید. تهیه‌کننده فیلم جایزه را به نمایندگی از کارگردان دریافت کرد.

 

در ادامه جوایز بخش جلوه‌گاه شرق، دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی به «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان رسید. نوید محمودی پس از دریافت جایزه گفت: بی‌سرزمینی غم بسیار بزرگی است، می‌خواهم از شما خواهش کنم هر چقدر می‌توانید به مهاجرین افغانستانی محبت کنید. وی ابراز امیدواری کرد فیلم بعدی آن‌ها در جشنواره فیلم فجر داخلی پذیرفته شود.

 

سپس «جای خالی دوست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدعلی طالبی از ایران تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی را دریافت کرد. طالبی با ارسال کلیپی به جشنواره گفت: ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر، هیأت داوران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌خواهم این جایزه را به نیلوفر روزبهانی که به همراه دوستش به قصد خودکشی از یک پل پرید و به طرز معجزه آسایی نجات یافت، اهدا کنم و از همه نوجوانان می خواهم به زندگی که می‌تواند لحظه‌های شیرینی داشته باشد بیاندیشند. روزبهانی با حضور روی صحنه، این جایزه را به نمایندگی از طالبی دریافت کرد.

 

سپس داوران بخش مسابقه بین‌الملل «سینمای سعادت» روی صحنه آمدند.

 

سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به «افراط منجی ماست» به کارگردانی مورگان زیورلا-پتی از سوئد تعلق گرفت، او پیامی تصویری به جشنواره ارسال کرده و گفته بود: باعث افتخارم است از داورانی جایزه می‌گیرم که از فرهنگ‌های مختلف هستند.

 

سیمرغ سیمین بهترین طراحی لباس برای «پرنده بهاری» به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین تعلق گرفت.

 

نوید محمدزاده داور بخش «سینمای سعادت» قبل از آنکه برنده دیپلم افتخار بازیگر مرد را اعلام کند، گفت: این سیمرغ از آن یکی که خودم قبلاً گرفته‌ام، قشنگ‌تر است و بیشتر دوست دارم. آقای میرکریمی لطفاً یکی از این سیمرغ‌ها به من بدهید!

 

سپس دیپلم افتخار بازیگر مرد به علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت اهدا شد. مصفا پس از دریافت جایزه‌اش گفت: ظاهرا یکی در آن بالا و پشت‌صحنه هوای مرا داشته است تا این جایزه را بگیرم!

 

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد هم به جسپر کریستنسن برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک رسید.

 

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن به مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان رسید. تهیه‌کننده «ایرینا» به نمایندگی از آپوستولووا روی سن آمد و گفت: بسیار تشکر می‌کنم که این فیلم را دیدید. این اولین فیلم مارتینا و کارگردان آن است. دریافت این جایزه برای سینمای بلغارستان یک افتخار است.

 

سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان رسید. 

 

سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» از ایران اهدا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیأت داوران و برگزارکنندگان جشنواره بسیار تشکر می‌کنم. بسیار خوشحال هستم. در این دو، سه روز بیشتر می‌شنیدم که همه درباره فیلم می‌گفتند که حال این فیلم خوب است. فکر می‌کنم علت این حال خوب این است که ما در طول ساخت این فیلم همگی حالمان خوب بود و مسائل را با هم حل می‌کردیم. فکر می‌کنم اگر ما هم گاهی کوچه را برای مهمانان جارو کنیم، با مهاجران مهربان باشیم، کمی خودمان، بقیه و حتی کسانی را که عقایدشان مخالف ماست، دوست داشته باشیم، آن وقت است که جهان با ما خواهد رقصید.

 

سیمرغ زرین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره و پل شریدر مهمان ویژه این رویداد به «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و تهیه‌کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف از روسیه تعلق گرفت. 

 

آیرات یامیلوو فیلمبردار «جوان روس» که به نمایندگی از کارگردان اثر سیمرغ زرین این بخش را دریافت کرد، گفت: اصلا انتظار نداشتم از این فیلم انقدر استقبال شود و جا دارد از داوران و همه مهمانان تشکر کنم.

 

الکساندر زولوتوخین کارگردان این فیلم نیز در پیامی تصویری به مهمانان اختتامیه گفت: بسیار مهم است که داستانی ساده و صادقانه ساخته شود و خوشحالم که تماشاگران ایرانی این فیلم را درک و با آن احساس نزدیک داشتند.

 

مجری مراسم در ساعت ۲۰:۱۵ پایان آن را اعلام کرد و از حاضران در تالار وحدت خواست به صورت ایستاده خودشان را تشویق کنند.

 

 

  • 12
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش