گزارش نشست خبری فیلم «درخت گردو»
فیلم «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان، عصر امروز (سهشنبه ۱۵ بهمن) در سانس دوم سینما رسانهِ جشنواره فیلم فجر، به نمایش درآمد.
پس از نمایش فیلم، نشست خبری «درخت گردو» با حضور محمدحسین مهدویان (کارگردان)، ابراهیم امینی و حسین حسنی (فیلمنامهنویسان)، سیدمصطفی احمدی (تهیهکننده)، مینو شریفی، مینا ساداتی، مهران مدیری (بازیگران)، هادی بهروز (مدیر فیلمبرداری)، حبیب خزاییفر (موسیقی) و ... با اجرای محمدرضا مقدسیان برگزار شد.
سرآغاز این نشست، صحبتهای محمدحسین مهدویان در ارتباط با دشواری کارگردانی و فضاسازی «درخت گردو» بود. او توضیح داد: «این فیلم نسبت به فیلمهای قبلیام از چند جهت دشواریهای بیشتری داشت. زبان، فرهنگ وجغرفیای فیلم برای من نا آشنا بود و باید این آشنایی صورت میگرفت. کارکردن با سه بچه کوچکی که بازیهای سختی هم داشتند از این جهت سخت بود که باید به لحاظ فیزیکی و روحی مراقبت میشدند. همچنین گریم بازیگران جزو چالشهای فیلم بود. ما در صحنههایی که حیوانات را نشان دادیم، از دامپزشکانی استفاده کردیم که بدون آسیب زدن به حیوانات، صحنههای باورپذیر شیمیایی شدن را به تصویر بکشیم. سعیمان بر این بود که عمق فاجعه را بتوانیم روی پرده سینما نشان دهیم.»
او درباره همکاری با پیمان معادی در فیلم گفت: «فیلم موضوعی انسانی دارد که فراموش شده است، اما میتواند در جوامع بینالمللی نمایش داده شود و کارکرد مثبتی داشته باشد. حضور پیمان معادی به عنوان یک بازیگر بینالمللی میتواند به این مهم کمک کند.»
مهران مدیری: عاشق مردم کُرد هستم
مهران مدیری در ابتدای سخنانش، به بازماندگان حادثه سقوط هواپیما تسلیت گفت و جای پیمان معادی را خالی کرد و بیان داشت: «من در سال ۶۶ در سردشت حضور داشتم و تقریبا بخش بزرگی از این اتفاقات را از نزدیک دیدم. دوستی من با کارگردان، تهیهکننده، پیمان معادی و همچنین موضوعی که خاطرات بسیاری را برای من زنده کرد در کنار اینکه من عاشق مردم مهربان و آدم حسابی کٌرد هستم دلایلی بودند که نمیتوانستم در فیلم حضور نداشته باشم. دوست داشتم به کسانی که در دوران جنگ با مهربانی میزبان ما بودند ادای دین کنم.»
مینا ساداتی، دیگر بازیگر فیلم هم درباره دلیل حضورش در فیلم «درخت گردو» عنوان کرد: «به نظرم مهدویان کارگردان شجاعی است. به خاطر داستان انسانی فیلم، دوست داشتم در آن حضور داشته باشم. سالها بود به مسائل کردها پرداخته نشده بود. فکر میکنم کردها هنوز همان وضعیتی را دارند که ۳۰ سال پیش داشتند.»
مینو شریف هم که «درخت گردو»، نخستین تجربه سینمای او است، با اشاره به اصالت کردی خود گفت: « من میدانم فیلمهایی که با این زبان یا با موضوع کردها ساخته میشوند، معمولا دیده نمیشوند یا سرمایهگذار پیدا نمیکنند. کاراکتر مریم، یک زن جوان سردشتی بود و تمام تلاشم را کردم این نقش را درست بازی کنم. درست است که کرد هستم اما یادگیری این زبان سخت بود. اولین برخورد من با زبان کردی در ۱۹ سالگی بود اما باید این را بگویم که لهجه کردی، شهر به شهر و روستا به روستا با یکدیگر فرق دارد. روز اولی که بچههای فیلم را دیدم، متاسفانه آنها اصلا حرف ما را متوجه نمیشدند و نیاز به مترجم داشتند.»
در ادامه نشست، مهران مدیری با اشاره به چالشهایی که در طول ساخت فیلم با آنها رو به رو شده بود گفت: «ما صبح زود بیدار میشدیم و بیدار شدن در آن ساعت برای من فاجعه بود، چندبار ساعت ۶ صبح حرکت کردیم و به سنندج رفتیم و ساعتها در راه بودیم. همچنین در مسیر پنج ساعت در راه بودیم، به بهانههای مختلف به بانه میرفتیم و عذاب میکشیدیم.»
حبیب خزاییفرهم درباره ساخت موسیقی «درخت گردو» توضیح داد: «تحقیقات مفصلی درباره موسیقی کردستان کردم و درنهایت به این نتیجه رسیدم که باید از این آهنگها استفاده کنم. همچنین برای موسیقی این فیلم از آهنگسازان بومی کرد استفاده کردم.»
پیمان معادی: این فیلم را عاشقانه بازی کردم
ادامه بخش این نشست، تماس تلفی با پیمان معادی، بازیگر اصلی فیلم بود. او از پشت تلفن گفت: «سیمرغ و بازتاب بینالمللی برایم اهمیتی ندارد؛ زیرا این فیلم بسیار مهمتر از این حرفهاست. محمدحسین مهدویان را سالهاست میشناسم و میدانستم چقدر سینما را میشناسد. در طی ساخت فیلم فهمیدم عوامل این فیلم مدتهاست با هم همکاری میکنند و یک همدلی خاصی داشتند. او گروه فوقالعاده ای دارد. این فیلم مهمی است. من این فیلم را عاشقانه بازی کردم و امیدوارم مردم آن را دوست داشته باشند.»
او ادامه داد: «اجازه میخواهم از این فرصت استفاده کنم و از محمدحسین مهدویان بابت انتخاب شجاعانهای که داشت و من را برگزید تشکر کنم. همچنین از عبدالله مهربان معلم زبانم در این فیلم ممنونم که برای رسیدن من به نقش قادر بسیار تلاش کرد.از مهران مدیری که حق مطلب را ادا کرد، تشکر میکنم. من هم عاشق کردها هستم و از مردم کردستان تشکر میکنم که به من اجازه دادند لباس فاخرشان را بر تن کنم. آنها درهای خانههایشان را به روی ما باز کردند و اجازه بازی و نشان دادن یک دوره زمانی و یک رویداد از مردم ایران را دادند. امیدوارم حق مطلب را ادا کرده باشم و میخواهم سر تعظیم جلوی این مردم که طی سالیان رنج کشیدهاند، فرود آورم.»
زندگی کولبرها؛ موضوع فیلم بعدی مهدویان؟
مهدویان هم درباره حضور پیمان معادی در این فیلم گفت: «در طول ساخت فیلم به او فشار زیادی وارد شد. او چند روز در بیمارستان بستری شد و به کمک قرص و آمپول در صحنه فیلمبرداری حاضر میشد. پس فکر نکنید این فیلم الکی ساخته شده است.»
هادی بهروز (مدیرفیلمبرداری) درباره شیوههای فیلمبرداری این فیلم توضیح داد: «تمام اتفاقات باعث شد که برای هر دههای که فیلم در آن روایت میشود فرمت خاصی استفاده شود که مخصوص آن دهه باشد. تجربه بسیار جذاب و جدیدی برای من بود و خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم.»
ابراهیم امینی (فیلمنامهنویس) هم درباره فیلمنامه «درخت گردو» گفت: «ما تجربه کارهای قبلی را داشتیم و در تمام آنها بر مبنای یک داستان واقعی فیلمنامه نوشتیم. در نوشتن یک فیلمنامه واقعی باید اول فهمید که چه اتفاقاتی و چگونه رخ داده است. پس از این مرحله باید نحوه روایت و عرضه آنها را بلد باشیم سپس درباره رویدادها صحبت کنیم زیرا انگیزه انسانها مشخص نیست.»
کارگردان فیلم «درخت گردو» در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سکانس پایانی فیلم که کولبرها نشان داده شدهاند، فیلم بعدیتان درباره این قشر خواهد بود، گفت: «هنوز درباره موضوع فیلم بعدیام تصمیم نگرفتهام. با «درخت گردو» سعی کردم فیلمی بسازم که در عین حال که ملی است، نقد شیوههای حکمرانی در آن وجود دارد. اقلیتهای کشورمان تاوان بسیاری برای وطن دادهاند و همیشه کنار گذاشته شدهاند آنها برای وطن آسیب دیدهاند؛ اما به خاطر اینکه همزبان پایتختنشینان نبودند کسی توجهی به آنها نکرده است.»
حق و حقوق فیلمنامه و اجازه از شخصیت واقعی داستان
در بخشی از این نشست خبری، یکی از حاضران در سالن مدعی شد که فیلمنامه «درخت گردو» متعلق به نویسندهای دیگر به نام مریم اهری است که در سال ۹۷ نوشته و در صندوق انجمن نویسندگان ثبت شده است.
او همچنین ادعا کرد، پرداختن به زندگی خانواده مولانیا نیز بدون اجازه حقوقی آنها بوده است.
در پاسخ به این ادعا، مصطفی احمدی، تهیه کننده، گفت: «اجازه حقوقی هر دو این افراد در دست من است و چنین ادعایی به هیچ عنوان صحت ندارد.»
مهدویان نیز در پاسخ گفت: «نام خانم اهری به عنوان پژوهشگر در تیتراژ آمده است، ضمن اینکه نوشته ایشان نمایشنامه بود و نه فیلمنامه.»
پایان بخش این نشست خبری، صحبتهای سه بازگر خردسال «درخت گردو» بود. ژینا زاهدی، درباره نقش خود گفت: «من در فیلم «درخت گردو» بازی کردم و از بازی در این فیلم بسیار خوشحالم، آقای مهدویان را بسیار دوست دارم و دستش را میبوسم.»
ماهان کریمی دیگر بازیگر کودک این فیلم نیز درباره حضورش در فیلم عنوان کرد: «در این فیلم نقش ناصر را بازی کردم، فیلم «درخت گردو» را خیلی دوست داشتم و به نظرم بازی در این فیلم اصلا سخت نبود.»
مهیا کریمی، بازیگر نقش «مالمال» نیز گفت: «به نظرم بازی در این فیلم بسیار سخت بود.»
***
گزارش نشست خبری فیلم «آن شب»
نشست خبری فیلم «آن شب» به کارگردانی کورش آهاری با حضور کارگردان، میلاد جرموز (نویسنده)، محمد درمنش (تهیه کننده) و صبا واحدی (جانشین طراح صحنه)، امروز (چهارشنبه پانزدهم بهمن) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در آغاز این نشست، کورش آهاری، کارگردان «آن شب» در پاسخ به این سوال که فیلم ساختن در آمریکا چه تفاوتی با ایران دارد، گفت: «من درباره فیلمسازی در ایران اطلاعات کمی دارم. بخش ساده فیلمسازی در آمریکا آن است که نیاز به مجوز ساخت و نمایش نیست. اما قوانین محدود دیگری مثل اندازه معین در استفاده کودک در زمان فیلمبرداری و غیره که کار را کمی سخت میکند، وجود دارد.»
کارگردان «آن شب» ادامه داد: «ژانر این فیلم را در آمریکا ژانر روانشناختی مینامند و ژانر ترسناک نیست. ما برای اینکه فیلم شکل هالیوودی پیدا کند نیاز به یک سری ترفند داشتیم. این یک داستان جهانی است و بیننده آمریکایی با آن ارتباط برقرار کرد. امیدواریم در ایران هم مورد استقبال قرار بگیرد.»
محمد درمنش هم درباره بحث مالکیت فیلم و تولید مشترک سینمایی، توضیح داد: «اگر در آینده در سینمای ما فرصت تولید اثر با حضور تیمهای گسترده و چند سرمایهگذار وجود داشته باشد فیلمها به پختگی بیشتری میرسند و سینمای ما پیشرفت خواهد کرد. این فیلم قرار بود مخاطب جهانی داشته باشد و ما تلاش کردیم به ترکیب خوبی از عوامل فیلم برسیم که بتوانیم دیدگاههایمان را بهم نزدیک کنیم.»
او در پاسخ به این سوال که چرا این فیلم در آمریکا ساخته شد، گفت: «همیشه هر فیلمی میتواند در هر لوکیشن و با یک استراتژی مشخص ساخته شود. اما یکی از دلایل مهم ساخت آن در آمریکا به این دلیل بود که دوستان ایرانی ساکن آمریکا و بازیگران بتوانند در اقصی نقاط جهان فیلم بسازند و البته محور اصلی یک اثر باشند.»
آهاری در ادامه در پاسخ به همین سوال توضیح داد: «این داستان میتوانست در هر جایی باشد. اما در سینمای آمریکا به هنرمندان ایرانی بها داده نمیشود . ما میخواستیم به این مساله دامن بزنیم و از این فرصت استفاده کنیم تا هنرمند ایرانی ساکن در آمریکا را پررنگتر کنیم. ما یک فیلم آمریکایی با حال و هوای ایرانی میبینیم که میتواند شکل بینالمللی داشته باشد. نسل جدید ایرانیهای آمریکا دوست دارند به مردم خودشان ادای احترام کنند و البته ما میخواستیم چهره مردم ایران را در آمریکا نشان بدهیم که زندگی خیلی لوکسی ندارند.»
در ادامه نشست، درمنش در پاسخ به چرایی غیبت شهاب حسینی در نشست فیلم گفت: «شهاب حسینی مشغول فیلمبرداری یک فیلم در خارج از کشور است؛ اما در اکران روز نوزدهم بهمن ماه حضور خواهد داشت.»
او درباره سرمایهگذاران فیلم گفت: «در آمریکا صنعت سینما مهم است و سرمایهگذاران در آمریکا اصلا ایدئولوژیک نیستند و زمانی که یک سرمایهگذار پای فیلمی میآید باید از بازگشت سود و سرمایه مطمئن باشد.»
صبا واحدی (جانشین طراح صحنه) با توضیح این مطلب که تیم بزرگی برای طراحی صحنه فیلم کار کردند، افزود: «فیلم در سه لوکیشن خانه، استودیوم و هتل فیلمبرداری شد. تمام نمادها مثل روباه، جغد و تصویرهایی که در راهروهای هتل دیدیم، دلیل داشتند و نشانه دوری این آدمها از یکدیگر بود. همچنین طرح تتویی که در فیلم میبینید را از کتابی بومیان آمریکا انتخاب کردم که یک تقویم سنگی بود. این تتو نماد این بود که این افراد در تمام روزها و شبهای تاریخ، گیر کردهاند و شیطان روزگار خودشان هستند.»
***
گزارش نشست خبری فیلم «دوزیست»
فیلم «دوزیست» به کارگردانی و نویسندگی برزو نیکنژاد، در سومین سانس چهارمین روز جشنواره فیلم فجر، در پردیس ملت روی پرده رفت.
پس از نمایش فیلم، نشست خبری «دوزیست» با حضور برزو نیکنژاد (کارگردان)، سعید خانی (تهیهکننده)، علی برازنده (مدیرفیلمبرداری)، جوادعزتی، هادی حجازیفر، پژمان جمشیدی، ستاره پسیانی و الهام اخوان (بازیگران)، امیرحسین قدسی (طراح صحنه )، مهدی سعدی (تدوین) و ملودی اسماعیلی (طراح لباس)، امشب (سهشنبه پانزدهم بهمن) در پردیس سینمایی ملت برگزارشد.
در ابتدای این نشست، پژمان جمشیدی درباره نقشاش در این فیلم گفت: «خوشحالم که در این نقش بازی کردم. پیشنهاداتی که در سال به من میشود اکثرا ژانر کمدی است و حضور در این نقش و فیلم برای من تجربه متفاوتی بود.»
او با اشاره به تاثیر تئاتر روی بازیگریاش افزود: «بازی در تئاتر بسیار سخت است، من تجربه حضور در ۳۰ تئاتر را داشتهام و این تجربه از من آدم و بازیگر دیگری ساخت.»
جمشیدی همچنین درباره همبازی بودنش با جواد عزتی هم گفت: «جواد در پشت صحنه بسیار خوب و همراه است و من در دو فیلم «جهان با من برقص» و «دوزیست» تجربه بسیار خوبی با او داشتم.»
برزو نیکنژاد هم در پاسخ به پرسشی، با بیان اینکه از نتیجه کار راضی است، در مورد فیلم «دوزیست» اظهار کرد: «سعی کردم در این فیلم خیلی از واقعیتها را نگویم. همه ما حرفهای نزده زیادی داریم و جبر زندگی آدمها را مجبور میکند دوزیستوار زندگی کنند.»
در ادامه، سعید خانی، تهیهکننده در ارتباط با ساخت و پخش فیلم گفت: «ابتدا به دنبال پخش فیلم در پاییز بودیم؛ اما نهایتا تصمیم به اکران فیلم در جشنواره گرفتیم.»
هادی حجازیفر نیز در ارتباط با نقش خود در فیلم «دوزیست» گفت: «از شانس خوب من است که نقشهای مختلفی به من پیشنهاد میشود. تجربههای دوست داشتنی را در کنار این تیم خوب داشتم. در بازیگری جرات ریسک زیادی دارم و همچنان در این حیطه تجربه میکنم.»
نیکنژاد در ادامه در ارتباط با انتخاب بازی الهام اخوان در این فیلم گفت: «من برای این نقش قطعا بازیگر چهره جدید میخواستم. نمایشی از او دیدم و پس از گفتوگو با آقای خانی، او برای ایفای این نقش انتخاب شد. او در رشته بازیگری تحصیل کردهاست. برای درست از آب درآمدن این نقش، دو سال با او کار کردم. بهنظر من نتیجه بازی او خوب بود و توانست بین بازیگران چهره خوب بازی کند و بازی یکدستی با آنها داشته باشد.»
الهام اخوان هم در ارتباط با نقشاش در «دوزیست» گفت: «صرفنظر از اینکه توانستم این تجربه خوب را جلوی دوربین داشتهباشم، بازی در کنار بازیگران خوب و حرفهای فیلم، برایم تجربه بینظیری بود.»
علی برازنده درباره فیلمبرداری فیلم توضیح داد: «عموما در این فیلم از لنزهای تیرهتری استفاده کردیم و گفتوگوهای قبل از فیلم در روند فیلمبرداری بسیار موثر بود.»
در ادامه نشست، مهدی سعدی در ارتباط با تدوین فیلم گفت: «امیدوارم این فیلم را دوست داشته باشید. من از تدوین این فیلم لذت بردم و تلاش کردم زحمات عوامل فیلم به خوبی نشان داده شود.»
- 14
- 1