گزارش نشست خبری فیلم «کشتارگاه»
در نشست خبری فیلم «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی، باران کوثری و امیر حسین فتحی بازیگران فیلم و جواد نوروزبیگی تهیهکننده حضور داشتند. این نشست با اجرای محمود گبرلو و با حضور سحر عصرآزاد به عنوان منتقد برگزار شد.
ساعت نشست خبری این فیلم به دلیل مسابقه استقلال و پرسپولیس اندکی تغییر کرده بود که مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره درباره آن گفت: «با هماهنگی ساعت نشست را به دلیل پخش فوتبال جابهجا کردیم.»
یکی از نکاتی که در این فیلم مورد توجه منتقد نشست قرار گرفت، انتخاب هوشمندانه بازیگران بود. او در این باره گفت: «حضور بازیگران چهره در یک فیلم آن را غیرهنری نخواهد کرد. اگر بازیگری در خدمت درام باشد آنجاست که می توان فهمید که یک کارگردان آیا برای گیشه بازیگر ستاره انتخاب کرده یا برای بهتر شدن قصهاش. انتخاب بازیگران تنها به دلیل گیشه و فروش نبوده و آنها با توجه به چالشی که در درام دارند انتخاب شدهاند.»
باران کوثری که نقش اول زن فیلم را بازی میکند درباره حقوق بازیگران و پیشنهاد نقش بنا به چهره بازیگر گفت: «تخصص بازیگری را نباید نادیده بگیریم و تنها فروش را به این افراد نسبت دهیم.»
عباس امینی کارگردان «کشتارگاه» یکی از داوران بخش نسل «جنریشن» جشنواره برلین ۲۰۲۰ است که در این نشست به آن اشاره شد.
او میگوید: «به دنبال ساختن فیلم جدیدی بودیم که موضوع روز باشد. فیلمهای قبلی من نتوانستند اکران عمومی خوبی داشته باشند. با انتخاب موضوع دلار و دغدغه جامعه نسبت به آن که موضوع روزاست تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم. در تحقیقات این فیلم دسترسی کاملی به روند پخش دلار در بازار نداشتیم از این رو به سمت دلارفروشهای کیفی رفتیم.در انتخاب لوکیشن جنوب هم سعی کردم خروج گوسفندان از کشور را به واقعیت نزدیک کنم.»
امینی درباره بازی امیرحسین فتحی در فیلم گفت: «انگیزه امیرحسین یکی از مواردی بود که من را جذب کرد. من او را در تئاتر دیده بودم و برای این نقش مناسب دیدم. او برای حضورش در یک نقش وقت و انرژی زیادی میگذارد.»
فتحی که در جلسه حضور داشت، بازی در این فیلم را اینگونه توصیف کرد: «در این فیلم با آقای امینی گفتوگوهای زیادی درمورد نقشم در فیلم داشتیم و من هم تلاش کردم به این نقش نزدیک شوم.یکی از اتفاقات جالبی که در نقش امیر افتاد؛ این بود که او مشکلات مالی دارد و درگیر فساد میشود. اما در انتها دچار عذاب وجدان میشود و از ادامه راهی که در پیش گرفته بود پشیمان میشود.در قصه به خوبی به این کاراکترپرداخته شد.»
حسین فرخزاده نویسنده فیلم هم در ارتباط با داستان گفت: «نمونههای واقعی از این داستان وجود دارد و نمونه کاراکترهای واقعی آن برخی از دوستان من هستند. اگر هرکسی به تجربههایش توجه کند با این موضوع در اطرافیانش روبه رو میشود. منطقه جنوب امکانات دراماتیک زیادی برای ساخت این فیلم به ما داد.»
***
گزارش نشست خبری فیلم «مردن در آب مطهر»
فیلم «مردن در آب مطهر» ساخته برادران محمودی، امشب (پنجشنبه ۱۷ بهمن) در سومین سانس سینما رسانه جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
در ادامه، نشست خبری فیلم «مردن در آب مطهر» در روزی که تعداد اهالی رسانه حاضر در پردیس ملت، کمتر از روزهای گذشته بود، با حضور عوامل و بازیگران برگزار شد.
در ابتدای این نشست، نوید محمودی، کارگردان فیلم، درباره چرایی انتخاب این سوژه گفت: «مهمترین مسالهای که باعث انتخاب یک سوژه برای من و برادرم میشود، دغدغههایمان است. نشان دادن مشکلات افغانها باعث میشود، درام بهتر روایت شود، سالهای گذشته نیز درباره افغانها فیلم ساختهایم و فیلمهایی بودهاند که به آنها توجه شده است. در همین راستا قرار است با شبکه سه فیلمی درباره دو برادر جوان و موفق افغان بسازیم.»
این کارگردان در پاسخ به این سوال که چگونه بنیاد فارابی را برای گرفتن وام و ساخت این فیلم مجاب کردید، گفت: «شورایی در بنیاد فارابی وجود دارد که فیلمنامهها را بررسی میکند و نهایتا تعدادی را برای تولید و پرداخت وام و تعدادی را برای شراکت انتخاب میکنند. بنیاد سینمایی فارابی، ۲۷ درصد از بودجه این فیلم را تامین کرد.»
او در واکنش به پرسشی درباره چهره بسیار بدِ ایرانیهای فیلم و برخورد خشنشان با مردم افغان، پاسخ داد: «اگر از برخورد ایرانیها با مردم افغان ناراحت شدید، برداشت شخصی خودتان است. در فیلم من ایرانیهایی که نشان داده شدهاند، قاچاقچیان انسان هستند. زمان مهاجرت کسی با شما شوخی ندارد، زیرا هدف تنها رساندن شما به مقصد و گرفتن پول است.»
نوید محمودی افزود: «در همین فیلم پلیس حضور دارد که به پرونده دختر گم شده رسیدگی میکند یا حتی زنی را در فیلم میبینیم که از دختران افغان مراقبت میکند و به آنها سقفی برای خواب میدهد. در تمام دنیا شخصیتهای منفی بد هستند و شخصیتهای مثبت خوب.»
ندا جبرئیلی، بازیگر این فیلم درباره گویش خود در «مردن در آب مطهر» گفت: «لهجه من در این فیلم برای عدهای از مخاطبان باورپذیر بود و عده دیگری هم بودند که این اعتقاد را نداشتند. معلمی داشتیم و با او برای بازی و گویش تمرین میکردیم.»
متین حیدرینیا هم درباره غیبت خود در سینما با توجه به اینکه تجربه کار با اصغر فرهادی را در گذشته داشته است، گفت: «به دلایل شخصی مدتی از سینما فاصله گرفتم و میخواستم با فیلم قدرتمندتری به سینما بازگردم. کسانی که از بچگی وارد سینما میشوند، بعد از مدتی از یادها میروند. اقای محمودی جسارت به خرج داد و با من که در کودکی وارد سینما شده بودم، همکاری کرد. از این به بعد با انرژی و حساسیت بیشتری به کارم ادامه خواهم داد.»
سوگل خلیق نیز درباره همکاری با برادران محمودی و بازی در این فیلم گفت: «هرگز به بازی در فیلمهای برادران محمودی نه نمیگویم. از هر شکل و اندازه همکاری با برادران محمودی استقبال میکنم. بازی در چنین نقشهایی که نیاز به لهجه دارد، چالش برانگیز و برایم جذاب است.»
علی شادمان، دیگر بازیگر فیلم «مردن در آب مطهر» هم گفت: «من اصالتا کرد هستم و زبان کردی و افغانستانی تقریبا شبیه هم هستند. ما با مشاور زبان، ده روز و روزی هفت ساعت زبان تمرین میکردیم و درنهایت با آمادگی کامل جلو دوربین رفتیم.»
در ادامه، نوید محمودی در پاسخ به این سوال که آیا در آینده فیلمی با موضوع مدافعان حرم خواهد ساخت، گفت: «مدافعان حرم نسل دیگری از مهاجران هستند. در آینده فیلمی درباره مدافعان حرم، خارج از بحث شعاری خواهیم ساخت.»
این کارگردان درباره درد آور بودن مهاجرت در هر شکل آن توضیح داد: «برای مهاجرت، چیزی جز آنچه که در فیلم بیان شده است، نمیتوان گفت. عموی من در شرایط خوبی از ایران مهاجرت نکرد. زمان رفتن تمام داراییهایش را نصف قیمت فروخت. دلیل مهاجرتش نیز به خاطر فرزندانش بود.»
او افزود: «هرکسی که از کشورش دور باشد مهاجر است. به معنای واقعی نباید به افغانها فقط به چشم کارگر نگاه کرد. دختر من ۹ سال دارد و هنوز شناسنامه ندارد. بعد از کلی رفت و آمد، به شرط ترک تابعیت قبلی به او شناسنامه خواهند داد. نمیشود دختر من را نادیده گرفت.»
- 18
- 2