سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۹:۲۶ - ۰۱ تير ۱۴۰۱ کد خبر: ۱۴۰۱۰۴۰۱۰۰
فیلم و سینمای ایران

تهیه کننده «برادران لیلا» به اصلاحات فیلم راضی شد؛ می‌خواستند با تنبیه ما دیگران متنبه شوند

فیلم برادران لیلا,تهیه کننده برادران لیلا
تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» در واکنش به برخورد سازمان سینمایی با این فیلم گفت که هیچ‌وقت از قوانین تخلف نکرده‌اند و درحال طی مراحل تفاهم بودند.

جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی که پس از حضور در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به تازگی در داخل کشور با برخورد سازمان سینمایی مواجه شده است. در گفتگو با صبا گفت: من تاکنون حدود ۵۰ فیلم برای مردم و جامعه اسلامی در سینمای ایران تهیه‌کنندگی کردم و هیچ‌وقت رویکردم تخلف از قوانین نبوده است. همیشه برای مردم و جامعه فیلم ساخته و سختی های آن را کشیده‌ام.

وی افزود: تعدادی از فیلم هایی که تهیه کرده‌ام برای مردم و سینمای ایران در داخل و خارج از کشور افتخار آفریده‌اند و هیچگاه دنبال سیاه‌نمایی، محقر نشان دادن مردم کشورم و به هر قیمتی به جشنواره رفتن، نبودم. من هیچوقت در کار فرهنگی‌ام به منافع مردم، جامعه و نظام لطمه نزده‌ام و این کارنامه یک شبه به دست نیامده است.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به اینکه از این دولت بعید است با رفتارهای حذفی با هنرمندان برخورد کند، بیان کرد: از این دولت توقع رفتارهای حذفی اینگونه نیست و توقع گفتگو می‌رود. حال پرسش من این است که چرا برای ما شرایط گفتگو فراهم نمی‌کنند و مکرر درخواست من و سعید روستایی را رد کردند؟ این حاشیه‌ها نه برای اولین‌بار در سینمای ایران رخ داده و نه آخرین بار است و درایت مدیران سازمان سینمایی لازم است تا این مشکلات را پیش‌از اینکه به جای دیگری برسند، حل کنند.

وی اضافه کرد: من با مساله ممنوع‌الکاری هم کنار می‌آیم و مردم و منافع آن‌ها برایم مهم است، البته معتقدم دولت هم دنبال ممنوعیت هنرمندان نیست اما با ممنوعیت تهیه‌کنندگان، کارآفرینی‌ای که ما برای افراد سینما ایجاد می‌کنیم، ازبین می‌رود. باید قبول کرد که افرادی در سینما نیاز به دستمزدهای ماهانه دارند تا در این بحران جامعه معیشت خود را بگذرانند، درنتیجه آن‌ها با بیکار شدن دچار مشکل می‌شوند.

نوروزبیگی با تاکید بر اینکه موضوع فیلم «برادران لیلا» در راستای بیان مشکلات مردم است، توضیح داد: این فیلم به وضوح عوارض تحریم‌ها بر جامعه را نشان می‌دهد و می‌گوید که تحریم چه بلایی سر مردم آورده است. این فیلم برای مردم و نشان دادن سختی‌های آن‌ها ساخته شده است.

وی اضافه کرد: ما اصلا فکرش را هم نمی‌کردیم یک دفعه این همه حاشیه بر متن غالب شود و چشم‌انتظاریم تا خانه سینما و بزرگان سینما قدمی بردارند و به مدیران فعلی سینما کمک کنند تا این حاشیه‌ها را مدیریت کنند. درست است که در این حاشیه‌ها ما و فیلممان ضرر می‌کنیم اما سینما هم در این میان متضرر می‌شود. یک فصل از سال گذشته ولی گیشه خوب نداریم و مردم به سینما نیامده‌اند. آیا این جنجال‌ها کمک می کند تا مردم به سینماها بیایند؟ خواهش می‌کنم مردم را در نظر بگیرید. من اگر تخلف شخصی کرده‌ام باید پاسخگوی آن باشم ولی این فیلم برای مردم و درباره مشکلات امروزشان است. این جنجال‌ها باعث می‌شود تا رسانه‌های بیگانه سواستفاده کنند و در تیتر خبرها قرار دهند و بهتر است که از این ماجراها جلوگیری شود.

نوروزبیگی تشریح کرد: ما امروزه در سینما شاهد فرار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم و این جنجال‌ها باعث می شود تا سرمایه‌گذاران خصوصی تمایلی به حضور در سینما نداشته باشند. مخصوصا فیلم «برادران لیلا» که آقای امید اخباراتی سرمایه‌گذار آن بود و رقم زیادی برایش هزینه شد. طی جلسه‌ای که آقای اخباراتی و دیگر سرمایه‌گذاران در سازمان سینمایی داشتند، رییس سازمان سینمایی قول داده بود که از سرمایه آن‌ها حمایت می‌کند و پشتیبان آن‌ها خواهد بود، حال تکلیف بازگشت سرمایه آن‌ها چه خواهد شد؟

تهیه‌کننده «برادران لیلا» در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شما مسیر قانونی را برای گرفتن پروانه نمایش خروج از کشور طی نکرده‌اید، گفت: فیلم در همه مراحل مسیر خودش را طی کرده است. من و سعید روستایی تمام تلاشمان را برای گرفتن پروانه نمایش انجام دادیم و در نهایت لیست ۱۰ موردی اصلاحات را به ما دادند که ۶۰ درصد آن سه روز مانده به جشنواره کن اعمال شد و برای اعمال بقیه آن هم من و سعید روستایی تعهد کتبی دادیم که پس از بازگشت به ایران آن‌ها را اعمال کنیم.

نوروزبیگی ادامه داد: بلافاصله پس از بازگشت به ایران بارها کتبی، شفاهی و حضوری درخواست جلسه با مسئولان سازمان سینمایی دادیم ولی متاسفانه هیچ مسئولی ما را نپذیرفت و به یک‌باره توقیف فیلم را به میان کشیده و موضوع را رسانه‌ای کردند. ما واقعا فکر می کردیم درحال طی مسیر گفتگو و تفاهم هستیم ولی آن‌ها ما را نپذیرفتند، گویا نمی‌خواستند مشکل حل شود. گویا مدیران می‌خواستند با تنبیه ما دیگران هم متوجه و متنبه شوند. درخواست ما این است که پس از بازگشت از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ درباره این فیلم تعامل کنیم و اعمال اصلاحات با تعامل طرفین انجام شود.

این تهیه‌کننده در ادامه پیشنهادی مطرح کرد: آقای روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم اعلام کردند کار از دست آن‌ها خارج شده است، درنتیجه علی‌رغم اینکه این موضوع خارج از عرف سازمان سینمایی است اما ما می‌توانیم فیلم را برای هر نهادی که این نگرانی برایش به وجود آمده که «برادران لیلا» دچار مشکل است و با این موضوع مرتبط هستند، نمایش دهیم و آن‌ها نظرات خود را اعلام کنند و ما تا جایی که به فیلم آسیبی نرسد برای اصلاحات همکاری خواهیم کرد. همچنین دوست داریم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس و نهادهای مرتبط که جلوی کار را گرفته‌اند، فیلم را تماشا کنند.

این تهیه‌کننده گفت: در دولت قبل یک روش معمول وجود داشت که هرکس فیلمی می‌‌ساخت که قابلیت حضور در جشنواره‌های خارجی را داشت، تا مراحل پست پروداکشن را پشت سر بگذارد، یک نسخه به نزدیک‌ترین جشنواره پیش‌رو ارسال می‌کرد و اگر پذیرفته می‌شد در مراحل بعد پروانه نمایش دریافت می‌کرد. برای «برداران لیلا» هم زمان محدود بود و فرصت نداشتیم به همین دلیل تعهد کتبی دادیم تا پس از بازگشت از جشنواره کن مراحل دریافت پروانه نمایش را پیگیری کنیم. ما یک فیلم ناقص برای جشنوار ارسال کرده بودیم و زمانی که سعید روستایی برای جشنواره سزار فرانسه رفته بود، در همان‌جا با کمپانی پخش‌کننده فیلم «متری شیش‌ونیم» وارد مذاکره شد و شکر خدا «برادران لیلا» در جشنواره کن پذیرفته شد.

وی درباره فیلم دیگر خود در جشنواره کن و حضور نداشتن خودش در آنجا تاکید کرد: من ۲ فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ داشتم و فیلم دیگر من حاشیه‌ای نداشت و از منظری دیگر به جامعه نگاه کرده بود. طبیعتا آرزو و افتخار هر فیلمسازی است که فیلمش به جشنواره‌های خارج از کشور برود و من تلاش کردم تا این فیلم‌ها برای کشورم افتخارآفرین باشند اما انتخاب شخصی من بود که در جشنواره حضور نداشته باشم و تمایلی به این قضیه نشان ندادم.

این تهیه‌کننده سینما با تاکید مجدد بر اینکه خود را فردی قانون‌مدار می‌داند و درعین‌حال فیلمسازی برای مردم اولویت اوست، تصریح کرد: در همین چندماه اخیر فیلم‌های دیگری بدون مجوز خروج به جشنواره‌ها رفتند و جایزه بردند ولی گویا سهم ما این حاشیه‌ها بود.

نوروزبیگی در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تشکر می‌کنم. ما می‌دانیم که همه تلاش خود را به کار می‌گیرند و از آن‌ها درخواست داریم، اجازه دهند ملاقات‌ها صورت بگیرد تا مشکلات رفع شود.

  • 15
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش